Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
2023/24 - Hvidovre Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Peter Brian Hogg
|
Hold
|
2023 En/p (1p En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1 Tradition and Modernity (EKSAMEN)
Tradition and Modernity -EKSAMEN
Eleverne trænes i dette forløb i følgende faglige mål:
a) forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner,
b) læse engelske tekster meningsfyldt op,
c) beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk,
d) give en nuanceret, sammenhængende mundtlig og skriftlig fremstilling af et kendt emne på et flydende og hovedsageligt korrekt engelsk,
g) analysere og fortolke litterære tekster,
h) perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge,
I forløbet læses genren "Short Story" med henblik på at opøve elevernes evne til at foretage en close-reading funderet analyse af noveller.
KERNETEKSTER:
'They Sold My Sister' af Leteipa Ole Sunkuli (Kenya, 1989)
'The Bonfire' af Ken Saro-Wiwa (Nigeria 1995)
'The Mark of Vishnu' af Kushwhat Singh (India 1983)
'Dusk Over Atlantic Wharf' af Susmita Bhattacharya (2006)
Andet materiale:
Film: 'Gandhi' Dir. Richard Attenborough, 1982)
Opslagsværker:
MinLæring 'ENGRAM Basis' (digitalt)
MinLæring 'Do it, Write'
Oxford Advanced Learner's Dictionary (digitalt)
'Fejlstøvsugeren'
Novellerne foregår i Kenya, Nigeria, Indien og endelig foregår en i Storbritannien (Dusk over Atlantic Wharf)
Tematisk fokus i forløbet er, hvordan traditionsbundne opfattelser af tilværelsen kommer i konkurrence og konflikt med mere moderne opfattelser af tilværelsen. I de forskellige noveller findes repræsentanter for de forskellige synspunkter - om det gælder tvangsægteskab, individuel fortagsomhed vs. overtro eller et arrangeret ægteskab og om at finde sig til rette i en britisk kontekst.
Som supplerende stof og med henblik på at give et indblik i imperiets ud- og afvikling har holdet set filmen "Gandhi".
Både mundtligt og skriftligt skal forløbet give eleverne en forståelse for tekstanalyse af fiktionstekster. Der arbejdes særligt med summary og characterisation - både mundtligt og skriftligt. Både skriftligt og mundtligt er der arbejdet med en eksamensopgave "Dusk over Atlantic Wharf" lige som eleverne er blevet introduceret til Point-Example-Explanation- princippet, når de skriver engelsk.
Eleverne skal opnå en bevidsthed om konventioner for summary-skrivning og karakteristik, og giver en sammenhængende opgavebesvarelse. Grammatisk arbejdes der med et bredt udsnit af grammatikken, dels ved oversættelse og ved fejlsætninger fra elevernes egen sproglige produktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
38,00 moduler
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The Cult of Celebrity
I dette forløb skal eleverne arbejde med kendiskulturen, de sociale medier og hvordan man forholder sig til dem. Fokus vil være på genre og nogle grundlæggende analyseredskaber. Grammatikken vil mest omhandler verber, adjektiver og adverbier. Andre ordforrådsøvelser vil handler om hvordan man siger sin mening, hvordan man beskrive et individs personlighed, udseende m.m.
Kernetekster:
Fra 'Angles' af Anders Daugaard og Jonas Kjær Andersen (Gyldendal, 2014):
'Fame' af Andy Warhol, 1975, (Excerpt non-fiction)
Kill Your Friends' af John Niven (Excerpt novel)
Andre materialer:
'Almost Famous' (Film. Dir. Cameron Crowe, 2000)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3 Exam assignment
|
11-04-2024
|
Opgave 4 Fame
|
06-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240002/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60122578715",
"T": "/lectio/20240002/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60122578715",
"H": "/lectio/20240002/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60122578715"
}