Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Christina Løvdal Vest
|
Hold
|
2024 mu/1dku (1dku mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Musik der hitter - særligt studeret område
OVERSIGT OVER ÅRET: Hele skoleåret er inddelt i mindre Temaer og et overordnet Tema
- HOVED TEMA: Musik der hitter (særligt studeret område)
- Tema 1: Basisteori; rytmer og noder + bandlab fra grundforløbet
- Tema 2: Form
- Tema 3: Melodi og toner
- Tema 4: Hook, Break, Gimmick
- Tema 5: Jul - Julesange, rim og tekst
- Tema 6: Sangskrivning og Musikproduktion
- Tema 7: Barbie, film og musik
- Tema 8: Groove og rytmer
- Tema 9: Ikoner og kanoner - Billie Eilish, AQUA, Miley Cyrus
- Tema 10: Protestsange
- Tema 11: TikTok og covers
- Tema 12: Klassisk musik
- Tema 13: Hitskabelonen
- Tema 14: Akkorder og Kvintcirklen
Sammenspil forløb
- Sammenspil forløb 0 - Grundforløbet
- Sammenspil forløb 1 - Basis sammenspil I Follow Rivers
- Sammenspil forløb 2 - Julesammenspil
- Sammenspil forløb 3 - Eksamensnumre og Koncert
Fagets indhold
Faget har centreret sig om populærmusikken og hvordan et hit er sat sammen. Musik kan hitte til alle tider og vi har kigget på både nutidens populærmusik, ældre hits som var nemme at synge med på eller ældre sange som er kommet frem igen, men også populærmelodier fra 1800 tallet, Griegs "Morgen". Dette er således vores særlige studerede området på musik C.
Vi kalder dette tema for: "Musik der hitter"
Herunder har vi gennem sammenspil og teori:
- Arbejdet med analyse af populær-numre indenfor forskellige tidsperioder og genrer.
- Spillet populærnumre og arbejdet med form, kontraster og opbygning
- Produceret et populærnummer med online musikproduktionsprogrammet "Bandlab"
Som hjælperedskaber til vores undersøgelse af et "hit", har vi arbejdet med forskellige tematiske forløb som indeholder viden om:
• Noder og akkorder
• Rytmer og taktarter
• Tonearter og kvintcirklen
• Melodisk analyse, inddeling i afsnit og forklaring af opbygning
• Form, flere slag former
• TikTok
• Hook, break, gimmick
• Covers
• Ikoner og kanoner (bemærkelsesværdige popartister), visuelt og musikalsk
• Klassisk musik og komponisten Grieg
• Lyd og oplevet live musik, Musical på skolen
• Produktion af egen musik i bandlab
• Julesange og rim
• Protestsange og tekst
Til analyse af melodier og sange for at undersøge hvad der kan gøre dem til et hit har vi undersøgt følgende faktorer:
- Form
- Genkendelighed: Hook, Break, Gimmick
- Akkorder/Harmonik (Kvintcirklen)
- Melodi
- Lydproduktion
- Visuelt udtryk
- Trends, danse, medier
Derudover har vi arbejdet med genrer i forskellige perioder - kan enten direkte bruges til at sige noget om ovenstående liste af sange, eller bruges til at perspektivere, sammenligne og se på forskellige/ligheder:
- Protestsange fra 60'erne
- Klassisk musik, Mozart og Griegs melodier
- Julesange og viser
- Covers
- Nutidens TikTok, Dans og bevægelse timet til musik
- Musikproduktion, med bandlab
- Billie Eilish, særligt fokus på hendes produktionsteknik
- Barbie som film, trend og sange fra filmen
Liste over sange og musikstykker vi har arbejdet med i undervisningen:
Hovedværker
Disse 8 sange har vi arbejdet mest med og har lavet grundige analyser indenfor flere af de tematiske områder:
• Baby - Justin Bieber
• Last Christmas - Wham
• I Follow Rivers - Lykke Li
• Ocean eyes - Billie Eilish
• What was I made for - Billie Eilish
• Barbie Girl - AQUA (original og covers/remix)
• Flowers - Miley Cyrus (original og covers)
• Bloody Mary - Lady Gaga (original og covers)
Perspektiverende værker - som vi har arbejdet med, men ikke er hovedværk i vores "Særligt studeret området":
• Kapitalismen - Per Dick
• Blowin in the wind - Bob Dylan
• Morgen - Grieg
• Juletræet med sin pynt - dansk julesang
• Højt fra træet grønne top - dansk julesang
• Mester Jakob - dansk børnesang
• Jeg har fanget mig en myg - dansk børnesang
Derudover uddrag af sange/numre til yderlige forståelse af emnerne og til eksempler:
• Bad Guy - Billie Eilish (kun arbejdet kort med den)
• Wrecking Ball - Miley Cyrus
• Mistletoe - Justin Bieber
• Running Up That Hill Kate Bush.
