Holdet 2023 DA/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution 2023/24 - Hvidovre Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne Yde Vestergaard
Hold 2023 DA/q (1q DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb: Sprog og identitet
Titel 2 Skolekultur
Titel 3 Genreforløb og værk
Titel 4 Argumentation - intro
Titel 5 Dokumentarfilm Fremstilling af skurke helte & ofre
Titel 6 Grafiske romaner og værklæsning Persepolis
Titel 7 Skriftlighedsforløb - Historieopgaven
Titel 8 Kærlighed i et litteraturhistorisk perspektiv
Titel 9 Podcast

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb: Sprog og identitet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Genreforløb og værk

Forløbet introducerer til hovedgenrerne, fakta og fiktion med læsning af tekster om fugle i et bredt udvalg af genrer:
Faktatekster: opskrift, leksikonartikler, debatartikel
Fiktionstekster: eventyr (HCA: Den grimme ælleing og Pontoppidan: Ørneflugt), modernistisk digt (Rifbjerg: Fasan) lyrik (Blicher: Præludium), klassisk novelle (Martin A Hansen: Agerhønen) og moderne novelle (Helle Helle: Fasan).

I forløbet er der blevet introduceret til analytiske begreber og metoder i arbejdet med lyrik, klassiske og moderne noveller.

Klassen har læst Ud & Se "Pludselig sidste sommer". (VÆRK)
Materiale:
Miljøministeriets definitition af fasan: "Fasan Phasianus Colchicus"
Madopskrift: "Fasanragout med tranebær"
Debatartikel: "Den hobby er uværdig", BT 27/11 2005
St. Steensen Blicher: "Præludium. Sig nærmer tiden", 1837
Klaus Rifbjerg: "Fasan", trykt i "Volière", 1962
Inger Christensen: "XV: Sommerfugledalen", 1991
HC. Andersen: "Den grimme ælling", 1843
Henrik Pontoppidan: "Ørneflugt", 1899
Karen Blixen: "Om at se storken" 1937
Martin A. Hansen: "Agerhønen", 1947
Helle Helle: "Fasaner", trykt i "Rester", 1996.

Omfang: ca. 120
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Dokumentarfilm Fremstilling af skurke helte & ofre

I forløbet om dokumentarfilm har vi arbejdet med forskellige dokumentartyper/genrer (portræt-, sociologisk, institutions- og sagsorienteret dokumentar) og dokumentariske fortælleformer (autoritativ, observerende, interaktiv og poetisk) da vi har set The Act of Killing, Tessas hævn (episode 1 og 2) og anslaget til Svømmestjerner. Fokus har været på iscenesættelse af personerne som ofre, skurke og helte gennem filmisk næranalyse, men naturligvis også med behandling af personkarakteristik, dramaturgisk analyse, tematik, aktantmodeller etc.
Kompendiet består af kopier fra Krydsfelt, s. 286-289, 298-301 og Håndbog i filmiske virkemidler fra Dansk filminstitut https://jeanettesdanskhold.files.wordpress.com/2013/11/hc3a5ndbog-i-filmiskevirkemidler.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 8 Kærlighed i et litteraturhistorisk perspektiv

Forløbet har undersøgt køn og seksualitet i et historisk perspektiv.

Vi har læst følgende tekster og arbejdet med deres genretræk og litteraturhistoriske karakteristika
Tekster læst i forløbet
Middelalderen: Folkevisen Ebbe Skammelsøn
Oplysningstiden: Nicolaus Palladius: Det hellige Ægteskab Ordensregler. Holberg: Uddrag fra Erasmus Montanus
Romantikken: Oehlenschläger: Den forladte, Staffeldt: Liljen og Dugdråben
Grundtvig: Det er så yndigt at følges ad
Det moderne Gennembrud: Amalie Skram: Constance Ring og Herman Bang: Pernille
Shakespeare: Uddrag fra Baz Luhrmanns filmatisering Romeo + Julie fra 1996
Guldimund: Møns Klint

Vi har læst om de forskellige perioder i Brug litteraturhistorien af Mads Rangvid og Mimi Sørensen, Systime

Omfang: ca. 100 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Podcast

I forløbet har klassen arbejdet analytisk med podcastgenren.
Vi har haft fokus på
- genretræk
- lydelige virkemidler
- aktantmodel
- fortælleforhold
- dramaturgi

Vi har undervejs analyseret Worms Skat afsnit 1-4 (værk) med fokus på virkemidler og virkning. Eleverne har afleveret analyse af selvvalgt podcast
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer