Holdet 2024 bk/1crx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Chris Askholt Hammeken
Hold 2024 bk/1crx (1crx bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Æstetik
Titel 2 Moderskab og omsorg
Titel 3 Tilsynekomster
Titel 4 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Æstetik

ÆSTETIK
Efter at have eksperimenteret med nyere æstetiske kategorier som det gakkede, det nuttede og det interessante i grundforløbet, skal vi nu se på alt fra klassisk æstetik, det skønne og det sublime til det grimme, hæslige og groteske i kunsten.

TEORI
- Æstetikteori
- Form og stil

ANALYSE
- Begreber til formlære og stilhistoriske grundbegreber
- Skulpturanalyse af lerskulptur
- Hånden som skabelsesmotiv

PRAKSIS
- Levende skulpturer “pose plastique”
- Øvelser i klassisk tegning
- Naturalistisk håndtegning
- Den klassiske figur i et sublimt landskab
- En grim, hæslig eller grotesk skulptur i ler
- Gakket, nuttet og interessant visuel kultur

EKSKURSION
Thorvaldsens Museum med øvelser i klassisk tegning

VÆRKER
Antik
- Doidalses’ Afrodite, romersk kopi efter græsk original, ca. 200 f.Kr., Palazzo Massimo alle Terme, Rom.
- Fabulus' antikke ornamentudsmykning i Domus Aurea, ca. 64-68 e.Kr., Rom.
- Palmyrensk gravportræt “Skønheden fra Palmyra”, 200-tallet e.Kr., Ny Carlsberg Glyptotek, København.
- Peplos Kore, ca. 530 f.Kr., Museum of Classical Archaeology, Cambridge samt rekonstrueret polykrom Kore.
- Polyklet, Doryforos (Spydbæreren), romersk kopi i marmor efter original bronzeskulptur, ca. 440 f.Kr. Museo archeologico nazionale di Napoli, Napoli.
Renæssance
- Sandro Botticelli, Venus’ fødsel, 1485, Uffizi, Firenze.
- Antonello da Messina, Bebudelsesscene, 1476, Palazzo Abatellis, Palermo.
- Leonardo da Vinci, Den vitruvianske mand, 1490, Gallerie dell’Accademia, Venedig.
- Albrecht Dürer, Forstudie: Selvportræt med pude, 1491-92, Metropolitan Museum of Art, New York City; Selvportræt med tidsel, 1493, Louvre, Paris; Selvportræt som 28-årig, 1500, Alte Pinakothek, München.
- Domenico Ghirlandaio, En olding med barnebarn, 1490, Louvre, Paris.
- Masaccio, Masolino og Lippi, fresker fra Brancaccikapellet, 1425, Santa Maria del Carmine, Firenze.
- Quintin Matsys, En grotesk gammel dame, 1513, National Gallery, London.
- Michelangelo, David, 1501-04, Galleria dell'Accademia, Firenze; Det Sixtinske Kapel med Adams Skabelse, 1508-12, Vatikanet.
- Rafaels workshop, Vatikanpaladsets Logetta, 1516, og Loggia, 1519, Vatikanet.
- Antonio Tempesta, Alessandro Allori og workshop: Uffiziernes Østkorridor, 1579-81, Firenze.
Barok
- Gian Lorenzo Bernini, David, 1623-24, Galleria Borghese, Rom.
- Caravaggio, Den vantro Sankt Thomas, 1601-02, Sanssouci, Potsdam.
Nyklassicisme
- H.W. Bissen, Den vrede Achilleus, 1861, Ny Carlsberg Glyptotek, København.
- Bertel Thorvaldsen, Jason med det gyldne skind, 1803; Venus, 1813-16, Thorvaldsens Museum, København.
Romantik
- Caspar David Friedrich, Munken ved havet, 1810, Alte Nationalgalerie, Berlin; Vandreren over tågehavet, 1818, Hamburger Kunsthalle, Hamburg.
- Henri Fuseli, The Nightmare, 1781, Detroit Institute of Arts, Detroit.
- Francisco de Goya, Saturn æder sit barn, 1819-23, Prado, Madrid.  
- John Martin, The Great Day of His Wrath, 1851-53, Tate Modern, London.
- Theodore Rousseau, De store egetræer ved Bas-Breau, 1864, Getty Museum, Los Angeles.
- William Turner, Valley of Aosta. Snowstorm, Avalanche, and Thunderstorm, 1836-37, Art Institute of Chicago, Chicago.
Surrealisme
- Hans Bellmer, La poupée, 1934, Metropolitan Museum of Art, New York.
Samtidskunst
- Elmgreen & Dragset, Adonis (Backpack) & Cupid Triumphant (Sneakers), iscenesatte fotografier med Bertel Thorvaldsens nyklassicistiske skulpturer, 2009, Thorvaldsens Museum, København.
- Louise Hindsgavl, Garden Party, Espalier, 2017.
- Uffe Isolotto, We Walked the Earth, 2022, Venedig Biennalen.
- Alexey Kondakov, Slam Dunk, 2023; Suddenly, 2023.
- Ida Kvetny, Dora Maar, 2017; Schelling, 2017.
- Klara Lilja, Jonghyun, 2017; Gravitation, 2018.
- Frederik Næblerød, Busteskulpturer, Horsens Kunstmuseum, 2022.
- Patricia Piccinini, Litter, 2010; The Dreamer, 2020.

TEKSTER
- Bonnie Bay Andersen & Line Højgaard Porse, ”Det grimmes æstetik”; ”Grotesk æstetik”; "Klassisk æstetik", TAP: Teori til analyse og praksis i billedkunst, Praxis, 2021, pp. 83-86; 131-137; 147-155.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Moderskab og omsorg

MODERSKAB OG OMSORG
Moderskab er et rigt fortolket tema i kunst og visuel kultur. Med nedslag i værker fra middelalder, renæssance og samtidskunst åbner vi temaet analytisk, mens de teoretiske forgreninger bevæger sig mellem kunsthistorisk viden og feminisme. Eleverne eksperimenterer med æstetiske processer fra idegenerering til kritisk stillingtagen og værkpraksis.

TEORI
- Et fokus på moderskab som motiv i kunst og visuel kultur
- Feminisme

ANALYSE
- Madonna med barn: Den hellige moder som motiv i middelalder og renæssance med perspektiv til i dag – med fokus på komposition, rum, symbolik og religiøs kontekst
- Kritisk samtidskunst: Analyse og diskussion af værker på holdet

PRAKSIS
- Idegenererende tegneøvelse med moderskab som rød tråd
- Tegning: Madonna med barn
- Et kritisk blik på moderskab: Hvordan kan moderskabets problematikker, bekymringer, forvirringer, slid og sårbarhed visualiseres?
- Visualiseringsprojekt: Skab et værk, hvor du undersøger, tematiserer, problematiserer eller kritiserer moderskab og omsorg

VÆRKER
Middelalder og ungrenæssance
- Duccio, Rucellai Madonna, 1285, Galleria degli Uffizi, Firenze.
- Giotto, Ognissanti Madonna, 1310, Galleria degli Uffizi, Firenze.
- Maddalena-mesteren, Madonna med barn siddende på trone med to engle, cirka 1280, Gemäldegalerie, Berlin.
Renæssance
- Sandro Botticelli, Jomfru og barn omgivet af engle (Raczynski-tondo), 1477, Gemäldegalerie, Berlin.
- Carlo Crivelli, Madonna med Jesusbarnet, 1480, Metropolitan Museum of Art, New York City.
- Rafael, Madonna del prato (Madonna på engen), 1506, Kunsthistorisches Museum, Wien.
Realisme
- James McNeill Whistler, Whistler’s Mother, 1871, Museé d’Orsay, Paris.
- Lucian Freud, The Painter´s Mother, Resting I, 1976, IMMA Collection.
Modernisme
- Alice Neel, Ginny and Elizabeth, 1975, The Estate of Alice Neel and David Zwirner.
Samtidskunst og visuel kultur
- Louise Bourgeois, Birth, 1995, Louisiana, Humlebæk; Crouching Spider, 2003, Collection The Easton Foundation, New York City; Maman, 1999, Tate Modern, London; Self Portrait (Birth), 2009, Museum of Modern Art, New York City; The Fragile, 2007, The Easton Foundation, New York City; The Passage, 2007, The Easton Foundation, New York City; Self Portrait (Birth), 2009, Museum of Modern Art, New York City.
- Elina Brotherus, My Dog Is Cuter Than Your Ugly Baby, 2013, Louisiana, Humlebæk.
- Rineke Dijkstra, Julie, Den Haag, Netherlands, February 29 1994, 1994, Tate Modern, London.
- Walt Disney, Snow White and the Seven Dwarfs, 1937. Stillbillede af den onde stedmoder.
- Alfred Hitchcock, Psycho, 1960. Stillbillede after moderen som mumificeret lig: Moderkomplekset.
- Miyako Ishiuchi, Mother’s #54, 2002, Collection of Miyako Ishiuchi.
- Ragnar Kjartansson, Me and My Mother, 2015, Louisiana, Humlebæk.
- Dea Trier Mørch, Skuldrene fødes (fra serien: Vinterbørn), 1976, privateje.
- Catherine Opie, Selfportrait/Nursing, 2004, Louisiana, Humlebæk.
- Mason Poole, Beyoncé med tvillinger, 2017, Instagram.
- Laure Prouvost, Mootherr, 2021, installation udstillet på Louisiana, Humlebæk.
- Kaari Upson, Mother’s Legs, 2018-19, Louisiana, Humlebæk.

TEKSTER
Ditte Vilstrup Holm, "Feministisk kritik", For Øjeblikket 2., red. Jesper Bek, Lindhardt og Ringhof Uddannelse, 2013, pp. XX
Marie Laurberg, ”MOR!”, Louisiana Revy: MOR, 2021, pp. 12-13.

Udstillingsvideo fra Louisiana: MOR!
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Tilsynekomster

TILSYNEKOMSTER
Vi undersøger billeddannelser og motivers tilsynekomster i kunstværker og arkitektur og eksperimenterer selv med form, lys og farve i visualiseringer.

TEORI
- Farvelære og lys (Goethe, Newton, Itten)
- Kunsthistorisk viden om middelalder, abstraktion, dada, surrealisme og samtidskunst
- Teori om det magiske billede i samtidskunsten, kunsthistorien og den visuelle kultur

ANALYSE
- Hurtigskrivningsøvelse: Øjet
- Gruppeopgave: Betydningsanalyse af surrealistiske værker
- En analytisk undersøgelse af middelalderaltertavler

PRAKSIS
- Sans og oplev arkitekturens farver   
- Action painting i akvarel med klangfarver
- Leg medium og lad din anden hånd tegne et abstrakt motiv
- Frottage og hybridvæsen
- Automattegning med tusch
- At få øje på noget i et billede
- Fotografi: Det magiske billede

VÆRKER
Middelalder
- Hieronymus Bosch, Lysternes Have, 1490-1510, Museo del Prado, Madrid.
Renæssance
- Sofonisba Anguissola, Selvportræt ved staffeliet, 1556, Museum Castle, Lancut.
Romantik
- Gustave Moreau, Ødipus og Sfinxen, 1864, Metropolitan Museum of Art, New York.
Impressionisme
- Jens Birkholm, Fritz Syberg maler sin ged, 1906, Faaborg Kunstmuseum.
- Claude Monet, Citronlunden i Bordighera, 1864, Ny Carlsberg Glyptotek, København; Waterloo Bridge, London, 1903, Memorial Art Gallery, University of Rochester.
Abstraktion
- Wassily Kandinsky, Rytter, 1911, Museum Boijmanns Van Beuningen, Rotterdam.
- Hilma af Klint, Altertavle, Nr. 1, Moderna Museet, Stockholm; De 10 største, Nr. 3 (Ynglingaåldern), 1907, Moderna Museet, Stockholm; De 10 største, Nr. 7, 1907, Moderna Museet, Stockholm.
- Jackson Pollock, Number 1, 1949, MOCA, Los Angeles.
Dada
- Marcel Duchamp, Fountain, 1917, New York.
Surrealisme
- Getrude Abercrombie, The Courtship, 1949, udstillet på Louisiana, Humlebæk.
- Luis Buñuel & Salvador Dalí, Den andalusiske hund, 1929 (klip).
- Salvador Dalí, Ansigt og frugtskål kommer til syne på en strandbred, 1938, Wadsworth Atheneum, Hartfort, Conneticut.
- Max Ernst, Collage fra kunstbogen Une semaine de bonté, 1934; Den Undslupne, fra serien Naturhistorie, 1925, MoMA, New York.
- Frida Kahlo, Selvportræt med tornehalskæde, 1940, Harry Ransom Center, University of Austin at Texas, Austin.
- René Magritte, Forsøg på det umulige, 1928, privateje.
- André Masson, Automattegning, 1924, MoMA, New York.
- Meret Oppenheim, Object, 1936, MoMA, New York.
- Remedios Varo, Celestial Pablum, 1958, udstillet på Lousiana, Humlebæk; Lyset bryder frem, 1962, privateje, udstillet på Arken, Ishøj.
Samtidskunst
- Anette Harboe Flensburg, Down the Corridor, 2014.
- Jette Gejl, Beige Therapy, 2018, Viborg Kunsthal; Treatise on Beige Objects, KH7 Art Space, 2022, Aarhus.
- Astrid Kruse Jensen, The House Inside Her, 2011 (videostill).
- Adam Jeppesen, XCopy V, 2011.
- Tony Oursler, Imponderable, 2016 (filmstill).
- Kathrine Ærtebjerg, Evig begyndelse, 2021, privateje; Drøm/virkelighed, 2021, privateje.

TEKSTER
- Katrine Charlotte Busk, Lys, Billedkunstbogen – form, indhold og kontekst, Columbus e-bog, 2013 (1 side).
- Lise Mark, Farver, Kunstens stemmer, Systime e-bog, 2020 (5 sider).
- Undervisningsmateriale fra Louisiana Learning, “Hilma af Klint: Abstrakt pioner”, 2014 (4 sider).
- Video: Dadaism in 8 minutes - Can everything be art?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Eksamensprojekt

Problemstilling: Hvordan kan mad bruges i kunsten?
– som motiv, som symbol eller som materiale?
>> “Lige nu bliver der lavet rigtig, rigtig meget kunst om mad og af mad. Jeg tror, at det hænger sammen med, at der er en enorm interesse for mad i vores samfund. Mad kan bruges til at forklare alting: kulturelle forskelle, samfundsmæssige problemer, personlige udfordringer, vores sanser, vores sundhed, vores identitet – alt. Det er en supermetafor i vores samtid.”
(Karen Grøn, museumsdirektør, Trapholt)

Projektkrav: I din undersøgelse af emnets problemstilling skal du –
• Arbejde med dit eksamensprojekt i en undersøgende og eksperimenterende proces. Det vil sige, at du skal fastholde og formidle din kreative proces i din portfolio, hvor du dokumenterer din idegenerering og forholder dig til dine forsøg gennem ord og billeder.
• Arbejde med dit eksamensprojekt i en teoretisk forankret proces. Du skal gå i dybden med kunstfaglig teori, som du forholder dig til via din praksis: fx en kunsthistorisk periode, affektteori eller semiotik.
• Foretage analyser af kunstværker eller visuelle fænomener, med fokus på hvordan maden er blevet brugt i kunst, arkitektur eller visuel kultur. Du skal kunne bruge analyse og teori som led i din egen praksis.
• Reflektere over, hvordan mad kan visualiseres i dit eget værk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer