Holdet 2024 ng/2u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Gitte Lønnrot
Hold 2024 ng/2u (2u ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vækst, udvikling og levevilkår
Titel 2 Den urolige planet
Titel 3 Energiforbrugf, levevilkår og klimaændringer
Titel 4 Eksamensinstruktion
Titel 5 Øvelser og opgaver

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vækst, udvikling og levevilkår

I dette forløb skal vi beskæftige os med udvikling og bæredygtighed og FN’s verdensmål. Befolkningstallet i verden vokser og det gør det globale forbrug af ressourcer også. Vi skal undersøge hvorfor befolkningstallet i verden vokser og hvor væksten er stor. Vi kommer ind på bæredygtighed, erhvervsudvikling og økonomisk udvikling. Generelt fokuserer vi på, om den aktuelle udvikling i verden er bæredygtig.
Nøglebegreber:
Erhvervsudvikling og naturgrundlag.
Forbrugsmønstre og pres på naturgrundlaget.
Proteintab ved animalsk fødevareproduktion.
Produktion af fødevare.
Den grønne revolution.
GMO-afgrøder.
Bæredygtighed.
FNs Verdensmål.
Overshoot-day.
Ressourcer
Befolkningsudvikling
Fødselstal og fødselsrate, fertilitet
Dødsrate og dødelighed
Migration
Befolkningsligningen
Demografisk transition incl. fem faser.
Befolkningspyramider.


Pensum:
Vækst, udvikling og levevilkår:
_______________________________________________________________________

T.W. Nørrekjær og Niels Vinter m.fl.: Naturgeografi C, Lindhart og Ringhof 2015, 3. udgave; sider: 153-164, 166-171

Jimmy Mangelsen m.fl.: "Naturgeografi – vores verden",  3. udgave  Geografforlaget 2023 s.303-309 (kopisider om bæredygtighed og befolkningsudvikling)

Information 30/7-2015: "Kan kloden klare 11,5 mia.?"

Thomas West Nørrekjær m.fl.: "Naturgeografi C, Praksis, 4. udgave, 2021 s. 44-45, 48-51 (kopiside om befolkningsudvikling)

Ugeskriftet Mandag Morgen 30. januar 2023: "Giv plads til naturen - men hvem skal flytte sig?" (5 siders artikel)

https://globalis.dk/tema/fattigdom/baeredygtig-udvikling
(link om bæredygtighed)
https://www.globalis.dk/om-fn/fn-s-17-verdensmaal
(Verdensmål)
https://overshoot.footprintnetwork.org/newsroom/country-overshoot-days/
(Begrebet: Overshoot-day)

https://www.youtube.com/watch?v=p0IO13zFjhM
Den demografiske transitionsmodel 16.32 minutter

Opgaver:
Erhverv og urbanisering
Demografi og bæredygtighed
_______________________________________________________________________
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Den urolige planet

Vi skal i dette forløb arbejde med med jordens opbygning og de geologiske processer og bjergarter.
Desuden skal vi arbejde med pladetektonik og konsekvenserne af pladetektonikken.
Nøglebegreber:
Jordens dannelse og geologisk tid
Geologiske processer, det geologiske kredsløb og bjergarter (magmatiske, sedimentære, metamorfe)
Jordens indre opbygning.
Den pladetektoniske model (konstruktive, destruktive og bevarende pladegrænser).
Konsekvenser af pladetektonisk aktivitet. Herunder bjergkædedannelse, vulkanisme og vulkantyper, jordskælv (seismiske bølger, epicenter og hypocenter), tsunamier og jordskælvssikring



Pensum:
______________________________________________________________________

T.W. Nørrekjær, Niels Vinter m.fl.:"Naturgeografi C", Forlag: Lindhart og Ringhof 2015, 3. udgave ,s. 13-39

Elsebeth Sanden m.fl.: ”Alverdens Geografi” Geografforlaget 2011, s. 202-208 (kopier-materiale om pladebevægelser)
Elsebeth Sanden m.fl.: ”Alverdens Geografi” Geografforlaget 2011, s. 201 (jordens indre opbygning og bølgehastighed (figur-materiale))

https://www.youtube.com/watch?v=hReZE6fCupI (geologisk kredsløb, 11 minutter)

https://www.geus.dk/udforsk-geologien/viden-om/viden-om-den-dynamiske-jord/tsunami

Tsunami: Hvordan Opstår De Dødbringende Kæmpebølger? (7 minutter)
https://www.youtube.com/watch?v=JkwfP6RIhUs

Jordskælv: Hvorfor Er De Så Farlige? ( 9-10 minutter)
https://www.youtube.com/watch?v=2g-nosPgDsE

Jordskælv forklaret af Geografilæreren. S og P bølger, skyggezoner, triangulering (8-9 minutter)
https://www.youtube.com/watch?v=DZwOwf2NW_w

https://www.youtube.com/watch?v=zkgIUQbCbg4
4.35 minutter (magmabjergarter)

https://www.youtube.com/watch?v=K4Y6mXFcHaY
5.06 minutter (sedimentære bjergarter)

https://www.youtube.com/watch?v=K4Y6mXFcHaY
2.47 minutter (metamorfe bjergarter)

Vulkanisme
https://www.youtube.com/watch?v=oWqV9ew0M74&t=9s
5.17 min
(Forklaring på forskellige vulkantyper)

What causes volcanic hotspots?
https://www.youtube.com/watch?v=QO2OO1r_tFg
1.08 min.
(Simpel, men fin forklaring på Hotspot vulkan)

Palle Vibe: "Jordskælv hvad skete der", Gyldendal 1998, s. 49-53
(Jordskælvssikring)

Opgaver:
Densitet og klassifikation
___________________________________________________________________
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Energiforbrugf, levevilkår og klimaændringer

Vi skal i dette forløb arbejde med atmosfærens opbygning og strålingsbalancen på Jorden.
Hvad det er der styrer vejret og hvorfor der er store variationer i vejret og klimaet forskellige steder på Jorden.
Desuden skal vi arbejde med den globale opvarmning, klimaforandringerne og konsekvenserne heraf.
Vi kommer desuden ind på vand som en ressource, vandforurening og hvorledes klimaforandringer udfordrer lav-liggende lande som Danmark.
Vi kommer i forløbet også ind på hvorfor fossile brændstoffer er så problematiske, hvordan disse dannes og hvilke alternativer der findes.
Generelt har vi i dette forløb fokus på hvordan menneskets anvendelse af traditionelle energikilder påvirker vores klima og hvorledes dette har konsekvenser for menneskers levevilkår.

Nøglebegreber
Atmosfæren
Strålings- og energibalancen og herunder albedo.
kortbølger og langbølget stråling, solstråling og drivhuseffekten  
Temperatur, fastlandsklima og kystklima
Nedbørsdannelse, dugpunktkurven og nedbørstyper (konvektionsregn, konvergensregn, stigningsregn og frontregn)
Vind, højtryk og lavtryk.
Den atmosfæriske cirkulation (det globale vindsystem) og ITK-zonen og coriolis-effekten
Klimazoner og hydrotermfigurer

Global opvarmning, klimaforandringer og tilbagekoblingsmekanismer
Menneskeskabte klimaforandringer og udledning af drivhusgasser og konsekvenser af den globale opvarmning, herunder eksempler på klimaforandringer i Grønland og i Danmark. Golfstrømmen, Grønlandspumpen
Klimaflygtninge i en verden med klimaforandringer.

Vandets kredsløb, vandbalance og vandbalanceligningen
Overfladisk og underjordisk afstrømning
Jordvand, grundvand og grundvandsspejlet.
Grundvandsdannelse, infiltration og porøsitet
Trusler mod det danske grundvand: grundvandsforurening (nitrat og pesticider). Klimasikring (Lynetteholmen).

Energikilder, ressourcer og reserver
Kulstofkredsløbet
Fossile brændstoffer: kul, olie og naturgas
Dannelsen af fossile brændsler, særligt olie, kildebjergart, reservoirbjergart og sejlbjergart. Porøsitet og permeabilitet. Alternative energikilder.


Energiforbrug, levevilkår og klimaændringer

Pensum:
__________________________________________________________

T.W. Nørrekjær, Niels Vinter m.fl.:"Naturgeografi C", Forlag: Lindhart og Ringhof 2015, 3. udgave, s. 41-61, s. 65-74 , 81-89

Thomas West Nørrekjær m.fl.:"Naturgeografi-C", Prakxis 2021, 4. udgave, s.169-189 (Energihæfte)

Forurening truer grundvandet
(Materialet er fra naturgeografiportalen)

KNR.gl 3/2-2019: "Forsker om 1000-års klimatjek i Grønland: varmere end aldrig før"
www.DR.dk 25/9-2019: "Fiskere jubler: "Global opvarmning gavner Grønland"

https://www.dmi.dk/fileadmin/user_upload/Rapporter/SR/2015/15-04-01_kujalleq.pdf
(Vækstsæsonens længde (eksempel fra Sydgrønlandsk kommune)

Politiken 16/2-2025: "Klimaforandringer får gletsjere, som turister kommer for at se, til at smelte"
Kristeligt Dagblad 7/6-2023: "Gletsjermel fra Grønland kan hjælpe både klima og afgrøder"

Jordbund i Danmark
Kilde: http://www.geografi-noter.dk/hf-geografi-hydrologi.asp

https://www.youtube.com/watch?v=6c3QevTG2bY
Kulstofkredsløbet (14 minutter)

Elsebeth Sanden m.fl.:Alverdens geografi, geografforlaget 2011, s. 59-60 (kopiside om grønlandspumpen)

Kollaps af Golfstrømmen kan gøre Norden til en dybfryser fra 2.maj 2016
Kilde: https://illvid.dk/naturen/klimaforandringer/kollaps-af-golfstroemmen-kan-goere-norden-til-en-dybfryser
Golfstrømmen er i fare: Et lignende fænomen er ikke set i 1600 år fra 12. apr. 2018
Kilde: http://nyheder.tv2.dk/udland/2018-04-12-golfstroemmen-er-i-fare-et-lignende-faenomen-er-ikke-set-i-1600-aar

Film om nedbør: https://candofilm.dk/undervisningsfilm

Livets vand – velsignelsen fra himlen. (15 minutter)
Undervisningsfilm om hvordan vi udnytter himlens vandressourcer.
(innovative vandløsninger I Danmark og Nordøstafrika"

HER SKAL DU IKKE VÆRE HVIS BODIL KOMMER TILBAGE
http://www.danskebjerge.dk/artikler-danmarkdrukner2.htm

DANMARK DRUKNER - FLYGT OP I BJERGENE! (ELLER HVAD?)
http://www.danskebjerge.dk/artikler-danmarkdrukner.htm

NORDEUPOPAS LAVESTE PUNKT LIGGER PÅ EN MAR PÅ SJÆLLAND
https://danskebjerge.dk/artikler-lavestepunkt1.htm
https://danskebjerge.dk/artikler-lavestepunkt2.htm
(13 sider i alt fra danskebjerge.dk )

Klimasikring og kystlandskab

https://byoghavn.dk/lynetteholm/klimasikring/

DR. dk 23/6 2022: "Explainer: "Hvad er Lynetteholmen?" (6 minutter)
Ugebrevet Mandag Morgen 4/3 2024: "Stormfloder kan smadre en stor del af Danmarks infrastruktur

Ugebrevet Mandag Morgen 24/2 2025 : "Klimaforandringer gør milliarder til nomader" s. 18-22

Arbejdsformer: Gruppearbejde, individuelt arbejde, elevoplæg, lærerstyret, øvelser

Opgaver:
Oliens migration
Hydroterm-figurer
Mikroklima i Hellerup
___________________________________________________________
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Eksamensinstruktion

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Øvelser og opgaver

Øvelser og opgaver:

Erhverv og urbanisering
Demografi og bæredygtighed
Densitet og klassifikation
Oliens migration
Hydroterm-figurer
Mikroklima i Hellerup

HUSK AT UDPRINTE OG TAGE DINE OPGAVER MED TIL EKSAMEN
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer