Horsens Gymnasium & HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Horsens Gymnasium & HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
Horsens Gymnasium & HF
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Dennis Bødker Nielsen, Henrik Rasmussen, Kristoffer Schumacher Rønn, Mikkel Sohn, Vibeke Benner
Hold
2024 ks/p (
1p ks
,
1p ks hi
,
1p ks re
,
1p ks sa
,
2p ks
,
2p ks hi
,
2p ks re
,
2p ks sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb 1: Vikingetiden
Titel 2
Forløb 2: Romerriget
Titel 3
Forløb 3: Enevælde og Oplysningstid
Titel 4
Forløb 4: Besættelsestiden (Historieopgave)
Titel 5
Introduktion til religion
Titel 6
Intro - Religionsfænomenologi
Titel 7
Religion 1 - Religion til alle tider
Titel 8
Første Verdenskrig
Titel 9
Islam (kulturmøder)
Titel 10
Forløb: Kulturmøder (KS-Forløb) (Historie)
Titel 11
Imperialisme og Indien (KS-forløb)
Titel 12
Indien Samfundsfag
Titel 13
Hinduisme (Indien)
Titel 14
Samfundsfag: Økonomi og velfærd
Titel 15
Nazismen og Holocaust
Titel 16
Den Kolde Krig
Titel 17
Forløb#1
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb 1: Vikingetiden
FORLØBSBESKRIVELSE:
I forløbet arbejdede vi med vikingetiden og historiebrug. Vi har bl.a. kigget på vikingernes samfundsindretning og magtstrukturer i vikingetiden. Vi har også kigget på årsager til vikingetogter og fortolkninger af disse. Vi har også kigget på, hvordan vikingetiden er blev brugt af eftertiden (historiebrug).
GRUNDBOGSMATERIALER:
Peter Frederiksen: "Vores Danmarkshistorie" (Columbus, 2020) s. 24-35
Poul Steiner & m.fl.: "Grundbog til Danmarkshistorien" (Systime), s. 33-35
KILDER:
Vikingernes hærgen på Lindisfarne
Brev til klostret på Lindisfarne
Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendommen
Poppos jernbyrd
Fra: P. Frederiksen: "Vores Danmarkshistorie" (Columbus, 2021)
Ibn Fadlan om vikingerne
Fra:
Danmarkshistorien.dk
Hvervningsplakat fra Frikorps Danmark, ca. 1942
Fra
Danmarkshistorien.dk
Diverse reklamer, herunder f.eks. Gøl Pølser og Stryhn's Leverpostej
SUPPLERENDE:
Rådet for Sikker Trafik: "Svend vil ikke have hjelm på"
Fra:
https://www.youtube.com/watch?v=56c7BDfpJxc
Indhold
Kernestof:
Rådet for Sikker Trafik: "Hjelm har alle dage været en god idé"
Lektion 1 - Introduktion til Vikingetiden.docx
'Grundbog til Danmarkshistorien' - om Vikingetogter.pdf
Kildeøvelse - Vikingetogter.docx
Grupper 1p (August/September)
Kilde - Ibn Fadlan om vikingerne.docx
Mini-projekt: Vikingernes samfundsindretning
Kildeøvelse - Harald Blåtands overgang til kristendommen.docx
Opgave - Historiebrug og vikingetiden.docx
Teori om historiebrug.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb 2: Romerriget
FORLØBSBESKRIVELSE:
Vi har i forløbet om Romerriget arbejdet med Roms politiske system med fokus på republikken og overgangen til kejsertiden. Vi har i den forbindelse set på, hvordan romersk politik fungerede, samt hvordan kejserne iscenesatte sig selv med udgangspunkt i Julius Cæsar og Augustus. Vi har også arbejdet med, hvordan Romerriget er blevet brugt af eftertiden (historiebrug).
GRUNDBOGSMATERIALER:
Peter Frederiksen: "Vores Verdenshistorie 1" (Columbus, 2020) s. 57-59
Kristian Jepsen Steg: "På Sporet af Romerriget" (Lindhardt & Ringhof, 2015) s. 26-28, 39-43,
KILDER:
Polyb om romernes statsforfatning
fra: Carl-Johan Bryld: "Verden før 1914" (Systime, 2010) i-bog
Quintus Tullius Ciceros råd om valgkamp", år 64 f.v.t.
fra: Knud Helles: "Romerriget" (Columbus, 1996)
Romerske mønter med Cæsars motiv
fra: Knud Helles: "Romerriget" (Columbus, 1996)
Sueton: Divius Julius, kap. 76-77 & 78-80
fra: Knud Helles: "Romerriget" (Columbus, 1996)
Plutarch om kroningen af Cæsar
fra: Knud Helles: "Romerriget" (Columbus, 1996)
"Augustus: Res Gestae" uddrag af Augustus' erindringer
fra: Carl-Johan Bryld: "Verden før 1914" (Systime, 2008)
Josefus om den romerske hær
fra: Ophav ukendt
Indhold
Kernestof:
Plan for timen:
Styreformer
1 - Refleksionsøvelse: Roms politiske indretning
2 - Kildearbejde: Polyb om romernes statsforfatning
Opgave: Quintus Ciceros råd om valgkamp
Politik i Rom.pptx
Læsning: Cæsars magtovertagelse
Kildeøvelse: Cæsar som hersker
Kejser Augustus (Steg, s. 26-28).pdf
Lektionsplan
Roms erobringer
Kilde - Josefus om den romerske hær.docx
Opsamling - Romerriget (afrunding).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb 3: Enevælde og Oplysningstid
GRUNDBOGSMATERIALER:
Allan Ahle & Peter Madsen: "Verdenshistorisk oversigt" (Systime, 2010), s. 42-45, 47-48
Peter Frederiksen: "Vores Verdenshistorie 2" (Columbus, 2021), s. 93-104
KILDER:
Kongeloven af 1665 (uddrag)
fra:
Danmarkshistorien.dk
Ludvig 14.'s morgenkur
fra: P. Frederiksen: "Vores Danmarkshistorie" (Columbus, 2020)
Hertugen af Saint-Simon om Ludvig 14.
fra: Bryld: "Verden før 1914" (Systime, 2010)
Benoit le Coffre: Portræt af Frederik VII i kroningsdragt (ca. 1700)
Niels Strøbek: Portræt af Dronning Margrethe II (2020)
John Locke: ”To Afhandlinger om Styreformen” (uddrag)
Montesquieu: "Om Lovenes Ånd" (uddrag)
Jean-Jacques Rousseau: ”Samfundskontrakten” (uddrag)
Francois Voltaire om Tolerance (uddrag)
alle fra: Bryld: "Verden før 1914" (Systime, 2010)
Valgbrev til tredjestanden fra Amfréville sous les Monts, 1789
fra : P. Frederiksen: "Vores Verdenshistorie 2" (Columbus, 2021)
Karikaturtegning af stændersamfundet fra parisisk flyveblad, ca. 1789
fra: Bryld: "Verden før 1914" (Systime, 2010)
Den Franske Forfatning af 1791 (uddrag)
fra: P. Frederiksen: "Vores Verdenshistorie 2" (Columbus, 2021)
SUPPLERENDE MATERIALER:
Historien om Danmark: Afsnit 7 "Enevælde og oplysningstid" (Danmarks Radio, 2017) uddrag
Miniforedrag med Bertel Nygaard om Danmark og den franske revolution
(fra
Danmarkshistorien.dk
)
Indhold
Kernestof:
Opgave: Enevældens selviscenesættelse
Læsning: Enevælden i Europa
Kilde - Kongeloven, 1665.docx
Kilder til Ludvig 14..docx
Miniprojekt: Oplysningsfilosofferne
Oplysningstiden - fra 'Verdenshistorisk oversigt' (Systime, 2010).pdf
Plan: Den Franske Revolution, Part I
Grupper/makkerpar 1p
Den Franske Revolution (fra 'Vores Verdenshistorie', Gyldendal, 2020).pdf
Repetition - Enevælde, Oplysning og Revolution.pptx
Miniforedrag - Den Franske Revolution og Danmark
Kilde - Den Franske Forfatning, 1791.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb 4: Besættelsestiden (Historieopgave)
FORLØBSBESKRIVELSE:
Vi har arbejdet med besættelsestiden, herunder Danmarks udenrigspolitiske situation før besættelsen, rationalet bag samarbejdspolitikken og den politiske virkelighed under besættelsen. Vi har bl.a set på de fordele og ulemper som samarbejdspolitikken medførte. Vi har også set på modstandsbevægelsen og synet på modstand. Vi har til slut arbejdet med besættelsestiden i eftertiden. Vi har i den forbindelse bl.a. set filmen "Hvidsten Gruppen" (2012) og set på, hvordan besættelsestiden er blevet brugt politisk bl.a. af Anders Fogh Rasmussen.
Peter Frederiksen: "Vores Danmarkshistorie" (Columbus, 2020) s. 215-218
Martin Rasmussen & m.fl.: ”Danmarks Historie” (Lindhardt & Ringhof, 2014), s. 236-243, 245-254
KILDER:
Statsminister Thorvald Staunings 'Lænkehunds-tale', 1937
fra:
Danmarkshistorien.dk
Erik Scavenius' tiltrædelsestale (1940) uddrag
fra:
Danmarkshistorien.dk
Anders Fogh Rasmussens mindetale i Mindelunden 29. August, 2008
fra:
Danmarkshistorien.dk
Vilhelm Buhls antisabotagetale (1942)
fra
Danmarkshistorien.dk
John Christmas-Møllers sabotagetale (1942)
fra
Danmarkshistorien.dk
Mogens Fogs radiotale ved befrielsen (1945)
fra:
Danmarkshistorien.dk
Herluf Bidstrup: "Det er da godt at hele folket står bag mig" (1940) satiretegning
fra: Wikipedia
Hvidsten Gruppen (Anne-Grethe Bjerup Riis, 2012) spillefilm
Indhold
Kernestof:
Lektion 1: Neutralitet og tilpasning
Grupper: Besættelsen
Lektion 2: Den 9. april 1940
Plan for timen:
Kilde - Statsminister Fogh Rasmussens tale ved Mindelunden den 29. august, 2008.docx
Opgave: Læsning og arbejdsspørgsmål:
Opgave: Samarbejde eller ej?
1HF Historieopgaven - Sådan skriver man en redegørelse.pptx
Opgaveformuleringer - Redegørelsen.docx
Eksempel på redegørelse - Danmark i NATO.pdf
Læsning
250115 Et ikke-særligt-spændende eventyr.docx
Link til video om at undgå sidetal på s.1
Introduktion af samfundsfag og dansk politik.
Politik og demokrati i Danmark.pdf
Kilde - Statsminister Vilhelm Buhls antiabotagetale, 1942.docx
Analyseskema - Vilhelm Buhls antisabotagetale, 1942.docx
Religionsfænomenologi - HF.pdf Religionsfænomenologi - Opskrift til noteark og oplæg- HF.docx
Afsnit
1HF Historieopgaven - Sådan skriver man en analyse.pptx
Eksempel på analysedel - Danmark i NATO.pdf
1hf Historieopgave - Besættelsestiden (Opgaveformuleringer + kilder).docx
Læsning i kompendiet
Analyseskema - Mogens Fogs radiotale ved befrielsen, 1945.docx
RELIGIONSFÆNOMENOLOGI 1p - grupper.docx Religionsfænomenologi - HF.pdf
DRTV - Statsministerens nytårstale: Statsministerens nytårstale
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
Dit Demokrati: Regeringen
Religionsfænomenologi - HF.pdf Afsnit
Begrebsnøglen - Indefra og Udefra.pdf
Skema til sammenligning af ideologier.docx
De 3 store ideologier.pptx
1HF Historieopgaven - Sådan skriver man en diskussion.pptx
Læs den tekst, der indgår i diskussionsdelen til din opgave
Eksempel på diskussion - Danmark i NATO.pdf
Øvelse, Ideologi, De dårlige noter.docx
Partifilm om politiske ideologier - Luk Samfundet Op
Øvelse, partifilm til ideologier.docx
Skema til sammenligning af ideologier (facit).docx
Det inuitiske samfund - intro.docx
Inuit-kompendium.docx Afsnit
Horsens Gymnasium - Opgaveforside.docx
1pHi - Tjekliste til historieopgaven.docx
1pHi - Procespapir.docx
Øvelse, placer et parti (3).docx
01 Klippe-pusle-leg. Kend partierne (version 2024) (1).pdf
Hvor ligger 1p på akserne.docx
10 Test dig selv - hvor ligger du på akserne.pdf
Refleksionsspørgsmål til "Hvidsten Gruppen"
INUIT - Kosmologien.docx
Torden og Lynild.pdf
Inua og Sila.pdf
Opgave - Vigtige begreber til Besættelsestiden.docx
Nye pladser 1p
INUIT - Fangstdyrene.docx
Hent "Vores Verdenshistorie 3"
Det politiske system.docx
DRTV - Explainer: Da Trump-støtter stormede Kongressen
Førstefangstriter - arbejdsark.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Introduktion til religion
Denne første blok er en generel introduktion til religionsfaget på HF. Vi taler om tidligere erfaringer med religionsundervisning, om forskellen på konfessionel og ikke-konfessionel undervisning, om fagets bekendtgørelse og om årets arbejde, samt om samarbejdet med historie og samfundsfag.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Intro - Religionsfænomenologi
Forløbet i religionsfænomenologi har til formål at introducere eleverne til udvalgte fagbegreber: Mana - tabu - rite - myte - kult - axis mundi - goddomme, - begreber som vi skal bruge i det videre arbejde. Dermed etableres fra start et “fagligt sprog”, der skal lette studiet af de enkelte religiøse traditioner.
Det er en pointe, at vi også trækker tråde fra det religiøse til det senmoderne, sekulariserede samfund, hvor fænomenerne lever videre i nye former.
Eleverne arbejder i grupper med at forberede præsentation af deres begreb med udgangspunkt i baggrundsstof og en konkret eksempeltekst.
Til sidst introduceres Ninian Smarts religionsmodel.
Indhold
Kernestof:
Religionsfænomenologi - HF.pdf Religionsfænomenologi - Opskrift til noteark og oplæg- HF.docx
Afsnit
1HF Historieopgaven - Sådan skriver man en analyse.pptx
Eksempel på analysedel - Danmark i NATO.pdf
1hf Historieopgave - Besættelsestiden (Opgaveformuleringer + kilder).docx
Politik og demokrati i Danmark.pdf
Læsning i kompendiet
Analyseskema - Mogens Fogs radiotale ved befrielsen, 1945.docx
RELIGIONSFÆNOMENOLOGI 1p - grupper.docx Religionsfænomenologi - HF.pdf
DRTV - Statsministerens nytårstale: Statsministerens nytårstale
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
Dit Demokrati: Regeringen
Religionsfænomenologi - HF.pdf Afsnit
Begrebsnøglen - Indefra og Udefra.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Religion 1 - Religion til alle tider
Religion til alle tider
Det første forløb i religion skal belyse religionens rolle, funktion og betydning i fortid og nutid.
Forløbet er inddelt i tre faser efter de tre samfundstyper: traditionel - moderne - senmoderne med overvægt på det det traditionelle samfund belyst gennem inuitisk religion og kultur.
1. Intro til forløbet
- Læreroplæg om de tre samfundstyper
- Eksempel: Dansk lovgivning i det traditionelle samfund (Danske Lov fra 1683) i modsætning til Straffeloven fra 1866
2. Religion i det traditionelle samfund: Inuit
Der læses efter et hjemmelavet kompendium (Dennis Bødker Nielsen: Eskimoisk religion og Kultur, Horsens Statsskole)
- Tidslinje og kort over Arktis (læreroplæg)
- Introduktion til samfundet (s. 3-4)
- Orulos selvbiografi (s. 5)
- De første mennesker (s. 9-10)
- De dødes land i underverdenen (s.12)
- De dødes land i himlen (s. 13-14)
- Solen og månen (s. 15)
- Bilag om inua og sila
- Havdyrenes oprindelse (s. 16-17)
- Renernes oprindelse (s. 18)
- Dyr og mennesker (s. 19)
- Førstefangstriter (s. 26-26)
- Når mennesker fødes (s. 27-29)
- Aungeqs hængning (s. 31-32)
- Tre eksempler på konsekvenser af tabubrud (s. 33)
- Den gamle moders sorg (s. 34-35
- Manden på månen (bilag)
- Baggrund om angakoq (s. 36-37
- Igjugarjuk (s. 37-38)
- Angakoqs besøg hos Havets Moder (s. 42-44)
3. Religion i det moderne samfund (1750-1970)
- Læreroplæg om Deisme og Ateisme belyst ved Ludwig Feuerbachs og Karl Marx' religionskritik i 1800-tallet.
4. Religion i det senmoderne samfund
- Birgit Andersen et al.: "Senmoderne religiøsitet i Danmark" (Systime 2008), side 7-12 (Afsnittet "Samfund, individ og religion")
Med udgangspunkt i et tekstnært arbejdsark skal eleverne stifte bekendtskab med centrale begreber inden for emnet. En målsætning er, at eleverne kan skelne mellem "samtidighed" og "usamtidighed".
Indhold
Kernestof:
Det inuitiske samfund - intro.docx
Inuit-kompendium.docx Afsnit
Horsens Gymnasium - Opgaveforside.docx
1pHi - Tjekliste til historieopgaven.docx
1pHi - Procespapir.docx
Politik og demokrati i Danmark.pdf
Øvelse, placer et parti (3).docx
01 Klippe-pusle-leg. Kend partierne (version 2024) (1).pdf
Hvor ligger 1p på akserne.docx
10 Test dig selv - hvor ligger du på akserne.pdf
Refleksionsspørgsmål til "Hvidsten Gruppen"
INUIT - Kosmologien.docx
Torden og Lynild.pdf
Inua og Sila.pdf
Opgave - Vigtige begreber til Besættelsestiden.docx
Nye pladser 1p
INUIT - Fangstdyrene.docx
Hent "Vores Verdenshistorie 3"
Det politiske system.docx
DRTV - Explainer: Da Trump-støtter stormede Kongressen
Førstefangstriter - arbejdsark.docx
Opgave - Alliancer Første Verdenskrig.docx
Læsning: Vores Verdenshistorie 3
Inuit-kompendium.docx Strukturalistisk læsning af Havdyrenes Moder.pdf NOTER TIL TEKST 85.docx Afsnit
Mobiltelefoner
Lovgivningsprocessen.docx
Lovgivningsprocessen .docx
Riter ved fødsel.docx Riter ved dødsfald.docx Særgruppe A - Manden på månen.pdf Særgruppe B - Den gamle moders sorg.pdf Særgruppe C - Forholdsregler.pdf
NOTER TIL TEKST 85.docx Strukturalistisk læsning af Havdyrenes Moder.pdf Inuit-kompendium.docx Afsnit
KRISE OG TABU 1p 2025.docx
Opgave - Kilder til tysk kolonipolitik før Første Verdenskrig.docx
Opgave: Europæernes opfattelse af verdenssituationen
Inuitisk kult - HF.docx
1: Læs og besvar arbejdsspørgsmål
2: Kildeanalyse: "Serbiske nationalister"
Eskimoisk kult med noter - HF.doc
Religion i det senmoderne samfund - HF.pdf Afsnit
Opgave - Synet på krigen i 1914.docx
Om krigsudbruddet.pdf
STATEN, REGIONER OG KOMMUNER.docx
Rettigheder, pligter og medborgerskab.pptx
Artikel Borgerpligt til de unge, klimapligt til de gamle.pdf
DRTV - Rejsen til Slagmarken: Verdun
P. Frederiksen - 'Grundbog til Historie' Krigens gang.pdf
Religion i det senmoderne samfund - arbejdsark.docx
Religion i det senmoderne samfund - HF.pdf Eskimoisk kult med noter - HF.doc Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Første Verdenskrig
FORLØBSBESKRIVELSE:
I forløbet har vi kigget på optakten til Første Verdenskrig, herunder de indbyrdes relationer mellem de europæiske stormagter. Vi har set på de årsager som førte til krigsudbruddet i 1914. Vi har ydermere set på, hvordan krigen blev fremstillet i propagandaen. Vi har også set på, hvordan krigen forløb på Vestfronten, herunder skyttegravskrigen.
