Holdet 2024 re/2s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Kristina Kring Jensen
Hold 2024 re/2s (2s re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til religion og kristendommen
Titel 2 Islam
Titel 3 Hinduisme
Titel 4 Scientology

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til religion og kristendommen

Forløbet indledes med en kort introduktion til centrale begreber i religionsfaget, herunder specielt myte- og ritualteori.

Kristendomsforløbet undersøger følgende problemstillinger:
Hvordan kan det forklares at kristendommen udvikler sig fra en lille, jødisk reformbevægelse til den største verdensreligion?
Hvad kan vi sige om den historiske Jesus?
Hvilke udfordringer og begrænsninger er der for den danske folekirke i dag?
Hvordan kommer kristendommen til udtryk på forskellig vis i forskellige kristne retninger i dag, herunder primært Pinsekirken, Indre Mission og den evangelisk lutherske tro?

Vi har fokuseret på forholdet til og opgøret med jødedommen, herunder også forskellige messiasforestillinger på Jesu tid og Paulus rolle.
Endvidere har vi undersøgt de sociologiske aspekter i dannelsen af sekt-kirke-kult-denomination samt karismatisk ledelse. Herunder har vi også haft et kort kig på katolicismen og reformatorernes opgør med denne, som optakt til besøg i to katolske kirker i Valencia, hvor vi bl.a. så relikvier samt den af paven godkendte ægte hellige gral. Nadver belyses ligeledes som katolsk og protestantisk ritual.
Kristendommen behandles i et moderne lys gennem fokus på næstekærlighed og etiske problemstillinger ud fra sindelagsetik, nytteetik og pligtetik. Derudover drøftes folkekirken i dag, bl.a troen på reinkarnation i relation til Den Apostolske Trosbekendelse, samt  forskellige syn på homoseksuelle og kvindelige præster indenfor folkekirken.
I en global kontekst er kristendommen behandlet  i et komparativt perspektiv med kristendom i USA, hvor vi har kigget på fundamentalistisk kristendom og pinsekirken.

Vi har talt om forskellige tilgange til kristendommen ved hjælp af begreberne "fundamentalisme", "sekularisme", "modernisme" og "traditionalisme" som vi har talt om ud fra første afsnit af "De Unge Præster". Vi har desuden besøgt Hill Song Church i København.


Primære tekster fra Biblen:
1.Mos 1-3 (Skabelsen)
1.Mos 16-17 (Abraham)
1.Mos 21, 1-21 (Abraham)
1.Mos 22, 1-19 (Abraham)
2. Mos 20, 1-19 (Moses og De Ti Bud)
3.Mos 5 (renhed)
3.Mos 12 (renhed)
Es 11 (profetier)
Es 53 (profetier)
Luk 10, 25-37 (Den Barmhjertige Samaritaner)
Matt 5-7 (Bjergprædiken)
Mark 1, 1-28 (Jesus start som prædikant)
Mark 15, 33-34 (Jesu korsord)
Luk 23, 46 (Jesu korsord)
Johs 19, 28-30 (Jesu korsord)

Øvrige primære tekster:

Den Apostolske Trosbekendelse (Horisont s.115-116)
www.jesusnet.dk
Præstens Lektie, TV2Øst 30.10.2015 (Annette Berg og reinkarnation)
"De Unge Præster" (episode 1)
"So F*cking Special USA", Christine Feldthaus.
"Phil Zuckerman i Danskernes Akademi: https://www.youtube.com/watch?v=C7X355JF2PE


Materiale:
"Begrebsnøglen til religion - teori og metode" af Lykke-Kjeldsen m.fl., Systime 2016, s.34-37, s.66-71, 53-55, s.104-105 + 108-115 (pdf)

"Religioner Lever", kapitlet om kristendom

"Kristendom i Nutid"  af Poulsen og Schouw-Madsen, Gyldendal 1996, s.140-142 (pdf)
"Kristendom i tro og praksis" Minoritet majoritet Beckford McGuire og Lofland Stark (word doc.)

"Kristendommen fra Oldtid til Nutid" af Allan Poulsen, s.121-124.


Supplerende:
10 vigtige ting om Indre Mission: https://www.kristendom.dk/folkekirkelige-organisationer/10-vigtige-ting-om-indre-mission
"Fem Skarpe om Jesus"
Teorier om konspirationsteorier.

Centrale generelle religionsbegreber:
Profan vs. hellig
Sekulær
Kaos vs. kosmos
Myteteori (kosmogoni/kosmologi, antropologi, soteriologi, eskatologi, ætiologi)
Ritualteori (herunder overgangsriter, kultdrama, årstidsritualer, offer)
Teodice problemet
Axis Mundi
Synkretisme
Dualisme (klassifikationssystem)
Esoterisk
Åbenbaring
Askese
Kontagiøs magi/berøringsmagi
Imitativ magi/lighedsmagi
Karisma/karismatisk ledelse og rutinisering af karisma
Cyklisk vs. lineær tidsopfattelse
Teokrati
Teofani/hierofani
Sekt - kult - denomination - kirke
Nytteetik
Pligtetik


Centrale begreber kristendom:
Treenighed
Arvesynd
Næstekærlighed
trosbekendelsen
Radikalisering af de 10 bud
Jødiske grupperinger, bl.a. Farisæere
Profeter og vigtige profetier => messiasforventning
Sakramenterne i protestantisk kristendom
Pagter: Abraham/Gud, Moses/Gud, Jesus
Retfærdiggørelse ved tro
Traditionalisme, modernisme, sekularisme og fundamentalisme
Pinsekirken
Indre Mission

Faglige mål

- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i
- europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig
relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en
global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår
tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Islam

Vi har i forløbet undersøgt hvordan islam er blevet til. Hvilke begreber, myter og ritualer findes der indenfor Sunni islam? Vi har herunder undersøgt de fem søjler og de 6 trosartikler. Vi så her dokumentaren "Hajj". Endvidere har forløbet fokuseret forløbet på Muhammed som ideelt forbillede samt på islam i dens moderne kontekst gennem forholdet til Sharia (herunder kvinder og rettigheder) samt forskellige tolkninger af jihad-begrebet.
I tolkningen af de forskellige syn på forholdet mellem Sharia og samfundet, har vi benyttet termerne "Modernisme", "Fundamentalisme", "Sekularisme" og "Traditionalisme".
Vi har undervejs i forløbet besøgt Islamisk Trossamfund på Dortheavej og overværet en bøn.

Primære tekster fra Koranen:

Sura 16, 57-59 (kvinder i koranen)
Sura 33, 59
Sura 4, 11
Sura 24, 3-5

Hadith om hvorvidt man må slå kvinder fra Jesper Petersens "Kvinderne i Medina"

Øvrige primære tekster:

Muhammeds åbenbaringer, Ibn Ishaq fra Grundbogen til Religion C

"Mohammeds Kaldelse" fra religionsportalen.dk (=Muhammeds Åbenbaringer 2)
"Korrekt udført faste" fra Islamhåndbogen, fra Jens Formans "Islam og Muslimerne"

"Fastens Betydning" af Aminah Hassan, fra Jens Formans "Islam og Muslimerne"

"Kvindelige vejledere er vigtigere end imamer" af Nour Tessie Jørgensen, religion.dk 23.4.2015
"kvindelige imamer er en nødvendig reform" religion.dk 20.3.2015

"Steningsstraf", Aminah Tønnsen og Abdul Wahid Pedersen fra Jens Formans "Islam og Muslimerne"

"Hvis Jesus havde forkyndt Sharia-lov" af Kai Sørlander
www.islamsvar.dk

Baggrundsmateriale:

Religioner Lever, s.94-114 og 116-122

How to make wudu:
https://www.youtube.com/watch?v=93kjPt6ajaA

Grundbog til Religion C af Lene Madsen et.al 2016, 1.udg. s.100-103, 110-112 ("Det islamiske samfundssyn" mm.)

Centrale begreber islam:
De 6 trosartikler
De fem søjler
Imam
Dhimmi
Sharia
Kalif
Kalifat
Hijra
Tawhid
Shirk
Halal
Haram
Koran
Jihad
Umma
Jesus
Fatwa
Hadith
Sunna
traditionalisme, modernisme, sekularisme, fundamentalisme
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hinduisme

Gennem forløbet har eleverne opnået kendskab til hinduismens tilblivelseshistorie og nuværende form. Der er arbejdet med myter, der er karakteristiske indenfor hinduisme, herunder Purusha myten og ideen om kaster, ashram og dharma. Vi har læst uddrag af Bhagavad Gita og behandlet de tre veje til moksha. Vi har desuden arbejdet med trimurti og forholdet mellem guder og mennesker gennem bl.a. eposet Ramayana og dokumentaren "Gudinden og Teenageren" samt ritualerne, bryllup, den hellige tråd, puja, yoga, divali, dussehra og holi. Vi har desuden set på hinduismen i politisk perspektiv gennem Gandhi og gennem hindutva begrebet, og vi har set på hinduisme i en dansk kontekst med fokus på tamiler i Danmark.

Primærtekster:

Purusha-hymnen (Horisont s.20)
Gudemager fra Allan Poulsens "Hinduisme" s.146
Ramayana: https://www.youtube.com/watch?v=bBiWDKuEalE
Bhagavadgita i uddrag (kap.6) fra Allan Poulsens "Hinduisme" s.131-132
"Hvor mange liv har jeg tilbage?" tekst fra Puranaerne
Michaels: Ritualet for den hellige tråd fra Allan Poulsens "Hinduisme" s.169


Baggrundsmateriale:

Religioner Lever s.124-153


Centrale begreber i hinduismen:
Vedaerne
Upanishaderne
Brahman
Atman
Varnaer: De fire hovedkaster.
”De urørlige”
Brahma . Vishnu, Shiva, Ganesh, Durga, Kali, Lakshmi, Parvati
Samsara
Moksha
Karma
Dharma
Yoga
Puja
Darshan
De tre hovedretninger: Shivaisme, vishnuisme, shaktisme
Bhagavadgita og De tre frelses veje
Ashrama
Ramayana
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Scientology

Forløbet har introduceret dianetikken samt scientology's centrale religiøse forestillinger og ritualer. Vi har set på fortællingen om L. Ron Hubbard som hagiografi samt udviklingen af dianetikken gennem forståelsen af sindets tre dele; det analytiske, somatiske og reaktive sind samt engrammer og auditeringens rolle heri og E-meteret som værktøj. Vi har endvidere beskæftiget os med menneskets bestanddele: krop, sind, thethan, abberation, erindringsbankerne, tidssporet,Theta, MEST
Broen til Total Frihed, herunder pre-clear, clear, OT (Opererende Thethan)

Som afslutning på forløbet var klassen på besøg i Scientology Kirken på Nytorv, hvor vi fik både rundvisning, oplæg og mulighed for at stille spørgsmål.

Primære tekster:

Faktorerne
Broen til Total Frihed
De 8 dynamikker
Hvem bliver scientolog
L.Ron Hubbard biografi (videoer)


Baggrundsmateriale:
"Scientology" fra Religion i det Senmoderne Samfund
"Scientology - fra terapi til religion" af Dorthe Refslund Christensen, 1997

Centrale begreber i Scientology:
Det reaktive sind
Det analytiske sind
Det somatiske sind
Thetan
MEST
Tidsspor
Aktualitet
Realitet
Opererende Thetan
Engram
Pre Clear
Clear
De 8 dynamikker
Auditering
Aberreret adfærd
Broen til total frihed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer