Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
René A. Christoffersen
|
Hold
|
2024 dr/1dku (1dku dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro
Forløbet indeholder både den introduktion som eleverne fik da de startede i grundforløbet, og den de fik da de startede i deres studieretningsklasser.
Eleverne bliver præsenteret for og arbejdede med nogle simple øvelser som præsenterer fagets praktiske dimension, og de bliver præsenteret for faglige begreber der er anvendelige på tværs af diverse teaterhistoriske perioder.
Særlige fokuspunkter:
Konflikt, situation og handling - Status, arrangement og vippeprincip - Fabel og intrige - Dramaturgi: Berettermodel, montage og cirkulær dramaturgi - Realisme vs. Stilisering
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det episke teater
Forløbet præsenterer jer for den tyske teatermand Bertolt Brecht og hans politiske teater.
Fokus er på det håb der trods alt var i mellemkrigstiden der varede fra 1. verdenskrigs afslutning i 1918 til 2. verdenskrigs begyndelse i 1939. Selvom man lige havde oplevet 1. verdenskrig, troede nogle - fx Brecht - på at det var muligt at forandre verden til det bedre. Forandringen kunne komme hvis man stod sammen i et politisk fællesskab. Det episke teater var i den forstand mere social-politisk end det moderne teater der i højere grad er individualistisk.
Faglige begreber:
Bevidstgørelse vs. Katarsis - Indlevelse vs. Distance (ved fx at læse sine regibemærkninger højt, omtale sig selv i tredje person eller henvende sig direkte til publikum) - Verfremdung/ V-effekter - Den fjerde væg - Dramaturgi: Montage
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Årets forestillinger
Eleverne har set en række forestillinger som dels har været inspiration til hvordan de selv kunne lave forestillinger når de kommer frem til deres eksamensforestillinger, og som dels kunne udvikle deres evner til at lave forestillingsanalyser når vi behandlede dem bagefter.
Forestillinger:
Den allersidste dans (Aveny T)
Lov mig aldrig at glemme (Blaagaard Teater)
En polterabend (Betty Nansen)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det absurde teater
Forløbet præsenterer jer for det absurde teater og nogle af dets hovedkræfter som fx dramatikerne Samuel Beckeet og Eugene Ionesco samt filosoffen Albert Camus
Fokus er på den meningstomhed der er altomsluttende efter 2. verdenskrig. Når menneskedheden kaster sig hovedløst ud i 2. verdenskrig så kort tid efter 1. verdenskrig, kan man ikke længere bevare det håb der trods alt var i mellemkrigstiden.
Man kan diskutere hvor det absurde teater slutter. Det kan være i 1968 med der opstår nye politiske strømninger som fx demonstrationer mod Vietnam-krigen, eller det kan være 1989 hvor Berlin-muren bliver revet ned og markerer slutningen på Den kolde Krig, eller det kan være 2001 med terroranslaget mod World Trade Center…
Faglige begreber: Meningstomhed - Isolation - Opløsning af tidsbegrebet - Typer - Stilisering - Cirkulær dramaturgi…
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensforestilling
I har 7 moduler til at forberede jeres eksamensprojekt som I skal vise for resten af holdet onsdag den 30. april kl. 15.30 - ?
Først finder I selv et tema, hvorefter vi gradvist kobler forskellige elementer på: 'replikker', kostumer, lys, lyd...
Ca. midtvejs i forløbet kan I få udleveret et manuskript, men ikke før I har lavet en minivisning. Og husk når I får udleveret manus at jo mere I holder fast i jeres oprindelige idéer, jo bedre bliver jeres forestilling sandsynligvis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425826",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425826",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425826"
}