Titel
1
|
Æstetik - det skønne, det groteske, det grimme
Æstetik - det skønne og det grimme
Hvad er smukt og hvad er grimt? Hvordan påvirker et kunstværk, som taler til alle vores sanser, os?
Forløbet er en undersøgelse af forskellige perioders forestilling om æstetik - udtrykt i arkitektur, skulptur, maleri. Forløbet laver nedslag i forskellige kunsthistoriske perioder, stilarter og udtryksformer. Vi arbejder især med antikken, nyklassicismen (Thorvaldsen) og samtidskunst. Vi laver også nedslag i renæssancen og barokken.
Vi arbejder med skulpturanalyse med fokus på materiale, overflade, form og betydning.
Vi arbejder med tegne-, collage og skulpturøvelser, og vi analysere med et blik for stil, form og rum.
Visualiseringsøvelse 1: tegneøvelse - klassisk skulptur
Visualiseringsøvelse 2: A4-mini-collage som modificerer og ændrer jeres tegning af klassisk skulptur og skaber ny betydning - ala Elmgreen og Dragset.
Visualiseringsøvelse 3: Maske med groteske træk
Visualiseringsøvelse 4: Skulptur med groteske træk - inspiration fra samtidskunst
Skriftlige og analytiske opgaver; opgave om hhv klassisk og grotesk æstetik, skulpturanalyse af grotesk skulptur
analyse af værk, som kan læses igennem grimhedsæstetikken
TEKSTER
- Wolter, Jonas, "Kroppen i kunsten", Temaer i kunsten, Odense: Det ny forlag, 2013, s. 53-63.
- "Kæk kunst": Tekst om kunstnerduoe Elmgreen & Dragsets Thorvaldsen - modificeringer / skulpturer:https://artmatter.dk/journal/kaek-kunst/
- Tekst om Thorvaldsens skulpturer: https://www.thorvaldsensmuseum.dk/udstillinger/thorvaldsens-selvportraetstatue-en-statues-mange-liv
- "Klassisk æstetik", B. Andersens + L. Porses; TAP-bog -Teori til analyse og praksis
- "Grotesk æstetik"; B. Andersens + L. Porses; TAP-bog -Teori til analyse og praksis
- "Det skønne og det grimme", - Wolter, Jonas, "Kroppen i kunsten", Temaer i kunsten, Odense: Det ny forlag, 2013, s XX
- tekst om farveteori
- tekst om komposition (billedets virkemidler; fra "Billedkunst, metode, kronologi, tema", HS Andersen og Ole Laursen
- tekst om rumskabende virkemidler
- "Det grimmes æstetik", B. Andersens + L. Porses; TAP-bog -Teori til analyse og praksis
KERNESTOF OG FOKUSPUNKTER
- praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
- forskellige værktyper, medier og udtryksformer (skulptur, malerkunst, installation)
- danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
- elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
- udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
- ideerne og strategierne bag visuelle udformninger (betydningslag i skulpturer)
- æstetiske og innovative processer
FAGLIGT INDHOLD
Eleverne skal kunne:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
- forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
- anvende fagterminologi (kunstfaglige begreber knyttet til skulptur)
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Find powerpoints fra forløbets under forløbets sidste modul
|