Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Christina Løvdal Vest
|
Hold
|
2024 mu/1hi (1hi mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Musik der hitter - særligt studeret område
OVERSIGT OVER ÅRET: Hele skoleåret er inddelt i mindre Temaer og et overdnet Tema
- HOVED TEMA: Musik der hitter (særligt studeret område)
- Tema 1: Basisteori; rytmer og noder + bandlab fra grundforløbet
- Tema 2: Form
- Tema 3: Melodi og toner
- Tema 4: Hook, Break, Gimmick
- Tema 5: Jul - Julesange, rim og tekst
- Tema 6: Bandlab - Drama og musik
- Tema 7: Barbie, film og musik
- Tema 8: Rytme og Groove
. Tema 9: Ikoner og kanoner - Billie Eilish, AQUA, Miley Cyrus
- Tema 10: Protestsange
- Tema 11: Covers og TikTok
- Tema 12: Klassisk musik
- Tema 13: Hitskabelonen
- Tema 14: Akkorder og Kvintcirklen
Sammenspil forløb
- Sammenspil forløb 0 - grundforløbet
- Sammenspil forløb 1 - Basis sammenspil I Follow Rivers
- Sammenspil forløb 2 - Julesammenspil
- Sammenspil forløb 3 - Eksamensnumre og Koncert
Faget har centreret sig om populærmusikken og hvordan et hit er strikket sammen. Musik kan hitte til alle tider og vi har kigget på både nutidens polulærmusik, ældre hits som var nemme at synge med på eller ældre sange som kommer frem igen, men også populærmelodier fra 1800 tallet, Griegs "Morgen". Dette er således vores særlige studerede området på musik C.
Vi kalder dette tema for: "Musik der hitter"
Herunder har vi:
- Arbejdet med analyse af populær-numre indenfor forskellige tidsperioder og og genrer.
- Spillet populærnumre og arbejdet med form og opbygning
- Produceret et populærnummer med oneline programmet Bandlab
Som hjælperedskaber til vores undersøgelse af et "hit" har vi arbejdet med forskellige tematiske forløb som indeholder viden om :
• Noder og akkorder
• Rytmer og taktarter
• Tonearter og kvintcirklen
• Melodisk analyse, inddeling i afsnit og forklaring af opbygning
• Form, flere slag former
• TikTok
• Hook, break, gimmick
• Covers
• Ikoner og kanoner, visuelt og musikalsk
• Klassisk musik og komponisterne Carl Nielsen og Grieg
• Lyd og oplevet live musik, Musical på skolen
• Produktion af egen musik til teater
• Julesange og rim
• Protestsange og tekst
Analyse af melodier og sange for at undersøge hvad der kan gøre dem til et hit. Flere faktorer kan bringe et nummer til et hit:
- Form
- Genkendelighed: Hook, Break, Gimmick
- Akkorder/Harmonik
- Melodi
- Lydproduktion
- Visuelt udtryk
- Trends, danse, medier
Derudover har vi arbejdet med genrer i forskellige perioder - kan enten direkte bruges til at sige noget om ovenstående liste af sange, eller bruges til at perspektivere, sammenligne og se på forskellige/ligheder:
- Protestsange fra 60'erne
- Klassisk musik, Mozart og Griegs melodier
- Julesange og viser
- Covers
- TikTok, Dans og bevægelse timet til musik
- Musikproduktion, med bandlab
- Billie Eilish, særligt fokus på hendes produktionsteknik
- Barbie som film, trend og sange fra filmen
Liste over sange og musikstykker vi har arbejdet med i undervisningen:
Hovedværker
- 8 sange som vi har arbejdet mest med og Har lavet grundig analyse af disse indenfor flere af de tematiske områder:
• Baby - Justin Bieber
• Last Christmas - Wamp
• I Follow Rivers - Lykke Li
• Ocean eyes - Billie Eilish
• What was I made for - Billie Eilish
• Barbie Girl - AQUA (original og covers/remix)
• Flowers - Miley Cyrus (original og covers)
• Bloody Mary - Lady Gaga (original og covers)
Perspektiverende værker - som vi har arbejdet med, men ikke er hovedværk i vores "Særligt studeret området":
• Kapitalismen - Per Dick
• Blowin in the wind - Bob Dylan
• Morgen - Grieg
• Alla Turka - Mozart
• Juletræet med sin pynt - dansk julesang
• Højt fra træet grønne top - dansk julesang
note: derudover uddrag af sange/numre til yderlige forståelse af emnerne og til eksempler:
• Bad Guy - Billie Eilish (kun arbejdet kort med den)
• Wrecking Ball - Miley Cyrus
• Mistletoe - Justin Bieber
• Running Up That Hill Kate Bush.
ALLE links og litteratur findes i fagets onenote bog
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1hi Musikproduktion - projekt
|
05-02-2025
|
Prøve - Opgave 8
|
20-02-2025
|
Mindmap lektie til AQUA podcast
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tema 1: Basis teori
Indhold:
Noder - klavertangenter og g nøgle
Rytme - nodeværdier
Puls og rytme
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tema 3: Melodi og toner
Analyse af Melodier
Inddele i afsnit / fraser
Genkende ligheder og forskelle
Sammenligne tonehøjre i afsnit og formlen
Angive tonenavne på udvalgte tone
Melodien bevægelse, op, ned, zizlag
Melodiens rytme, lang/korte nodeværdier
Eksempler på melodisk analyse:
Ocean Eyes
Barbie Girl
What was I made for
Højt fra træets grønne top
Bloody Mary
Litteratur:
Melodiens form: https://www.musikipedia.dk/melodisk-analyse
Melodi anslyse eksempler : https://www.musikipedia.dk/melodisk-analyse/analyseeksempler
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tema 4: Hook, Break, Gimmick
Begreberne Hook, Break og Gimmick
- Til forståelsen af virkemidler i musik
Litteratur:
- Dokument om Rytmisk musik, pdf
- onenotebogen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Tema 6: Bandlab - skriver et hit
Skrive musik i bandlab
- skrive musikken i bandlab
- skrive et hit
- have fokus på at bruge dur/mol til at skabe den ønskede stemning
Musikproduktion produkt:
- produceret i bandlab, visuelt lydspor
- mp3 filer af alle musikproduktioner
- fremlægge og lave rapport
Grupperne:
gruppe 1A: ´
gruppe 1B: ´
gruppe 2A: ´
gruppe 2B:
gruppe 3A:
gruppe 3B: ´
gruppe 4A:
gruppe 4B:
Til eksamen kan du blive bedt om at inddrage det visuelle lydspor i den fremlæggelse af dit eksamenspørgsmål
Litteratur
- Tid og Rum 16-19 pdf (findes i onenote)
Se også noter i onenote
Forestilling om magt
• Tværfagligt projekt mellem musik og dramatik
I skal i grupper lave en lille forestilling, som undersøger temaet magt. Forestillingen er et samarbejde med drama hvor I leverer musikken til dramaelevernes teater. Temaet for forestillingen er ”magt”.
I oplevede til i forestillingen ”Let’s dance Nielsen”, at musik kunne koble til en visuel forestilling med dans og lys. I dette forløb skal I koble musik til en teaterforestilling.
Musik-elevernes del af forestillingen:
• Hver gruppe skal producere to elektroniske lydspor til forestillingen
• Lydsporene produceres i online-programmet ”bandlab”
• Derudover skal I skrive en rapport beskriver jeres musik med musik-begreber så som: form, akkorder, instrumenter og den stemning I har forsøgt at skabe.
I projektet træner I dét at samarbejde om et kreativt produkt via jeres musikfaglighed og koble det med dramaelevernes faglighed.
I skal lave en visning, der varer ca. 8-10 minutter og emnet og de kreative benspænd er givet af os lærere.
I har tre moduler til at producere forestillingen i, og i det fjerde modul skal I vise forestillingen for resten af musik- og dramaholdet.
I får en vurdering af jeres faglærer efter projektet.
• Musikeleverne i hver gruppe deler sig i en A og en B gruppe, som står for at lave 1 spor hver (hvis man er mange i en gruppe må man også godt dele sig i 3, A, B, C)
Musikken
Hver gruppe skal producere minimum 2 lydspor som skal afspilles mellem to ”scener”’:
”start scene” - MUSIK – ”midter scene” – MUSIK– ”afslutnings scene”
Derudover kan I lave lydeffekter, som kan underbygge den stemning som en foregår under scenerne. Eller intro/afslutnings lydspor til at sætte stemningen for opførelsen.
Musikalske benspænd
• Hvert lydspor skal minimum have en længde på 1 minut
• Der skal være mindst 7 instrumenter / spor, hvoraf minimum 4 af dem skal være lydspor som I selv taster ind og ikke bare er de indbyggede ”loops” i programmet.
• Der skal være mindst 1 akkordinstrument som spiller dur/mol akkorder
• Der skal være en form (ikke nødvendigvis popformen)
• Der skal være en tydelig udvikling ved f.eks at lydniveauer bliver højere / lavere undervejs og/eller at der tilføjes fjernes instrumenter undervejs
Rapport
Sideløbende med at i producerer jeres lydspor/musik skal I skrive en mindre "rapport" om jeres musikprodukt.
Rapporten skrives i onenote i "Samarbejdsområdet"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425831",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425831",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425831"
}