Holdet 2024 mu/1dku - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Christina Løvdal Vest
Hold 2024 mu/1dku (1dku mu)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Musik der hitter  - særligt studeret område
Titel 2 Sammenspil forløb 1
Titel 3 Sammenspil forløb 0
Titel 4 Sammenspil forløb 3
Titel 5 Sammenspil forløb 2 Jul
Titel 6 Tema 1: Basis teori
Titel 7 Tema 2: Form
Titel 8 Tema 3: Melodi og toner
Titel 9 Tema 4: Hook, Break, Gimmick
Titel 10 Tema 5: Julesange, rim og tekst
Titel 11 Tema 6: Bandlab - skrive hits, sangskriving, KODA
Titel 12 Tema 7: Barbie, film og musik
Titel 13 Tema 8: Rytme og Groove
Titel 14 Tema 9: Ikoner og Kanoner
Titel 15 Tema 10: Protestsange
Titel 16 Tema 11: TikTok og Covers
Titel 17 Tema 12: Klassisk musik
Titel 18 Tema 13: Hitskabelonen
Titel 19 Tema 14: Kvintcirklen og akkorder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Musik der hitter - særligt studeret område

OVERSIGT OVER ÅRET: Hele skoleåret er inddelt i mindre Temaer og et overordnet Tema
- HOVED TEMA: Musik der hitter (særligt studeret område)
- Tema 1: Basisteori; rytmer og noder + bandlab fra grundforløbet
- Tema 2: Form
- Tema 3: Melodi og toner
- Tema 4: Hook, Break, Gimmick
- Tema 5: Jul - Julesange, rim og tekst
- Tema 6: Sangskrivning og Musikproduktion
- Tema 7: Barbie, film og musik
- Tema 8: Groove og rytmer
- Tema 9: Ikoner og kanoner - Billie Eilish, AQUA, Miley Cyrus
- Tema 10: Protestsange
- Tema 11: TikTok og covers
- Tema 12: Klassisk musik
- Tema 13: Hitskabelonen
- Tema 14: Akkorder og Kvintcirklen


Sammenspil forløb
- Sammenspil forløb 0 - Grundforløbet
- Sammenspil forløb 1 - Basis sammenspil I Follow Rivers
- Sammenspil forløb 2 - Julesammenspil
- Sammenspil forløb 3 - Eksamensnumre og Koncert


Fagets indhold
Faget har centreret sig om populærmusikken og hvordan et hit er sat sammen. Musik kan hitte til alle tider og vi har kigget på både nutidens populærmusik, ældre hits som var nemme at synge med på eller ældre sange som er kommet frem igen, men også populærmelodier fra 1800 tallet, Griegs "Morgen". Dette er således vores særlige studerede området på musik C.

Vi kalder dette tema for: "Musik der hitter"

Herunder har vi gennem sammenspil og teori:
- Arbejdet med analyse af populær-numre indenfor forskellige tidsperioder og genrer.
- Spillet populærnumre og arbejdet med form, kontraster og opbygning
- Produceret et populærnummer med online musikproduktionsprogrammet "Bandlab"

Som hjælperedskaber til vores undersøgelse af et "hit", har vi arbejdet med forskellige tematiske forløb som indeholder viden om:
• Noder og akkorder
• Rytmer og taktarter
• Tonearter og kvintcirklen
• Melodisk analyse, inddeling i afsnit og forklaring af opbygning
• Form, flere slag former
• TikTok
• Hook, break, gimmick
• Covers
• Ikoner og kanoner (bemærkelsesværdige popartister), visuelt og musikalsk
• Klassisk musik og komponisten Grieg
• Lyd og oplevet live musik, Musical på skolen
• Produktion af egen musik i bandlab
• Julesange og rim
• Protestsange og tekst


Til analyse af melodier og sange for at undersøge hvad der kan gøre dem til et hit har vi undersøgt følgende faktorer:
- Form
- Genkendelighed: Hook, Break, Gimmick
- Akkorder/Harmonik (Kvintcirklen)
- Melodi
- Lydproduktion
- Visuelt udtryk
- Trends, danse, medier


Derudover har vi arbejdet med genrer i forskellige perioder - kan enten direkte bruges til at sige noget om ovenstående liste af sange, eller bruges til at perspektivere, sammenligne og se på forskellige/ligheder:
- Protestsange fra 60'erne
- Klassisk musik, Mozart og Griegs melodier
- Julesange og viser
- Covers
- Nutidens TikTok, Dans og bevægelse timet til musik
- Musikproduktion, med bandlab
- Billie Eilish, særligt fokus på hendes produktionsteknik
- Barbie som film, trend og sange fra filmen



Liste over sange og musikstykker vi har arbejdet med i undervisningen:

Hovedværker
Disse 8 sange  har vi arbejdet mest med og har lavet grundige analyser indenfor flere af de tematiske områder:
• Baby - Justin Bieber
• Last Christmas - Wham
• I Follow Rivers - Lykke Li
• Ocean eyes - Billie Eilish
• What was I made for - Billie Eilish
• Barbie Girl - AQUA (original og covers/remix)
• Flowers - Miley Cyrus (original og covers)
• Bloody Mary - Lady Gaga (original og covers)

Perspektiverende værker - som vi har arbejdet med, men ikke er hovedværk i vores "Særligt studeret området":
• Kapitalismen - Per Dick
• Blowin in the wind - Bob Dylan
• Morgen - Grieg
• Juletræet med sin pynt - dansk julesang
• Højt fra træet grønne top - dansk julesang
• Mester Jakob - dansk børnesang
• Jeg har fanget mig en myg - dansk børnesang
Derudover uddrag af sange/numre til yderlige forståelse af emnerne og til eksempler:
• Bad Guy - Billie Eilish (kun arbejdet kort med den)
• Wrecking Ball - Miley Cyrus
• Mistletoe - Justin Bieber
• Running Up That Hill Kate Bush.

Pensum
Pensum og noter fra modulerne findes i onenote bogen. Se også uddybbende info på hver af de tematiske forløb i lectio.


En samlet YouTubeplay-liste til fagets sange og videoer findes her:
https://youtube.com/playlist?list=PL2bVhlf3xDnVvxeH3oKTB2iPNJ0jY0B7D&si=Hgf3TRAv5XphYHZN


ALLE links og litteratur findes i fagets onenote bog
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve - Opgave 8 19-02-2025
1dku musikprojekt 11-03-2025
Mindmap lektie til AQUA podcast 23-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Sammenspil forløb 1

Sammenspilsnumre:
- I follow Rivers
- Valgfri Julesang - Last Christmas / Mistletoe

Instrumenter:
Bas
Guitar
Sang
Klaver
Trommer
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Sammenspil forløb 0

Sammenspil i grundforløbet

Cold Love

Trommer
Bas
Guitar
Klaver
Sang
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Sammenspil forløb 3

Sammenspilsnumre

Valgfrinumre

Optræde til Musikholdenes Forårskoncert

De samme numre bruges til eksamen:

Uden at tænke på dig
Alicia - sang
Molly - sang
Luna - sang
Amalie -klaver
Bertram - guitar + capo
Dina - bas
Jakob - Trommer
Magnus - bas



Kom og giv mig alle dine penge
Benjamin - sang
Carl - sang
Sebastian - trommer
Nikolaj - klaver
Elliot - bas
Vilfred - keys



Ordinary things
Valdemar - sang
Pil - sang
Soffi - sang
Sam - sang
Malte - sang
Kasper - guitar
Johan K - Klaver
Christian - keys
Julius - klaver
Kristoffer - trommer


Indre by
Sirius - sang
Johan M - sang
Vincent - klaver
Matias - Klaver
Luis - guitar
Louis - trommer
Asger - Bas
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Sammenspil forløb 2 Jul

Sammenspilsnumre:
- Valgfri Julesang - Mistetoe / Last Christmas

Instrumenter:
Bas
Guitar
Sang
Klaver
Trommer
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Tema 1: Basis teori

Indhold:
Noder - klavertangenter og g nøgle
Rytme - nodeværdier
Puls og rytme
Bandlab fra grundforløbet - se beskrivelse i grundforløbet
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Tema 2: Form

Forløb om Popform og andre former

Formål: få indblik hvordan formen er for populærsammen mhp. at

Popsange som eksempler på form:
- Baby
- I Follow Rivers
- Flowers
- Ocean Eyes

Andre former:
- Viseform / Strofisk form


Hitskabelonen:
- Formled i et hit
- længde af et hit
- Popformen / udviddet popform (pdf dokument i onenote)


Litteratur:
se onenote bogen
Symfoni: https://da.wikipedia.org/wiki/Symfoni
Form: https://www.musikipedia.dk/formanalyse
Hitskabelon: https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/musik-paa-formel-her-er-opskriften-paa-et-pophit
Stil og struktur: https://www.musikipedia.dk/sangens-stil-og-struktur

Artikel, sammenkog af Kapitel 4 fra "Hitskabelonen" (pdf)
Bog, Kapitel 4 fra "Hitskabelonen" (pdf)
Pdf sammenkog af Kapitel 4



se også teori og dokumenter i onenote


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Tema 3: Melodi og toner

Analyse af Melodier
Formål: få indblik hvordan en melodi bevæger sig. Se sammenhængen mellem melodiens højdepunkt og fremhævelse af budskab i teksten. Visualisere en melodi med noder og dernæst visualiserer en melodi gennem en "dans" eller bevægelse.

Arbejdsformer:
Analyse af nodebillede vha nodekendskab.
Grupperarbejde og produktion af små danse til bla. Mester Jakob , Ocean Eyes og Bloody Mary


Inddele i afsnit / fraser
Genkende ligheder og forskelle
Sammenligne tonehøjre i afsnit og formlen
Angive tonenavne på udvalgte tone
Melodien bevægelse, op, ned, zizlag
Melodiens rytme, lang/korte nodeværdier


Eksempler på melodisk analyse:
Ocean Eyes
Barbie Girl
What was I made for
Højt fra træets grønne top
Bloody Mary
Flowers
I Follow Rivers


Litteratur:
Melodiens form:  https://www.musikipedia.dk/melodisk-analyse
Melodi analyse eksempler : https://www.musikipedia.dk/melodisk-analyse/analyseeksempler

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Tema 4: Hook, Break, Gimmick

Begreberne Hook, Break og Gimmick
- Til forståelsen af virkemidler i musik


Litteratur:
- Dokument om Rytmisk musik, pdf
- onenotebogen

Sange som eksempler:
- egne eksempler
- Baby
- I Follow Rivers
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Tema 5: Julesange, rim og tekst

Analyse af julesangene:

- Juletræet med sin pynt - form, melodi rytme og rim
- Højt for træet grønne top - form, melodi rytme og rim
- Last Christmas (kun melodien)


Fokus på:
- Melodianalyse
- Versefødder og rim
- Viseform / Strofisk form

Litteratur:
- https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/j-l/juletraeet-med-sin-pynt
- https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/h-i/hoejt-fra-traeets-groenne-top
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Tema 6: Bandlab - skrive hits, sangskriving, KODA

Skrive musik
- skrive musikken i bandlab
- skrive et hit med formled fra en populærsang
- læring om sangskrivnings proces fra Tue West
- lære om musik industri og KODA

sangskrivning med Tue West
Sangskrivnings proces
- Idégenererings metode
- Inddeling af tavlen i 3 overskrifter: Begivenhed, Statement/Beskrivelse, Poesi
- Udelade brug af rim

KODA
- Læren om KODA organisationen
- streaming og salg af plader
- musikerens måde at tjene penge


Musikproduktion produkt:
- produceret i bandlab, visuelt lydspor
- mp3 filer af alle musikproduktioner
- fremlæggelse
• Hver gruppe skal producere en form for hit der følger en pop sangs form
• sangen produceres i online-programmet ”bandlab”
• Derudover skal I skrive en rapport beskriver jeres musik med musik-begreber så som: form, akkorder, instrumenter og den stemning I har forsøgt at skabe.


I skal lave en fremlæggelse der varer ca. 8-10 minutter
I skal lave en rapport der afleveres i onenote


Rapport
Sideløbende med at i producerer jeres lydspor/musik skal I skrive en mindre "rapport" om jeres musikprodukt.
Rapporten skrives i onenote i "Samarbejdsområdet"



Grupperne:
Til eksamen kan du blive bedt om at inddrage viden om din musikproduktion som en del af et eksamensspørgsmål. Dette vil ske i form af en udskift af lydsporet i en bandlab produktion.
Du skal altså kunne gøre rede for hvordan man arbejder i bandlab, men du vil ikke blive bedt om at afspille din musikproduktion.

Gruppe 1
Carlos
Benjamin

Gruppe 2
Vildfred
Sebastian
Elliot

Gruppe 3
Amalie
Alicia
Nikolaj

Gruppe 4
Molly
Luna
Dina

Gruppe 5
Magnus
Louis
Bertram

Gruppe 6
Asger
Jakob

Gruppe 7
Vincent
Luis

Gruppe 8
Sirius
Mathias
Johan M

Gruppe 9
Christian
Malte

Gruppe 10
Kasper
Soffi

Gruppe 11
Kristoffer
Julius
Pil

Gruppe 12
Sam
Johan
Valdemar


Litteratur
- Tid og Rum 16-19 pdf (findes i onenote)
- Tue West info: https://tuewest.dk/
- Per Vers om musik og Koda: https://www.youtube.com/watch?v=CZxoTWBHoTk

Se også noter i onenote

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Tema 7: Barbie, film og musik

Barbie tema
Barbie filmen fra August 2023 og AQUA's sang Barbie Girl.
Trailor: [ulr]https://www.youtube.com/watch?v=pBk4NYhWNMM[/url]

Analyse af musikken fra filmen:
- What what I made for, Billie Eilish https://www.youtube.com/watch?v=cW8VLC9nnTo
- Barbie Girl https://www.youtube.com/watch?v=ZyhrYis509A
- Barbie World - Nicki Minaj & Ice Spice https://www.youtube.com/watch?v=CUj2AWEJnwQ

Litteratur:
Interview: How Billie Eilish and FINNEAS Created Oscar-Winning 'What Was I Made For' | Vanity Fair
https://www.youtube.com/watch?v=mewdcHIvMmA
https://youtu.be/AwkB5jw6d4g?si=Cm679u_dQ-yUoT6z


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Tema 8: Rytme og Groove

Rytme og Groove

Begreber
Rytmer  og nodeværdier
Groove
Grooveskema og Groove læst ud fra noder noder

Rytmer: [url]:https://www.musikipedia.dk/taktart-og-rytmer[/url]
- helnode
- halvnode
- Fjerdedele
- ottendele
- pauser
- Taktart(primært 4/4 puls)

Delvist fra grundforløbets teori om puls og rytme

Arbejdsformer:
klasseundervisning
gruppearbejde med rytmekort og fremførelse
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Tema 9: Ikoner og Kanoner

Ikoner og Kanoner
Eksempler på frontfigurer i musikbranchen:
- Billie Eilish
- Miley Cyrus
- AQUA

Sange
Barbie Girl
What Was I made for
Ocean Eyes
Flowers
Wrecking Ball


Miley - pop stjerne
Miley cyrus live at grammy awards:
https://www.youtube.com/watch?v=PSC4TcLJfAg
MILEY CYRUS Wins Best Pop Solo Performance For "FLOWERS" | 2024 GRAMMYs Acceptance Speech
https://www.youtube.com/watch?v=kZwLE62V1_Q
Artikel: FRA GYLDEN MILEY CYRUS TIL BEYONCÉ SOM COWGIRL: 10 AF DE MEST OPSIGTSVÆKKENDE LOOKS FRA GRAMMY AWARDS 2024:
https://soundvenue.com/musik/2024/02/fra-gylden-miley-cyrus-til-beyonce-som-cowgirl-10-af-de-mest-opsigtsvaekkende-looks-fra-grammy-awards-2024-556574
Bad Guy break down: https://www.youtube.com/watch?v=kpx2-EMfdbg




Billie og hendes lyd:
Billie Eilish: Fænomenet, der nægter at smile til kameraet:
https://fyens.dk/odense/billie-eilish-faenomenet-der-naegter-at-smile-til-kameraet
Del 1: Breakdown af Ocen  Eyes original-sporet
  https://www.youtube.com/watch?v=QD2Zad7i1KM
Vanity fair interview: https://www.youtube.com/watch?v=HiolEzoofpk
Break down af Ocean Eyes: https://www.youtube.com/watch?v=QD2Zad7i1KM

H&m colletion:
https://www2.hm.com/da_dk/search-results.html?q=billie%20eilish


AQUA - stjerne fra Danmark
AQUA Podcast: afsnit 1 og 3:
https://www.dr.dk/lyd/p3/hvem-er/aqua/hvem-er-aqua-1-4-13332295611
https://www.dr.dk/lyd/p3/hvem-er/aqua/hvem-er-aqua-3-4-13332295613


Litteratur
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Tema 10: Protestsange

Forløb om Protestsange


Sange:
Bob Dylan - Blowin in the wind
https://www.youtube.com/watch?v=vWwgrjjIMXA
Per Dich - Kapitalismen
https://www.youtube.com/watch?v=KTVHKS6VqdA
Trille - Øjet
https://www.youtube.com/watch?v=wTIN-sfz4BA

Materialer:
tekst og akkorder
kvintcirklen

Arbejdsformer:
Sang ved klaveret
Analyse af Akkord vha. kvintcirklen
Lytte til musik
Tale om tekst

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Tema 11: TikTok og Covers


TikTok
Fokus på sangene:
- bloody Mary:
- Running up that hill:

Artikel om gamle hits og TikTok:
https://gaffa.dk/nyheder-fra-gaffa/2022/nyhed_september/liste-10-gamle-storhittende-numre-der-med-tiktok-nu-er-blevet-endnu-storre/


Sammenligne Originaler med covers:

Flowers:
original:
https://youtu.be/G7KNmW9a75Y?si=zTJ4vHBY6rE-MQHB
jazz version:
https://youtu.be/1iqzLtMSCuA?si=LKHJcT_pmODvE2Lc
fin version:
https://youtu.be/rUEthoMaV_A?si=ot9yBmIK57XN_Z7w

Dancing on mu own:
original https://youtu.be/J294A-R1Cjk?si=z2O8LjjF8vpUGX7z
cover:
https://www.youtube.com/watch?v=q31tGyBJhRY&pp=ygUXZGFuY2luZyBvbiBteSBvd24gc2NvdHQ%3D


Running Up that Hill:
https://www.youtube.com/watch?v=wp43OdtAAkM
Analyse af reach på Youtube (17.7 K visninger april 2024)
https://www.youtube.com/watch?v=kCq3yn1A614

Netflix serien Wednesday 2022 - TikTok dansefænomen
Til sangen: Bloody Mary af Lady Gaga

TikTok trenden
Dance With My Hands - Wednesday Adams Dance TikTok Challenge #dance #wednesdayaddams
https://www.youtube.com/watch?v=UR7yvOEFJ6c

Original melodi
https://www.youtube.com/watch?v=VFwmKL5OL-Q

Hurtig version:
LADY GAGA - BLOODY MARY (Tik Tok Remix | Speed Up) Wednesday Addams | Dance Scene
https://www.youtube.com/watch?v=jifUJrYPZQQ




Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Tema 12: Klassisk musik

Klassisk musik

Grieg - Morgen
https://www.youtube.com/watch?v=bpIFlffZloY
Musikken: https://www.youtube.com/watch?v=-rh8gMvzPw0
Om Morgen / Per gynt Suiten: https://da.wikipedia.org/wiki/Peer-Gynt-Suite
Om Grieg: https://da.wikipedia.org/wiki/Edvard_Grieg


Begreber:
Tema og motiv
Indeling i fraser
Se mønstre og gentagelser
Instrumenter ved auditiv analyse
Følelse og stemning
Dynamik (svagt / kraftigt, piano / forte)

Lyt til klassik:
https://www.youtube.com/watch?v=_ogVYKwgFJc


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Tema 13: Hitskabelonen

Indhold:
Hitskabelonen
Faktorer det skaber et hit
Oversigt over tidsinddeling af et hit


Artikel:
"Hit med Hittet"

Arbejdsformer:
Gruppearbejde om hittet indenfor 8 emner
Analyse af form og sammenligning
Fremlæggelser
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Tema 14: Kvintcirklen og akkorder

Akkorder og Harmonik

Begreber:
Akkorder (dur og mol) på klaveret og auditivt (glad og sur)
Funktionsharmonik
Kvintcirkel
TSD placeret i kvintcirklen (tonika subdominant dominant)



Litteratur;
https://www.musikipedia.dk/kvintcirklen
https://www.musikipedia.dk/akkorder
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer