Holdet 2024 la/2s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Bengerd Maria Juul Thorsen, Sara Didriksen
Hold 2024 la/2s (2s la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro-forløb
Titel 2 Catul og kærlighed
Titel 3 Cæsar og hans soldater
Titel 4 Sulpicia og romerske kvinder
Titel 5 Romersk mad og kogekunst

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Catul og kærlighed

Dette forløb skulle give en basal forståelse for latinsk morfologi og grammatik i originaltekst, samt et indblik i lyrik og senrepublikken. Derfor har fokus været på at læse og arbejde med Catuls digte i original. Men der er også lavet projektarbejde, hvor der skulle laves videoer om senrepublikkens store personligheder:
Cæsar
Cicero
Gnaeus Pompeius Magnus
Cleopetra
Marcus Antonius
Augustus
Livia Drusilla

Antik tekst
Catul Carmina I
Catul Carmina LXXXV
Catul Carmina LXXXVIII
Catul Carmina LXX
Catul Carmina V
Catul Carmina VIII
Catul Carmina IL

Omfang ca. 2 ns.


Supplerende materiale:
http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/catul/catul.htm af Simon Laursen (2012)
Kompendium fra BJT
Sappho 31
TikTok trenden "Wait, they don't love you like I love you"


Kernestof:
-lettere latinske originaltekster fra perioden før ca. 150 e.Kr.
̶ romersk historie, samfund og kultur i det omfang, teksterne lægger op til det
̶ latinsk morfologi og syntaks i det omfang, teksterne lægger op til det
̶ grundlæggende latinsk ordforråd


Faglige mål i fokus:
̶ oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler
̶ sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst
̶ genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
̶ udnytte sproglige iagttagelser i en forståelse af teksten
̶ identificere centrale ord og begreber i de latinske tekster og genkende dem som fremmedord og låneord i andre sprog, herunder videnskabssprogene
̶ anvende den sproglige viden, de har fået i latin, til at beskrive og analysere dansk og fremmedsprog
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Arbejdsformer:
Individuelt arbejde, gruppearbejde, projektarbejde, pararbejde, små klassefremlæggelser af sætninger, matrixgrupper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Cæsar og hans soldater

Fokus har været på at arbejde med den latinske syntaks og særligt på adverbielle led, ablativ og ledsætninger, samt et kendskab til Cæsar, hans forfatterskab og plads i senrepublikken.

Antik tekst

Perspektiv

Supplerende materiale

Kernestof

Faglige mål i fokus

Arbejdsformer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Sulpicia og romerske kvinder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Romersk mad og kogekunst

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer