Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Malthe Ibsen Sørensen
|
Hold
|
2024 sa/1m (1m sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb i samfundsfag
Varighed
10 moduler af 95 minutter
Faglige mål
• Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
• Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre.
• Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
Sociologi
• Sociale og kulturelle forskelle
Politologi
• Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Økonomi
• Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Materialer:
Luk samfundet op! 3. udgave (Columbus)
Siderne:
o 93-121
o 174-179
o 205-220
Eleverne har arbejdet med:
• Minervamodellen
• Segmentering
• Habitus
• Kapitalformer (3 eller 4 former)
• Felter
• De fem socialklasser
• Bernsteins sprogkodeteori
• Social ulighed
• Levevilkår
• Social stratifikation
• Social mobilitet (generationsmobilitet, karrieremobilitet)
• Social arv (Positiv social arv, negativ social arv)
• Absolut fattigdom
• Relativ fattigdom
• Socialt udsatte
• Social eksklusion
• Social marginalisering
• Hvad er en ideologi
• Liberalisme
• Socialisme
• Konservatisme
• Fordelingspolitisk akse
• Værdipolitisk akse
• Issue-voting
• Maslows behovspyramide
• Behovsopfyldelse (Marked)
• Markedsmekanismen
• Behovsopfyldelse (Marked, Civilsamfund og Stat)
• Universel velfærdsmodel
• Residual velfærdsmodel
• Korporativ velfærdsmodel
• Velfærdsstatens interne udfordringer
• Velfærdsstatens eksterne udfordringer
• Konkurrencestat
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 1: Identitet og socialisering
Delvist forsat fra grundforløbet.
Forløbet introducerer grundlæggende teori om identitetsdannelse og socialisering med fokus på køn, kønsroller, kultur og det senmoderne samfund og dets teoretikere.
Faglige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktu¬elle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
• undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Eleverne har arbejdet med:
Hvad handler ligestilling om?
Hvad er kønsroller?
Hvad er kønsrollemønster?
Hvordan kan kønsroller være bestemt af sociale normer?
Hvordan er arbejdsfordelingen generelt mellem mænd og kvinder i DK?
Hvad er socialisering?
Hvad er sociale mønstre?
Hvad kan være mulige forklaringer på forskellen i mænds og kvinders andel af barselsorlovsdagene?
Hvad er kønsrollemønsteret?
Hvem har de længste uddannelser: Kvinder eller mænd?
Hvem har den højeste disponible indkomst : Kvinder eller mænd? (Tabel 1.4)
Hvem har størst pensionsformue: Kvinder eller mænd? (Tabel 1.5)
Hvad kan forskellene skyldes?
Hvad handler politologi (politik) om?
Hvad er magt (kommer igen i kapitel 6) og hvorfor er fagområdet politik så interesseret i magtforhold?
Hvad er ideologier?
Hvad betyder formel ligestilling?
Hvad er feminisme?
Hvad kendetegner henholdsvis første-, anden-, tredje- og fjerdebølge feminisme?
Hvad er digitale krænkelser (hævnporno)?
Hvad handler socialisering om?
Hvad er forskellen på henholdsvis primær og sekundær socialisering?
Hvad betyder begrebet dobbeltsocialisering?
Hvad er en generationsfamilie?
Hvad er en kernefamilie?
Hvad er en socialiseringsarena?
Hvad er det centrale ved en familie?
Hvilke forskellige familietyper kan vi identificere i dagens senmoderne samfund?
Hvad er individualiseringstendenser?
Hvad er en norm for noget?
Hvad er forskellen på henholdsvis formelle og uformelle normer?
Hvad betyder internalisering?
Hvad er en social modreaktion?
Hvad betyder begrebet sanktion?
Hvad handler social kontrol om?
Hvad er en social rolle og hvad vil det sige når der opstår rollekonflikt?
Hvad er en social struktur?
Hvad betyder identitet?
Hvad er identitetens fire niveauer for noget?
Hvad er jeg identitet?
Hvad er personlig identitet?
Hvad er social identitet?
Hvad er kollektiv identitet?
Hvordan kan vi forklare George H. Meads begreber I og Me?
Hvad er rolleovertagelse?
Hvad er imitation?
Hvad er en bestemt anden?
Hvad er en generaliseret anden?
Hvad betyder kultur?
Hvilke symboler har vi i Danmark?
Hvilke helte har vi fx i Danmark?
Hvilke ritualer har vi fx i Danmark?
Hvilke Værdier har vi fx i Danmark?
Hvad er national identitet?
Hvad er en nation?
Hvad betyder sammenhængskraft?
Hvad betyder det at noget er et forestillet fællesskab?
Hvad er nationalisme?
Hvad er jeg-kultur?
Hvad er vi-kultur?
Hvad menes med den rene identitet?
Hvad menes med bindestregsidentitet?
Hvad menes med den kreolske identitet?
Hvad betyder assimilation?
Hvad er segregation?
Hvad er pluralistisk integration?
Hvad menes med anerkendelsesteori og hvad handler Honneths tre anerkendelsesbehov om?
Hvad er en subkultur?
Hvad menes der i sociologien med hverdagslivet?
Hvad betyder Goffmans begreb face?
Hvad mener Goffman med setting?
Hvad menes med begrebet frontstage?
Hvad betyder begrebet backstage?
Hvad er en socialkarakter?
Hvad hedder de tre samfundstyper?
Hvad er kendetegnende for det traditionelle samfund?
Hvilke værdier er i det traditionelle samfund?
Hvilken tidsopfattelse er i det traditionelle samfund?
Hvad er en patriark og en patriarkalsk familie?
Sociologiprofessor Dominique Bouchet har givet hver samfundstypes socialkarakter en dyrebetegnelse, hvilke?
Hvad betyder social mobilitet?
Hvilke sociale grupper består det traditionelle samfund af?
Hvad er kendetegnende ved det moderne samfund?
Hvad handler urbanisering om?
Hvad prægede overgangen mellem det traditionelle og det moderne samfund?
Hvilke værdier er i det moderne samfund?
Hvilken tidsopfattelse er i det moderne samfund?
Hvad mener Ferdinand Tönnies med begreberne Gemeinschaft og Gesellshcaft?
Hvad er en kernefamilie?
Hvad kendetegner det senmoderne samfund?
Hvem er Anthony Giddens?
Hvad mener Giddens med begreberne aftraditionalisering og individualisering?
Hvad handler adskillelse af tid og rum om?
Hvad menes med udlejring af sociale relationer?
Hvad menes med eksperter og hvad er et ekspertsystem for noget?
Hvad er ansigtsløse relationer?
Hvad betyder refleksivitet?
Hvad menes der med, at individer i det senmoderne samfund genspejler sig i deres omgivelser?
Hvad er ontologisk sikkerhed?
Hvad menes med eksistentiel angst?
Hvad handler kulturel frisættelse om?
Hvad mener Thomas Ziehe med begrebet formbarhed?
Hvad mener Thomas Ziehe med begrebet subjektivisering?
Hvad mener Thomas Ziehe med begrebet ontologisering?
Hvad mener Thomas Ziehe med begrebet potensering?
Hvad handler Risikosamfundet om?
Hvad handler Ulrick Becks begreb institutionaliseret individualisering om?
Hvad menes der med begrebet valgbiografi?
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Forløb#2 Det politiske system i Danmark
Vi har arbejdet med ideologier, deres forgreninger og deres betydning i dag. Vi har kigget på indretningen af det danske demokrati og på hvilke aktører, der findes og om hvem af dem, der har mere magt end andre. Hvordan vedtages love ? Hvilke muligheder/pligter har de danske borgere ? Og er der trusler mod vores demokrati ?
Faglige mål:
undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Eleverne har arbejdet med bl.a. følgende spørgsmål:
• Giv en definition af begrebet politik
• Hvad er henholdsvis materielle og immaterielle værdier for noget?
• Hvad er det Eastons model af det politiske system illustrerer?
• Hvad betyder autoritet og implementering?
• Hvad betyder input, feedback og output?
• Hvem er det der giver feedback og hvorfor er dette element uhyre væsentligt i et demokratisk politisk system?
• Hvilke tre politiske styreformer kan man skelne imellem?
• Hvad er forskellen på demokrati, autokrati og teokrati?
• Hvad er et diktatur?
• Hvad er et direkte demokrati?
• Hvad er repræsentativt demokrati?
• Hvad er en folkeafstemning?
• Hvorfor har vi folkeafstemninger i Danmark?
• Hvad handler konkurrencedemokratiet om?
• Hvad handler deltagelsesdemokratiet om?
• Hvad er en valgmåde?
• Hvad er forskellen på forholdstalsvalg og flertalsvalg i enkeltmandskredse?
• Hvad er et parlament?
• Hvad er den parlamentariske styringskæde?
• Hvad er forskellen på den formelle og den reelle styringskæde?
• Hvordan er et parlamentarisk system og et præsidentielt system forskelligt fra hinanden?
• Hvad er magt, og hvilke former kan magt antage?
• Hvad handler magtens tredeling om?
• Hvad menes der med checks and balances?
• I hvilket lands politiske system er checks and balances centralt?
• Hvordan fungerer magtens tredeling i Danmark?
• Hvem er vælgerne i Danmark?
• Hvor høj er stemmeprocenten ca. ved folketingsvalg i Danmark?
• Hvad er en kernevælger?
• Hvad er en marginalvælger?
• Hvilke strategier kan partier bruge i forhold til marginalvælgere?
• Hvad kaldes princippet eller teorien bag forholdstalsvalgmåden som vi benytter os af i Danmark?
• - Nævn to lande, hvor man benytter sig af den valgmåde, der populært betegnes Winner takes it all
• Hvad er et to-partisystem?
• Hvad er et flerpartisystem?
• Hvad er et politisk parti?
• Hvad er en interesseorganisation?
• Hvad er en græsrodsbevægelse?
• Hvor mange politiske partier er der i Folketinget?
• Hvad hedder disse politiske partier?
• Hvad er forskellen på vælgerpartiet og folketingsgruppen?
• Hvad er et étpartisystem?
• Hvad menes med klassepartier?
• Hvad menes med et catch all-parti?
• Hvor mange medlemmer er der i Folketinget?
• Hvor mange af medlemmerne i Folketinget vælges i Danmark, Grønland og på Færøerne?
• Hvem udgør regeringspartierne?
• Hvem udgør oppositionspartierne?
• Hvad er initiativfasen?
• Hvad er lovforberedelsesfasen?
• Hvad er beslutningsfasen?
• Hvad er implementeringsfasen?
• Hvad handler negativ parlamentarisme om?
• Hvad handler positiv parlamentarisme om?
• Hvad er en mindretalskoalition?
• Hvad menes der med ordet kontrolmiddel?
• Hvad er forskellen på en flertals- og en mindretalsregering?
• Hvad menes med staten Danmark?
• Hvad betyder suverænitet?
• Hvordan er EU's besluttende organer fordelt i en lovgivende-, udøvende og dømmende magt?
• Hvad kaldes love som kommer fra EU?
• Hvad er EU-direktiver?
• Hvad er de danske EU-forbehold?
• På hvilke tre niveauer gør EU sig gældende i Danmark?
• Hvad er FN?
• Hvad er menneskerettigheder for noget?
• Hvad er en migrant?
• Hvad er et retssamfund?
• Hvad er retssystemet?
• Hvad er to-instansprincippet?
• Hvilke tre instanser er det danske retssystem bygget op af?
• Hvilke to sagstyper kan retssager i Danmark opdeles i?
• Hvad er WTO?
• Hvilken rolle spiller multinationale selskaber for Danmark?
• Hvad handler politisk deltagelse om?
• Hvad menes med mægtiggørelse og myndiggørelse?
• Hvad handler brugerdeltagelse om?
• Hvad er en statsborger?
• Hvad menes med en medborger?
• Hvad menes med rettigheder og pligter?
• Hvad er en modborger?
• Hvilke forklaringer kan der være på befolkningens dalende tillid til politikerne?
• Hvad menes med løftebrud?
• Hvad er partihoppere?
• Hvad menes der med begrebet den politiske forbruger?
• Hvad er en hverdagsmager?
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Forløb#3: Økonomi og velfærd
Faglige mål
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen globale forhold
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- Undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- Formidle enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Argumenterer for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Eleverne har blandt andet arbejdet med følgende spørgsmål:
• Hvad er de tre forskellige arenaer for behovsopfyldelse?
• Hvad menes med begrebet markedet?
• Hvad er markedsmekanismen et udtryk for?
• Hvad betyder udbud?
• Hvad betyder efterspørgsel?
• Hvad er økonomisk magt?
• Hvad menes med det civile samfund?
• Hvad menes med solidaritet?
• Hvad er en velfærdsstat?
• Nævn de tre forskellige former for økonomi
• Hvad er markedsøkonomi?
• Hvad er planøkonomi?
• Hvad er blandingsøkonomi?
• Hvordan er samspillet mellem stat og borger?
• Hvad er de økonomiske mål?
• Hvad menes med økonomisk vækst?
• Hvad er et bruttonationalprodukt?
• Hvad menes med produktivitet?
• Hvad menes med økonomisk vækst?
• Hvilke forskellige typer arbejdsløshed findes?
• Hvad har økonomisk vækst og lav arbejdsløshed med hinanden at gøre?
• Hvad er konsekvenserne ved høj arbejdsløshed?
• Hvad er lav inflation?
• Hvad kan inflation have af negative konsekvenser?
• Hvad betyder deflation?
• Hvad menes med betalingsbalancen?
• Hvad betyder import og eksport?
• Hvorfor fås en udlandsgæld?
• Hvilke konsekvenser kan et permanent underskud have for den danske samfundsøkonomi?
• Hvad menes med et lands konkurrenceevne?
• Hvad er lav inflation?
• Hvad kan inflation have af negative konsekvenser?
• Hvad betyder deflation?
• Hvad menes med betalingsbalancen?
• Hvad betyder import og eksport?
• Hvorfor fås en udlandsgæld?
• Hvilke konsekvenser kan et permanent underskud have for den danske samfundsøkonomi?
• Hvad menes med et lands konkurrenceevne?
• Hvad menes med en bæredygtig økonomi?
• Hvordan kan bæredygtig udvikling komme i konflikt med målet om økonomisk vækst?
• Hvad betyder balance på statens finanser?
• vad menes med en bæredygtig økonomi?
• Hvordan kan bæredygtig udvikling komme i konflikt med målet om økonomisk vækst?
• Hvad betyder balance på statens finanser?
• Hvad er det økonomiske kredsløb?
• Hvilke to kredsløb findes i det økonomiske kredsløb?
• Hvilke økonomiske aktører indgår i modellen for det økonomiske kredsløb?
• Hvad er konjunktursvingninger for noget?
• Hvad menes der med, at samfundsøkonomien en gang imellem oplever stød?
• Hvad kan præciseres ved brug af konjunkturbegrebet?
• Hvilke fire konjunkturbegreber kan forklare samfundsøkonomiens aktivitetsniveau?
• Hvad er opgangskonjunktur?
• Hvad er højkonjunktur?
• Hvad er nedgangskonjunktur?
• Hvad er økonomisk recession?
• Hvad er lavkonjunktur?
• Hvordan foregik finanskrisen?
• Nævn nogle centrale økonomiske instrumenter?
• Hvad menes med finanspolitik?
• Hvad er ekspansiv finanspolitik?
• Hvilke tre instrumenter kan anvendes for at føre ekspansiv finanspolitik?
• Hvad er fælles for, hvordan de tre instrumenter virker?
• Hvad er kontraktiv finanspolitik?
• Hvornår kan en kontraktiv finanspolitik være fordelagtig?
• Hvilke tre instrumenter kan anvendes for at føre kontraktiv finanspolitik?
• Hvad er fælles for, hvordan de tre instrumenter virker?
• Hvad kan være problemet med en kontraktiv finanspolitik?
• Hvad er en ekspansiv pengepolitik?
• Hvilken virkning kan ekspansiv pengepolitik få?
• Hvad er kontraktiv pengepolitik?
• Hvilken virkning kan kontraktiv pengepolitik få?
• Hvad handler strukturpolitik om?
• Hvilke politiske tiltag kan strukturpolitik bestå af?
• Hvad er stramningsstrategien?
• Hvad er opkvalificeringsstrategien?
• Hvad er forskellen på velstand og velfærd?
• Hvad er de tre velfærdsbehov?
• Hvad gik skattereformen ud på?
• Hvad gik kontanthjælpsreformen ud på?
• Hvad gik studiefremdriftsreformen ud på?
• Hvad gik sygedagpengereformen ud på?
• Hvad gik beskæftigelsesreformen ud på?
• Hvilket overordnet politisk-økonomisk formål ser der ud til at være med reformerne?
• Hvad er en konkurrencestat?
• Hvad menes med en nødvendighedens politik?
• Hvad menes med konkurrencestatsvinderen?
• Hvad menes med konkurrencestatstaberen?
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamenssimulation
|
08-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425764",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425764",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425764"
}