Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Sofie Hertz
|
Hold
|
2024 ng/2n (2n ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kan vi sikre os mod naturkatastrofer?
I naturen er vældige kræfter på færde og nogle gange skaber det katastrofer. I dette forløb er fokus på geologien og altså vulkaner, jordskælv og tusnamier samt hvordan det påvirker mennesker og samfund. Eleverne har arbejdet konkret med tsunami i Sendai, Japan 2011. I forløbet undersøges geologiske tider. relativ og absolut datering. Pladetektonik og processerne bag. Eleverne undersøger bjergarter og disses byggesten. Formålet med denne del af geologien er at forstå, hvordan geologiens processer kan danne forskellige bjergarter. Bjergarters densitet undersøges mhp. at koble dette til pladetektonik. Pladegrænser, disses forskellige landskaber samt typiske naturkatastrofer, der kan følge med de geologiske processer i disse områder undersøges. Jordens opbygning og sedimenter og skorpens lag perspektiveres til det efterfølgende forløb om energi.
Kernestof: Jordens og landskabernes processer
̶ Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
̶ Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
̶ Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Øvelser:
Esri- øvelse i at aflæse jordskælvsdata
Virtuelt jordskælv
Forsøg:
Bjergartsbestemmelse
Densitetsmålinger
Tsunamibølger og hastighed
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kan alternative energikilder erstatte olie og gas?
Regeringen har en målsætning om at 70 % af energien i Danmark skal dækkes af alternativ energikilder.
Vi undersøger behovet for energi og udviklingen af energiforbrug i Danmark og globalt.
Identificerer et mønster i lande, der bruger meget energi og lande der bruger minder og sammenholder det med landenes økonomiske status samt tilgængeligheden af fossile brændsler.
Fokus på dannelse af olie og anvendelse af denne.
Kulstofkredsløbet inddrages.
Projektarbejde med selvvalgte alternative energikilder.
Sol, vind, atomkraft.
Formål at afdække energikildens produktion af energi, dens fordele og begrænsninger.
Forløbet perspektiveres til klimaforandringer.
Kernestof:
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
Øvelser: sammenligne landes energiproduktion, brug og CO2 udslip samt landes import/eksport af energi fra forskellige kilder.
Øvelse: Kulstofkredsløbet
Forsøg: oliemigration
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvordan skaber vi en bæredygtig udvikling?
Befolkningstallet vokser og det gør forbrug af ressourcer også. Hvordan sikre vi os en bæredygtig udvikling? I forhold til befolkning arbejder eleverne med den demografiske transition og befolkningsligningen.
Eleverne undersøger, hvad der menes med 'udvikling' og sætter det i forhold til økonomisk vækst. Bæredygtigheds begrebet og dets tre dimensioner samt det globale fodaftryk introduceres for holdet. Eleverne måler deres eget globale fodaftryk.
FN's mål for en bæredygtig udvikling inddrages og eleverne undersøger forskellige mål og delmål. Særligt perspektiv på udfordringer ved at sikre mad til en stadig voksende befolkning uden naturgrundlaget tager varigt skade.
Kernestof:
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
̶ Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
̶ Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
̶ Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
̶ FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Øvelser:
- Udarbejder demografisk transition for selvvalgte lande
- Udarbejde landeoversigt bl.a. befolkningstal, befolkningspyramide, demografisk transition, fertilitet, HDI, sundhed, økologisk fodaftryk via Globalis.dk.
- Innovationsprojekt: Eleverne identificerer et problem med manglende bæredygtighed og i et innovationsforløb udvikler og diskuterer de en løsning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kan vi håndtere konsekvenser af klimaforandringer?
Klimaforandringer er på både den videnskabelige og politiske dagsorden og har været det i mange årtier. For at forstå årsager og konsekvenser af klimaforandringer undersøger holdet vejr og klima generelt. Herunder: Jordens strålingsbalance og årsagen til lokale variationer, årstidsvariation, døgnvariation, indstrålingsvinkel samt albedo, kort- og langbølget ind- og udstråling, som undersøges i et feltarbejde.
Andre lokale variationer som hav og jords forskellige varmekapacitet, sø-landbrise, termiske og i mindre grad dynamiske tryk, nedbørsdannelse og luftens mætningskurve samt nedbørstyper leder frem til en gennemgang af det globale vindsystem. I kombination med klimazoner og plantebælter undersøges forskellige lokaliteters klima via analyser af en række hydrotermfigurer.
Som forklaring af klimaforandringerne fokuseres på drivhusgasser, mens Henrik Svensmarks solpletteorien gennemgås kort. Opsamlende på forløbet arbejdes med en række eksempler på konsekvenser af klimaforandringerne og vi undersøger og diskuterer hvilke handlemuligheder, vi har for klimatilpasning via klimaatlasset, KAMP.
Dele af klimatologien ang. klimaforandringer findes i forløbet om vand.
Kernestof:
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter̶
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Øvelser:
Beregning af indstrålingsvinkell for forskellige lokaliteter
Analyse af hydrotermfigurer
Anvendelse af DMIs kortværktøj KAMP.
Sø- og landbrise, kreativ
Forsøg:
Demo: Solens indstrålingsvinkel som følge af hhv. jordens kugleform samt som følge af jordaksens hældning= skiftende årstider.
Måling af albedo på flasker (gentagelse af NV forsøg)
Konvektion i konvektionskammer
Dan en sky
Dan kondensation i glas
Jord- og vands forskellige varmekapacitet
Måling af affekt på temperatur med og uden CO2
Feltarbejde: Måling på strålingsbalancens elementer og beregning af albedo på den baggrund.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projekt bæredygtighed
|
14-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vand
Vand er en ressource, vi ikke kan undvære hverken som mennesker eller som samfund. Samtidigt er vand en sårbar ressource, fordi der nogle steder i verden og også i Danmark bruger mere vand end der dannes. Det kan også være et problem, at vandets kvalitet forringes pga. forurening. I forløbet fokuseres på hjemlige problematikker med bl.a. å-løb og i mindre grad klimatilpasning. Fokus på feltarbejde i Mølle å og anvendelse af Klimaatlas. Eleverne introduceres til Vandets kredsløb = Hydrologisk cyklus, Vandbalanceligning og de enkelte led, Grundvandsdannelse. I den forbindelse laves forsøg med jordbundstyper og vands infiltration samt målinger af et vandløb. Forløbet med vand blev kørt sideløbende med klima. Derfor er der elevmenter af klimaforandringer i dette forløb.
Kernestof:
- Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
Empirisk arbejde: Klimaatlas
Forsøg: Vands infiltration i sand og jord
Feltarbejde: Opmåling og tegning af Mølle å's profil, måling af vandhastighed, beregning af Mølles vandføring.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Klima
|
10-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425702",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425702",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425702"
}