GRUNDBOGSMATERIALER:
Peter Frederiksen: "Vores Verdenshistorie 3" (Columbus, 2020), s. 18-19, 29-30, 32-34, 76-78
P. Frederiksen & m.fl.: "Grundbog til historie - fra de store revolutioner til 2. Verdenskrig" (Systime, 2008), s. 120-128
KILDER:
Ministerpræsident von Bismarck om preussisk kolonipolitik, 1868
Udenrigsminister von Bülow om tysk kolonipolitik, 1899
Tysk humoristisk landkort, ca. 1914
Fra: Google
Britisk humoristisk landkort, ca. 1914
Fra: Google
Borijove Jevtic: "Mordet på ærkehertug Franz Ferdinand", 1924
Fra: John Carey: ”Øjenvidner til historien" (Haase & Søns Forlag, 2008)
Krigshysteri i Skt. Petersborg, 1914
Fra: Carl-Johan Bryld: "Verden efter 1914" (Systime, 2008)
Proklamation fra svømmeklubben i Chemnitz, 1914
Fra: Ukendt ophav
Engelske hvervningsplakater fra 1914
Fra: Google
Adolf Hitler: Alle ofre forgæves (1925)
Fra: Bertelsen & Jakobsen: ”Hitler-fascismens vej til magten” (Gyldendal, 1984)
Premierminister Lloyd Georges tilbageblik på krigsudbruddet, 1930erne
Fra: Henrik Wiwe Mortensen og Lars Peter Visti Hansen: ”Verden i det 20. og 21. århundrede” (Lindhardt & Ringhof, 2014)
SUPPLERENDE MATERIALER:
Danmarks Radio: "Rejsen til Slagmarken: Verdun"
To kort klip fra filmen "1917" (Sam Mendes, 2017)
Indhold
Kernestof:
Opgave - Alliancer Første Verdenskrig.docx
Læsning: Vores Verdenshistorie 3
Opgave - Kilder til tysk kolonipolitik før Første Verdenskrig.docx
Opgave: Europæernes opfattelse af verdenssituationen
1: Læs og besvar arbejdsspørgsmål
2: Kildeanalyse: "Serbiske nationalister"
Opgave - Synet på krigen i 1914.docx
Om krigsudbruddet.pdf
DRTV - Rejsen til Slagmarken: Verdun
P. Frederiksen - 'Grundbog til Historie' Krigens gang.pdf
Opgave - Censurering af breve fra fronten.pptx
Spørgsmål til soldaterberetningerne
Krigens afslutning og Versaillesfreden.pdf
Opgave - Hvem var skyld i Første Verdenskrig.docx
Kilde - Adolf Hitler - 'Alle ofre forgæves'.docx
P. Frederiksen: "Vores Verdenshistorie 3"
Opgaveskabelon - Svar-Bazar (Første Verdenskrig).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Islam (kulturmøder)
Forløbet er lagt historisk an: Vi begynder med det præislamiske Arabien og ser på Muhammeds rolle som profet og samfundsleder. Herefter ser vi på indholdet af de tidligste (mekkanske) åbenbaringer, der indeholder den islamiske teologis hovedpunkter (monoteisme, profetisme, dommedagsprofeti etc.). Derefter fokus på splittelsen mellem sunni- og shi’aislam og på de religiøse pligter (søjlerne). Endelig studerer vi principperne i shari’a-lovgivningen, inden vi slutter af med eksempler på moderne muslimske standpunkter.
I. Jahillyyah – uvidenhedens tid
Jens Forman: ”Muslimernes religion” (1. udgave, Systime 2006), s. 9-14
II. Al-Qurân – Guds tale til mennesket
Udvalgte Koranuddrag (om gudsopfattelsen, profeter, åbenbaringer og dommedag)
Jens Forman: ”Muslimernes religion” (Systime 2006)- kopi
s. 19-20: Gud og engle
s. 21-24: Bøgerne/Koranen
s. 25-27: Profeterne/Muhammed
s. 27-29: Dommedag og forudbestemmelse
Differentieret gruppearbejde
III. Ibadat – de religiøse pligter (og Jihad)
Differentieret gruppearbejde + fremlæggelser ud fra:
Edvard Wulff: ”Islam – tekster og stemmer” (Gyldendal 1980) – afsnit om de fem søjler
Jens Forman: ”Muslimernes religion” (Systime 2006), s. 96-110 – kopi (uddrag)
(Korancitater, Hadith-tekster, teologiske fremstillinger, interviews mm)
IV. Shari’a – en altomfattende lov
Jens Forman: ”Muslimernes religion” (Systime 2006), s. 42-48: Klassisk shari’a – kopi
Lærerforedrag om shari’aens udvikling med fokus på Fiqh og Idjtihad
V. Moderne shari’a – én religion, mange udtryk
Jens Forman: ”Muslimernes religion” (Systime 2006), s. 49-55 – kopi
Jens M. Steffensen: ”Islam – fra beduinkult til verdens religion” (2. udgave, Systime 2001-2004), s. 100-103: ”Interview med Jordans kong Hussein”
VI. Læreroplæg om euro-islam
Pensum: cirka 42 sider
Indhold
Kernestof:
Islamkompendium - DN (Vendt version).pdf Afsnit
Kilde - Adolf Hitler - 'Alle ofre forgæves'.docx
P. Frederiksen: "Vores Verdenshistorie 3"
Opgaveskabelon - Svar-Bazar (Første Verdenskrig).docx
Repetition af _Politik og demokrati i Danmark_ .docx
Det slører stadig - Tørklædet er røget af
KS - overblik i faget.pptx
PerkerDansk Afsnit 2 Danskhed
Figurer til begrebet socialisering.docx
Indvandringen i Danmark - fra 'Forandringer og Dilemmaer' (Gyldendal).pdf
Kilde - Velkommen Mustafa (1970).docx
Kulturel kode og socialisering.docx
M. Madsen,A. Frejbæk m.fl.: KS-bogen, Columbus 1. udg.; sider: 83-97
Kilde 1 - Artikel om arbejdsløshed fra Berlingske Tidende 17. marts, 1976.docx
Hvordan måler man lykke.docx
Country comparison tool
Kulturelle forskelle (Hofstede).docx
DRTV - Rodløs
Kulturmødet - konflikt eller fredelig sameksistens.docx
Hurtig research-øvelse: Hvem er de?
Kilde - Udlændingeloven af 1983.docx
Indvandring i 1980erne (fra - 'Den Ny Indvandring', Systime).pdf
Jahillyah-spørgsmål.docx
Indvandrere, efterkommere og integration.docx
GRUPPER TIL KORANCITATER 1p.docx Islamkompendium - DN (Vendt version).pdf Afsnit
Kilde - 'Hvad gjorde du da DK blev ødelagt'.pdf
Noter til Korancitater.pdf Islamkompendium - DN (Vendt version).pdf Afsnit
Øvelse 1 og 2. Bingo og streger.docx
Social arv og Bourdieu.pptx
Bourdieu.pdf
Integration og statistik.docx
Den gode integration og statistik (1).pptx
Indvandrere og integration
De nationale målsætninger — Integrationsbarometer
Ideologier og integrationspolitik .docx
DRTV - Kampen om indvandringen: "Dørmanden"
ISLAM - De fem søjler.docx
Webquest - Indvandring 2000-2025.docx
Er det tilladt at ryge? - Islamsvar
Islamkompendium - DN (Vendt version).pdf De fem søjler - forklaret.doc SHARI_A - ny version.pptx
Repetition - Indvandring til Danmark.docx
Moderne shari'a - skema.docx
Kong Hussein af Jordan - interview.docx
Synopsis - Kulturmøder
Kulturmøder - projektmateriale.pdf
KULTURMØDER - grupper.docx
Skabelon-til-ks-synopsis - - - skriv-din-synopsis-i-dette-dokument.doc
Danmarks Statistik
KULTURMØDER - fremlæggelser.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 47
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb: Kulturmøder (KS-Forløb) (Historie)
FORLØBSBESKRIVELSE:
I forløbet har vi arbejdet med indvandring til Danmark. Vi har haft fokus på perioden fra 1960erne og frem til i dag. Vi har set på forskellige indvandrings- og flygtningebølger, samt de konsekvenser som indvandringen har haft for det danske samfund. Vi har også undersøgt de skiftende opfattelser og syn på indvandringen.
Eleverne har i forbindelse med det tværfaglige forløb været på ekskursion til Gellerupparken i Aarhus.
Forløbet har været tværfagligt i samarbejde med religion og samfundsfag, og eleverne har udarbejdet en synopsis som de efterfølgende har forsvaret mundtligt.
GRUNDBOGSMATERIALER:
Ebbe Kühle: "Forandringer og Dilemmaer: Danmarkshistorien efter 1973" (Gyldendal, 2001) s. 98-105
Karsten Nikolajsen og Thomas Ohnesorge "Den Ny Indvandring" (Systime, 2021) s. 62-69
KILDER:
Dansk Arbejdsgiverforening "Velkommen, Mustafa" (1970)
FRA: Karsten Nikolajsen og Thomas Ohnesorge "Den Ny Indvandring"
Artikel om arbejdsløshed fra Berlingske Tidende 17. marts, 1976
FRA:
Danmarkshistorien.dk
Udlændingeloven af 1983 (uddrag), 1983
FRA:
Danmarkshistorien.dk
Pia Kjærsgaard: "Hvad gjorde du, da Danmark blev ødelagt?", 1999
FRA: Lars Bo Kaspersen: "Danmark i Verden"
Interviews med Ishøjs Borgmester, Per Madsen fra 1976 (Berlingske Tidende) og 1987 (Ekstra-Bladet)
FRA: Bejder & Holt: "Fra huguenotter til afghanere" (Systime, 2003)
SUPPLERENDE MATERIALER:
Danmarks Radio: "Kampen om Indvandringen: Afsnit 5: "Dørmanden"" Dokumentar, 2012
Danmarks Radio: "Indvandringens Historie" Afsnit 5 "Gæsterne der blev" (2003)
Indhold
Kernestof:
Indvandringen i Danmark - fra 'Forandringer og Dilemmaer' (Gyldendal).pdf
Kilde - Velkommen Mustafa (1970).docx
Kilde 1 - Artikel om arbejdsløshed fra Berlingske Tidende 17. marts, 1976.docx
Hurtig research-øvelse: Hvem er de?
Kilde - Udlændingeloven af 1983.docx
Indvandring i 1980erne (fra - 'Den Ny Indvandring', Systime).pdf
Kilde - 'Hvad gjorde du da DK blev ødelagt'.pdf
DRTV - Kampen om indvandringen: "Dørmanden"
Webquest - Indvandring 2000-2025.docx
Repetition - Indvandring til Danmark.docx
KULTURMØDER - fremlæggelser.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Imperialisme og Indien (KS-forløb)
FORLØBSBESKRIVELSE:
Vi har haft fokus på imperialismen og europæernes - især briternes - selvforståelse i forbindelse med koloniseringen af Afrika og Asien. Vi har endvidere set på det britiske kolonistyre i Indien, samt briternes opfattelse af inderne. Vi har efterfølgende kigget på Gandhi og kampen for selvstændighed med fokus på ikke-vold og de civil ulydighedskampagner, som Gandhi førte.
I forløbets sidste del har vi kigget på overgangen fra imperialisme til selvstændigt demokrati, herunder de udfordringer som opstod i forbindelse med overgangen. Vi har kigget kort på forholdet ml. muslimer og hinduer i Indien i forbindelse med Indiens uafhængighed. Afslutningsvist har vi set på Indiens økonomiske og politiske udvikling siden 1947.
GRUNDBOGSMATERIALER:
Inge Adriansen & m.fl.: "Fokus - kernestof i historie 2. Fra oplysningstid til europæisk integration" (Gyldendal) s. 170-74
Peter Frederiksen: "Vores Verdenshistorie 2" (Columbus, 2020), s. 184-193
Niels Brimnes: "Indiens Historie efter 1739" (Systime, 2007), s. 57--62 + s. 73-76
Egeberg & m.fl.: "Ansigt til ansigt med inderne" (Pantheon, 2011), s. 117-121
KILDER:
Macaulay om engelsk sprog og uddannelse i Indien, 1835
FRA: "Vores Verdenshistorie 2" (Columbus, 2020)
Thomas Barker Jones: "The Secret to England's Greatness" (1862-65)
FRA: Wikipedia
Jules Ferrys forsvar af den franske imperialisme, 1879
FRA: 'Verden efter 1914" (Systime, 2010)
Udenrigsminister von Bülow om tysk kolonipolitik, 1899
FRA: 'Verden efter 1914 (Systime, 2010)
Rudyard Kiplings Hvid mands byrde (1899)
Alfred Crowdy Lovet - "Indiske soldater under britisk kommando" (1883) maleri
FRA: Wikipedia
Engelsk fremstilling af Sepoy-oprøret, 1857
FRA: "Vores Verdenshistorie 2" (Columbus, 2020)
Dadabhai Naoroji om fordele og ulemper ved det britiske styre, 1855
FRA: "Vores Verdenshistorie 2" (Columbus, 2020)
Gandhi om civil ulydighed” (1930),
FRA: "Grundbog til historie – verden uden for Europa," (Systime)
SUPPLERENDE MATERIALER:
"Frihed og uafhængighed" (Jeremy Jeffs og Michael Wood, 2007) dokumentar (eleverne har set de første 30 minutter"
Videoer fra P3 Essencen (fra YouTube):
"Sådan blev Indien og Pakistan fjender" (2025)
"Derfor er hele verdens øjne rettet mod Indien" (2024)
Simple History: Bizarre India-Pakistan Border Ceremony (2024)
Fra: YouTube
Indhold
Kernestof:
Plan for timen d. 12/8
Om Imperialismen - 'Fokus 2 - fra oplysningstid til imperialisme'.pdf
Kildeøvelse: Årsager til imperialismen
Kildeøvelse - Englændernes selvforståelse
Kilde - Rudyard Kiplings Hvid mands byrde (1899).docx
Opgave: Sepoy-opstanden
Kildeøvelse: Britiske fremstillinger af inderne
Kilde - Dadabhai Naoroji om fordele og ulemper ved britisk styre
KS-Historie (Indien) - Synet på briterne.pptx
Opgaver til d. 1/9-2025
Medbring rejsekontrakter
Medbring rejsekontrakter!
Opgave - Indisk nationalisme.docx
Brimnes - 'Indiens Historie' -s. 57-59 & 61-62.pdf
2p Program - Tjekkiet (PDF).pdf
Indien efter 1947.pdf
Det moderne Indien.pdf
Opgave: Det moderne Indien og dets rolle i verden
Opgave: Indiens Flag
Fremgangsmåde, når I har fået materialet:
Projektmateriale: KS - Indien
Grupper til KS-projektet:
Hjælp til print på Horsens Gymnasium & HF
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Indien Samfundsfag
Indhold
Kernestof:
Plan for timen d. 12/8
Om Imperialismen - 'Fokus 2 - fra oplysningstid til imperialisme'.pdf
Indien på vej ( 2 )
Kære 2 p.Jeg håber, at I har nydt sommerferien.Vi skal i gang med jeres andet KS-forløb, der handler om Indien.
Purusha-hymnen.pdf
Billede - Purusha.jpg
Kildeøvelse: Årsager til imperialismen
Kildeøvelse - Englændernes selvforståelse
INDIEN - verdens mest ulige demokrati_KS samf-kompendium.pdf
Kilde - Rudyard Kiplings Hvid mands byrde (1899).docx
Hvad er Hinduisme.pdf
Reinkarnation forklaret for børn.pdf
Læs de to første sider til time 3 om "Behov, prioritering og privatøkonom"
Opgave: Sepoy-opstanden
Kildeøvelse: Britiske fremstillinger af inderne
Puja - Hindu ritual
Gudinden Durga.pdf
Trimurti.jpg
Hindu Temple - Kuala Lumpur.jpg
Afsnit
Ingen lektie
Synopsis.docx
Du skal læse artiklen "Historisk forandring: 415 millioner fattige indere har fået bedre levestandard" fra Verdenbedstenyheder.dk 6.11.2022. Materialet ligger i time 5
Manus Lovbog - 'Kvindens position'
Kilde - Dadabhai Naoroji om fordele og ulemper ved britisk styre
KS-Historie (Indien) - Synet på briterne.pptx
Læs det sidste til time 5 om Pierre Bourdieus begreber, så du har en ide om hvad det går ud på.
Bourdieu.docx
Opgaver til d. 1/9-2025
Medbring rejsekontrakter
Arbejdsspørgsmål - Teenageren og Gudinden.docx
Dokumentar: Teenageren og gudinden
Husk bogen med!
Manus Lovbog - "Om det tredje og fjerde livsstadium (ashrama)"
Ekspert: Den vestlige verdensorden udfordres på topmøde i Kina
Du skal læse om kastesystemet til timen i dag, Det er de første sider til time 7, du skal læse til midt på siden, side 165. Så du skal stoppe ved "Der er imidlertid efterhånden en del personer...."
Verdens værste job
Medbring rejsekontrakter!
Opgave - Indisk nationalisme.docx
Brimnes - 'Indiens Historie' -s. 57-59 & 61-62.pdf
Medbring bogen "Religion: Kort og Godt"
Vi skal se "Indiens døtre" fra DR1 8. marts 2015
Upanishaderne.pptx
Upanishadetekster med opgaver.docx
Læs i Religion: Kort og Godt under kapitlet "Hvad tror hinduerne på?" afsnittet "Tre veje til frelse" og "Fire mål i livet". (ca. 5-10 minutter)
Medbring bogen Religion: Kort og Godt.
2p Program - Tjekkiet (PDF).pdf
Indien efter 1947.pdf
Verdensmålene
Du skal læse artiklen "En ny voldtægts-sag har rystet Indien", du kan finde den i kompendiet i materialet til time 8+9. Det er en side :)
Hinduisme - Menti
Podcast Workshop.docx
Manus Lovbog: Kasteregler.pdf
Religionsfaglig analysemodel.pdf
Det moderne Indien.pdf
Stærke kvinder i hinduismen
Opgave: Det moderne Indien og dets rolle i verden
Opgave: Indiens Flag
Fremgangsmåde, når I har fået materialet:
Projektmateriale: KS - Indien
Grupper til KS-projektet:
Gennemgang af synopsisformen
synopsis.docx
Lav følgende: Hovedproblemformulering og underspørgsmål
Videre arbejde med
Hjælp til print på Horsens Gymnasium & HF
Talepapir
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 49
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Hinduisme (Indien)
Forløb i Hinduisme (KS: Indien) – 2.o KS
Beskrivelse af forløbet:
Eleverne har i dette forløb oparbejdet et kendskab til hinduismens komplekse udviklingshistorie fra den tidlige vediske tradition (velsignelsesreligion) til upanishadernes mere livspessimistiske verdenssyn (frelses-religion). Forløbet har ydermere foretaget udblik mod Indiens samfundsorganisation med reminiscenser til kastesystemet, specielt med fokus på kvindens rolle i samfundet. Forløbet har været i samarbejde med samfundsfag C og Historie B.
Eleverne har igennem forløbet opøvet færdigheder i at karakterisere, analysere og perspektivere tekster samt at anvende elementær religionsfaglig terminologi.
Forløbet har taget afsæt i en kronologisk gennemgang, der strækker sig fra en tidlig vedisk tradition med vedaerne som samlende princip for en tidlig hinduistisk religion. Videre har eleverne arbejdet med offerritualer (puja) og kosmologi i det komplekse spændingsfelt mellem moksha, karma og samsara. Forløbet har slutteligt bevæget sig omkring bhagavadgitaen som en syntese af hinduismens teologiske og filosofiske problemstillinger.
Kernestof:
Kernestoffet omfatter følgende elementer fra lærerplanen for KS 2022:
- udvalgte sider af yderligere én religion.
- etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger.
- religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
- religionsfaglige metoder.
Om hinduisme fra Allan Poulsen ”Religion kort og godt”, Columbus 2018 s. 146-173.
Rigveda: Purusha-hymnen fra Allan Poulsen ”Hinduismen”, Systime 2012 s. 174-175.
Carsten Lykke-Kjeldsen, Bodil Junker Pedersen m.fl: ”Myteteori” fra ”Begrebsnøglen til religion”, Systime s. 79-80.
Om Trimurti og ”Gudinden Durga bekæmper bøffeldæmonen” fra Marianne Fibiger ”Hinduisme i Danmark og i verden” Aarhus Universitetsforlag 2022 s. 111-113.
Video: Puja som individuelt ritual
https://www.youtube.com/watch?v=e_vv5Gecosk
Om Ashrama og ”Manus lovbog: Kvindens position” fra Marianne Fibiger ”Hinduisme i Danmark og i verden” Aarhus Universitetsforlag 2022 s. 85-88.
”Manus lovbog: Om det tredje og fjerde livsstadie” fra Marianne Fibiger ”Hinduisme i Danmark og i verden” Aarhus Universitetsforlag 2022 s. 89-91.
Upanishaderne i uddrag: Maitrayana-upanishad I, 3-4, Maitrayana-upanishad IV, 2, Brihandaranyaka-upanishad IV, 4, Chandogya-upanishad VIII, 7-12, Chandogya-upanishad III, 14.
Bhagavadgita I uddrag: kap 18. 1-78. fra Esben Andreasen og Søren Korshøj Laursen ”Religionshistoriske hovedværker” Systime 2024
Om Bhagavadgita
https://lex.dk/Bhagavadgita
Supplerende stof:
Billedmateriale af bl.a. Trimurti, Purusha, hindutempel,
Ægteskabsannoncer (Matrimonial)
https://indiawest.com/matrimonial/
Eleverne har i forløbet øvet følgende faglige mål og metodiske tilgange fra lærerplanen for KS 2022:
Faglige mål:
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng.
- sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning.
- oparbejde viden om religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid.
Metode:
- kritisk […] analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster […] og billedmateriale.
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt […] på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi.
- argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
- kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.
Indhold
Kernestof:
Purusha-hymnen.pdf
Billede - Purusha.jpg
Hvad er Hinduisme.pdf
Reinkarnation forklaret for børn.pdf
Puja - Hindu ritual
Gudinden Durga.pdf
Trimurti.jpg
Hindu Temple - Kuala Lumpur.jpg
Afsnit
Manus Lovbog - 'Kvindens position'
Arbejdsspørgsmål - Teenageren og Gudinden.docx
Dokumentar: Teenageren og gudinden
Husk bogen med!
Manus Lovbog - "Om det tredje og fjerde livsstadium (ashrama)"
Medbring bogen "Religion: Kort og Godt"
Upanishaderne.pptx
Upanishadetekster med opgaver.docx
Læs i Religion: Kort og Godt under kapitlet "Hvad tror hinduerne på?" afsnittet "Tre veje til frelse" og "Fire mål i livet". (ca. 5-10 minutter)
Medbring bogen Religion: Kort og Godt.
Hinduisme - Menti
Podcast Workshop.docx
Manus Lovbog: Kasteregler.pdf
Religionsfaglig analysemodel.pdf
Stærke kvinder i hinduismen
Lav følgende: Hovedproblemformulering og underspørgsmål
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Samfundsfag: Økonomi og velfærd
Kernestof:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- kvantitativ og kvalitativ metode.
Anvendt materiale:
Kompendium Økonomi og velfærd
Indhold
Kernestof:
Kristendomskompendium.pdf
Peter Frederiksen: "Vores Verdenshistorie 3" (Gyldendal, 2020)
PowerPoint-noter til Tyskland efter Første Verdenskrig.pptx
Kilde - NSDAPs partiprogram, 1920.docx
Opgave - Nazismens ideologi.docx
Religionsevolution
Gennemgå jeres viden om kosmogonier, antropogonier og ætiologi.
Login på mitcfu.dk
01. noteark til velfærdsmodeller.docx
Lektie: skriv tre ting ned som du forbinder med velfærd.
00. Kompendium_Økonomi og velfærd.pdf
Bibelen Leth fortalt | Menneskesønnen | Lyt som podcast | DR LYD
Jesu' to naturer.pptx
Arbejdsspørgsmål Jesu' to naturer.docx
Max Weber - Profetbegreb.docx
Modul 3 og 4 i kompendiet, side 10-16. Du behøver ikke at læse det hjemme, I får tid til at arbejde med det på klassen.
2. Mos. 19-20. ("Åbenbaringen på Sinaj" & "De ti bud")
Mathæusevangeliet kap. 5 ("Bjergprædikenen")
Eksamensøvelse - Nazismens ideologi.docx
3. De samfundsøkonomiske mål_plancher.docx
Grupper:
Bibelen Leth fortalt | Moses og de ti bud | Lyt som podcast | DR LYD
Kilder til Holocaust.docx
Peter Frederiksen: "Vores Verdenshistorie 3" (Columbus, 2020)
Du har allerede læst til modul 5, men hvis du er i tvivl om det med konjunkturerne, så skal du kikke på det igen.
Opgave: Hverdagsliv i Det Tredje Rige
Filosof - 'Den banale ondskab unddrager sig ethvert ansvar' (Kristeligt Dagblad, 2018)
Intro - Fra alliance til arvefjender.pptx
2pKS Hi - Den Kolde Krig (Lektion 1).docx
Guide til kildelæsning.docx
Den Lille Guldbog til Kildekritik.pdf
Synoptisk læsning.pdf
Jesu%27 død - Tekster.pdf
Bibelen Leth fortalt | Paulus og overvindelsen af døden | Lyt som podcast | DR LYD
Begreber - Den Kolde Krig.docx
Kilde - Trumandoktrinen erklæres, 1947.docx
Blokdannelsen under den kolde krig
Martin Luther - En podcast.docx
05_opgave_Velkommen i finansministeriet_scenarier.docx
Du har allerede læst om finans politik, men hvis du har glemt det, så kan du genlæse det i kompendiet, det er det til modul 5.
Slides - Berlinspørgsmålet
Eksamensøvelse - Berlinproblemet (HF).docx
Materialet til modul 6
Bryld - 'Verden efter 1914' Cubakrisen.pdf
Nukemap
Kilde - Præsident John F. Kennedys TV-tale til amerikanerne d. 22. oktober, 1962.docx
07_svarark løsninger.docx
Modul 7, skim det så du har en ide om hvad det handler om.
Tidslinje - Forholdet ml. Øst og Vest, 1977-1989.pdf
Fra Krise til Afspænding til Ny Kold Krig.pptx
Kilde - Ronald Reagan 'Ondskabens Imperium' (1983).docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 41
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Nazismen og Holocaust
FORLØBSBESKRIVELSE:
Vi har i forløbet set på nazismens opståen og udbredelse i Tyskland fra at være en ubetydelig ideologi til statsideologi i det Tredje Rige. Vi har set på 1920ernes kriser og nazisternes voksende popularitet. Vi har dernæst arbejdet med nazismens ideologi, herunder især synet på føreren og raceideologien. Vi har i forløbets sidste del arbejdet med jødeforfølgelserne og Holocaust.
GRUNDBOGSMATERIALER:
Peter Frederiksen: "Vores Verdenshistorie 3" (Columbus, 2020), s. 74-82, 113-123
Peter Frederiksen: "Det Tredie Rige" (Systime, 2001), s. 58-62
KILDER:
NSDAP's partiprogram, 1920
fra: Carl-Johan Bryld: "Verden efter 1914" (Systime, 2008)
Ernst Rudolf Huber om førerstaten, 1937
fra: Carl-Johan Bryld: "Verden efter 1914" (Systime, 2008)
Adolf Hitler om førerprincippet, 1925
fra: Ukendt ophav
"Ein Reich, Ein Volk, Ein Führer", ca. 1935 propagandaplakat
fra: Google
Heinrich Gley om sit virke i Belzec, 1961
fra:
Folkedrab.dk
Generalløjtnant Kittel og feltkommandant Felbert om drab på jøder, 1944
fra:
Folkedrab.dk
"Der Deutsche Student" propagandaplakat fra Nationalsozialistischer Deutscher Studentenbund
fra: Google
"Ein Volk Hilft Sich Selbst" propagandaplakat fra Winterhilfswerke
"Der Ewige Jude" (1940) propagandafilm (eleverne har set de første 10 minutter)
fra: YouTube
SUPPLERENDE MATERIALER:
"Unsere Mütter, unsere Väter" afsnit 1/3 (ZDF, 2013) TV-serie (adgang via
CFU.dk
)
Indhold
Kernestof:
Peter Frederiksen: "Vores Verdenshistorie 3" (Gyldendal, 2020)
PowerPoint-noter til Tyskland efter Første Verdenskrig.pptx
Kilde - NSDAPs partiprogram, 1920.docx
Opgave - Nazismens ideologi.docx
Login på mitcfu.dk
Eksamensøvelse - Nazismens ideologi.docx
Kilder til Holocaust.docx
Peter Frederiksen: "Vores Verdenshistorie 3" (Columbus, 2020)
Opgave: Hverdagsliv i Det Tredje Rige
Filosof - 'Den banale ondskab unddrager sig ethvert ansvar' (Kristeligt Dagblad, 2018)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Den Kolde Krig
FORLØBSBESKRIVELSE:
Forløbet omhandler den bipolære verdensorden som opstod under den kolde krig. I forløbets første del undersøges de bagvedliggende årsager til den kolde krigs begyndelse og den begyndende blokdannelse. I forløbets andel del undersøges rivaliseringen mellem supermagterne. Eleverne har her arbejdet med bl.a. Berlinmuren og Cubakrisen som cases. I forløbets sidste del undersøges afspændingsprocessen og den kolde krigs afslutning.
KERNETEKSTER:
Peter Frederiksen: "Vores Verdenshistorie 3" (Columbus, 2020), s. 127-138, 213-222
Carl-Johan Bryld: "Verden efter 1914" (Systime, 2008), s. 169-176
KILDER:
Winston Churchill - "Jerntæppetalen", 1946
fra P. Frederiksen: "Vores Verdenshistorie 3"
Harry Truman - "Trumandoktrinen erklæres", 1947
fra: Bryld og Haue: ”Kilder til Den Nye Verden” (1997)
Referat af møde mellem Walter Ulbricht og Nikita Khrusjtjov, 1960
fra: Bryld og Haue: ”Kilder til Den Nye Verden” (1997)
Erklæring fra Warszawapagten om Berlinmuren, 1961
fra: Bryld og Haue: ”Kilder til Den Nye Verden” (1997)
Præsident John F. Kennedy om situationen i Berlin, 1961
fra: P. Frederiksen: "Vores Verdenshistorie 3"
Statistik over flygtninge fra DDR til Vesttyskland, 1949-1961
fra: Carl-Johan Bryld: "Verden efter 1914"
Præsident John F. Kennedys TV-tale til amerikanerne d. 22. oktober, 1962
fra: Bryld og Haue: ”Kilder til Den Nye Verden” (1997)
Ronald Reagan 'Ondskabens Imperium' (1983)
fra: Ukendt ophav
SUPPLERENDE:
Diverse kort over blokdannelsen af Europa
Indhold
Kernestof:
Intro - Fra alliance til arvefjender.pptx
2pKS Hi - Den Kolde Krig (Lektion 1).docx
Peter Frederiksen: "Vores Verdenshistorie 3" (Columbus, 2020)
Guide til kildelæsning.docx
Den Lille Guldbog til Kildekritik.pdf
Begreber - Den Kolde Krig.docx
Kilde - Trumandoktrinen erklæres, 1947.docx
Blokdannelsen under den kolde krig
Slides - Berlinspørgsmålet
Eksamensøvelse - Berlinproblemet (HF).docx
Bryld - 'Verden efter 1914' Cubakrisen.pdf
Nukemap
Kilde - Præsident John F. Kennedys TV-tale til amerikanerne d. 22. oktober, 1962.docx
Tidslinje - Forholdet ml. Øst og Vest, 1977-1989.pdf
Fra Krise til Afspænding til Ny Kold Krig.pptx
Kilde - Ronald Reagan 'Ondskabens Imperium' (1983).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Forløb#1
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/202/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64802565336", "T": "/lectio/202/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64802565336", "H": "/lectio/202/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64802565336" }