Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Claus Enochsen
|
Hold
|
2024 sa/1d (1d sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ideologi, demokrati og valg
Politik
Vi har arbejdet med ideologier, deres forgreninger og deres betydning i dag. Vi har kigget på indretningen af det danske demokrati og på hvilke aktører, der findes og om hvem af dem, der har mere magt end andre. Hvordan vedtages love ? Hvilke muligheder/pligter har de danske borgere ? Og er der trusler mod vores demokrati ?
Materiale
Kapitel 5, 6 og 7 i Luk samfundet op.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet er:
Politik politiske partier i Danmark og politiske ideologier
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Metode kvantitativ og kvalitativ metode.
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Politik:
https://www.altinget.dk/artikel/vaersgo-her-er-ti-grunde-til-at-stemme-paa-trump?fbclid=IwY2xjawGQ4GlleHRuA2FlbQIxMQABHeLjQUivvnFuL-P6DenT_mkvgUbAiUe7bfNdJrR-64tAI-C-YTZ9WIDehA_aem_p--mJGX44jlWaPNVrEJSVQ
https://www.tv2kosmopol.dk/koebenhavn/klager-afvist-i-amager-faelled-sag-groent-lys-til-omstridt-projekt-siger-bygherre
https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
Et år før kommunalvalget peger vælgerne på deres tre vigtigste emner
Mette Frederiksen ville være mere socialdemokratisk, men er hun det med en midterregering?
Han gjorde Vanopslagh til TikTok-konge og blev fyret. Nu vil Mads Korsholm gøre Messerschmidt populær
Video:
https://luksamfundetop.dk/kapitel-5/partifilm-om-politiske-ideologier
6.6: Politisk deltagelse og medborgerskab - Luk Samfundet Op
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sociologi - Perfekthed og præstation.
Materiale:
Kapitel 2 og 3 i Luk samfundet op.
Forløbsbeskrivelse: Sociologi – præstation og perfekthed
I dette forløb skal vi arbejde med grundlæggende sociologiske begreber og teorier med udgangspunkt i temaet individets forhold til samfundet. Vi skal særligt kigge på at mange unge i dag i meget højere grad end tidligere mistrives. Med udgangspunkt i s. 29-76 og 83-90 i Luk samfundet op og udvalgte artikler skal vi undersøge, hvordan individet formes af sociale strukturer, normer og værdier samt betydningen af sociale grupper og medier.
Centrale temaer:
• Socialisering og identitetsdannelse
• Sociale medier og ungdomskultur
• Integration og kulturelle møder
Vi har blandt andet arbejdet med at anvende sociologiske begreber som primær og sekundær socialisering, dobbeltsocialisering, normer, værdier, social kontrol og identitet. Vi har arbejdet med relevante modeller (fx social arv og habitus) og diskuteret aktuelle samfundsproblemer.
Arbejdsformerne har vekslet mellem klasseundervisning, gruppearbejde, case-analyse og diskussioner.
Sociologi
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet er:
Sociologi identitetsdannelse og socialisering
sociale og kulturelle forskelle.
Metode kvantitativ og kvalitativ metode.
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Materialer:
"Jeg er ikke rigtig dansk eller rigtig arabisk” af Layal Freije fra Politiken d.29.7.2017.
https://politiken.dk/kultur/art6047688/Jeg-bliver-aldrig-rigtig-dansk-%E2%80%93-og-aldrig-rigtig-arabisk.-Men-betyder-det-at-jeg-er-ingenting
”Her er Danmarks 37 forskellige familieformer” af Kirstine Møgelbjerg Østrup d.31.7.2016
https://livsstil.tv2.dk/samliv/2016-07-31-her-er-danmarks-37-forskellige-familieformer
”Regnbuefamilien er blevet større”, Danmarks Statistik d.15.8.2019.
https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/regnbuefamilien-er-blevetstorre?
publisherId=3274962&releaseId=13577691
o Episode 1 af dokumentarserien ”Perfekte Piger” fra DR.
https://www.dr.dk/drtv/episode/de-perfekte-piger_52514
o ”Var alting bedre i gamle dage?” Danmarks Statistik,
https://www.dst.dk/da/Statistik/Publikationer/VisPub?cid=29816&fbclid=IwAR39Esd9dpldDoojZN
vYKVQavGWIre9MQ55HI3dOoNU1Oz3KZPJrJE_yVI0
”Danmark skal være det bedste land at være barn i” debatindlæg af undervisningsminister Pernille
Rosenkrantz Theil bragt i BT d.29.7.2019 hentet her https://www.stukuvm.dk/aktuelt/uvm/indlaegog-
taler-af-m/2019/190727-indlaeg-i-bt-danmark-skal-vaere-det-bedste-land-at-vaere-barn-i
o ”Her er hvad sociale medier gør ved unge…”af Frederik Kulager, Zetland 5.6.2018.
https://www.zetland.dk/historie/se6ERJx4-men2Y0jl-7c52d
o ”Hvorfor overlod vi en generation til at opdrage sig selv?” interview med tidligere
undervisningsminister (i dag direktør i danske svømmeunion) Merete Riisager, af Fie Hækkerup
d.6.11.2020
https://piopio.dk/hvorfor-overlod-vi-en-generation-til-opdrage-sig-selv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi og velfærd
Forløbsbeskrivelse: Økonomi og velfærd
I dette forløb har vi arbejdet med centrale elementer af økonomi og velfærd i det danske samfund og s USA. Med afsæt i s. 167-221 i Luk samfundet op samt artikler om skat, dansk økonomi, ulighed, uddannelse og social arv har vi undersøgt, hvordan økonomiske forhold påvirker velfærd, livschancer og samfundsudvikling.
Centrale temaer har været:
Den danske velfærdsmodel og velfærdstyper
Skattesystemet og dets rolle i omfordeling
Økonomisk ulighed og social arv
Uddannelse som investering og som social løftestang
I har opnået indsigt i begreber som progressiv skat, strukturel og konjunkturel arbejdsløshed, BNP, omfordeling og social mobilitet. Der har været fokus på at anvende samfundsøkonomiske begreber og forklaringsmodeller i analyser af aktuelle problemstillinger.
Undervisningen har vekslet mellem individuelt arbejde, gruppearbejde og diskussioner.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet er:
Økonomi velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
Metode kvantitativ og kvalitativ metode.
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Materiale:
Kapitel 8 og 9 i Luk samfundet op.
Artikler:
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=50107
https://nytfranordea.nordea.dk/da/artikler/nye-skattegraenser-og-fradragssatser-danskerne-faar-flere-penge-mellem-haenderne
https://www.berlingske.dk/virksomheder/trump-trusler-virker-meget-staerkt-bilgigant-investerer-trecifret
https://kirkenskorshaer.dk/nyheder/nyhed/er-indlysende-vi-har-problem-med-fattigdom-danmark
https://www.ae.dk/debatindlaeg/2025-02-hvis-maalet-med-uddannelsessystemet-er-at-nedbryde-social-arv-er-der-lang-vej
https://www.dr.dk/nyheder/indland/sundhedsministeren-skal-i-samraad-om-stigende-ulighed-i-sundhed-man-bliver-rasende
https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/2020/september/indsigt-velfard-under-pres/
https://www.dr.dk/nyheder/indland/groenland/valgresultatet-er-klar-saadan-har-groenlaenderne-stemt
Video:
Ulrik Bie: »Dansk økonomi sætter nye rekorder, og det er faktisk helt vildt. Berlingske 21.3 2025
https://www.berlingske.dk/oekonomi/ulrik-bie-dansk-oekonomi-saetter-nye-rekorder-og-det-er-faktisk-helt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425762",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425762",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425762"
}