Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
René A. Christoffersen
|
Hold
|
2024 dr/1eihsw (1eihsw dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Det absurde teater
Forløbet præsenterer jer for det absurde teater og nogle af dets hovedkræfter som fx dramatikerne Samuel Beckeet og Eugene Ionesco samt filosoffen Albert Camus
Fokus er på den meningstomhed der er altomsluttende efter 2. verdenskrig. Når menneskedheden kaster sig hovedløst ud i 2. verdenskrig så kort tid efter 1. verdenskrig, kan man ikke længere bevare det håb der trods alt var i mellemkrigstiden.
Man kan diskutere hvor det absurde teater slutter. Det kan være i 1968 med der opstår nye politiske strømninger som fx demonstrationer mod Vietnam-krigen, eller det kan være 1989 hvor Berlin-muren bliver revet ned og markerer slutningen på Den kolde Krig, eller det kan være 2001 med terroranslaget mod World Trade Center…
Faglige begreber: Meningstomhed - Isolation - Opløsning af tidsbegrebet - Typer - Stilisering - Cirkulær dramaturgi…
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksamensforestilling
I har 7 moduler til at forberede jeres eksamensprojekt som I skal vise for resten af holdet og evt. drama b torsdag den 19. april kl. 15.30 - ?
Først finder I selv et tema, hvorefter vi gradvist kobler forskellige elementer på: 'replikker', kostumer, lys, lyd...
Ca. midtvejs i forløbet kan I få udleveret et manuskript, men ikke før I har lavet en minivisning for mig og mindst én anden gruppe. Og husk når I får udleveret manus at jo mere I holder fast i jeres oprindelige idéer, jo bedre bliver jeres forestilling sandsynligvis.
Midtvejs i forløbet bliver I også præsenteret for Jens Arentzens teori om blikkets tre rum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425827",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425827",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425827"
}