Holdet 2023 Ty/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution 2023/24 - Hvidovre Gymnasium og HF
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Katrine Bech Flarup
Hold 2023 Ty/1 (1g Ty/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Typisch deutsch
Titel 2 Die braune Vergangenheit
Titel 3 Liebe

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Typisch deutsch

Fokus:
Hvad er typisk tysk? Vi har snakket om både fakta og fordomme. De har desuden skrevet og indspillet deres egen sang om Tyskland. Derudover fokus på grammatik og på at snakke så meget tysk som muligt.

Kernestof:
Isabel: "10 Dinge, die du nur verstehst wenn du aus Deutschland kommst." Fra: https://www.ef.de/blog/language/10-dinge-die-du-nur-verstehst-wenn-du-deutsch-bist/

"Typisch dänisch - typisch deutsch, Teil 2". Fra: https://dd.systime.dk/?id=173&L=0

Grammatik:
Ordbogen.com
Hjælpeverber, svage verber, syntaktisk analyse.

Arbejdsformer:
Klasseundervisning/ virtuelle arbejdsformer/ skriftligt arbejde/ cooperative learning-øvelser / grammatiske øvelser / tavleundervisning / gruppearbejde

Omfang: 10%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Die braune Vergangenheit

Fokus:
Eringdringsstrategier. Efterkommeres bearbejdning af forældrenes nazistiske fortid. Desuden fokus på Hilde M: Gammel KZ-opsynskvindes fortælling og erindring om arbejdet under krigen.

Kernestof:
Ruprecht, A. (2015): „KZ-Aufseherin: Das dunkle Geheimnis der Hilde M“. Fra: https://www.ndr.de/kultur/geschichte/chronologie/KZ-Aufseherin-Das-dunkle-Geheimnis-der-Hilde-M,kzaufseherin100.html

Sichrovsky, P. (1987): "Anna". Fra: https://www.spiegel.de/politik/ich-wars-nicht-verdammt-noch-mal-a-8576b43c-0002-0001-0000-000013522435  

Film: Im Labyrinth des Schweigens

Supplerende materiale:
Nielsen, L. B, Thellesen, M. S. og Peters, R. A. (2016): Strategier for, hvordan man omgås fortiden. I: Niemals Vergessen. Systime. Side 26-27

Familie Braun, ZDF, 2016

"Waren die Eltern Schuld?". Fra: https://www.zeitklicks.de/bundesrepublik-i/politik/frag-doch-mal/waren-die-eltern-schuld

Grammatik:
Ordbogen.com
Hjælpeverber, svage verber, personlige pronominer.

Arbejdsformer:
Klasseundervisning/ virtuelle arbejdsformer/ skriftligt arbejde/ cooperative learning-øvelser / grammatiske øvelser / tavleundervisning / gruppearbejde

Omfang: 20%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Liebe

Fokus:
Den svære kærlighed. At kunne beskrive forhold mellem personer. At kunne lave personkarakteristikker og ytre egen mening om forhold/sange/digte/film. Træning af bredt ordforråd inden for emnet.

Kernestof:
Bosse, A. (2009): "Liebe ist leise".
Fra: https://losgehts.systime.dk/?id=142&L=0

Bourani, A. (2014): "Auf anderen Wegen". Fra: https://losgehts.systime.dk/?id=144

Goethe, J.W. (1775): "Willkommen und Abschied".

Film: Isi & Ossi (2020)

Grammatik:
Ordbogen.com
Personlige pronominer, præpositioner.

Arbejdsformer:
Klasseundervisning/ virtuelle arbejdsformer/ skriftligt arbejde/ cooperative learning-øvelser / grammatiske øvelser / tavleundervisning / gruppearbejde

Omfang: 15%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer