Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Horsens Gymnasium & HF
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
Anne Majlund
|
|
Hold
|
2025 bk/hf2 (1h bk2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Introforløb: billedets virkemidler i interiørmaler
Forløbet kredser om emnet: interiørmaleriet i kunsten. Fokus er på virkemidlerne i billeder på flade, og vi arbejder med at træne virkemidlerne i praksis for at forstå dem i de professionelle værker.
Værker vi især har fokus på er: Hammershøis interiørmalerier fra sit hjem i Strandgade, Rørbyes udsigt fra kunstnerens vindue, værker af Kvium og et helt nyt maleri på gymnasiet af finske Emilia Numivaara. Vi arbejder primært formalanalytisk med værkerne, en smule betydningsanalytisk i forhold til stemningen i værkerne, men undersøger ikke deres historiske kontekst.
Vi tager et kort overblik over kunstens interesse for at arbejde med dybde og linearperspektivisk via nedslag i et egyptisk og et antikt romersk vægmaleri og springer hastigt til perspektivets udvikling i renæssancen. Forløbet er et kort overbliksforløb, der blot skal åbne for faget, introducere nogle af virkemidlerne og kunstens ændring gennem tiden.
Vigtige begreber i forløbet:
Komposition
Statisk/Dynamisk
Åben/Lukket
Symmetri/Asymmetri
Vægt og balance
Rum
Linearperspektiv (Forsvindingspunkt, horisontlinje, orthogonaler)
centralperspektiv
Forgrund/Mellemgrund/Baggrund
Overlapning
Repoussoir
Gradienterne: Formindskelse af former, og udviskning af former/farver
Farvepersp. (varm/kold)
Perspektiv (frø, normal, fugl)
Farve
Primær, Sekundær, Tertiær
Spektralfarver/mættede farver
Valør (brække med sort og hvid)
Jordfarver
Lys/Mørk kontrast
Kold/Varm kontrast
Komplementærkontrast
Kvalitetskontrast
Kvantitetskontrast
Egenkontrast/primærkontrast
Lys/Skygge
Naturlig ≠ Kunstig lyskilde
Synlig ≠ Usynlig lyskilde
Billedets eget lys / Symbolsk
Ingen samlet lyskilde
Higlight/Højlys
Slagskygger
Egenskygger
Clair Obscur
Øvelser fra forløbet:
1) Tegn hænder og skab rum > sæt hænder på farvede baggrunde, mal hænderne i komplementærkontrast
2) Tegn kasser vha. linearperspektiv
3) Tegn dit eget interiørbillede: dit værelse vha. centralperspektivet
4) vha. af rød og gul: skab 2 primærfarver, 1 sekundær farve og alle de tertiære farver du kan på et papir
5) lav en skala af valørfarver vha. 1 primær, sort og hvid
6) Farvelæg en kopi af din perpsketivtegning vha. en primærfarve, der brækkes med hvid og sort i valørfarver > vis hvordan du kan skabe rum vha. valørfarverne. Brug en komplimentærkontrast til at sætte fokus på enkelt ting (= kvantitetskontrasten)
Materialer brugt i forløbet:
Annes Pp-slide med malerier og forklaringer
Busk, Kathrine Charlotte: Billedkunstbogen, heri Visuelle virkemidler (Forlaget Columbus): 12 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Natur
I forløbet arbejder vi tematisk med naturen og interesserer os særligt for 3 temaer i kunsten:
Tema 1: Den fascinerende natur
Her undersøger vi værker, hvor det er tydeligt, at naturen fascinerer mennesket - enten fordi den er idyllisk og smuk - eller fordi naturen er stor, voldsom og skræmmende
Vi undersøger værker fra romantikken - men også værker fra impressionismen og samtidskunsten arbejder med fascinationen af naturens storhed
Øvelser:
1) Naturoverflader (frottage, linoleumstryk, ler)
2) Akvarel med en idyllisk, dramatisk og en impressionistisk himmel
3) Friedrich remake 2025
Tema 2: Den skræmmende natur
Vi dykker længere ind i naturen som en ustabil og skræmmende faktor, der er svær for mennesket at kontrollere og tæmme. Her ser vi særligt på samtidskunstværker.
Øvelser:
4) Akvarel med sol (op - eller nedgang)
5) keramikkop/vase (kulturen forsøger at tæmme naturen)
Tema 3: Det antropocæne: Mennesket som den ødelæggende faktor. Er der overhovedet en natur uden mennesket har berørt den (menneskets påvirkning af naturen – det antropocæne). Vi ser her særligt på samtidskunsten, maleri og installationskunst.
Øvelser:
6) Keramikkop (kultur-natur)
7) Hus (kontrast mellem orden og kaos, det menneskeberørte og den vilde natur)
Perioder, vi har fokuseret på i forløbet:
Romantikken
Impressionismen
Samtidskunsten
Begreber og metoder i forløbet:
Formalanalyse (se begreberne på analysevejledningen)
Betydningsanalyse (se begreberne på analysevejledningen)
Kultur-natur
Det antropocæne
Installationskunst
Materialer:
Annes Pp-slide med professionelle kunstværker og forklaringer
Wolter, Jonas: Naturindtryk i kunsten i: Temaer i kunsten (romantikkens landskabsmaleri og impressionismens indtryk af naturen) s. 55-56 og s. 57-59 og s. 65
Olafur Eliasson: https://olafureliasson.net/artwork/riverbed-2014/ Sider: 5
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
krop
Nedslag i perioder: Antikken, renæssancen, moderne kunst fra 1960-2000 (ikke alle) og samtidskunsten (2000 til i dag)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Eksamensprojekt: portræt
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/202/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71491939947",
"T": "/lectio/202/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71491939947",
"H": "/lectio/202/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71491939947"
}