Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Julia Madelung
|
Hold
|
2024 bi/2n (2n bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tema 1: Din krop
Et tema som har fokus på kroppens organsystemer med særlig fokus på den enzymatiske fordøjelse.
Pensum:
Oversigt over kroppens organsystemer
Kort om kredsløbet og åndedrætssystemet (supplerende)
Den enzymatiske fordøjelse (herunder funktion og opbygning af enzymer)
Overordnet opbygning og biologisk funktion af kulhydrater, fedt og proteiner
Kort om sygdommen laktose intolerance (supplerende)
Opbygningen af en eukaryot (herunder organeller) og en prokaryot.
Kort om opbygningen af cellemembranen
Endosymbiont teorien
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
En fysisk profil
|
28-08-2024
|
Spytamylase
|
05-09-2024
|
Laktosefri mælk
|
17-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Tema 2: Du er unik
Et tema om genetik med fokus på den enkelte elevs DNA. I dette tema arbejdes der primært på cellulært niveau.
Opbygningen af en eukaryot celle
Monogen nedarvning:
- Kromosomer og gener
- Fænotype og genotype
- Dominant og recessiv
- Krydsningsskema
- Stamtavler
- Mendels 1. og 2. lov
Laktase genet er et eksempel på en evolutionær tilpasning (punktmutation)
Opbygningen og funktion af DNA
Proteinsyntesen i grove træk
Blodtypebestemmelse (supplerende)
Kort om at være bloddonor og organdonor i Danmark (supplerende)
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Tema 3: Ønskebørn
Et tema som tager udgangspunkt i at flere og flere børn bliver til med hjælp fra en fertilitetsklinik.
Pensum:
Sædcelle dannelse (herunder negativ feedback)
De kvindelige og mandlige kønsorganer (Supplerende)
Kunstigbefrugtning: IVF, IUI og ICSI (supplerende)
Æg- og sæddonor (supplerende)
Kønshormoner
Forplantning (hvordan man laver børn)
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske og etiske problemstillinger med biologisk indhold
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Tema 4: Vi bager boller
Et tema som om de mange mikroorganismer som er omkring os.
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer (med udgangspunkt i gærcellen)
Ethanol gæring
Transport over membranen:
- Passiv transport (herunder diffusion, faciliteret diffusion og osmose)
- Kort om aktiv transport
Kort om ølbrygning (supplerende)
Mikrobiologi med fokus på renlighed (supplerende)
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende enkle matematiske repræsentationer (lineær regression) , modeller og metoder til enkle beregninger (Procent), beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ Anvende relevante digitale værktøjer (maple eller graph), herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Tema 5: Klimakrise
Et tema som tager udgangspunkt i klimakrisen med fokus på CO2 aftrykket. I dette tema behandles emner som samtidigt behandles i Naturgeografi.
Pensum:
- Green washing (Supplerende)
- Fotosyntese og respiration
- Drivhuseffekten (Supplerende)
- Carbon-kredsløbet
- Fødenet og fødekæder (herunder energistrømme)
- Biotisk og abiotiske faktorer
- Biodiversitet
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten
̶ Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden
- Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med miljømæssige problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
̶ Behandle problemstillinger i samspil med naturgeografi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Tema 6: Eksamensforberedelse
I dette tema samler vi op på alle de forsøg vi har været igennem og kigger samtidigt på eksamensopgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425683",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425683",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425683"
}