Holdet 2024 bk/1cfn - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Mille Winther
Hold 2024 bk/1cfn (1cfn bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Æstetik - det skønne, det groteske, det grimme
Titel 2 Grøn arkitektur
Titel 3 Ungdomsportræt
Titel 4 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Æstetik - det skønne, det groteske, det grimme

Æstetik - det skønne og det grimme

Hvad er smukt og hvad er grimt? Hvordan påvirker et kunstværk, som taler til alle vores sanser, os?  
Forløbet er en undersøgelse af forskellige perioders forestilling om æstetik - udtrykt i arkitektur, skulptur, maleri. Forløbet laver nedslag i forskellige kunsthistoriske perioder, stilarter og udtryksformer. Vi arbejder især med antikken, nyklassicismen (Thorvaldsen) og samtidskunst. Vi laver også nedslag i renæssancen og barokken.

Vi arbejder med skulpturanalyse med fokus på materiale, overflade, form og betydning.

Vi arbejder med tegne-, collage og skulpturøvelser, og vi analysere med et blik for stil, form og rum.

Visualiseringsøvelse 1: tegneøvelse - klassisk skulptur
Visualiseringsøvelse 2: A4-mini-collage som modificerer og ændrer jeres tegning af klassisk skulptur og skaber ny betydning -  ala Elmgreen og Dragset.
Visualiseringsøvelse 3: Maske med groteske træk
Visualiseringsøvelse 4: Skulptur med groteske træk - inspiration fra samtidskunst

Skriftlige og analytiske opgaver; opgave om hhv klassisk og grotesk æstetik, skulpturanalyse af grotesk skulptur
analyse af værk, som kan læses igennem grimhedsæstetikken


TEKSTER

- Wolter, Jonas, "Kroppen i kunsten", Temaer i kunsten, Odense: Det ny forlag, 2013, s. 53-63.
- "Kæk kunst": Tekst om kunstnerduoe Elmgreen & Dragsets Thorvaldsen - modificeringer / skulpturer:https://artmatter.dk/journal/kaek-kunst/
- Tekst om Thorvaldsens skulpturer: https://www.thorvaldsensmuseum.dk/udstillinger/thorvaldsens-selvportraetstatue-en-statues-mange-liv
- "Klassisk æstetik", B. Andersens + L. Porses; TAP-bog -Teori til analyse og praksis
- "Grotesk æstetik"; B. Andersens + L. Porses; TAP-bog -Teori til analyse og praksis
- "Det skønne og det grimme", - Wolter, Jonas, "Kroppen i kunsten", Temaer i kunsten, Odense: Det ny forlag, 2013, s XX
- tekst om farveteori
- tekst om komposition (billedets virkemidler; fra "Billedkunst, metode, kronologi, tema",  HS Andersen og Ole Laursen
- tekst om rumskabende virkemidler
- "Det grimmes æstetik", B. Andersens + L. Porses; TAP-bog -Teori til analyse og praksis



KERNESTOF OG FOKUSPUNKTER
- praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
- forskellige værktyper, medier og udtryksformer (skulptur, malerkunst, installation)
- danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
- elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
- udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
- ideerne og strategierne bag visuelle udformninger (betydningslag i skulpturer)
- æstetiske og innovative processer

FAGLIGT INDHOLD
Eleverne skal kunne:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
- forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
- anvende fagterminologi (kunstfaglige begreber knyttet til skulptur)
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Find powerpoints fra forløbets under forløbets sidste modul
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Grøn arkitektur

ARKITEKTURBRIEF:

Den mest bæredygtige bygning er den, der ikke bliver bygget. Transformation, restaurering, ombygning, nyfortolkning af allerede eksisterende bygninger, bygningsanlæg, bydele, pladser og landskaber  - er et voksende arbejdsfelt for bygherrer, ingeniører og arkitekter.
På arkitektskolerne i København og Aarhus er afdelinger for transformation og bygningskultur i de seneste år blevet populære. Efter byggeboomet i 0’erne er der nemlig øget fokus på den eksisterende bygningsmasse.

Hvad skal der blive af de mange ældre bygninger og områder? Bygninger bevares bedst ved at blive brugt...
Transformation handler om bæredygtighed og genbrug - at skabe nye formål og nyt liv i eksisterende rammer. Kendetegnende for transformationsarkitektur er altså, at der er noget i forvejen; konkrete, fysiske levn, som arkitekten må forholde sig til. I skal arbejde med transformation - arkitektoniske indgreb i og forandringer af eksisterende arkitektur.

Opgavekrav:

- I skal transformere en ældre bygning til en ny, grøn og bæredygtig bygning - med en ny funktion
- Jeres bygning skal være offentlig tilgængelig og have et socialt formål
- Jeres transformationsprojekt skal inkludere en tilbygning og medtænke social bæredygtighed og bæredygtighed i materiale-valg
- Jeres idé skal have respekt for og passe ind i stedets omgivelser - og ikke være stor, spektakulær ikon-arkitektur. (Stedsanalyse)

Projektgruppe-præsentation, tjekliste:

- Konceptbeskrivelse (Why, how, what) Præsentation på ½ A4 side – formidles mundtligt
- Titel på jeres projekt
- Research og inspiration fra DAC og andre steder vises og forklares
- Hvordan er bygningen socialt bæredygtig?
- Hvilken stilart har inspireret jer i jeres endelige udtryk? (fx modernisme eller organisk modernisme, nyere strømninger?)
- Hvilken anden bygning har inspireret jer i jeres endelige udtryk?
- Hvilke bæredygtige materialer har inspireret jer i jeres endelige udtryk?
- Tegninger - opstalt og grundplan + hurtig-model vises

KERNESTOF OG SUPPLERENDE STOF
- Genstandsfeltet arkitektur.
- Transformarkitektur
- Jan Gehls kvaliteteskriterier og ideer om arkitektur
- Stilhistorisk gennemgang af det 20 årh.s strømninger, herunder modernisme, funktionalisme, organisk modernisme, samt nyeste arkitekturtendenser med bæredygtighed og transformation i fokus. Basal arkitekturanalyse.


-Undervisningsformen er induktiv og designprocessen forstået som iterativ proces gennemføres ved, at der arbejdes med en vekselvirkning mellem research og eksperiment. Researchdelen udgøres af elevernes egne empiriske undersøgelser.er i projektgrupper.
-Elevernes arkitekturproces går fra researchfasen med observationer og indsamling af viden til udvikle-fasen. Til sidst igangsættes skabefasen, med bl.a. konceptbeskrivelse og udarbejdelse af 3Dmodel. Forløbet afrundes med små præsentationer i en fælles gennemgang af projekterne.


TEKSTER OG MATERIALE

- Johan Storgaard Jespersen, "Nej til monumentale prestigeprojekter: Den nye generation af arkitekter søger tilbage til rødderne", Kristeligt dagblad, Kultur, 2021
- DRTV, "Arkitektur der deler vandene: Nyt møder gammelt", første del af afsnittet, om den omdiskuterede bygning Blox; et multifunktionelt hus, som bl.a. huser DAC:
https://www.dr.dk/drtv/se/arkitektur-der-deler-vandene_-nyt-moeder-gammelt_198179
-DRTV, "Arkitektur der deler vandene: Fremtidens ikonbyggerier", hele afsnittet, som handler om fremtidens byggeri, der har respekt for omgivelserne og har bæredygtighed højt på dagsordenen:
DRTV - Arkitektur der deler vandene: Fremtidens ikonbyggerier
- Formidlingstekster om arkitektur-udstillingerne på DAC
- Jan Gehls 12 kvalitetskrterier: https://static.squarespace.com/static/51a9e743e4b0e30381773930/51a9e8b2e4b0661492e23c80/51a9e8b2e4b0661492e23d7b/1360744725693/12%20kvalitetskriterier%20Gehl%20Architects.pdf
- Film, Jan Gehl: "Livet imellem husene"; https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/livet-mellem-husene?unilogin=1


- Arkitekturtidslinje: https://dac.dk/arkitektur-tidslinje/ -siderne om  modernisme, funktionalisme, postmodernisme og nutiden
- Arkitektur-cases (Se powerpoints):
- Maltfabrikken, Ebeltoft: https://arkitektforeningen.dk/arkitekten/maltfabrikken-hele-historien/
- Kulturværftet, Helsingør: https://aart.dk/projekter/kulturvaerftet
- Ordrupgaard + tilbygning: https://ordrupgaard.dk/udstillinger/arkitekturen-2/
- The Kitchen, Århus: https://renover.dk/projekt/the-kitchen-i-universitetsbyen/
- Renover-prisvindere: https://renover.dk/tidligere-vindere/
- Klimaprojekt, Auderød svømmehal: https://www.information.dk/indland/2021/08/ejendomsinvestor-investere-halvanden-milliard-klimaprojekt-auderoed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ungdomsportræt



Hvilke kunstnere har arbejdet med selvportrætter - og hvordan skaber man et portræt af en hel ungdomsgeneration? Hvad vil visuel kultur sige, og hvordan ser vi ud fra forskellige vinkler i et selvportræt i simultanperspektiv?
I det lille forløb om portrætter/ungdomsportrætter læser I en tekst om selvportrætter,  I lærer om parafraser, I analyserer et selvportræt, et billede på flade, og I laver et par visualiseringsøvelser:

Visualiseringsøvelse 1: Selvportræt i simultanperspektiv - laves fysisk eller digitalt
Visualiseringsøvelse 2: Collage af visel kultur og ungdomsportræt (Cecilie underviser)
Visulaiseringsøvelse 3: "Gruppeportræt", Parafrase af ældre, selvvalgt maleri - gruppeopgave

TEKSTER:
- Tekst om at skabe RUM i et billede / simultanperspektiv: Linearperspektiv, centralperspektiv og simultanperspektiv
- "Selvportræt" - Louisiana Undervisning
- Pp. om parafrasen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Eksamensprojekt


"MAD I KUNSTEN"

INDIVIDUELT EKSAMENSPROJKET - OVERORDNET:

Hvordan kan et kunstværk udvikle sig og komme til at se ud, når du bruger en legende og eksperimenterende tilgang til det at skabe kunst? Når du undersøger et materiale og afprøver forskelllige udtryksformer?

I skal arbejde med eksperimenterende processer og bruge TAP-modellen; vekselvirkningen imellem teori, analyse og praksis. Vi læser tekster om kunst & mad, kunst. I arbejder videre herfra med individuelle problemstillinger, som måske griber ind i andet teori.

I din undersøgelse af emnets problemstilling skal du –
• Arbejde med dit eksamensprojekt i en undersøgende og eksperimenterende proces. Det vil sige, at du skal fastholde og formidle din kreative proces i din portfolio, hvor du dokumenterer din idegenerering og forholder dig til dine forsøg gennem ord og billeder.
• Arbejde med dit eksamensprojekt i en teoretisk forankret proces. Du skal gå i dybden med kunstfaglig teori, som du forholder dig til via din praksis.
• Foretage en analyse af et kunstværk, der har dit emnevalg som motiv eller idé. Du skal kunne bruge analyse og teori som led i din egen praksis.
• Reflektere over, hvordan dit valgte emne kan visualiseres i dit eget værk.

HUSK TIL PRÆSENTATIONEN - Projektkrav::

- Fysisk fremvisning af selve eksamensprojektet - beskriv og forklar din overordnede idé. Hvad er titlen?
- Fremvisning af dine procestrin, til- og fravalg
- IntegrER KUNSTTEORI om fx ´én af de tre mad-faser i kunsten, eller teori om din udtryksform. - Benytter du en samtidskunstnerisk udtryksform, eller en mere traditionel udtryksform? Hvad gør det ved projektet? (Udtryksform kan fx være maleri, installation, skulptur, fotoserie, tegning, mm)
- Perspektivér til et professionelt kunstværk, som dit værk minder lidt om i enten tema/indhold eller udtryksform.
- Foretag som forberedelse en form-, betydnings- og kontekstanalyse af dit projekt, for at få så mange analytiske fagbegreber med som muligt / hvad der giver mening


Som optakt til det individuelle projekt arbejdede vi med:

-John Kørners malerier og supermarkeds-gengivelser,
- barokkens gengivelse af mad som symbol på liv og død, herunder stilleben-malerier med vanitasmotiver og "Memento mori" - symboler.


TEKSTER:

- Lektietekst om John Kørners kunstneriske praksis
- Central teoritekst: "Mad" - i kunsten, som symbol, æstetik og i samtidskunsten, BB Andersen, LH Porse; TAP; Teori til analyse og praksis, s. 176 - 183
Powerpoint om Barokken / handout med barokke malerier

VISUALISERINGSØVELSER, IDEUDVIKLING OG RESEARCH:

- fotoserie af jeres families måltider
- Idéer til 'det sidste måltid'
- Ideer til værker om madspild eller mad som social sammenhængskraft
- akvarel af et supermarkedsmotiv ala Kørner
- samtidigt stilleben med vanitasmotiver - hurtigopstilling af fundne objekter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer