Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
2023/24 - Hvidovre Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anne Yde Vestergaard
|
Hold
|
2023 DA/q (1q DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb: Sprog og identitet
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi indleder introforløb om sprog og identitet. I skal bare huske kuglepen/blyant.
-
Læs hjemme side 7-9 (bare de første fire linjer). Understreg nøgleord og danskfaglige begreber. Vi kommer til at arbejde med siderne 9-13 i timen. Du må gerne læse disse hjemmefra, hvis det er rarest. Vi laver grupper efter forberedelsesgrad.
-
Tjek at du har fået læst s 7-11 og kan definere socilingvistik, kodeskift, sociolekt, kronolekt, dialekt, etnolekt og multietnolekt. (Altså det vi arbejdede med sidst).
-
Fokus på dialekter. OVervej hjemmefra, om du kender nogle, der tale tydeligt dialekt
-
Analyse af lekter 23q pararbejde.pptx
-
Bestemmelse og karakteristik af lekter.docx
-
Læs hjemme s. 11-13 i kompendiet. Understreg, mens du læser, så du kan finde de tre vigtigste pointer i artiklen. Besvar de tre spørgsmål på s. 13.
-
ORGANISATIONER | Ungdommens Folkemøde
-
SKRIVETIMER - Reportage fra Ungdommens folkemøde.
-
Skriveskabelon til reportage fra Ungdommens Folkemøde.docx
-
Vi analyserer multietnolekt og forbereder interview.
-
Inden du fortsætter til Google Søgning
-
I skal medbringe en optagelse, hvor I taler med et familiemedlem, en ven eller en kollega, om deres forhold til deres sprog.
-
Reportage fra ungdommens folkemøde.docx
-
Join conversation
-
I skal huske at medbringe den optagelse I lavede af familiemedlem, ven, kollega, ... om deres forhold til den måde de taler på og deres eksempler på at de laver kodeskift.
-
Opdater din browser | Facebook
-
https://www.youtube.com/watch?v=q7Dsu7DayOo
-
Hvad vil du sige for at få de to til at rydde op?
-
Læs hjemme side 20-21 i kompendiet. I skal kunne forklare de tre typer af sproghandlinger og begrebet undertekst.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Skolekultur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genreforløb og værk
Forløbet introducerer til hovedgenrerne, fakta og fiktion med læsning af tekster om fugle i et bredt udvalg af genrer:
Faktatekster: opskrift, leksikonartikler, debatartikel
Fiktionstekster: eventyr (HCA: Den grimme ælleing og Pontoppidan: Ørneflugt), modernistisk digt (Rifbjerg: Fasan) lyrik (Blicher: Præludium), klassisk novelle (Martin A Hansen: Agerhønen) og moderne novelle (Helle Helle: Fasan).
I forløbet er der blevet introduceret til analytiske begreber og metoder i arbejdet med lyrik, klassiske og moderne noveller.
Klassen har læst Ud & Se "Pludselig sidste sommer". (VÆRK)
Materiale:
Miljøministeriets definitition af fasan: "Fasan Phasianus Colchicus"
Madopskrift: "Fasanragout med tranebær"
Debatartikel: "Den hobby er uværdig", BT 27/11 2005
St. Steensen Blicher: "Præludium. Sig nærmer tiden", 1837
Klaus Rifbjerg: "Fasan", trykt i "Volière", 1962
Inger Christensen: "XV: Sommerfugledalen", 1991
HC. Andersen: "Den grimme ælling", 1843
Henrik Pontoppidan: "Ørneflugt", 1899
Karen Blixen: "Om at se storken" 1937
Martin A. Hansen: "Agerhønen", 1947
Helle Helle: "Fasaner", trykt i "Rester", 1996.
Omfang: ca. 120
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Argumentation - intro
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dokumentarfilm Fremstilling af skurke helte & ofre
I forløbet om dokumentarfilm har vi arbejdet med forskellige dokumentartyper/genrer (portræt-, sociologisk, institutions- og sagsorienteret dokumentar) og dokumentariske fortælleformer (autoritativ, observerende, interaktiv og poetisk) da vi har set The Act of Killing, Tessas hævn (episode 1 og 2) og anslaget til Svømmestjerner. Fokus har været på iscenesættelse af personerne som ofre, skurke og helte gennem filmisk næranalyse, men naturligvis også med behandling af personkarakteristik, dramaturgisk analyse, tematik, aktantmodeller etc.
Kompendiet består af kopier fra Krydsfelt, s. 286-289, 298-301 og Håndbog i filmiske virkemidler fra Dansk filminstitut https://jeanettesdanskhold.files.wordpress.com/2013/11/hc3a5ndbog-i-filmiskevirkemidler.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kærlighed i et litteraturhistorisk perspektiv
Forløbet har undersøgt køn og seksualitet i et historisk perspektiv.
Vi har læst følgende tekster og arbejdet med deres genretræk og litteraturhistoriske karakteristika
Tekster læst i forløbet
Middelalderen: Folkevisen Ebbe Skammelsøn
Oplysningstiden: Nicolaus Palladius: Det hellige Ægteskab Ordensregler. Holberg: Uddrag fra Erasmus Montanus
Romantikken: Oehlenschläger: Den forladte, Staffeldt: Liljen og Dugdråben
Grundtvig: Det er så yndigt at følges ad
Det moderne Gennembrud: Amalie Skram: Constance Ring og Herman Bang: Pernille
Shakespeare: Uddrag fra Baz Luhrmanns filmatisering Romeo + Julie fra 1996
Guldimund: Møns Klint
Vi har læst om de forskellige perioder i Brug litteraturhistorien af Mads Rangvid og Mimi Sørensen, Systime
Omfang: ca. 100 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Podcast
I forløbet har klassen arbejdet analytisk med podcastgenren.
Vi har haft fokus på
- genretræk
- lydelige virkemidler
- aktantmodel
- fortælleforhold
- dramaturgi
Vi har undervejs analyseret Worms Skat afsnit 1-4 (værk) med fokus på virkemidler og virkning. Eleverne har afleveret analyse af selvvalgt podcast
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240002/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60111456651",
"T": "/lectio/20240002/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60111456651",
"H": "/lectio/20240002/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60111456651"
}