Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
2023/24 - Hvidovre Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Katrine Bech Flarup
|
Hold
|
2023 Ty/1 (1g Ty/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Typisch deutsch
Fokus:
Hvad er typisk tysk? Vi har snakket om både fakta og fordomme. De har desuden skrevet og indspillet deres egen sang om Tyskland. Derudover fokus på grammatik og på at snakke så meget tysk som muligt.
Kernestof:
Isabel: "10 Dinge, die du nur verstehst wenn du aus Deutschland kommst." Fra: https://www.ef.de/blog/language/10-dinge-die-du-nur-verstehst-wenn-du-deutsch-bist/
"Typisch dänisch - typisch deutsch, Teil 2". Fra: https://dd.systime.dk/?id=173&L=0
Grammatik:
Ordbogen.com
Hjælpeverber, svage verber, syntaktisk analyse.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning/ virtuelle arbejdsformer/ skriftligt arbejde/ cooperative learning-øvelser / grammatiske øvelser / tavleundervisning / gruppearbejde
Omfang: 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Die braune Vergangenheit
Fokus:
Eringdringsstrategier. Efterkommeres bearbejdning af forældrenes nazistiske fortid. Desuden fokus på Hilde M: Gammel KZ-opsynskvindes fortælling og erindring om arbejdet under krigen.
Kernestof:
Ruprecht, A. (2015): „KZ-Aufseherin: Das dunkle Geheimnis der Hilde M“. Fra: https://www.ndr.de/kultur/geschichte/chronologie/KZ-Aufseherin-Das-dunkle-Geheimnis-der-Hilde-M,kzaufseherin100.html
Sichrovsky, P. (1987): "Anna". Fra: https://www.spiegel.de/politik/ich-wars-nicht-verdammt-noch-mal-a-8576b43c-0002-0001-0000-000013522435
Film: Im Labyrinth des Schweigens
Supplerende materiale:
Nielsen, L. B, Thellesen, M. S. og Peters, R. A. (2016): Strategier for, hvordan man omgås fortiden. I: Niemals Vergessen. Systime. Side 26-27
Familie Braun, ZDF, 2016
"Waren die Eltern Schuld?". Fra: https://www.zeitklicks.de/bundesrepublik-i/politik/frag-doch-mal/waren-die-eltern-schuld
Grammatik:
Ordbogen.com
Hjælpeverber, svage verber, personlige pronominer.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning/ virtuelle arbejdsformer/ skriftligt arbejde/ cooperative learning-øvelser / grammatiske øvelser / tavleundervisning / gruppearbejde
Omfang: 20%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Liebe
Fokus:
Den svære kærlighed. At kunne beskrive forhold mellem personer. At kunne lave personkarakteristikker og ytre egen mening om forhold/sange/digte/film. Træning af bredt ordforråd inden for emnet.
Kernestof:
Bosse, A. (2009): "Liebe ist leise".
Fra: https://losgehts.systime.dk/?id=142&L=0
Bourani, A. (2014): "Auf anderen Wegen". Fra: https://losgehts.systime.dk/?id=144
Goethe, J.W. (1775): "Willkommen und Abschied".
Film: Isi & Ossi (2020)
Grammatik:
Ordbogen.com
Personlige pronominer, præpositioner.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning/ virtuelle arbejdsformer/ skriftligt arbejde/ cooperative learning-øvelser / grammatiske øvelser / tavleundervisning / gruppearbejde
Omfang: 15%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240002/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60122943957",
"T": "/lectio/20240002/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60122943957",
"H": "/lectio/20240002/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60122943957"
}