Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Horsens Gymnasium & HF
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Maria Grangaard Nyby
|
|
Hold
|
2025 sa/10 (10 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb 01: Indvandring og integration
Dette grundforløb har temaet ”indvandring og integration”. Temaet er blevet belyst fra en sociologisk, en økonomisk, en politisk og en metodisk vinkel.
Sociologisk har fokus været på integration og socialisering, identitetsdannelse, integrationsstrategier og social arv ved Bourdieu. Økonomisk er det blevet behandlet, hvordan velfærdsstaten gennem velfærdstrekanten og velfærdsmodeller influerer integration. Politisk er ideologier, politiske akser og politiske partier blevet undersøgt.
KERNESTOF:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle.
Politik
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Metode
- kvantitativ og kvalitativ metode.
BEGREBER:
Indvandring (Indvandrere: immigranter, flygtninge, asylansøgere. andre begreber: emigration, 2. generationsindvandrere)
Vestlige, ikke-vestlige lande
Integration
Ligestilling
Socialiseringsprocessen: normer, værdier og adfærdsmønstre.
- Formelle normer
- Uformelle normer
- Social kontrol (sanktioner)
- Internalisering
Primær socialisering.
Sekundær socialisering
Referencegrupper
Dobbeltsocialisering.
Roller og rollekonflikt
Tre integrationsstrategier: Assimilation, integration, segregation
Bourdieu: Habitus: Kulturel kapital, social kapital og økonomisk kapital
Social arv
Velfærdstrekanten: stat, marked og civilsamfund
Velfærdsmodeller: Universel (socialdemokratisk), selektiv (konservativ) og residuel (liberal)
Ideologier: Sociologi, konservatisme og liberalisme (socialliberalisme og grøn ideologi)
Fordelingspolitik og Værdipolitik (venstre/højreakser, rød og blå blok samt gul og grøn blok)
Politiske partier
7 kriterier for god integration
Metode: Kvalitativ og kvantitativ metode(empiri)
MATERIALER :
Forløbskompendium fra følgende grundbøger
Fri eller fortabt s.18-22, 126-132, 140-142.
Fri eller fortabt? Ibog. Kapitel 8 Multikultur. Afsnit 8.2 (uddrag).
Luk samfundet op 4. udgave s.86-89, s.91-94.
Luk samfundet op! (ibog, 2024) Kapitel 5 Politiske ideologier. Afsnit 5.5 Ideologiske forgreninger (uddrag)
Luk samfundet op! (ibog, 2024) Kapitel 5 Politiske ideologier. Afsnit 5.8 Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik (uddrag)
Luk samfundet op! (ibog, 2024) Kapitel 9 Velfærdsstat eller konkurrencestat? Afsnit 9.2 Velfærdstrekanten – borgernes forskellige veje til velfærd.
Samfundsfag C (ibog, 2022). Systime. Kapitel 21 Samfundsfaglig metode (Uddrag)
Samf C – din samfundsfagsbog (2017) Kapitel 6 Ideologier og partier. Afsnit 6.2 De klassiske ideologier.
Andet:
Artikel: ”Står velfærdsstaten i vejen for en løsning på flygtningekrisen” fra Information (https://www.information.dk/kultur/2016/07/staarvelfaerdsstaten-vejen-loesning-paa-flygtningekrisen)
Frederik Vads tale i Folketingssalen om integration. Link til Folketings TV: https://www.ft.dk/aktuelt/webtv/video/20231/salen/74.aspx?from=05-04-2024&to=05-04-2024&selectedMeetingType=Salen&committee=&as=1#player Tast 09:41:46 (42:30) ind og “Gå til klokkeslæt”. Talen varer 6 min til
”Indvandrere i Danmark 2023” af Danmarks Statistik. Link: https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/Publikationer/VisPub?cid=47883
Partivideoer fra Luk Samfundet Op! iBog: Kapitel 5: Politiske ideologier. https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=376
Racismeeksperimentet, på mit CFU. (40min) https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=racisme%20eksperimentet&orderby=title&SearchID=0acb7e67-0fd6-48a1-a2ea-228eee4da9fc&index=1
"Imod alle odds" DRtv (2022) https://www.dr.dk/drtv/episode/hvem-styrer-dit-liv_-imod-alle-odds_344380
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/202/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71502905184",
"T": "/lectio/202/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71502905184",
"H": "/lectio/202/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71502905184"
}