Pensum
Pensum og noter fra modulerne findes i onenote bogen. Se også uddybbende info på hver af de tematiske forløb i lectio.
En samlet YouTubeplay-liste til fagets sange og videoer findes her:
https://youtube.com/playlist?list=PL2bVhlf3xDnVvxeH3oKTB2iPNJ0jY0B7D&si=Hgf3TRAv5XphYHZN
ALLE links og litteratur findes i fagets onenote bog
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve - Opgave 8
|
19-02-2025
|
1dku musikprojekt
|
11-03-2025
|
Mindmap lektie til AQUA podcast
|
23-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sammenspil forløb 1
Sammenspilsnumre:
- I follow Rivers
- Valgfri Julesang - Last Christmas / Mistletoe
Instrumenter:
Bas
Guitar
Sang
Klaver
Trommer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sammenspil forløb 0
Sammenspil i grundforløbet
Cold Love
Trommer
Bas
Guitar
Klaver
Sang
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sammenspil forløb 3
Sammenspilsnumre
Valgfrinumre
Optræde til Musikholdenes Forårskoncert
De samme numre bruges til eksamen:
Uden at tænke på dig
Alicia - sang
Molly - sang
Luna - sang
Amalie -klaver
Bertram - guitar + capo
Dina - bas
Jakob - Trommer
Magnus - bas
Kom og giv mig alle dine penge
Benjamin - sang
Carl - sang
Sebastian - trommer
Nikolaj - klaver
Elliot - bas
Vilfred - keys
Ordinary things
Valdemar - sang
Pil - sang
Soffi - sang
Sam - sang
Malte - sang
Kasper - guitar
Johan K - Klaver
Christian - keys
Julius - klaver
Kristoffer - trommer
Indre by
Sirius - sang
Johan M - sang
Vincent - klaver
Matias - Klaver
Luis - guitar
Louis - trommer
Asger - Bas
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sammenspil forløb 2 Jul
Sammenspilsnumre:
- Valgfri Julesang - Mistetoe / Last Christmas
Instrumenter:
Bas
Guitar
Sang
Klaver
Trommer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tema 1: Basis teori
Indhold:
Noder - klavertangenter og g nøgle
Rytme - nodeværdier
Puls og rytme
Bandlab fra grundforløbet - se beskrivelse i grundforløbet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Tema 3: Melodi og toner
Analyse af Melodier
Formål: få indblik hvordan en melodi bevæger sig. Se sammenhængen mellem melodiens højdepunkt og fremhævelse af budskab i teksten. Visualisere en melodi med noder og dernæst visualiserer en melodi gennem en "dans" eller bevægelse.
Arbejdsformer:
Analyse af nodebillede vha nodekendskab.
Grupperarbejde og produktion af små danse til bla. Mester Jakob , Ocean Eyes og Bloody Mary
Inddele i afsnit / fraser
Genkende ligheder og forskelle
Sammenligne tonehøjre i afsnit og formlen
Angive tonenavne på udvalgte tone
Melodien bevægelse, op, ned, zizlag
Melodiens rytme, lang/korte nodeværdier
Eksempler på melodisk analyse:
Ocean Eyes
Barbie Girl
What was I made for
Højt fra træets grønne top
Bloody Mary
Flowers
I Follow Rivers
Litteratur:
Melodiens form: https://www.musikipedia.dk/melodisk-analyse
Melodi analyse eksempler : https://www.musikipedia.dk/melodisk-analyse/analyseeksempler
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Tema 4: Hook, Break, Gimmick
Begreberne Hook, Break og Gimmick
- Til forståelsen af virkemidler i musik
Litteratur:
- Dokument om Rytmisk musik, pdf
- onenotebogen
Sange som eksempler:
- egne eksempler
- Baby
- I Follow Rivers
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Tema 6: Bandlab - skrive hits, sangskriving, KODA
Skrive musik
- skrive musikken i bandlab
- skrive et hit med formled fra en populærsang
- læring om sangskrivnings proces fra Tue West
- lære om musik industri og KODA
sangskrivning med Tue West
Sangskrivnings proces
- Idégenererings metode
- Inddeling af tavlen i 3 overskrifter: Begivenhed, Statement/Beskrivelse, Poesi
- Udelade brug af rim
KODA
- Læren om KODA organisationen
- streaming og salg af plader
- musikerens måde at tjene penge
Musikproduktion produkt:
- produceret i bandlab, visuelt lydspor
- mp3 filer af alle musikproduktioner
- fremlæggelse
• Hver gruppe skal producere en form for hit der følger en pop sangs form
• sangen produceres i online-programmet ”bandlab”
• Derudover skal I skrive en rapport beskriver jeres musik med musik-begreber så som: form, akkorder, instrumenter og den stemning I har forsøgt at skabe.
I skal lave en fremlæggelse der varer ca. 8-10 minutter
I skal lave en rapport der afleveres i onenote
Rapport
Sideløbende med at i producerer jeres lydspor/musik skal I skrive en mindre "rapport" om jeres musikprodukt.
Rapporten skrives i onenote i "Samarbejdsområdet"
Grupperne:
Til eksamen kan du blive bedt om at inddrage viden om din musikproduktion som en del af et eksamensspørgsmål. Dette vil ske i form af en udskift af lydsporet i en bandlab produktion.
Du skal altså kunne gøre rede for hvordan man arbejder i bandlab, men du vil ikke blive bedt om at afspille din musikproduktion.
Gruppe 1
Carlos
Benjamin
Gruppe 2
Vildfred
Sebastian
Elliot
Gruppe 3
Amalie
Alicia
Nikolaj
Gruppe 4
Molly
Luna
Dina
Gruppe 5
Magnus
Louis
Bertram
Gruppe 6
Asger
Jakob
Gruppe 7
Vincent
Luis
Gruppe 8
Sirius
Mathias
Johan M
Gruppe 9
Christian
Malte
Gruppe 10
Kasper
Soffi
Gruppe 11
Kristoffer
Julius
Pil
Gruppe 12
Sam
Johan
Valdemar
Litteratur
- Tid og Rum 16-19 pdf (findes i onenote)
- Tue West info: https://tuewest.dk/
- Per Vers om musik og Koda: https://www.youtube.com/watch?v=CZxoTWBHoTk
Se også noter i onenote
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Tema 8: Rytme og Groove
Rytme og Groove
Begreber
Rytmer og nodeværdier
Groove
Grooveskema og Groove læst ud fra noder noder
Rytmer: [url]:https://www.musikipedia.dk/taktart-og-rytmer[/url]
- helnode
- halvnode
- Fjerdedele
- ottendele
- pauser
- Taktart(primært 4/4 puls)
Delvist fra grundforløbets teori om puls og rytme
Arbejdsformer:
klasseundervisning
gruppearbejde med rytmekort og fremførelse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Tema 13: Hitskabelonen
Indhold:
Hitskabelonen
Faktorer det skaber et hit
Oversigt over tidsinddeling af et hit
Artikel:
"Hit med Hittet"
Arbejdsformer:
Gruppearbejde om hittet indenfor 8 emner
Analyse af form og sammenligning
Fremlæggelser
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425830",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425830",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425830"
}