Holdet 2024 mu/1nrx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Ragnhild Balling Nerdrum
Hold 2024 mu/1nrx (1nrx mu)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Musik der hitter - små tematiske forløb
Titel 2 Særligt studeret emne: Soul

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Musik der hitter - små tematiske forløb

Forløbets indhold og fokus
I dette forløb har vi arbejdet med populærmusik og hvad der kendetegner et hit. Vi har primært kigget på nutidens populærmusik, men også ældre ”hits” som var nemme at synge. Vi har den forbindelse arbejdet med de musikalske analyseparametre: form, melodik og sound (herunder groove), samt hitskabelonen.

Numrene, vi har analyseret er:
• I Follow Rivers - Lykke Li (Fokus på form, sammenligning med hitskabelonen, hook-break-gimmick)
• Baby – Justin Bieber (Formanalyse, hook)
• Jeg ved en lærkerede – Carl Nielsen (Melodisk analyse)
• Stor mand – Andreas Odbjerg & Tobias Rahim (Formanalyse, soundanalyse og grooveanalyse)
• Ocean eyes - Billie Eilish (Melodi, sound, groove, perspektivering til hitskabelonen)

Undervejs i forløbet har eleverne lært basal musikteori om rytme og nodeværdier. De har i den forbindelse lavet en række opgaver og øvelser, alene og i par/grupper.
Parallelt med den teoretiske/analytiske musikundervisning, har eleverne arbejdet praktisk med populærmusik i form af såvel fællessang og sammenspil med fokus på bl.a. form og opbygning.
- Vi har sunget en række danske og internationale fællessange.
- Vi har desuden løbende lavet rytmiske SDS-øvelser.
- Spillet følgende fællesnumre:
• Stor mand
• Birds of a feather
Derudover har eleverne arbejdet med to selvvalgte numre i bands

Faglige mål
Musikkundskab
̶- At identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige gennem analyse af klingende musik med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Musikudøvelse
̶   Synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
̶  Samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement
Materiale
-Grundlæggende nodeværdier i Musikipedia
Noder, toner, rytmer, underdelinger, punkteringer
- Tekst: ”Analyse af rytmisk musik” – Jakob M. Jensen (7 NS)
Om hook-break-gimmick, form (strofisk, popform, udvidet popform)
- Video: ” Billie Eilish - Ocean Eyes (Official Session) Breakdown”
- Tekst: ”Ord og begreber til melodisk analyse (1 NS)
- Tekst: ”Musik på formel”- DR (2 NS)
- Tekst: ”Groove” ( 4 NS)

Arbejdsformer og evaluering
Eleverne har fået mundtlige introduktioner til analyseparametre og musiklære (tavleundervisning) støttet af PowerPoints og korte opslag på Musikipedia.dk. For at få stoffet ind under huden - og for at gøre stoffet anvendeligt for eleverne - har de desuden arbejdet i par og små grupper med auditive analyseopgaver (musikalske parametre) og individuelt og i par med diverse musiklære-opgaver, både i hånden på nodepapir og på Musikipedia.dk. For at understøtte elevernes forståelse af rytmelære etc., har vi lavet en del SDS-øvelser. I forbindelse med tilegnelsen af viden om musikkulturelle forhold, har eleverne læst og arbejdet med en fagtekst om "Musik på formel". Elevernes forståelse og læring er blevet evalueret løbende vha. såvel klassedialog, små opgaver (både udfyldningsopgaver og mindre skriftlige analyseøvelser) og en analog rytmetest.
Som et led i undervisningen i musikudøvelse har vi sunget en del fællessange, ligesom vi har lært en lille flerstemmig korsats (I wanna dance with somebody). I denne forbindelse har vi ligeledes beskæftiget os med opvarmning af stemmen og sangorganet (= basal stemmedannelse).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Særligt studeret emne: Soul

Soulmusik - Særligt studeret emne

Formål med forløbet
• Kendskab til soul-genren og dennes historiske og samfundsmæssige sammenhæng
• Kende forskel på sydstatssoul og Motown-soul, både hvad angår musikeksterne som musikinterne parametre
• Træne analyse af de musikinterne parametre form, sound, instrumentation, groove og vokalstil og kendskab til, hvordan disse parametre kan bruges til at skabe forskellige udtryk m.v.
• Overblik over forskelle på og ligheder mellem musik fra forskellige tidsperioder og genrer m.v.  

De konkrete faglige mål
• Identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
• Sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng

Analyserede sange
• Soul man – Sam & Dave: Fokus på musikeksterne parametre: Sam & Dave, nummerets tilblivelse, og nummeret ift. Motownsoulen. Musikinterne parametre: Formanalyse, instrumentation, hook(s), sangstil og groove
• Respect – Aretha Franklin: Fokus på musikeksterne parametre: Aretha Franklin, nummerets tilblivelse (samt tekstændring fra Reddings version), og nummeret ift. Motownsoulen. Musikinterne parametre: Formanalyse, grooveanalyse og vokalstil
• Baby love – The Supremes: Fokus på musikekterne parametre: The Supremes og sangen ift Motownsoulen som genre. Musikinterne parametre: Performancestil, sangstil og tekst, samt sangens groove
• My Girl – The Temptations: Fokus på musikeksterne parametre: The Temptations, sangens og gruppen ift. Motownsoulen. Musikinterne parametre: Performancestil, kortyper, hook og groove
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fremlæggelse -Soul 07-04-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer