Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Gammel Hellerup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Sara Didriksen
|
Hold
|
2024 ol/3f (3f ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sappho, seksualitet og poesi
Forløbet skulle give en introduktion og kendskab til fagets grundlæggende metode, autopsi, antikke teksters vej til os i dag og kønsroller i antikken.
Med udgangspunkt i Sapphos lyrik gik vi på opdagelse i teksterne, hvor de først med en en prima vista øvelse, trænede at læse teksten og analysere den udelukkende på dens præmisser. Der blev introduceret til fragmenter og problematikker omkring Sapphos forfatterskab, herunder køn og seksualitet i antikken.
I arbejdet med digtene, blev der også introduceret til epos og episk sprog, som har farvet græsk lyrik.
Teksterne er udvalgt til at give et bredt udsnit af Sapphos forfatterskab for at give et bredt kendskab til hendes tekster, og eleverne har bl.a. arbejdet med forskellige digtei grupper, som de har præsenteret for hinanden for at øve fagets mundtlighed.
Der har også været fokus på Sappho som moderne kvindeikon.
Der blev arbejdet med følgende begreber/træk i forbindelse med teksterne:
Personlige elementer
Krig vs. kærlighed
Mytiske træk
Metaforer
Theofani (egentlig et træk fra eposgenren, men brugt her)
Episke træk
Lyrik
Metrum
Offentlig og privat poesi
Antik litteratur:
Sappho 1
Sappho 16
Sappho 31
Sappho 45
Sappho 46
Sappho 47
Sappho 48
Sappho 49a
Sappho 58
Sappho 94
Sappho 96
Sappho Den nye broder sang
(Udgave: Sappho: Roser fra Piería - samtlige fragmenter oversat af Rasmus Sevelsted)
Omfang ca. 3 sider
Perspektivtekt:
Catul 31 (gengivet i Paideia 2012 228-30)
"Kære Sappho" , s. 221-236 i "Sapfo" (overs. Moestrup, Christiansen)
https://www.womensfestival.eu/
Omfang ca. 20 sider
Supplerende:
Jens Refslund Poulsen og Brian Andreasen: Paideia (2012) s. 216-17, 228-30
Louise Rosengreen: Forfatterweb (oktober 2021.)https://forfatterweb.dk/sapfo
Faglige mål i fokus:
̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ oversatte tekster fra den græsk-romerske oldtid. Hovedvægten lægges på Grækenland i klassisk tid, dog således at både
Homer og romersk litteratur skal indgå
̶ væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
̶ antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.
Arbejdsformer:
Klasseoplæg, individuelt og gruppearbejde, nærlæsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Iliaden, Helte, kvinder og ofre
Forløbet fokuserede på kontrasten mellem Iliadens helte og krigens ofre. Særligt fokuserede vi på Andromaches taler til Hektor gennem Iliaden, men også på Achilleus som helt, og Hektors død. Her indgår overvejelser om, hvad en helt er hos Homer og i dag, hvem der er ofre for krig, ære som drivfaktor og kønsroller. Der blev også brugt lidt tid på at undersøge Achilleus og Patroklos' forhold, samt at tale om Homers centrale rolle fra antikken til i dag. Derudover var der også et kort projektforløb, hvor der blev holdt korte oplæg om de olympiske guder, en myte om dem og deres attributter.
I gennem forløbet arbejdede vi periodevist med to oversættelser for at få kendskab til forskellige oversættelsesvalg, og hvordan det kan farve ens læsning
Ord, begreber benytet:
Antropomorfe guder
Areté
Daktylisk heksameter
Det homeriske spørgsmål
Do ut des
Epitet
Hero/helt
Homerisk lignelse
Kleos
Menis
Moira
Mundtlig tradition
Musepåkaldelse
Oikos
Patronym
Theofani
Timé
Guder, helte og andet godtfolk, I skal kende:
Grækere:
Achilleus/Achilles
Agamemnon
Briseis
Diomedes
Kalchas
Menelaos
Nestor
Odysseus
Patroklos
Trojanere:
Andromache
Astyanax
Hekabe
Hektor
Helene
Paris/Alexandros
Priamos
Guderne:
Afrodite
Apollon
Artemis
Athene
Demeter
Hades
Hefaistos
Hera
Hermes
Poseidon
Thetis
Zeus
Antik tekst:
Iliaden:
1. sang, v. 1-192,
6. sang v. 399-509,
18. sang v. 1-238,
22. sang v. 1-515
23. sang v. 62-107
24. sang v. 1-804
(oversat af Otto Steen Due)
Omfang ca. 38 sider
Perspektiv:
Batrachomyomachia oversat af Marcel Lysgaard Lech i Homeriske Genklange (2021)
3 memes om Achilleus og Patroklos' forhold (se modul 7/11-24)
Eleverne fandt selv forskellige moderne helte-figurer, de sammenlignede de homeriske helte med. Herunder filmen "Schindlers liste" og karakteren "Superman"
Omfang ca 7 sider
Supplerende:
Paideia (2012) s. 11-13, 16-19, 23-30
Resuméer af ikke læste tekster i Paideia (2012) s. 4-5
22. og 24 sang af Iliaden oversat til engelsk af Emily Wilson (2023)
Nationalmuseet, Akilleus https://natmus.dk/historisk-viden/verden/middelhavslandene/graekenland/akilleus/
Kernestof:
̶ oversatte tekster fra den græsk-romerske oldtid. Hovedvægten lægges på Grækenland i klassisk tid, dog således at både Homer og romersk litteratur skal indgå
̶ væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
̶ antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.
