Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Anne Aaskov Vigsø
|
Hold
|
2024 re/2u (2u re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kristendom
Forløbet giver en bred introduktion til kristendom. Vi har set på de formative tekster (romerske kilder, evangelierne) og ritualer (overgangsritualerne i folkekirken og nadverritualet) samt nutidige problemstillinger.
Vi har set på kristendom i et globalt perspektiv (pinsebevægelsen), med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I forhold til danmark, har vi været inde på reformationen, splittelsen i den danske folkekirkes nyere historie og kristendom i det senmoderne samfund. Herunder har vi haft fokus på den moderne folkekirkes dilemmaer (kvindelige præster og homoseksuelle vielser).
I forløbet har vi også arbejdet med religionskritik: Nietzsche og Bultmann.
I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster.
Forskellige religionsfaglige begreber bliver også inddraget: etik, mytologi, ritual.
Centrale begreber: Messiasforventning, synd, næstekærlighed, synoptiske evangelier, to-naturslæren og treenigheden.
Centrale problemstillinger for forløbet:
- Hvilke eksistentielle spørgsmål besvarer de kristne myter?
- Hvilke centrale dogmer samlede kristendommen i oldkirken?
- Hvordan kan man sige, at Jesus er en karismatisk leder?
- Hvad er et ritual, og hvordan kan myte og ritual hænge sammen? (nadveren som eksempel)
- Hvad betyder synd og hvorfor er Jesus offer central for menneskets frelse?
- Hvilke opgør havde Luther med den katolske kirke?
- Hvordan kan man læse Bibelen forskelligt? - med inddragelse af folkekirkens retninger, Hjärpes model og Bultmanns ”Afmytologiseringsbegreb”
- Hvorledes bygger pinsebevægelsen på ”karisma”?
Analysemeteoder: Indefra/udefra perspektivet, myteanalyse, ritualanalyse
Primære tekster:
GT:
1.Mosebog kap.1-3 = historien om Jorden og menneskets skabelse + kap. 22 (fokus på mytebegrebet)
2. Mosebog kap. 20, 1-17
3. Mosebog, kap. 19
Esajas 35, Esajas bog 53 (med fokus på messiasforventningen)
Apostlenes gerninger kap. 2
NT:
Markusevangeliet 8, v. 27-33 + kap. 12, v. 28-34
Matthæus kap. 5, V 17-48 (Bjergprædikenen)
Lukasevangeliet, kap. 4 + kap. 10 v. 25-37 (Den barmhjertige samaritaner)
Johannesevangeliet, kap. 1, V 1-18
Øvrige tekster:
Plinius den Yngre til Trajan
Thomasevangeliet, vers 1-3 + 62-64
Den apostolske Trosbekendelse
Uddrag af Luthers brev til paven ”Om kristenmenneskets frihed”
Baggrundsmateriale:
Religioner Lever kap. om kristendom
Begrebsnøglen s. 17-20, 34-35, 46-49, 63-73, 90-96, 108-112
"5 artikler om reformationen" jubilæumsskrift. 2017, udgivet af Folkeuniversitetet.
"Religiøs satire - en billedanalyse". 2017. udgivet af Folkeuniversitetet. Sissel Worm Glass.
Genstart podcast om dilemmaer i Folkekirken: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2022/genstart-floejkrig-i-folkekirken-11802200175
Dokumentar om pinsebevægelsen (den 2. dimension)
Dokumentar fra DR: Signe Molde på udebane: "Kommer homoseksuelle i helvede?"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
Forløbet giver en bred introduktion til Islams historie, de formative tekster og ritualer samt nutidige problemstillinger relateret til islam som levet religion i en dansk kontekst (kvinders rolle, ramadan).
I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster og videoer som skildrer islam i Danmark.
Nogle centrale begreber: åbenbaring, autoritative tekster (koranen, hadith), umma, kaba'a, monoteisme, teodicé-problem, eskatologi, 5 søjler, trosartikler, bøn, pilgrimsfærd, sharia, halal/haram, overgangsritual, fortolkningstilgange (modernisme, traditionalisme, sekularisme, fundamentalisme), sunni, shia.
Metode: fænomenologi og religionssociologi.
Primære kilder fra Koranen og Hadith tekster:
Koranen. Fasten, sura 2, 183-187, Om profeterne, sura 4, 155-165 og 37, 98-109 + Sura 74, vers 1-30 + 43-56 + Sura 5, vers 45-49
Hadith 2, an-Nawawi
Sira af Ibn Ishaqs ”Profetens udsendelse”
Øvrige kilder:
Unge muslimers syn på fasten i Danmark:
https://www.dr.dk/studie/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:50aeb9c9860d9a1c68529b94
https://www.dr.dk/studie/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:50aeb9ec860d9a1c68529b97
Kilde til ekstrem sharia: Podcast - Genstart om Iran. Link: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2022-01-01-00-00-81
Horisont. Tekst 18: Sådan er det at være muslim i Danmark” s. 222-223
Baggrundsmateriale:
Religioner Lever: 94-123
Video ”5 skarpe: https://www.dr.dk/studie/religion/andre-dokumentarer-om-islam
Video om pilgrimsfærd: https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
Horisont ”Religionssociologi” s. 29-30 + ”Muslimer i Danmark” s. 189-192
Dokumentar om kvindelige Imamer: https://www.dr.dk/studie/religion/kvindelige-imamer
www.islamsvar.dk - til Sharia
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Buddhisme
Formålet med forløbet har været at opnå en faglig forståelse af buddhismen. Forløbet har beskæftiget sig med buddhismens tilblivelsesperiode samt centrale ritualer, centrale indefra-begreber og forestillinger indenfor buddhismen, herunder forskellen mellem Theravada buddhismen og Mahayana-buddhismen.
Forløbet har skulle øge elevernes viden om buddhisme og dens nuancer.
Vi arbejdet med forholdet/samspillet mellem religion og samfund – i forhold til det senmoderne samfund.
Centrale begreber: nirvana, karma, buddha, 4 ædle sandheder, årsagskæden, middelvej, de 3 juveler, prostration, synkretisme
Primære tekster:
Buddhalegenden (RL)
Benarestalen s. 76 i Buddhismen – introduktion, udbredelse
Tekst 13 ”Om de tre prostrationer”, kilde i ”Buddhismen – klassiske og nutidige kilder” s. 22-24.
Tekst 11 ”Om Vipassana meditation”, Kilde i ”Buddhismen – klassiske og nutidige kilder” s. 19-20
Baggrundsmateriale:
Religioner Lever s. 156-185
Esben Andersen. 2002. Buddhismen – Introduktuin, udbreddelse og tekster til de første åhundrede. S. 20-25, 30-33, 43-49
Begrebsnøglen: s. 14-15, 25-26, 117-118
Kristian Leth I Den 2.Dimension (6) https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=321311272230
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Nordisk religion
Formålet med forløbet er, at opnå faglig viden om nordisk religion/mytologi i den førkristne periode. Forløbet har beskæftiget sig med nordisk religions centrale ritualer og forestillinger indenfor religionen.
Metodisk er der fokus på kildekritik, da de skriftlige kilder hovedsaligt er fra kristen tid. Ved analyse af kilderne vil der også blive anvendt sproglig metode, for at se på oversættelsesproblematikker, samt en etymologisk undersøgelse af navnestof. Fænomenologisk er der fokus klassisk myteanalyse.
Der vil brugt både skriftlige kilder og andre levn fra vikingetiden.
Ud over at skabe viden om religionen ud fra de kilder som findes fra tidlig middelalder og muligvis før, er der også fokus på, religionens nutidige eksistens i det senmoderne samfund.
Primære kilder:
Snorres Edda. Afsnit 3-4. Uddrag i Vikingernes tro og tanke. s. 34-35
Vølvens spådom. vers 1-5 + 11-12
Uddrag af Hávamál om Odins hængning, vers 138-146 + 164, i "Vikingernes religion"
Kilder til moderne asatro:
Tekst 29 i "Vikingernes religion" (s. 133) Ole Gotved: Forn Sidrs Trosbekendelse
Båltaler fra Harreskov Blótgilde: https://blotgilde.dk/index.php?side=%C3%9Eulur&menu=Nordisk_Spiritualitet&fbclid=IwAR2u4WoRzCm5j99N3nzI7mqCO02qY10sW9VCjK3ofIyslQUJqQ5OBqEMf6k
Baggrundsmateriale:
Uffe H. Larsen. 2001.Vikingernes tro og tanke. 2. oplag. 76-79
Allan Ahle og Christian Vollmond "Vikingernes religion" s. kap. 4 + 8
Gerd Lütken og Johannes Fibiger. Litteraturens veje. ”Vikingetid og norrøn digtning”.
Begrebsnøglen: s. 69-73
Nationalmuseets side om vikingerne, vikingernes tro og tanke: https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/tro-og-magi-doed-og-ritual/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425693",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425693",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425693"
}