Holdet 2024 dr/1cfnrx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Christina Lynggaard Blond
Hold 2024 dr/1cfnrx (1cnfrx dr)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den realistiske teaterkarakter
Titel 2 Teaterhistorie: Naturalistisk teater 1870-1900
Titel 3 Iscenesættelsesforløb med musikholdet
Titel 4 Eksamensprojekter

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den realistiske teaterkarakter

Forløb 1: Realisme i teatret

Realisme i teatret
Her i forløbet om realisme i teatret arbejder med at skabe realistisk teater - bl.a. med en realistisk og troværdig karakter på scenen. Hvordan kan man arbejde med indlevelse - og at lære sin karakter at kende, så man kan spille den troværdigt?
Vi arbejder med:

1. Konstantin Stanislavskijs system (psykologisk indlevelse): 1. De givne omstændigheder. 2 Det magiske hvis 3.Motivering 4. Stemningserindring. 5. fysiske og psykiske handlinger (sammenhæng mellem dem).

2. Jens Arentzen:  De tre blikretninger/tre blikrum (1. nærvær-og kommunikationsblikket. 2. erindringsrummet. 3. erkendelsesrummet)



Kernestof:
Stanislavskij: Arne Skov m.fl.: "Kommas Teaterbog": Kap.: "Stanislavskij" (pdf)

Jens Arentsen: "Skuespillerens værktøjer": kap.:  "De tre rum" (pdf).

"Klar Scene": Her kap. om "Stanislavskijs system" (pdf)

Supplerende stof:
Filmklip fra DVD: "Arentsens tre blikretninger) (fra DVD'en: "Skuespillerens værktøjer"

Mathias Flint om skuespillerens værktøjer (realisme og troværdighed på scenen): https://www.youtube.com/watch?v=9PI9e5bw95A
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Teaterhistorie: Naturalistisk teater 1870-1900

Naturalistisk teater 1870-1900

Her i forløbet tager vi udgangspunkt i perioden 1870-1900 - og periodens tanker om teater og skuespil. Vi undersøger periodens naturalistiske scenekonventioner og spillestil - og her arbejder vi videre med den realistiske teaterkarakter på scenen (Stanislavskijs arbejde med skuespilleren er her central!).

Stikord: Alt på scenen skal være virkelighedsnært - skuespilleren skal "leve" rollen!

Kernestof:

"Klar Scene": kap. "Naturalisme" s. 104-107. (Her fokus på tidens tanker: Brandes, Darwinisme samt virkelighedsillusion på scenen i spillestil, scenerum og scenografi) (pdf).
Kommas Teaterbog: Kap. "Stanislavskij" s. 82-89 (Systemet: Motivering, Det magiske hvis, De givne omstændigheder, Sandhed og tro, De fysiske handlinger, Stemningserindring).

Supplerende stof:
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem: Scene første og sidste scene.
Emile Zolá: Naturalismen på teatret, 1880 (uddrag fra: Klar Scene s. 112).

Praksis:
Diverse øvelser på gulvet  i Stanislavskijs system.
Iscenesættelser af små tomtekster i grupper med anvendelse af Stanislavskijs system og realistisk spillestil.

Iscenesættelse af Henrik Ibsen: "Et dukkehjem" (uddrag fra stykket, som blev iscenesat i grupper. Fokus på Noras udvikling og anvendelse af naturalistisk iscenesættelse/Stanislavskijs system)
Der blev arbejdet med scenografi-skitser - her naturalistisk scenografi (kukkassescene, virkelighedsillusion, d. 4.væg)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Iscenesættelsesforløb med musikholdet

Iscenesættelsesforløb med musikholdet

Kreativ udviklingsproces:
Dramaelever udvikler små iscenesættelser via devisingprincipper og principper for fysisk teater.
Musikeleverne udvikler og producerer musik til forestillingerne.

Divising
Fysisk teaterteknik: sildeformationer på gulvet

Temaet for forestillingerne: MAGT

Forløbet blev afsluttet med visning af projekterne på scenen i dramalokalet.
Efterfølgende evaluering og feedback.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Eksamensprojekter

Eksamensprojekter:

I forløbet arbejdes i projektgrupper med  iscenesættelser. Grupperne modtager vejledning og arbejder løbende med:
1. Udvikling/bearbejdning af manus
2. Arbejde med praksis på scenen - her karakterarbejde, samspil, realisme og stilisering.
3. Scenografi
4. Kostumer

Der reflekteres og fastholdes løbende i logbog.

Forløbet afsluttes med visninger af iscenesættelser d. 6/5 2025

Grupperne er:
Noah, Magnus, Louis og Alexander
Laura, Frida Nørgaard, Sofia og Claudia
Zakaria, Sofie , Johan, Frida Hansen
Alexandre og Andreas
Julie, Isabella, Frida Kryger, Johanne, Caroline
Katrine, Cecilie, Anna-Helena
Jacob, Camille, Leonora, Sara, Mattis

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer