Titel
4
|
Ungdom: oprør og opvækst (del 2: fakta/dokumentar)
I anden del af det overordnede emne om Ungdom: oprør og opvækst har vi fokuseret på, hvordan udvalgte dokumentarer behandler typiske ungdomstematikker. Eleverne er blevet introduceret til de tre klassiske dokumentartyper (den observerende, den autoritative og den deltagende) og et fokus har været på, hvordan dokumentarerne benytter sig af autenticitetsmarkører til at signalere, at det er virkelige begivenheder og personer, der skildres.
Udsendelser og uddrag:
”Hård Udenpå” (afsnit 2, tilrettelæggere Mads Trolle og Ragnhild Inger Gjettermand, DR3, 2017, 28 min.)
https://www.dr.dk/tv/se/hard-udenpa/-/hard-udenpa-2-4#!/
”Gina Jacqueline: En sugardaters fortælling” (Sofie Lange, DR3, 2017, 27 min.)
https://www.dr.dk/tv/se/gina-jaqueline/-/gina-jaqueline-en-sugardaters-fortaelling-2-4#!/27:00
Uddrag fra:
”Blodets Bånd” (Sønderby Jepsen/Bervald Jørgensen, 2013) anslaget og slutning til næranalyse og eksamenstræning.
”Supersize Me” (Spurlock, USA, 2004) eksempel på deltagende dokumentar
”Advokaternes Tag-Selv-Bord” (Mads Nilsson/Troels Kingo, DR, 2015) eksempel på autoritativ dokumentar
Fra: ”DOX – forløb i medier” (Granild/Wolfhagen, 2016)
s. 16-22 (introduktion til dokumentargenren og autenticitetsmarkører)
s. 82-84 (om public service og reality-genren)
s. 97-98 (om mikrouniverser)
Powerpoint, der introducerer til emnet. Herunder en introduktion til de tre klassiske dokumentartyper: den observerende, den autoritative, den deltagende. Gennemgangen er baseret på s. 33-44 i ”DOX – forløb i medier”.
Lærerudarbejdet dokument med definition af tværmedialitet, platforme, distributionskanal, delingsværktøjer, kommunikations-situation samt medieetiske og ophavsretsmæssige aspekter
”DR3-chef om vejen fra hadeobjekt til darling: ”Folk troede, vi var tossede” (Lise Ulrich, Soundvenue, 22/11/2017)
|