Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Ragnhild Balling Nerdrum
|
Hold
|
2024 mu/1nrx (1nrx mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Musik der hitter - små tematiske forløb
Forløbets indhold og fokus
I dette forløb har vi arbejdet med populærmusik og hvad der kendetegner et hit. Vi har primært kigget på nutidens populærmusik, men også ældre ”hits” som var nemme at synge. Vi har den forbindelse arbejdet med de musikalske analyseparametre: form, melodik og sound (herunder groove), samt hitskabelonen.
Numrene, vi har analyseret er:
• I Follow Rivers - Lykke Li (Fokus på form, sammenligning med hitskabelonen, hook-break-gimmick)
• Baby – Justin Bieber (Formanalyse, hook)
• Jeg ved en lærkerede – Carl Nielsen (Melodisk analyse)
• Stor mand – Andreas Odbjerg & Tobias Rahim (Formanalyse, soundanalyse og grooveanalyse)
• Ocean eyes - Billie Eilish (Melodi, sound, groove, perspektivering til hitskabelonen)
Undervejs i forløbet har eleverne lært basal musikteori om rytme og nodeværdier. De har i den forbindelse lavet en række opgaver og øvelser, alene og i par/grupper.
Parallelt med den teoretiske/analytiske musikundervisning, har eleverne arbejdet praktisk med populærmusik i form af såvel fællessang og sammenspil med fokus på bl.a. form og opbygning.
- Vi har sunget en række danske og internationale fællessange.
- Vi har desuden løbende lavet rytmiske SDS-øvelser.
- Spillet følgende fællesnumre:
• Stor mand
• Birds of a feather
Derudover har eleverne arbejdet med to selvvalgte numre i bands
Faglige mål
Musikkundskab
̶- At identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige gennem analyse af klingende musik med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Musikudøvelse
̶ Synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
̶ Samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement
Materiale
-Grundlæggende nodeværdier i Musikipedia
Noder, toner, rytmer, underdelinger, punkteringer
- Tekst: ”Analyse af rytmisk musik” – Jakob M. Jensen (7 NS)
Om hook-break-gimmick, form (strofisk, popform, udvidet popform)
- Video: ” Billie Eilish - Ocean Eyes (Official Session) Breakdown”
- Tekst: ”Ord og begreber til melodisk analyse (1 NS)
- Tekst: ”Musik på formel”- DR (2 NS)
- Tekst: ”Groove” ( 4 NS)
Arbejdsformer og evaluering
Eleverne har fået mundtlige introduktioner til analyseparametre og musiklære (tavleundervisning) støttet af PowerPoints og korte opslag på Musikipedia.dk. For at få stoffet ind under huden - og for at gøre stoffet anvendeligt for eleverne - har de desuden arbejdet i par og små grupper med auditive analyseopgaver (musikalske parametre) og individuelt og i par med diverse musiklære-opgaver, både i hånden på nodepapir og på Musikipedia.dk. For at understøtte elevernes forståelse af rytmelære etc., har vi lavet en del SDS-øvelser. I forbindelse med tilegnelsen af viden om musikkulturelle forhold, har eleverne læst og arbejdet med en fagtekst om "Musik på formel". Elevernes forståelse og læring er blevet evalueret løbende vha. såvel klassedialog, små opgaver (både udfyldningsopgaver og mindre skriftlige analyseøvelser) og en analog rytmetest.
Som et led i undervisningen i musikudøvelse har vi sunget en del fællessange, ligesom vi har lært en lille flerstemmig korsats (I wanna dance with somebody). I denne forbindelse har vi ligeledes beskæftiget os med opvarmning af stemmen og sangorganet (= basal stemmedannelse).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Skema analyse I Follow Rivers.docx
-
Kære nye musikhold - jeg glæder mig meget til at møde jer alle! Medbring et par høretelefoner og læs den korte tekst om rytme og nodeværdier inden timen:
-
Synthbas
-
Lykke Li - I Follow Rivers
-
Tre små lektier:
-
Skema til analyse af Pop.docx
-
Analyse af rytmisk musik Jacob M Jensen.pdf
-
Medbring høretelefoner og en blyant, og vælg en sang som du mener er/har været et "hit" :-)
-
Synthbas - Stor mand
-
Klaver - Stor mand
-
Bas - Stor mand
-
Guitar - Stor mand
-
Lyt Stor mand igennem et par gange, med fokus på dens form, og på det instrument du spiller - Se videoinstrukser til det instrument du spiller :-)
-
Musikipedia
-
Læs de korte beskrivelser af Hook, break og gimmick, som vi arbejdede med i mandags - og udfyld analyseskemaet så godt du/I kan med et selvvalgt hit inden modulet (I må gerne arbejde i par) - Skemaet præsenteres og afleveres i modulet
-
Last christmas - tema
-
Klaver - Last Christmas (avanceret)
-
Send mig liste over hvem I er i jeres bands (hvis I har dannet et) og hvilket nummer I vil spille inden mandag morgen: Sange og bands.docx - Ellers placerer jeg jer ud fra instrumentønsker mv.
-
Tinka Formanalyse.docx
-
Repetér toner og noder fra sidste uge på Musikipedia og ved at kigge på det vedlagte billede: Øvelser » Toner | Musikipedia
-
Never played the bass - tema
-
1. Få færdiggjort jeres analyse af Tinka du drømmer, så godt I kan, og aflever inden timen på Elevfeedback: Kig på storform, antal takter pr. formled (ikke tid), nævn hvad sangens hook er, og hvad der karakteriserer melodien i sangens vers og omkvæd.
-
Bands - Ud fra nye klasser.png
-
Tema - Birds of a feather
-
Birds of a feather.docx
-
Vi fortsætter i de bands I dannede før ferien i dag og næste sammenspilsmodul - hvis man ønsker at rokere band, send mig en besked :-) Hvis I har et ønske til en sang I vil spille de næste to moduler, så send det til mig inden kl 9 d. 6/1 - ellers ha
-
Læs 1 side om melodityper, som repeterer hvad vi gennemgik før ferien: Melodisk-analyse-begreber.pdf
-
Sange og bands.png
-
Synthbas - The Strip
-
Lyt til det nummer jeres band har valgt med fokus på din rolle :-)
-
Medbring blyant og hovedtelefoner :-)
-
Efter jeres koncerter skal I vælge hvilket nummer I vil igang med efter vinterferien, og om I vil spille på et nyt instrument (eller i et nyt band) - Tænk over dette inden modulet.
-
Grooveanalyse
-
Kig evt. på lektien til onsdag, hvis I vil forberede jer lidt til den lille teoritest på onsdag :-)
-
Tre små lektier til idag:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Særligt studeret emne: Soul
Soulmusik - Særligt studeret emne
Formål med forløbet
• Kendskab til soul-genren og dennes historiske og samfundsmæssige sammenhæng
• Kende forskel på sydstatssoul og Motown-soul, både hvad angår musikeksterne som musikinterne parametre
• Træne analyse af de musikinterne parametre form, sound, instrumentation, groove og vokalstil og kendskab til, hvordan disse parametre kan bruges til at skabe forskellige udtryk m.v.
• Overblik over forskelle på og ligheder mellem musik fra forskellige tidsperioder og genrer m.v.
De konkrete faglige mål
• Identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
• Sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
Analyserede sange
• Soul man – Sam & Dave: Fokus på musikeksterne parametre: Sam & Dave, nummerets tilblivelse, og nummeret ift. Motownsoulen. Musikinterne parametre: Formanalyse, instrumentation, hook(s), sangstil og groove
• Respect – Aretha Franklin: Fokus på musikeksterne parametre: Aretha Franklin, nummerets tilblivelse (samt tekstændring fra Reddings version), og nummeret ift. Motownsoulen. Musikinterne parametre: Formanalyse, grooveanalyse og vokalstil
• Baby love – The Supremes: Fokus på musikekterne parametre: The Supremes og sangen ift Motownsoulen som genre. Musikinterne parametre: Performancestil, sangstil og tekst, samt sangens groove
• My Girl – The Temptations: Fokus på musikeksterne parametre: The Temptations, sangens og gruppen ift. Motownsoulen. Musikinterne parametre: Performancestil, kortyper, hook og groove
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Få givet jeres nye sang et lyt med fokus på jeres instrument - Marlon, Bastian og Carl: Kig på lektien til modulet før ferien, så I er klar til den lille teoritest
-
Systatssoul og Motownsoul
-
Læs dette korte uddrag, som giver baggrund om det emne vi skal igang med: Soulbog-kopi.docx
-
Arbejdsspørgsmål
-
Læs dette lille uddrag om Sydstatssoul med fokus på følgende spørgsmål, som vi gennemgår i timen:
-
Husk jeres grooveanalysepapir. Hvis I ikke kunne være med til modulet i mandags er det vigtigt at kigge mine slides igennem (slide 1-7) - da nummeret vi gennemgik er eksamensmateriale Soul M4.pptx
-
Læs s. 57-59 om Aretha Franklin/"Respect" og lyt til nummeret inden modulet :-) Respect.pdf
-
Lyt til jeres sammenspilsnummer med fokus på dit instrument. Hvis du ikke var til sidste modul (om Respect) - Kig Powerpointen igennem: Soul M6.pptx
-
Læs disse tre sider, som giver indblik i pladeselskabet Motowns lyd: Motown - musikken.docx
-
Noder - My Girl.docx
-
Kig mine slides til sidste modul igennem, som I skal lave små quizzer ud fra: Soul M8.pptx
-
Husk jeres ark fra i mandags hvis I ikke gav dem til mig :-)
-
Grupper - overblik over soul
-
I skal i de nedstående grupper lave nogle små fremlæggelser som opsamling på forløbet (og for at øve en potentiel eksamen). 1. halvdel af modulet skal I arbejde med fremlæggelserne, 2. halvdel holder I dem. Orientér jer kort i det Slide, der omhandle
-
Der er nu kun to sammenspilsmoduler tilbage inden forårskoncerten - jeg vil anbefale jer at mødes med jeres bands en gang eller to udover undervisningen, for at holde nummeret ved lige (f.eks. ved Musikcafé tirsdage i 5.modul i B4)
-
Sidste sammenspilsmodul inden forårskoncerten - jeg vil anbefale jer at mødes med jeres bands en gang eller to udover undervisningen, for at holde nummeret ved lige (f.eks. ved Musikcafé tirsdage i 5.modul i B4)
-
Jeres lydprøve er kl. Kl. 9.40 -10.40 Derefter kan I holde pausen I går glip af inden, og gå til GHG-samling 10.55 :-)
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fremlæggelse -Soul
|
07-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425829",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425829",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425829"
}