Holdet 2023 DA/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution 2023/24 - Hvidovre Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Christer Rovang Jakobsen, Maria Wernberg
Hold 2023 DA/p (1p DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvordan taler du?
Titel 2 Fortællinger om syndefaldsmyten
Titel 3 Fakta, fiktion og løgn
Titel 4 Retorik og taler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvordan taler du?

I dette forløb har eleverne arbejdet med sprog – hvordan taler vi i forskellige sammenhænge; i skole, på arbejdspladsen, sammen med vennerne? Og hvordan taler vi bedst til hinanden for at bevare den gode stemning og undgå konflikt?

Eleverne har arbejdet med kommunikationssituationen i forskellige sammenhænge og undersøgt: afsender/modtager, hjemmebane/udebane. direkte/indirekte, offentligt/privat, emne og forhold mellem afsender og modtager (alder, status, symmetri/asymmetri).

Eleverne har i forløbet arbejdet med forskellige lekter/variationer af dansk: Kronolekt, dialekt, sociolekt og multietnolekt.
Eleverne har bl.a. gjort rede for karakteristiske træk ved den sproglige variation multietnolekt og har skulle karakterisere sproget i  Yahya Hassans langdigt hvor der er særlige træk fra multietnolekt.

I den forbindelse har vi også talt om høj stil, lav stil, helsætninger og ledsætninger, parataxe og hypotaxe, fordobling af pronomen og fejl i inversion.

Eleverne har desuden arbejde med af afsnit 1 og 3 i serien SKAM, som de har lavet en samtaleanalyse af, idet de har arbejdet med facework, optoning og nedtoning samt sproghandlinger. Eleverne har her arbejdet med følgende begreber:

De overordnede typer af sproghandlinger (informerende, handlingsregulerende, følelses- og holdningsudtrykkende sproghandlinger), direkte og indirekte sproghandlinger (herunder undertekst), optoning, nedtoning, høflighedssprog/træk (nedtoningsstrategier), frontstage, backstage og konflikttrappen.
I forbindelse med face-teorien har fokus især været på: krænkelse af face, trussel mod face, beskyttelse samt opbygning af face.   

PROJEKTARBEJDE: Sidst i forløbet har eleverne arbejdet med alle begreberne i et projektarbejde om skolekultur gennem tiden. De har desuden tilføjet begreber inden for transaktionsanalysen: Komplementære, krydsede og skjulte transaktioner og forældre-barn-voksen kommunikation.

SEKUNDÆR LITTERATUR.  
Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: ”Sprogenes verden”, side 99 og 102
Peter Heller Lützen: ”Det sproglige i dansk”, side 9-10
Bennike m.fl.: ”Faglige forbindelser i dansk. Sprog, litteratur og film”, side 195-200
Helle Borup: ”Ud med sproget”, side 45-47
Københavns universitet: Dialekt.ku.dk: Kodeskift, gruppetilhørsforhold, dialekt, etnolekt og multietnolekt og sociolekt
John E. Andersen: ”Sproghandlinger”, side 17
Birgitte Darger m.fl.: ”Begreb om dansk”, side 83-84
Jann Scheuer: ”Sproghandlinger – brug af sprog i dansk”, side 53-54
Berit Riis-Langdahl m.fl.: ”Dansk sproghistorie” i ”Krydsfelt”, side 171-173
DR: ”Kampen om dialekterne” i serien ”Kampen om sproget”
Ulrich Bachman: ”Danske børn er blevet eksperter i ’perkerdansk’, Ekstra Bladet, 10.04.2018
Københavns Universitet: om multietnolekt

PRIMÆR LITTERATUR:
Julie Andem: ”SKAM”, sæson 1, afsnit 1 og 3
DR: ”Det slører stadig”: ”LATIFAH: Gangsta-snak i telefonen”
Hassan, Yahya: Langdigt (uddrag)
Følgende klip er anvendt i matrixarbejde om lekter:

Gruppe 1. Bodil Jørgensen taler sønderjysk
https://www.youtube.com/watch?v=OP4MFz66TzI
Gruppe 2. Prins Joachim (se 2 min inde – 3.02)
http://www.youtube.com/watch?v=Fugy_mnoqYc&feature=related
Gruppe 3. Latifah (0:36-1.20)
https://www.youtube.com/watch?v=FeF6vDSQU4c
Gruppe 4. Skole-hjem-samtaler (00.46- 1.21)
https://www.youtube.com/watch?v=3iA6HI1Fl1s
Gruppe 5. Sommer i Tyrol
https://www.youtube.com/watch?v=fPA1uH38mfU&list=PL8aE3DDGOz0Yjw3zxEP3xdqL1KCHgBN3s&index=

Derudover er følgende klip anvendt i projektarbejde om skolekultur:
Susanne Bier: Fingerplanen
Pelle Erobreren i skole
Det forsømte forår (Blomme vender tilbage)
Det forsømte forår (Latin med Gunnar Langhave)
Drømmen (Lindum-Svendsen)
Khoumba efter timen




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Fortællinger om syndefaldsmyten

I dette forløb har leverne arbejdet vi med forskellige tekster der omhandler tematikker fra syndefaldsmyten. Samtidig er forløbet er også en introduktion til litterær tekstlæsning. Eleverne har desuden læst deres først værk i dette forløb.

Danskfaglige begreber:
- Forklare hvad det betyder at en person i en tekst oplever et syndefald
- Forklare karakteristiske træk for eventyr
- Forklare og bruge begreber fra nykritisk analysemetode (fortæller, synsvinkel, personkarakteristik, billedsprog, komposition, motiv og tema)
- Forklare og bruge begrebet intertekstuel reference
- Anvende tematikker fra synsfaldmyten i en læsning: Barn-voksne, bevidst-ubevidst, uskyld-skyld, uvidende-vidende, fristelse.

Primærtekster:
Adam og Evas syndefald (1. mosebog)
Helle Helle: Sit egent system, 2000
Kong Lindorm, folkeeventyr
Maria og José (Roman, VÆRK)  

Eleverne har skrevet en analyserende artikel om Maria og José.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Fakta, fiktion og løgn

Sandhed, løgn og fiktion
Perspektiver i dansk, kapitel 2
Faktagenrer
Fiktionsgenrer
Faktakontrakt og fiktionskontrakt
Paratekster
Fiktionalisering (tegn på)
Autenticitet (tegn på=
Autofiktion

Uddrag af
”Huset” (DR 2022)
”P3 Essensen: besøger en lukket afdeling” (DR 2023)

Karina Pedersen: ”Helt ude i hampen”, uddrag (2016)
Thomas Korsgaard ”Hvis der skulle komme et menneske forbi” (1. kapitel) 2018
Artikel: https://www.tvmidtvest.dk/skive/raser-mod-sin-brors-debutroman-det-er-grotesk

Dokumentarprogram: ”Mænd der hader alt” NRK 2021

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel om Maria og José 19-11-2023
Dokumentaranalyse: Mænd der hedder alt 15-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Retorik og taler

Perspektiver i dansk, kap. 5 (s. 112-131

Retorik og taler

Rangvid og Sørensen: ”Perspektiver i dansk”, kapitel 5 (side 112-131), undtagen delen om diskursanalyse
Talegenrer: Informerende tale, lejlighedstale, politisk tale
talens komposition
Det retoriske pentagram
Appelformer
Stilistiske figurer: antitese, retorisk spørgsmål, anafor, triade, allitteration, assonans
Billedskabende sprog: scenisk fremstilling, beskrivende adjektiver, konkrete substantiver, dynamiske verber
Billedsprog: sammenligning, metafor, besjæling, personifikation
Abstrakt og konkret sprog

Taler/tekster:
1. Poul Nyrup Rasmussen: Tale ved SID’s kongres, 2001
2. Mette Frederiksen: ”Tale ved mindehøjtideligheden” 2022
3. Martin Luther King: ” I have a dream”, 1963
4. Antoine Leiris “I får ikke mit had” 2015
5. Helle Thorning-Schmidt: ”Tale ved mindehøjtidelighed på Østerbro”, 2015
6. Karl Ove Knausgård: ”Mit fædreland”, 2011, essay

Sang: Kringsatt af fjender

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nytårstale 10-01-2024
Refleksionsskrivning 31-01-2024
præsentation af Mit fædreland 22-02-2024
Refleksioner over terror. genaflev. 23-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer