Holdet 2024 bi/2u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Julia Madelung
Hold 2024 bi/2u (2u bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema 1: Din krop
Titel 2 Tema 2: Du er unik
Titel 3 Tema 13: Ønskebørn
Titel 4 Tema 4: Vi bager boller
Titel 5 Tema 5: Klimakrise
Titel 6 Tema 6: Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema 1: Din krop

Et tema som har fokus på kroppens organsystemer med særlig fokus på den enzymatiske fordøjelse.

Pensum:
Oversigt over kroppens organsystemer

Kort om kredsløbet og åndedrætssystemet (supplerende)

Den enzymatiske fordøjelse (herunder funktion og opbygning af enzymer)

Overordnet opbygning og biologisk funktion af kulhydrater, fedt og proteiner

Kort om sygdommen laktose intolerance (supplerende)

Opbygningen af en eukaryot (herunder organeller) og en prokaryot.

Kort om opbygningen af cellemembranen

Endosymbiont teorien

Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
En fysisk profil 28-08-2024
Spytamylase 05-09-2024
Laktosefri mælk 25-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Tema 2: Du er unik

Et tema om genetik med fokus på den enkelte elevs DNA. I dette tema arbejdes der primært på cellulært niveau.

Opbygningen af en eukaryot celle

Monogen nedarvning:
- Kromosomer og gener
- Fænotype og genotype
- Dominant og recessiv
- Krydsningsskema
- Stamtavler
- Mendels 1. og 2. lov

Laktase genet er et eksempel på en evolutionær tilpasning (punktmutation)

Opbygningen og funktion af DNA

Proteinsyntesen i grove træk

Blodtypebestemmelse (supplerende)

Kort om at være bloddonor og organdonor i Danmark (supplerende)

Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Tema 13: Ønskebørn

Et tema som tager udgangspunkt i at flere og flere børn bliver til med hjælp fra en fertilitetsklinik.

Pensum:
Kunstigbefrugtning: IVF, IUI og ICSI (supplerende)

Sædcelle dannelse (herunder negativ feedback)

De kvindelige og mandlige kønsorganer (Supplerende)

Æg- og sæddonor (supplerende)

Kønshormonerne

Forplantning (hvordan man laver børn)


Faglige mål:

- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet
-  Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
-  Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse  
- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske og etiske problemstillinger med biologisk indhold
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Multitasking 04-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Tema 4: Vi bager boller

Et tema som om de mange mikroorganismer som er omkring os.

Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer (med udgangspunkt i gærcellen)

Ethanol gæring

Transport over membranen:
- Passiv transport (herunder diffusion, faciliteret diffusion og osmose)
- Kort om aktiv transport

Kort om ølbrygning (supplerende)

Mikrobiologi med fokus på renlighed (supplerende)

Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende enkle matematiske repræsentationer (lineær regression) , modeller og metoder til enkle beregninger (Procent), beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶  Anvende relevante digitale værktøjer (maple eller graph), herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶  Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Tema 5: Klimakrise

Et tema som tager udgangspunkt i klimakrisen med fokus på CO2 aftrykket. I dette tema behandles emner som samtidigt behandles i Naturgeografi.

Pensum:
- Green washing (Supplerende)
- Fotosyntese og respiration
- Drivhuseffekten (Supplerende)
- Carbon-kredsløbet
- Fødenet og fødekæder (herunder energistrømme)
- Biotisk og abiotiske faktorer
- Biodiversitet

Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶  Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten
̶  Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden
- Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶  Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶  Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med  miljømæssige problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
̶  Behandle problemstillinger i samspil med naturgeografi

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
En tur til stranden 24-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 6 Tema 6: Eksamensforberedelse

I dette tema samler vi op på alle de forsøg vi har været igennem og kigger samtidigt på eksamensopgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer