Holdet 2024 sa/1w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Morten Bach Jensen
Hold 2024 sa/1w (1w sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløbet i samfundsfag (om ulighed)
Titel 2 Ung i en senmoderne tid
Titel 3 Valg, demokrati og det politiske system
Titel 4 En sund økonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløbet i samfundsfag (om ulighed)

Nedenstående tekst er standardtekst for alle grundforløb på GHG. De læste sider, som er til fælles i de forskellige grundforløbsklasser er
"Luk samfundet op" (OBS! grøn, 3.udgave): Side 93-115 + 118-121 + 174-179 + 205-220
Forløbets omfang svarer til ca. 23 procent af det faglige stof
Bemærk skriftligt arbejde (samf.opgave #2 som omtales i forløb 4)

Grundforløb på Gammel Hellerup Gymnasium:
---------------------
Faglige mål
• Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
• Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre.
• Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
Sociologi
• Sociale og kulturelle forskelle
Politologi
• Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Økonomi
• Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

----------------------

Forløbets omfang svarer til omtrent 23 % af det faglige stof
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
samf.opgave #2 - disposition 2 08-05-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ung i en senmoderne tid

Kernestof, anvendt materiale
Luk samfundet op! BLÅ  4. udgave, Columbus. Se sider nedenfor
Udleveret som pdf: Side 53-60 fra bogen Sociologi - viden, teori og metode (Af Poul Brejnrod, Forlaget gyldendal

Supplerende stof, anvendt materiale
Se links nedenfor

Indholdsbeskrivelse:
Der arbejdes bl.a. med de store sociologiske samfundsforandringer og karakteristikker af vilkårene for at vokse op i særligt det senmoderne samfund (fx Hartmut Rosa, Ulrich Beck, Giddens, Ziehe, Beck m.fl.), men også med socialiseringsteorier (Goffman, Dencik, m.fl.)

Fra læreplanens kernestof arbejdes med:
Sociologi
̶  identitetsdannelse og socialisering
Metode
̶  kvantitativ og kvalitativ metode.

Der arbejdes med de faglige mål i læreplanen
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre

Forløbets omfang svarer til ca. 31% af det faglige stof
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejde fra timen 22.11 22-11-2024
samf.opgave #1 - disposition 02-02-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Valg, demokrati og det politiske system

Kernestof, anvendt materiale:
Luk samfundet op (4.udgave).
Se sider nedenfor

Supplerende stof, anvendt materiale
Se links nedenfor


Indholdsbeskrivelse:
Eleverne lærer om lovgivningsprocessen, dets faser og aktører ved bl.a. at arbejde med folketingets hjemmeside, hvor eleverne undersøger beslutnings- og lovforslag. Herunder lærer eleverne om den parlamentatiske kontrol gennem §20-spørgsmål, samråd m.fl.
Eleverne lærer også om betydningen af lovgivning fra EU (direktiver og forordninger).

Eleverne lærer om deltagelsesmuligheder i et repræsentativt demokrati fx valgdeltagelse, medlemskab af et parti, en interesseorganisation eller en græsrodsbevægelse, politisk forbrug, og der arbejdes også med stillede borgerforslag. Eleverne lærer om statsborgerskab, medborgerskab og rettigheder og pligter ved bl.a. at arbejde med grundloven. Værnepligten anvendes bl.a. til at diskutere ligestilling mellem kønnene. Eleverne skal bl.a. kunne beskrive principper for magtdeling, valgmåde i et repræsentativt demokrati, parlamentarisme og demokratisyn mm.


Fra læreplanen arbejdes med kernestoffet:
Politik:
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng

Fra læreplanen faglige mål arbejdes med:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶  undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold

Forløbets omfang svarer til ca. 26 % af det faglige stof

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 En sund økonomi

Kernestof, anvendt materiale
Luk samfundet op, 4. udgave
Se sider nedenfor

Supplerende stof, anvendt materiale
Se links nedenfor

Indholdsbeskrivelse
I forløbet arbejdes med kriterier for en sund økonomi, konflikter mellem økonomiske mål, konjunkturer, økonomiske sammenhænge, politisk styring af konjunkturer (med finanspolitik). Eleverne lærer om udbud og efterspørgsel som forklaring på prisdannelse på markedet. Eleverne skal kende det økonomiske kredsløb og kunne karakterisere sektorerne i dem og deres indbyrdes sammenhænge ved at give eksempler. Eleverne skal kunne redegøre for de økonomiske mål og anvende dem til at undersøge simple økonomiske nøgletal for dansk økonomi til at vurdere konjunktursituationen. Eleverne lærer om, hvordan staten gennem finanspolitik kan 'bremse' eller 'speede op' for dansk økonomi.

I forløbet indgår også en kort beskrivelse af principper for det danske skattesystem, som eleverne skal kunne redegøre for (progressiv skat, indirekte og direkte skatter)

Under forløbet arbejdes med prøveeksamener, hvor eleverne arbejder med grundforløbet (se forløb 1) som repetition af det faglige stof samt træning i eksamensform. Der arbejdes således med faglige mål der er eksamensrettede (se nedenfor). Til disse arbejdes med dispositioner som skriftlige aflevering, som derfor er knyttet til grundforløbet i UV-beskrivelsen.

Fra læreplanens kernestof arbejdes med:
Økonomi
-det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.

Der arbejdes med disse faglige mål i læreplanen:
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶  argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.


Forløbets omfang svarer til ca. 20 % af det faglige stof
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oplæg om en aktuel nyhed 18-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer