ADVARSEL!!
Lectio kræver JavaScript.
Klik HER
Horsens Gymnasium & HF – Studentervænget
2020/21
Hovedmenu
Log ind
Kontakt
Hjælp
Holdet 1h id (2020/21) - Undervisningsbeskrivelse
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
Print med tilpasset bredde til A4
Print med tilpasset bredde til A3
Vis udskriftsvenlig udgave
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2020/21
Institution
Horsens Gymnasium & HF
Fag og niveau
Idræt C
Lærer(e)
Søren Martin, Vibeke Benner
Hold
2020 id/h (
1h id
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Opvarmning og perfromance
Titel 2
Ultimate/træningsprojekt
Titel 3
Badminton
Titel 4
Klatring
Titel 5
Basket
Titel 6
Les Lanciers
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Opvarmning og perfromance
Der skal udarbejdes, gennemføres og evalueres et opvarmningsprogram med afsæt i teorien fra "C- det er idræt" Wolf Troels m.fl. Gyldendal 1. oplag 2005 side 22 - 29, side 27-29 inspiration til øvelser
Derudover skal der med hjælp af musik, bevægelse og billeder laves en performance, herunder skal eleverne inddrage viden om Labans bevægelseslære. "Grundbog i idræt c" Van Ee. Jeppe Elmelund m.fl. Gyldendal 1. udg. 2018: side 14-23
Forløbet er gennemfært sideløbende med forløbet om ultimate og træningsprojekt.
Indhold
Kernestof:
C-det er idrA__t kondition og test (2).pdf
Borg.docx
Træningsprogram og træningsdagbog 2020.docx
Træningsprojekt 1hf idræt.docx
Wolf, Hammer & Hammer: C - det er idræt, Gyldendal; sider: 22-27, 32-41, 43-49
Ultimate.pdf
Microsoft Teams
Idrætsmusik.dk - Musik til idræt og fitnesstests
C-det er idrA__t kondition og test (1).pdf
"Grundbog i idræt c" Van Ee. Jeppe Elmelund m.fl. Gyldendal 1. udg. 2018; sider: 14-23
www.youtube.com/watch?v=eQdYZCHuIcI
Afsnit
Supplerende stof:
Wolf, Hammer & Hammer: C - det er idræt, Gyldendal; sider: 27-30
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Ultimate/træningsprojekt
Fokus på aerobt arbejde og træningsteori med afsæt i teorien fra "C- det er idræt" Wolf Troels m.fl. Gyldendal 1. oplag 2005 side 32-41.
Ultimate, tekniske øvelser, fysiske øvelser, færdigt spil, optimering af fysiske krav i spillet. F.eks. forhånd, baghånd og up side down. Ligeledes forskellige cut øvelser.Rapportaflevering om træningsprogram, test og træningsdagbog.
Indhold
Kernestof:
C-det er idrA__t kondition og test (2).pdf
Borg.docx
Træningsprogram og træningsdagbog 2020.docx
Træningsprojekt 1hf idræt.docx
Wolf, Hammer & Hammer: C - det er idræt, Gyldendal; sider: 22-27, 32-41, 43-49
Ultimate.pdf
Microsoft Teams
Idrætsmusik.dk - Musik til idræt og fitnesstests
C-det er idrA__t kondition og test (1).pdf
"Grundbog i idræt c" Van Ee. Jeppe Elmelund m.fl. Gyldendal 1. udg. 2018; sider: 14-23
www.youtube.com/watch?v=eQdYZCHuIcI
Afsnit
Supplerende stof:
Wolf, Hammer & Hammer: C - det er idræt, Gyldendal; sider: 27-30
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Badminton
Der undervises i serv, clear, drop og andre tekniske og taktiske elementer. I den teoretiske del fokuseres på styrketræning med afsæt i teorien fra "C- det er idræt" Wolf Troels m.fl. Gyldendal 1. oplag 2005 side 48-54
Indhold
Kernestof:
"Grundbog i idræt c" Van Ee. Jeppe Elmelund m.fl. Gyldendal 1. udg. 2018; sider: 79-85
c det er idræt s48 til 57 (1).pdf
Wolf, Hammer & Hammer: C - det er idræt, Gyldendal; sider: 48-57
Tag jeres mobil og computer med i hallen.
Hvilke muskelgrupper og.docx
Tag computeren og ikke mobilen med i hallen.
badminton forløb til GF17.pdf
Supplerende stof:
www.youtube.com/watch?v=mvdIh5E_opU
www.youtube.com/watch?v=S2brZPqx288
www.youtube.com/watch?v=Ol3jLlccMD0
hs@hs-gym.dk_20201006_101615.pdf
www.youtube.com/watch?v=rNzXDn4ZZ-8
www.youtube.com/watch?v=WtWw-GNpr4E
Regler i badminton. Single og double
Badminton : Basic Footwork for Badminton Beginners
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Klatring
I dette forløb skal eleverne lære at binde sig ind, så de er klar til at klatre og sikre hinanden.
Fokus:
Klatreren kan binde sig ind med dobbelt 8 tal og dobbelt fiskeknude som afslutning på indbindning. Som ekstra sikring har vi en brusk snor på rebet. Klatrerteknisk har der været fokus på at holde tyngdepunktet tæt på væggen, benarbejde og at holde sig ved rebets faldlinie.
Sikringsperson, kan binde sig ind med et 8 tal som sikringsaggregat, samt sikring af klatrer
Begge skal følge sikringsprocedureren i forbindelse med klatring.
Under klatringsforløbet har vi talt om fritids- og uorganiseret idræt.
Indhold
Kernestof:
Wolf, Hammer & Hammer: C - det er idræt, Gyldendal; sider: 72-78
Supplerende stof:
www.youtube.com/watch?v=tFffbkXSgNI
www.youtube.com/watch?v=V9hsWjA3SmU&list=PLLQ50Xrk-uFr3zSxbZLt7Rw5_eVMGgpkH
www.youtube.com/watch?v=PL5YqRxy9yo
DIF | Medlemstal
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Basket
Tekniske og taktiske elementer der skal arbejdes med er:
Lay-up fra højre og venstre, afleveringer, driblinger, skud, triple threat, “give and go” personligt - og zoneforsvar (kun kort m.h.t. zoneforsvar)
Derudover skal det arbejdes med samarbejdsrelationer, både gennem småspil og det endelig baksetspil.
Teoretisk er der arbejdet med arbejdsfysiologi, hvor vi har læst: Wolf Troels m.fl. "C- det er idræt", Gyldendal 2005, side 12 - 22
Indhold
Kernestof:
C - det er Idræt.pdf
Wolf, Hammer & Hammer: C - det er idræt, Gyldendal; sider: 12-22
Basketregler kort.docx
Supplerende stof:
Skabelon til drejebog 1 (1).docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Les Lanciers
Vi har i forløbet beskæftiget os med Les Lanciers (Horsens gymnasium og HF version), hvor der er arbejdet med grundtrin som chassé frem og tilbage og sidechassé og passe bas samt grundelementer som kompliment og kædedans før den endelig dans med de fem ture.
Teoretisk har vi arbejdet med grundelementer i Les Lanciers og danens historie.
Vi har læst side 79 - 81 og 90-92 son kernestof og side 83 - 88, som supplernede stof i " Dans 22" af Nielsen Mie Lykke Frydenlund 2019
Indhold
Kernestof:
"Dans22" Nielsen Mie Lykke (red.) Frydenlund 2019; sider: 79-88, 90-92
Drejebog Les Lanciers.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer