Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2020/21
Institution Horsens Gymnasium & HF
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Jesper Haarup Borchmann
Hold 2020 me/h (1h me)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro og pilotproduktion
Titel 2 Ungdom: oprør og opvæst (del 1: fiktion)
Titel 3 Eksamensproduktion
Titel 4 Ungdom: oprør og opvækst (del 2: fakta/dokumentar)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro og pilotproduktion

Eleverne introduceres til fagets teori, analysemetoder og terminologi. Eleverne har lavet redigeringsøvelser samt små praktiske øvelser med fokus på at indøve filmiske virkemidler samt en 2-4 minutters pilotproduktion med henblik på at øve kompetencer til eksamensproduktionen.

Film og uddrag:

”Blow-Job” (elevproduktion fra HS 2013) Til dramaturgi og fremdriftselementer

“That’s Life” (kortfilm) fokus på subjektivt kamera

Uddrag “Game of Thrones” (kranskud)
Uddrag  fra Stegte Grønne Tomater (krydsklipning)

”M-22” (one minute film) (montageklipning)

“Five Foot Ten” (one minute film, træning af begyndende næranalyse)

”Underverden” (Hele filmen, Fenar Afmad, 2017)

”Dark Valley” (one minute film, Oskar Arnarson, 2011,) Til træning af næranalyse

Framegrab fra ”Love Actually” (Curtis, 2003, high key)

Uddrag fra ”Saving Private Ryan” (Spielberg, 1998, klip: landgangsscenen, subjektiv lyd, kælkede linier)

Uddrag fra ”Team America” (Stone, Parker, klip:montage)

Uddrag fra “Bowling for Columbine” (Moore, 2003) kontrapunktisk lyd)

Uddrag fra “Un Chien Andalou” (match-cut)



Supplerende stof:

Indhold:

fra “Levende Billeder – grundbog i mediefag” (Olsen/Schou, Systime, 2020) om filmiske virkemidler s. 20-47


Fra I-ibogen Levende Billeder:

Mise-en-scene: https://lb.systime.dk/index.php?id=129


Kameraet: https://lb.systime.dk/index.php?id=130


Klipning. https://lb.systime.dk/index.php?id=131


Om lyd  https://lb.systime.dk/index.php?id=133



Fra ibogen Levende billeder: Om historiens grundelementer og tema, plot, præmis https://lb.systime.dk/index.php?id=140


Om historiens karakterer: https://lb.systime.dk/index.php?id=141


Om historiens opbygning: https://lb.systime.dk/index.php?id=143


Om Spænding og sammenhæng https://lb.systime.dk/index.php?id=142
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ungdom: oprør og opvæst (del 1: fiktion)

Emnet har fokus på film og serier, der omhandler ungdomsproblematikker  og –tematikker. Et omdrejningspunkt er identitetssøgen og forskellige former for oprør (socialt, psykologisk og kulturelt)
I emnet skelnes mellem ungdomsfilmen og opvækstfilmen. Vi har eksempelvis arbejdet med ”Nordvest” som eksempel på ungdomsfilm og med ”Moonlight” som eksempel på en opvækstfilm. I emnet har vi gradvist arbejdet med større og større fokus på at træne næranalyse.

Film og uddrag:

”Nordvest” (Noer, 2013, hele filmen)

”Moonlight” (Barry Jenkins, 2016, hele filmen)

”SKAM” (NRK, 2017, afsnit 1, sæson 4, hele afsnittet)

”Euphoria” (sæson 1, episode 1, hele afsnittet)

Uddrag (anslaget/de første fem minutter) fra ”Rebel Without a Cause” (Nicholas Ray, 1955)

Uddrag fra ”Bonnie and Clyde” (Penn, 1967) de sidste tre minutter af filmen

Supplerende stof:

Fra ”Ungdom – forløb i medier” (Lysne/Schucany, L&R Uddannelse, 2017)

s. 13-18 (introduktion til genren)

s. 21, 23, 25-28 (om socialt oprør, psykologisk oprør og kulturel opgør)

s. 45, 47, 49-50 og 52 (om opvækstfilmen og ungdomsfilm)

s. 40+42 om Tværmedialitet i ”SKAM” (2 tekstsider)

Lærerudarbejdet powerpoint om ungdomsfilm (kort historisk rids samt typiske træk ved ungdomsfilm og opvækstfilm)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Eksamensproduktion

Fire produktionsgrupper har redigeret på Final Cut Pro X, som er det redigeringssystem, som skolen stiller til rådighed. Naja, Ragul, Sille, Kasper og Oskar har redigeret med iMovie.

Kameraer i grupperne:
Agnethe, Marie, Lærke, Anna, Mette: Panasonic 920xc
Emilie, Mosin, Alma, Anne, Æmma: Panasonic 920xc
Naja, Ragul, Sille, Kasper, Oskar: Lumix FZ-200 samt eget kamera
Clara, Camilla, Katja, Alberte, Hannah: Lumix FZ-200
Signe, Emil, Jeppe, Cirkeline, Laura: Lumix FZ-200
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ungdom: oprør og opvækst (del 2: fakta/dokumentar)

I anden del af det overordnede emne om Ungdom: oprør og opvækst har vi fokuseret på, hvordan udvalgte dokumentarer behandler typiske ungdomstematikker. Eleverne er blevet introduceret til de tre klassiske dokumentartyper (den observerende, den autoritative og den deltagende) og et fokus har været på, hvordan dokumentarerne benytter sig af autenticitetsmarkører til at signalere, at det er virkelige begivenheder og personer, der skildres.

Udsendelser og uddrag:

”Hård Udenpå” (afsnit 2, tilrettelæggere Mads Trolle og Ragnhild Inger Gjettermand, DR3, 2017, 28 min.)
https://www.dr.dk/tv/se/hard-udenpa/-/hard-udenpa-2-4#!/


”Gina Jacqueline: En sugardaters fortælling” (Sofie Lange, DR3, 2017, 27 min.)
https://www.dr.dk/tv/se/gina-jaqueline/-/gina-jaqueline-en-sugardaters-fortaelling-2-4#!/27:00

Uddrag fra:
”Blodets Bånd” (Sønderby Jepsen/Bervald Jørgensen, 2013) anslaget og slutning til næranalyse og eksamenstræning.


”Supersize Me” (Spurlock, USA, 2004) eksempel på deltagende dokumentar


”Advokaternes Tag-Selv-Bord” (Mads Nilsson/Troels Kingo, DR, 2015) eksempel på autoritativ dokumentar


Fra: ”DOX – forløb i medier” (Granild/Wolfhagen, 2016)

s. 16-22 (introduktion til dokumentargenren og autenticitetsmarkører)

s. 82-84 (om public service og reality-genren)

s. 97-98 (om mikrouniverser)

Powerpoint, der introducerer til emnet. Herunder en introduktion til de tre klassiske dokumentartyper: den observerende, den autoritative, den deltagende. Gennemgangen er baseret på s. 33-44 i ”DOX – forløb i medier”.

Lærerudarbejdet dokument med definition af tværmedialitet, platforme, distributionskanal, delingsværktøjer, kommunikations-situation samt medieetiske og ophavsretsmæssige aspekter

”DR3-chef om vejen fra hadeobjekt til darling: ”Folk troede, vi var tossede” (Lise Ulrich, Soundvenue, 22/11/2017)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer