Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Christina Lynggaard Blond
|
Hold
|
2024 dr/1cfnrx (1cnfrx dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den realistiske teaterkarakter
Forløb 1: Realisme i teatret
Realisme i teatret
Her i forløbet om realisme i teatret arbejder med at skabe realistisk teater - bl.a. med en realistisk og troværdig karakter på scenen. Hvordan kan man arbejde med indlevelse - og at lære sin karakter at kende, så man kan spille den troværdigt?
Vi arbejder med:
1. Konstantin Stanislavskijs system (psykologisk indlevelse): 1. De givne omstændigheder. 2 Det magiske hvis 3.Motivering 4. Stemningserindring. 5. fysiske og psykiske handlinger (sammenhæng mellem dem).
2. Jens Arentzen: De tre blikretninger/tre blikrum (1. nærvær-og kommunikationsblikket. 2. erindringsrummet. 3. erkendelsesrummet)
Kernestof:
Stanislavskij: Arne Skov m.fl.: "Kommas Teaterbog": Kap.: "Stanislavskij" (pdf)
Jens Arentsen: "Skuespillerens værktøjer": kap.: "De tre rum" (pdf).
"Klar Scene": Her kap. om "Stanislavskijs system" (pdf)
Supplerende stof:
Filmklip fra DVD: "Arentsens tre blikretninger) (fra DVD'en: "Skuespillerens værktøjer"
Mathias Flint om skuespillerens værktøjer (realisme og troværdighed på scenen): https://www.youtube.com/watch?v=9PI9e5bw95A
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Teaterhistorie: Naturalistisk teater 1870-1900
Naturalistisk teater 1870-1900
Her i forløbet tager vi udgangspunkt i perioden 1870-1900 - og periodens tanker om teater og skuespil. Vi undersøger periodens naturalistiske scenekonventioner og spillestil - og her arbejder vi videre med den realistiske teaterkarakter på scenen (Stanislavskijs arbejde med skuespilleren er her central!).
Stikord: Alt på scenen skal være virkelighedsnært - skuespilleren skal "leve" rollen!
Kernestof:
"Klar Scene": kap. "Naturalisme" s. 104-107. (Her fokus på tidens tanker: Brandes, Darwinisme samt virkelighedsillusion på scenen i spillestil, scenerum og scenografi) (pdf).
Kommas Teaterbog: Kap. "Stanislavskij" s. 82-89 (Systemet: Motivering, Det magiske hvis, De givne omstændigheder, Sandhed og tro, De fysiske handlinger, Stemningserindring).
Supplerende stof:
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem: Scene første og sidste scene.
Emile Zolá: Naturalismen på teatret, 1880 (uddrag fra: Klar Scene s. 112).
Praksis:
Diverse øvelser på gulvet i Stanislavskijs system.
Iscenesættelser af små tomtekster i grupper med anvendelse af Stanislavskijs system og realistisk spillestil.
Iscenesættelse af Henrik Ibsen: "Et dukkehjem" (uddrag fra stykket, som blev iscenesat i grupper. Fokus på Noras udvikling og anvendelse af naturalistisk iscenesættelse/Stanislavskijs system)
Der blev arbejdet med scenografi-skitser - her naturalistisk scenografi (kukkassescene, virkelighedsillusion, d. 4.væg)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Iscenesættelsesforløb med musikholdet
Iscenesættelsesforløb med musikholdet
Kreativ udviklingsproces:
Dramaelever udvikler små iscenesættelser via devisingprincipper og principper for fysisk teater.
Musikeleverne udvikler og producerer musik til forestillingerne.
Divising
Fysisk teaterteknik: sildeformationer på gulvet
Temaet for forestillingerne: MAGT
Forløbet blev afsluttet med visning af projekterne på scenen i dramalokalet.
Efterfølgende evaluering og feedback.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensprojekter
Eksamensprojekter:
I forløbet arbejdes i projektgrupper med iscenesættelser. Grupperne modtager vejledning og arbejder løbende med:
1. Udvikling/bearbejdning af manus
2. Arbejde med praksis på scenen - her karakterarbejde, samspil, realisme og stilisering.
3. Scenografi
4. Kostumer
Der reflekteres og fastholdes løbende i logbog.
Forløbet afsluttes med visninger af iscenesættelser d. 6/5 2025
Grupperne er:
Noah, Magnus, Louis og Alexander
Laura, Frida Nørgaard, Sofia og Claudia
Zakaria, Sofie , Johan, Frida Hansen
Alexandre og Andreas
Julie, Isabella, Frida Kryger, Johanne, Caroline
Katrine, Cecilie, Anna-Helena
Jacob, Camille, Leonora, Sara, Mattis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425825",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425825",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425825"
}