Holdet 1h bk2 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Horsens Gymnasium & HF
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Anne Majlund
Hold 2025 bk/hf2 (1h bk2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb: billedets virkemidler i interiørmaler
Titel 2 Natur
Titel 3 krop
Titel 4 Eksamensprojekt: portræt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb: billedets virkemidler i interiørmaler

Forløbet kredser om emnet: interiørmaleriet i kunsten. Fokus er på virkemidlerne i billeder på flade, og vi arbejder med at træne virkemidlerne i praksis for at forstå dem i de professionelle værker.
Værker vi især har fokus på er: Hammershøis interiørmalerier fra sit hjem i Strandgade, Rørbyes udsigt fra kunstnerens vindue, værker af Kvium og et helt nyt maleri på gymnasiet af finske Emilia Numivaara. Vi arbejder primært formalanalytisk med værkerne, en smule betydningsanalytisk i forhold til stemningen i værkerne, men undersøger ikke deres historiske kontekst.
Vi tager et kort overblik over kunstens interesse for at arbejde med dybde og linearperspektivisk via nedslag i et egyptisk og et antikt romersk vægmaleri og springer hastigt til perspektivets udvikling i renæssancen. Forløbet er et kort overbliksforløb, der blot skal åbne for faget, introducere nogle af virkemidlerne og kunstens ændring gennem tiden.

Vigtige begreber i forløbet:
Komposition
Statisk/Dynamisk
Åben/Lukket
Symmetri/Asymmetri
Vægt og balance

Rum
Linearperspektiv (Forsvindingspunkt, horisontlinje, orthogonaler)
centralperspektiv

Forgrund/Mellemgrund/Baggrund
Overlapning
Repoussoir
Gradienterne: Formindskelse af former, og udviskning af former/farver
Farvepersp. (varm/kold)
Perspektiv (frø, normal, fugl)

Farve
Primær, Sekundær, Tertiær
Spektralfarver/mættede farver
Valør (brække med sort og hvid)
Jordfarver
Lys/Mørk kontrast
Kold/Varm kontrast
Komplementærkontrast
Kvalitetskontrast
Kvantitetskontrast
Egenkontrast/primærkontrast

Lys/Skygge
Naturlig ≠ Kunstig lyskilde
Synlig ≠ Usynlig lyskilde
Billedets eget lys / Symbolsk
Ingen samlet lyskilde
Higlight/Højlys
Slagskygger
Egenskygger
Clair Obscur


Øvelser fra forløbet:
1) Tegn hænder og skab rum > sæt hænder på farvede baggrunde, mal hænderne i komplementærkontrast
2) Tegn kasser vha. linearperspektiv
3) Tegn dit eget interiørbillede: dit værelse vha. centralperspektivet
4) vha. af rød og gul: skab 2 primærfarver, 1 sekundær farve og alle de tertiære farver du kan på et papir
5) lav en skala af valørfarver vha. 1 primær, sort og hvid
6) Farvelæg en kopi af din perpsketivtegning vha. en primærfarve, der brækkes med hvid og sort i valørfarver > vis hvordan du kan skabe rum vha. valørfarverne. Brug en komplimentærkontrast til at sætte fokus på enkelt ting (= kvantitetskontrasten)


Materialer brugt i forløbet:
Annes Pp-slide med malerier og forklaringer
Busk, Kathrine Charlotte: Billedkunstbogen, heri Visuelle virkemidler (Forlaget Columbus): 12 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Natur

I forløbet arbejder vi tematisk med naturen og interesserer os særligt for 3 temaer i kunsten:

Tema 1: Den fascinerende natur
Her undersøger vi værker, hvor det er tydeligt, at naturen fascinerer mennesket - enten fordi den er idyllisk og smuk - eller fordi naturen er stor, voldsom og skræmmende
Vi undersøger værker fra romantikken - men også værker fra impressionismen og samtidskunsten arbejder med fascinationen af naturens storhed

Øvelser:
1) Naturoverflader (frottage, linoleumstryk, ler)
2) Akvarel med en idyllisk, dramatisk og en impressionistisk himmel
3) Friedrich remake 2025


Tema 2: Den skræmmende natur
Vi dykker længere ind i naturen som en ustabil og skræmmende faktor, der er svær for mennesket at kontrollere og tæmme. Her ser vi særligt på samtidskunstværker.

Øvelser:
4) Akvarel med sol (op - eller nedgang)
5) keramikkop/vase (kulturen forsøger at tæmme naturen)
 

Tema 3: Det antropocæne: Mennesket som den ødelæggende faktor. Er der overhovedet en natur uden mennesket har berørt den (menneskets påvirkning af naturen – det antropocæne). Vi ser her særligt på samtidskunsten, maleri og installationskunst.

Øvelser:
6) Keramikkop (kultur-natur)
7) Hus (kontrast mellem orden og kaos, det menneskeberørte og den vilde natur)


Perioder, vi har fokuseret på i forløbet:
Romantikken
Impressionismen
Samtidskunsten

Begreber og metoder i forløbet:
Formalanalyse (se begreberne på analysevejledningen)
Betydningsanalyse (se begreberne på analysevejledningen)
Kultur-natur
Det antropocæne
Installationskunst

Materialer:
Annes Pp-slide med professionelle kunstværker og forklaringer
Wolter, Jonas: Naturindtryk i kunsten i: Temaer i kunsten (romantikkens landskabsmaleri og impressionismens indtryk af naturen) s. 55-56 og s. 57-59 og s. 65
Olafur Eliasson: https://olafureliasson.net/artwork/riverbed-2014/ Sider: 5
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 krop

Nedslag i perioder: Antikken, renæssancen, moderne kunst fra 1960-2000 (ikke alle) og samtidskunsten (2000 til i dag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Eksamensprojekt: portræt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer