Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Horsens Gymnasium & HF
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Frederik Illum Hansen
|
|
Hold
|
2025 DA/02 (2 da)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Introduktion til dansk og AP - GF
Eleverne introduceres til danskfaget i gymnasiet. De præsenteres for de skønlitterære genrer samt de danskfaglige begreber: fortællertype, personkarakteristik, miljø, komposition og fremstillingsformer. Eleverne arbejder induktivt med begreberne i form af kreative øvelser og tekstlæsning. I den skriftlige dimension er der blevet arbejdet med PEE-kæder ifm. analyse og fortolkning af tre forskellige noveller.
Derudover har vi gennemgået og arbejdet indgående med AP gennem øvelser og repetition af læsestof i AP-kompendiet.
Materiale:
- Håndbog til dansk (2024)
- Leif Panduros "Uro i forstæderne" (1962)
- Helle Helles "Fasaner" (1996)
- Pia Juul "opgang" (2001)
- AP-kompendium 2025
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
De skønlitterære hovedgenrer
-
De skønlitterære genrer NOTEARK
-
Medbring dit navneskilt, som du har lavet i forrige uge. Hvis skiltet skulle være blevet væk, er lektien at have et nyt klar til dagens lektion :-)
-
Berettermodellen
-
De skønlitterære genrer KREATIV SKRIVEØVELSE
-
Uro i forstæderne. Novelle. OCR-scannet
-
Kom glad og læselystig :-)
-
Personkarakteristik - noteark
-
Omskrivning af jeg-fortælleren øvelse
-
Færdiggør arbejdsspørgsmålene + omskrivningen af "Uro i forstæderne" til drama eller lyrik: De skønlitterære genrer KREATIV SKRIVEØVELSE
-
Medbring jeres udprintede version af "Uro i forstæderne".
-
Opgave. Citatburger aka PEE-kæder PEE-kæde-øvelse
-
Hej alle sammen.
-
Medbring "Uro i forstæderne"
-
Medbring "Omskrivning af jeg-fortælleren-øvelse".
-
Lav en miljøkarakteristik - PEE-øvelse
-
Teorikompendium - 2024 - Grundforløb Dansk
-
Opgave. Citatburger aka PEE-kæder
-
Personkarakteristik + PEE-chains
-
Citatburger, indledning og konklussion
-
Hej alle sammen. I dag skal vi arbejde med "Miljøkarakteristik". Derudover arbejder vi videre med citatburgere (PEE-kæder).I skal derfor medbringe teorikompendiet. Kom glad :-)Vi ses.
-
Medbring teorikompendiet.
-
Hej alle sammen. Lektionen er sat af til at påbegynde skrivningen af jeres første danskaflevering. Medbring derfor en computer + "Uro i forstæderne" + teorikompendiet. Kom glad :-)
-
Fortællertyper OPGAVER
-
Fortællerforhold powerpoint
-
Vi skal have læsebånd i halvdelen af modulet - juhuu :-) Medbring derfor en bog, du har lyst til at læse. Det skal være en fysisk bog og altså ikke en lydbog eller en ibog.
-
Fortællertyper-huskeøvelse
-
Fasaner ARBEJDSSPØRGSMÅL
-
Opgang - ARBEJDSSPØRGSMÅL
-
Hej alle sammen. I dag skal vi arbejde med komposition. I skal derfor huske at medbringe jeres teorikompendium. Kom glad :-)
-
Medbring bog til læsning i 2. halvdel af lektionen.
-
Afleveringen - generelle rettelser
-
1. Medbring udprintede version af "opgang" + arbejdsspørgsmål.
-
2. Medbring en bog til læsning i anden halvdel af undervisningen.
-
Perspektiveringsøvelse:
-
Teksterne: Helle Helle - Fasaner.Pia Juul opgang
-
Genlæs og medbring "Fasaner" af Helle Helle
-
Medbring en bog til læsning
-
Genlæs og medbring "opgang" af Pia Juul
-
Paropgave - fremstillingsformer
-
Læs om "fremstillingsformer", side 13-16 i teorikompendiet - enten i udprintet eller elektronisk version: Teorikompendium - 2024 - Grundforløb Dansk
-
AP1 - Semantiske skemaer - Øvelser
-
AP 1 semantik
-
Læs om semantik frem til "billedsprog", side 22-23 i AP-kompendiet, som I har fået udleveret fysisk af jeres latinlærer.
-
Medbring AP-kompendiet.
-
Billedsprog
-
Læs videre om "billedsprog" frem til "syntaks", side 23-24 i AP-kompendiet.
-
Paratakse, hypotakse og helsætningsanalyse Opgaver
-
Syntaks powerpoint
-
Læs om "Syntaks", side 25-27 frem til "kommunikation" i AP-kompendiet.
-
Sprog og nationalitet powerpoint
-
Læs om "Kommunikation", som omhandler kommunikation og sprog og identitet, side 27-30 i AP-kompendiet. Vigtigt!
-
opgaver - talehandlinger
-
Talehandlinger powerpoint
-
Læs om "talehandlinger", side 31-33 i AP-kompendiet
-
Færdiggør opgaven i sprog og nationalitet, som I påbegyndte i slutningen af forrige lektion: Opgaver til sprog og nationalitet (her lagt op igen)
-
Semantiske skemaer og billedsprog - ekstra opgaver (Anna, Freja, Laura, Magne og Simon.
-
Medbring AP-kompendium.
-
Skyggetest rettenøgle - eksempel
-
Hej alle.
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Analyse og fortolkning af "Uro i forstæderne"
|
09-09-2025
|
|
Analyse og fortolkning - "Opgang" eller "Fasaner"
|
07-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Forløb#1
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/202/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68826772888",
"T": "/lectio/202/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68826772888",
"H": "/lectio/202/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68826772888"
}