Titel
4
|
Kroppen i kunsten
Kroppen i kunsten
Kroppen som motiv i kunsten udforskes ud fra skulptur og billeder. Elever får indsigt i forskelligartede måder at gengive kroppen på gennem kunsthistorien i skulptur og billeder med særlig vægt på forskellige perioder, stilarter og udtryksformer. Eleverne arbejder med med antikken, renæssancen, barokken, naturalismen og modernismen. Eleverne trænes i de analytiske færdigheder via selvstændige øvelser såvel som på klassen. Samtidig har eleverne indgående arbejdet med begrebsapparat til skulpturanalyse med fokus på materiale, overflade og form. En individuel visualiseringsøvelse med ståltrådsskulptur lader eleverne arbejde praktisk med emnet. Tegne- og fotoøvelser med kroppen gennem tiden har derudover også haft til hensigt at skabe forståelse for stilforandringer og kropsfremstillinger.
TEORI
- Hånden som skabelsesmotiv
- Periodenedslag (antik, renæssance, barok og modernisme)
- Kunsthistorisk fokus på portræt og skulptur
ANALYSE
- Billediagttagelser: Leonardo da Vinci, Den vitruvianske mand, 1490, Gallerie dell’Accademia, Venedig.
- Skulpturanalyse af egen ståltrådsskulptur o.a.
- Sammenlignende analyse af David-skulpturer
PRAKSIS
- Naturalistisk håndtegning
- Skulpturanalyse i praksis: “pose plastique” i grupper
- Ståltrådsskulptur
- Forskellige tegneøvelse (f.eks. principperne for kontrapost, menneskekroppen inspireret af P. Picasso og H. Matisse)
VÆRKER
Forhistorisk tid
- Hulemaleri med hænder, Cueva de las manos, Santa Cruz, Argentina.
- Venus fra Willendorf, ca. 24000 f.Kr., Naturhistorisches Museum, Wien.
Antik
- Polykleitos, Doryforos (Spydbæreren), romersk kopi i marmor efter original bronzeskulptur, ca. 440 f.Kr. Museo archeologico nazionale di Napoli, Napoli.
- Praxiteles, Venus fra Knidos, ca. 300 år f.Kr., Glyptothek Munich, Munchen.
- Praxiteles, Afrodite fra Melos, ca. 100 f.Kr., Louvre, Paris.
- Laokoon-gruppen, ca. 100 f.Kr., Vatikanmuseerne, Rom.
Middelalder
- Maniculae (små hænder) i middelaldermanuskript, Latin, 1220, Bibliothèque nationale de France, Département des manuscrits, Paris.
Renæssance
- Agnolo Bronzino, Portræt af ung mand med bog, 1534-38, The Met, New York City; Portræt af ung mand med lut, 1532-34, Uffizi, Firenze; Portræt af ung mand med statuette, 1545-55, Louvre, Paris.
- Tommaso Masaccio, Adam og Eva, Uddrivelsen fra Edens Have,
1425, Brancaccikapellet, Santa Maria del Carmine, Firenze.
- Antonello da Messina, Bebudelsesscene, 1476, Palazzo Abatellis, Palermo.
- Leonardo da Vinci, Den vitruvianske mand, 1490, Gallerie dell’Accademia, Venedig.
- Albrecht Dürer, Forstudie: Selvportræt med pude, 1491-92, Metropolitan Museum of Art, New York City; Selvportræt med tidsel, 1493, Louvre, Paris; Selvportræt som 28-årig, 1500, Alte Pinakothek, München.
- Donato di Niccolò di Betto Bardi (Donatello) David, 1435–40, Museo Nazionale del Bargello, Firenze.
- Michelangelo, David, 1501-04, Galleria dell'Accademia, Firenze; Det Sixtinske Kapel med Adams Skabelse, 1508-12, Vatikanet.
- Giovanni da Bologna, Merkur, 1536, Uffizi, Firenze.
- Giovanni da Bologna, Sabinerindernes Ran, 1529, Uffizi, Firenze.
Barok
- Gian Lorenzo Bernini, David, 1623-24, Galleria Borghese, Rom.
- Caravaggio, Den vantro Sankt Thomas, 1601-02, Sanssouci, Potsdam.
- Peter Paul Ruben, De tre gratier, 1630–1635, Prado, Madrid.
Modernisme
- August Saabye, Susanna for rådet, 1882-1883, Statens Museum for Kunst, København.
- Pablo Picasso, Les Demoiselles d’Avignon, 1907, MoMA, New York.
- Henri Matisse, Dansen, 1910, Eremitagen, Sankt Petersborg.
- Alberto Giacometti, Gående mand I, 1960, Louisiana, Humlebæk.
- Jean Arp, Pistil, Blomstergriffel, 1950, Detroit Institute of Arts, Detroit.
- Edgar Degas, Danserinde med balletskørt, fjorten år,1880-81, Ny Carlsberg Glyptotek, København.
- Meret Oppenheim, Frokost i Pels, 1936, MoMA, New York.
- Theodor Philipsen, Et hedefår, ca. 1890, Museum Odense, Odense.
- Adam Fischers, Kone fra Mallorca, 1930, Kunstmuseum Brandts, Odense.
- Erik Thommesen, Kvinde, 1960, Statens Museum for Kunst, København.
- Niels Hansen Jacobsen, Døden og morderen, 1903, Statens Museum for Kunst, København.
- Kai Nielsen, Nøgen, 1908, Statens Museum for Kunst, København.
- Niels Hansen Jacobsen, Modersmålet, 1903, Vejen
- Aristide Maillol, Luft, 1938, John Paul Getty Museum, Los Angeles.
- Yves Klein, Blue Venus, 1956, The Metropolitan Museum of Art, New York.
Samtidskunst
- Stelarc, Third Hand, Cyborg, Tokyo, 1980; Ear on Arm, Venice International Performance Art Week, 2016.
- Duane Hanson, Tourists II, 1988, London, privateje
- Louise Bourgeois, Spider Couple, 2003, privateje
- Eva Steen Christensen, Fencing, 2006, Museum of Modern Art, Aalborg.
TEKSTER
- Katrine Charlotte Busk, "Skulpturanalyse", Billedkunstbogen – form, indhold og kontekst, Columbus, 2015 (2013), pp. 40-45.
- Montanari, R.: "Hænderne er menneskets vinger", Kristeligt Dagblad, 1. juli 2011.
- Andersen, H.S. og Laursen, O.: ”Mennesket” i Billedkunst – Metode, Kronologi, Tema, Århus: Systime, 2011, 183.
- Wolter, J.: "Kroppen i kunsten" i Temaer i Kunsten, Odense: Det ny forlag, 2013, 53-69.
|