Faglige mål i fokus:
-analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Arbejdsformer:
Projekt, par- og gruppe arbejde, matrixgrupper med præsentation af forskellige tekststykker, klasselæsning, nærlæsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Skulptur
Dette forløb skulle give indsigt i antik skulptur fra arkaisk til romersk tid. Fokus var på selvstændigt at genkende og analysere træk, der kendetegner de perioder, vi beskæftigede os med. Derudover var der en udflugt til glyptoteket, hvor man individuelt skulle udvælge og beskrive en antik skulptur Til eksamen bliver det ukendte skulpturer.
Gennemgåede skulpturer:
Auxerre-koren 630 f.Kr.
Kouros fra Sounion 600-575 f.Kr.
Peplos-koren 530 f.Kr.
Kritios-drengen ca. 480 f.Kr.
Blond Boy ca. 480 f.Kr.
Vognstyreren ca. 470 f.Kr.
Bronze-Zeus/Poseidon 460 f.Kr.
Karyatiderne fra Erechteion ca. 415 f.Kr.
Spydbæreren ca. 440 f.Kr.
Skraberen ca. 350 f.Kr.
Hermes m. Dionysosbarnet ca. 350 f.Kr.
Afrodite fra Knidos ca. 350 f.Kr.
Laokoon-gruppen 1.årh. f.Kr.
Drukken Kælling ca. 200 f.Kr.
Den Barberiniske Faun ca. 220 f.Kr.
Bokseren på Palazzo Massimo ca. 100 f.Kr.
Buste af Pompejus
Prima Porta-statuen og Augustus' prima porta portræt
Begreber:
Aksial symmetri
Arkaisk smil
Dynamisk
Hellenistisk barok
Idealisme
Individualisering
Kontrapost
Mandelformede øjne
Naturalisme
Perlelokker
Polykrom skulptur
Rundskulptur
Standmotiv
Stiliseret
Perspektiv:
Vi gennemgik tre moderne perioder - renæssancen, barokken og nyklassicismen
David af Michelangelo 1501-04
Proserpinas Rov af Bernini 1621-22
Kristus af Thorvaldsen 1821-22
Derudover fandt eleverne selv i grupper skulpturer fra de tre perioder, som de analyserede ift. de antikke idealer
Supplerende materiale:
Paideia (2012) s. 47(fra "arkaisk tid") - 50, s. 93- 96 (kig på skulpturerne helt frem til 98), s. 129-135, s. 171-173, s. 201-204
Kernestof:
̶ arkitektur eller kunst fra den græsk-romerske oldtid
Faglige mål i fokus:
- beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og monumenter
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Arbejdsformer:
Fælles klasse analyser, gruppearbejde med skulpturer, prima vista øvelser, individuel analyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det gode stoiske liv
Fokus i dette forløb har været et podcastprojekt, hvor eleverne skal belyse en problemstilling i deres egne liv vha. stoicismen. Her har Senecas moralske brevet fungeret som en inspirationskilde til, hvordan man kan benytte stoicismen i forskellige situationer. Derudover har der også været fokus på Seneca som underviser for Nero og hvordan den gode stoiske leder fremstilles i De Clementia. Fokus har altså lagt på stoicismen i det nære hverdagsliv, og hvordan den ser ud i toppen af samfundet.
Begreber:
Affectus
Animus
Apatia
Fatalisme
Fatum/moira
Fortuna
Fyrstespejl
Fysis
Logos
Natura
Nomos
Ratio
Stoisk ro
Stoisk vismand
Virtus/areté
Kardinaldyderne:
Prudentia: Visdom
Justitia: Retfærdighed
Fortitudo: Udholdenhed/mod
Temperantia: Selvbeherskelse/mådehold
Antik tekst:
De Clementia - Om Mildhed oversat af Villy Sørensen første gang i 1976 (udgave fra 2021)
Senecas moralske breve:
1.1
1.2
1.3
1.4
1.5
1.6
1.7
3.25
4.35
4.37
4.39
5.43
5.44
5.46
6.54
6.57
6.60
6.62
7.69
Oversat af Kell Commerau Madsen & Hans Gregersen, udgivet i Aigis i 2009, 2012, 2014
Omfang ca. 55 sider
Supplerende materiale:
Paideia (2012) 137-38, 159-66
"Emperors of Rome" "Episode XIX - Nero the Youngest Emperor"
https://open.spotify.com/episode/6ROvzFMBkMM3Favss1XPJ8?si=x0eRlDRnTLOjctF1iNzQVw
Perspektivmateriale:
Den stoisk rolige vej til lykke: https://www.dr.dk/lyd/p1/supertanker/supertanker-2024/supertanker-den-stoisk-rolige-vej-til-lykke-11032411341
ca. 20 s.
Kernestof:
-oversatte tekster fra den græsk-romerske oldtid. Hovedvægten lægges på Grækenland i klassisk tid, dog således at både Homer og romersk litteratur skal indgå
̶ væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
̶ antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.
Faglige mål i fokus:
̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
Arbejdsformer:
Projektarbejde frem mod en podcast, læreoplæg, nærlæsning, individuelt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tragedieforløb - Medea
Dette forløb har haft til formål at give eleverne et indblik i antik tragedie samt den antikke kvinderolle og fordomme om den. I undervisningen har vi arbejdet med Euripides’ tragedie Medea med særligt fokus på Medea og Jasons fremstilling. Her har vi bl.a. relateret de aristoteliske begreber eleos, medlidenhed, og fobos, frygt, til handlingen og undersøgt Medea og Glauke udfra teorien om mandligt blik (male gaze).
I skal opnå viden om:
- Den mytiske baggrund for Euripides’ Medea
- Handlingsforløbet i Euripides’ Medea
- De Store Dionysier i Athen og opførslen af antikke tragedier
- Aristoteliske dramabegreber: Prologos, parodos, stasimon, epeisodion, exodos, agon, stichomythi, kommos samt lysis og desis
- Kvinder og kvinderollen i Athen i klassisk tid og de fordomme, der var til den.
Begreber:
Anagnorisis
Antistrofe
Ate
Desis
Dialog
Dionysier (de store dionysier)
Eleos
Epeisodion
Exodos
Fobos
Hamartia
Jambisk trimeter
Katharsis
Kommos
Lysis
Mandligt blik (Male gaze)
Miasma
Moira: skæbnen
Monolog
Parodos
Peripeti
Prologos
Protagonist
Sofrosyne / Sophrosyne
Stasimon
Stichomyti
Strofe
Thymos
Tragisk ironi
Xenia
Antik Litteratur:
Euripides’ Medea
Svarende til 70 sider
Perspektivtekst:
Ex Libris "A Mother's Lament" https://open.spotify.com/track/7JPvI9kRxTJd3hkU9hlxhF?si=733d666691c44dd9
Ex Libris "From Birth to Bloodshed" https://open.spotify.com/track/7tODGbKbFuhgSQ6zJi7anC?si=9d3a98a91cd04bb9
Svarende til ca. 5 sider
Supplerende tekst:
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen: 'Paideia - grundbog til oldtidskundskab', Systime 2012, s. 101-108 og s. 110-111
Kvinder i antikken (se dokument fra lektionen d. 27/3) kopieret fra Lasse Ager Pedersen og Sara Ahrendt Svenningsen Latinbogen – Grundbog til latin C systime, 2015 https://latinbogen.systime.dk/?id=134 med introduktion af mig.
Faglige mål i fokus:
̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ oversatte tekster fra den græsk-romerske oldtid. Hovedvægten lægges på Grækenland i klassisk tid, dog således at bådeHomer og romersk litteratur skal indgå
̶ væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
Arbejdsformer:
Nærlæsning, par- og gruppearbejde, fællessamtaler, skriveøvelser, skue-/rollespil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition, opsamling og eksamenstræning
Fokus i dette forløb har været på at repetere tekster, forfattere og begreber gennem kreative øvelser og eksamensøvelser. Her har vi gennemgået de læreplanen, de faglige mål og snakket om, hvordan man opfylder dem.
Herudover har vi genbesøgt de skulpturer, vi kiggede på, lavet quizzer om guder og begreber og snakket om de enkelte forløb en ekstra gang.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425835",
"T": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425835",
"H": "/lectio/2009/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73187425835"
}