Holdet 2024 sa/1x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Gitte Lønnrot
Hold 2024 sa/1x (1x sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ulighed og fattigdom
Titel 2 Ideologier, partier og magt
Titel 3 Identitetsdannelse, socialisering og forskellige l
Titel 4 Økonomi og velfærd
Titel 5 Repetition og eksamensinstruktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ulighed og fattigdom

Ulighed og fattigdom (Grundforløb)

Generelt om grundforløb på GHG
Pensum:
___________________________________________________________

Brøndum & Banke Hansen: Luk samfundet op! Blå 4. udgave, Columbus 2023, s. 83-106, 167-170, 196-220
+ diverse artikler og hjemmesider

(Segmenter, Bourdieu, social arv,, livsstile, livsformer, ulighed og fattigdom, ideologier, behovsopfyldelse, velfærd og velfærdsmodeller.)
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ideologier, partier og magt



Pensum:
______________________________________________________________________

Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op!  BLÅ  4. udgave, Columbus 2023; sider: 100 -130, 137-151 (s. 132 fig 6.9)

(De klassiske Ideologier er læst i grundforløbet)

Video fra youtube: Dronning Margrethe taler on nationalisme: “Når fædrelandskærlighed bliver til fremmedhad” 2.41 minutter
Video fra youtube: ”Hvorfor er identitetspolitik, krænkelser og aktivisme på universiteterne et problem?”  2.41
Debatfilm fra ”Luk samfundet op” hjemmeside:
• ”Det danske demokratis kendetegn”(5.41)
• ”Statsborgerskab, medborgerskan og modborgerskab” (5.24)
• ”Modborger” (2.20)

Fyns Amts avis 23/8 2024: ”Indvandring, bandekriminalitet i Danmark og Sverige er et barn af velfærdsstaten”
JyllandsPosten 20/1 2020: ”Drop straforgiet mod Mohammed og Fatima og opløs alle ghettoer i stedet”
Undervisningsfilm fra Folketingets hjemmeside:
”Styreformer” (2.58)
”Demokratiformer” (4.06)
”Sådan fik vi grundloven” (2.42)
”Hvem må stemme” (2.46)
”Hvem bestemmer hvad?” (2.36)
”Fra ide til lov” (2.54)
”Politik og medier” (3.24)
”EU's historie” (6.10)
”Hvad bestemmer EU” (5.21)
”Hvordan lovgiver EU?” (5.23)
”Hvem må være med i EU?” (5.38)
”Nej til Mastrichttraktaten”  (6.36)
(De klassiske Ideologier er læst i grundforløbet)

Dokumentar: ”Prins Christian – en kongelig rejse
https://www.dr.dk/drtv/program/prins-christian-_-en-kongelig-rejse_414212
(De første 47 minutter)

Partierne og partiernes historie (fra Folketingets hjemmeside)
(kopisider)

Kilde: https://www.ft.dk/partier/om-politiske-partier/partiernes-historie#E3FBAD7FA06A4C20A59021B5A6B446F4 (Folketingets hjemmeside)

Socialdemokratier, Venstre, Moderaterne, Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet (ca. 10 sider)


(Stikord: Eastons model, Downs model, Molins model politiske styreformer, demokrati, politiske styreformer i USA og DK, magt, valg, vælgere, valgmåder, partier, rød og blå blok, konkurrence- og deltagelsesdemokrati, interesseorganisationer, græsrodsbevægelser, partityper, lovgivningsprocessen, ideologier og ideologiske forgreninger, menneskerettigheder, værdipolitik, fordelingspolitik, mediernes rolle, mediernes virkning)

Arbejdsformer og fokus: Lærerstyret, pararbejde, gruppearbejde, individuelt arbejde. Formidle faglige sammenhænge vha. figurer/tabeller/diagrammer, anvendelse af fagets taksonomi, teorier/begreber, argumenterer og indgå i faglig dialog og diskussion.



______________________________________________________________________
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Identitetsdannelse, socialisering og forskellige l


Pensum:
Identitetsdannelse, socialisering og forskellige liv i det senmoderne samfund
______________________________________________________________________
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op!  BLÅ  4. udgave, Columbus 2023; sider: 11-17, 29-76, 79-99.

((Bourdieu, social arv,, livsstile, livsformer, ulighed  læst i grundforløbet)

Luk samfundet op. Debatfilm:
”Daginstitutionernes rolle i samfundet” (4.50)
”Aydin Soeis opvækst” (4.17)
”Kønsidentitet” (4.26)
Video om køn fra Youtube . "Hvad er kønsidentitet ?"(8.15)
Danmark og Grønland med fokus på anerkendelse og krænkelser
”Kampen om Grønlands fremtid” 0.52.52 til 1.10.44 (18 minutter) sendt på TV2 19/1-25
Politiken 7. januar 2025: ”Debat: Derfor skal spiralsagerne undersøges som folkedrab” (2 ½ side)
”Tvangsfjernelser af grønlandske børn” Wikipedia (5 linjer)
”Befolkningsudvikling i Grønland 1947-2021” trap-groenland.lex.dk

Partifilm fra Luk samfundet op: ”Synet på indvandring og integration” (Enhedslisten, SF, Alternativet, Socialdemokratiet, DF, Radikale Venstre, Venstre, Konservative)

Dokumentar: ”De perfekte piger” fra DR3, afs.1 fra  2015 (29minutter)
Dokumentar: ”Prinsesser fra Blokken” 1. episode afs. 1 fra DR 2016 (29 minutter).

Partifilm fra Luk samfundet op: ”Ligestilling i Danmark”, Enhedslisten, SF, Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Liberal Alliance, DF, Nye Borgerlige.

Figurmateriale:
”Stor forskel på mænd og kvinders nettobidrag til samfundskassen” (Ugeskriftet Mandag Morgen 26/4-2020)
”Lille udsving i andelen af kvinder i politik og ledelse”(Ugeskriftet Mandag Morgen 26/4-2020)
”Andel kvindelige folketingsmedlemmer fra 1987-2022” Danmarks Statistik 2023
”Andel kvinder i regeringspartier 1947-2022” Danmarks Statistik 2023
”Fravær på grund af børns sygdom 2013-2019 efter køn og sektorer” (luk samfundet op fig. 1.2, s. 14
”Mener du at værnepligten også skal gælde for kvinder” Altinget.dk marts 2023
”Det er frustrerende, at kønsroller bliver opløst” Politiken  19/7-2019
IllustreretVidenskab.dk ”Vi designer den næste generation” 26/9-2019

(Stikord: Nationalt fællesskab, sammenhængskraft, nationalstat, identitet, socialisation, dobbeltsocialisering,  normer, værdier, roller, grupper, social kontrol, familie-typer, det traditionelle samfund, det moderne samfund, det senmoderne samfund, risikosamfund, livsformer, livsstile, minervamodel, segmenter, habitus, forskellige kapitalformer, felt, integrationsformer, anerkendelsesbehov, sociale medie, frontstage., backstage, levevilkår, forskellige sociale grupper, social mobilitet, social arv, ulighed, fattigdom, ligestilling ml. kønnene, kønsroller)

Arbejdsformer og fokus: Lærerstyret, pararbejde, gruppearbejde, individuelt arbejde. Formidle faglige sammenhænge vha. figurer/tabeller/diagrammer, anvendelse af fagets taksonomi, teorier/begreber, argumenterer og indgå i faglig dialog og diskussion.


_______________________________________________________________________

____________________________________________________________________
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Økonomi og velfærd


Pensum:

Økonomi og velfærd
_____________________________________________________________________

Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op!  BLÅ  4. udgave, Columbus 2023; sider: 171-195, 196-220

(Velfærdsmodeller og Maslows befolkningspyramide læs i grundforløbet)

Ugeskriftet Mandag Morgen 24/2-25: ”Overskudskvinder skal redde velfærdsstaten”

Fra Danmarks statistik: ”BNP steg pænt i tredje kvartal”, ”Dansk økonomi voksede end EU's samlede økonomi”, ”Stigning i både inflation og kerneinflation i Danmark”, ”Inflationen i EU-27” (tal fra de hårde inflations år).”Betalingsbalancens løbende poster”, ”Eksporten af varer faldt i november”, ”Fortsat stort overskud på betalingsbalancen i november”, ”Import og eksport fordelt på udvalgte samhandelslande”,

www.reddit.com: ”Inflationsrate i udvalgte lande opgjort i januar 2024”
Børsen 26/10 -25: ”Konjunkturer og ikke pres har skabt jobboom”,
TV2.dk 24. marts 2025: ”Trecifter milliardoverskud på statens finanser sidste år”.
Information 23. marts 2023:  ”Brug højere SU som incitament”

(Maslows behovspyramide, mangel- og vækstbehov, forskellige velfærdsmodeller, marked, civilsamfund, stat, markedsøkonomi, planøkonomi, blandingsøkonomi, økonomiske mål, BNP, arbejdsløshedstyper, økonomisk kredsløb, konjunktursvingninger, finanspolitik, pengepolitik, strukturpolitik, forskellige velfærdsmodeller velfærdsstatens udfordringer, konkurrence-staten).

Arbejdsformer og fokus: Lærerstyret, pararbejde, gruppearbejde, individuelt arbejde. Formidle faglige sammenhænge vha. figurer/tabeller/diagrammer, anvendelse af fagets taksonomi, teorier/begreber, argumenterer og indgå i faglig dialog og diskussion.


______________________________________________________________________
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Repetition og eksamensinstruktion


Vi samler op på de vigtigste begreber/teorier.
Vi træner på gamle eksamens-spørgsmål og taler generelt om, hvordan eksamen foregår på C-niveau
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer