Titel
1
|
Æstetik
ÆSTETIK
Efter at have eksperimenteret med nyere æstetiske kategorier som det gakkede, det nuttede og det interessante i grundforløbet, skal vi nu se på alt fra klassisk æstetik, det skønne og det sublime til det grimme, hæslige og groteske i kunsten.
TEORI
- Æstetikteori
- Form og stil
ANALYSE
- Begreber til formlære og stilhistoriske grundbegreber
- Skulpturanalyse af lerskulptur
- Hånden som skabelsesmotiv
PRAKSIS
- Levende skulpturer “pose plastique”
- Øvelser i klassisk tegning
- Naturalistisk håndtegning
- Den klassiske figur i et sublimt landskab
- En grim, hæslig eller grotesk skulptur i ler
- Gakket, nuttet og interessant visuel kultur
EKSKURSION
Thorvaldsens Museum med øvelser i klassisk tegning
VÆRKER
Antik
- Doidalses’ Afrodite, romersk kopi efter græsk original, ca. 200 f.Kr., Palazzo Massimo alle Terme, Rom.
- Fabulus' antikke ornamentudsmykning i Domus Aurea, ca. 64-68 e.Kr., Rom.
- Palmyrensk gravportræt “Skønheden fra Palmyra”, 200-tallet e.Kr., Ny Carlsberg Glyptotek, København.
- Peplos Kore, ca. 530 f.Kr., Museum of Classical Archaeology, Cambridge samt rekonstrueret polykrom Kore.
- Polyklet, Doryforos (Spydbæreren), romersk kopi i marmor efter original bronzeskulptur, ca. 440 f.Kr. Museo archeologico nazionale di Napoli, Napoli.
Renæssance
- Sandro Botticelli, Venus’ fødsel, 1485, Uffizi, Firenze.
- Antonello da Messina, Bebudelsesscene, 1476, Palazzo Abatellis, Palermo.
- Leonardo da Vinci, Den vitruvianske mand, 1490, Gallerie dell’Accademia, Venedig.
- Albrecht Dürer, Forstudie: Selvportræt med pude, 1491-92, Metropolitan Museum of Art, New York City; Selvportræt med tidsel, 1493, Louvre, Paris; Selvportræt som 28-årig, 1500, Alte Pinakothek, München.
- Domenico Ghirlandaio, En olding med barnebarn, 1490, Louvre, Paris.
- Masaccio, Masolino og Lippi, fresker fra Brancaccikapellet, 1425, Santa Maria del Carmine, Firenze.
- Quintin Matsys, En grotesk gammel dame, 1513, National Gallery, London.
- Michelangelo, David, 1501-04, Galleria dell'Accademia, Firenze; Det Sixtinske Kapel med Adams Skabelse, 1508-12, Vatikanet.
- Rafaels workshop, Vatikanpaladsets Logetta, 1516, og Loggia, 1519, Vatikanet.
- Antonio Tempesta, Alessandro Allori og workshop: Uffiziernes Østkorridor, 1579-81, Firenze.
Barok
- Gian Lorenzo Bernini, David, 1623-24, Galleria Borghese, Rom.
- Caravaggio, Den vantro Sankt Thomas, 1601-02, Sanssouci, Potsdam.
Nyklassicisme
- H.W. Bissen, Den vrede Achilleus, 1861, Ny Carlsberg Glyptotek, København.
- Bertel Thorvaldsen, Jason med det gyldne skind, 1803; Venus, 1813-16, Thorvaldsens Museum, København.
Romantik
- Caspar David Friedrich, Munken ved havet, 1810, Alte Nationalgalerie, Berlin; Vandreren over tågehavet, 1818, Hamburger Kunsthalle, Hamburg.
- Henri Fuseli, The Nightmare, 1781, Detroit Institute of Arts, Detroit.
- Francisco de Goya, Saturn æder sit barn, 1819-23, Prado, Madrid.
- John Martin, The Great Day of His Wrath, 1851-53, Tate Modern, London.
- Theodore Rousseau, De store egetræer ved Bas-Breau, 1864, Getty Museum, Los Angeles.
- William Turner, Valley of Aosta. Snowstorm, Avalanche, and Thunderstorm, 1836-37, Art Institute of Chicago, Chicago.
Surrealisme
- Hans Bellmer, La poupée, 1934, Metropolitan Museum of Art, New York.
Samtidskunst
- Elmgreen & Dragset, Adonis (Backpack) & Cupid Triumphant (Sneakers), iscenesatte fotografier med Bertel Thorvaldsens nyklassicistiske skulpturer, 2009, Thorvaldsens Museum, København.
- Louise Hindsgavl, Garden Party, Espalier, 2017.
- Uffe Isolotto, We Walked the Earth, 2022, Venedig Biennalen.
- Alexey Kondakov, Slam Dunk, 2023; Suddenly, 2023.
- Ida Kvetny, Dora Maar, 2017; Schelling, 2017.
- Klara Lilja, Jonghyun, 2017; Gravitation, 2018.
- Frederik Næblerød, Busteskulpturer, Horsens Kunstmuseum, 2022.
- Patricia Piccinini, Litter, 2010; The Dreamer, 2020.
TEKSTER
- Bonnie Bay Andersen & Line Højgaard Porse, ”Det grimmes æstetik”; ”Grotesk æstetik”; "Klassisk æstetik", TAP: Teori til analyse og praksis i billedkunst, Praxis, 2021, pp. 83-86; 131-137; 147-155.
|