Holdet 2023 ks/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution 2023/24 - Hvidovre Gymnasium og HF
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Anne Stadager, Anne Yde Vestergaard, Karen Steller Bjerregaard
Hold 2023 ks/q (1q ks/Hi, 1q ks/re, 1q ks/sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religion i det senmoderne
Titel 2 Religion Det gode samfund
Titel 3 Det gode samfund? Historiedelen
Titel 4 Migration, kulturmøde og demokrati
Titel 5 introduktion til Religion i det senmoderne
Titel 6 Migration, kulturmøde og demokrati

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religion i det senmoderne

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 54 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Religion Det gode samfund

Kristendom, diakoni og synet på fattigdom
I KS-forløbet om Det gode samfund: Hvordan har syn på og håndtering af ulighed i samfundet forandet sig fra 1800-tallet til i dag?, har religionsfaget arbejdet med følgende emner:

Introduktion til kristendom gennem arbejde med
- kristendommens grundmyte
- kristendommens menneskesyn og næstekærlighed
- opfatttelser af fattigdom og diakoni i klassiske tekster og i kristne organisationer og institutioner i Danmark.
- Luthers to-regimentelære, sekularisering, forhold mellem stat og kirke i Danmark i dag
- debat om næstekærlighed ift. syriske flygtninge og udsatte grupper i nutid.

Fokus har således været på etik, menneskesyn og forholdet mellem kirke og stat i debatter om socialt udsatte og ulighed.

Tekster:
Vi har arbejdet med følgende klassiske tekster fra Bibelen (kanon)
Titelblad til Christian d. 3s bibel, 1550
GT:
1. mos 1-2, 2,25 (Skabelsesberetning, Genesis 1)
1. mos. 2-3 (Genisis 2: Adam og Eva og Syndefaldsmyten),
2. mos. 19-20 (Åbenbaringen på Sinaj og De 10 bud)
NT:
Matt 5-7 (Bjergprædiken)
Luk. 10 (Den barmhjertige samaritaner),
Romerbrevet kapitel 5,12-21
Den apostolske trosbekendelse
Matt. 25 (Verdensdommen)
Ap.G kap 2 (Pinseunderet)
Ap.G 4,32-37 (Ejendomsfællesskabet)
Ap.G 5 (Ananias og Safira)
Dåben synoptisk opstillet
Uddrag fra ritualbogen om dåb

Nutidige tekster
Marie Krarup: "Den syriske flygtning er ikke min næste", 6. okt. 2015
Svar til Marie Krarup (Kim Hartzner): "Den syriske flygtning er også min næste", 9. oktober 2015
Theodor Jørgensen: "Kristne har ikke patent på næstekærlighed", KD 24. nov 2015
Adam & Eva: Næstekærlighed til flygtninge?, DR 2. oktober 2018
"Det vigtigste at vide om diakoni" 5. april 2018 kristendom.dk
"Flere kirker støtter fattige familier ved dåb og konfirmation", KD 14. marts 2016
Danske Verdensreligioner: Kirke og velfærdsstat og uddrag om Kirkens Korshær. Heri Tekst 3.28-3.30: "Florence Nightingale-instiktet sidder i kirkerne", "NIMBY-effekten" og "Kirken er ordets forkyndelse. Punktum."
Kirke møder modstand for socialt arbejde, KD 10.07.14
Desuden har vi været på besøg i Avedøre Kirke og tale med præst om diakoni. Forud for besøget, har vi analyseret kirkens hjemmeside.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 72 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Det gode samfund? Historiedelen

Det gode samfund?
Problemstillinger i historie:
Hvordan har samfundet historisk håndteret de fattige?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Migration, kulturmøde og demokrati

Religion:
I religion er der fokus på islam og muslimer i Danmark i dag. Der arbejdes med islam som minoritet og religiøse årsager til kulturmøde/kultursammentstød. Der fokuseres i den sammenhæng især på forholdet mellem religion og samfund og holdninger til demokrati. Jan Hjärpes model anvendes til at analysere nutidige muslimers holdninger til sharia herunder brug af tørklæde..
- Jan Hjärpes model (Sekularisme, modernisme, traditionalisme, fundamentalisme)
Minimalisme-maksimalisme
helligt-profant
myte-ritual
Grundlæggende dogmer herunder
. Profeten Muhammeds betydning (Profetens sunna og hadith-tekster)
Koranen som Guds ord
-de 5 søjler (hajj anayseres som overgangsritual med Van Genneps model)
- de 6 trosartikler
- helligsteder: Mekka, Medina, Jerusalem  samt moskeen.

Senmoderne religion: den religiøse aktør (religion som identitesmarkør), pluralisme, polarisering.
Materialer:
Perkerdansker - Religion 7:7 DR
Islam. I Grundbog til Religion C side 89-103
Forholdet mellem kønnene I Danske Verdensreligioner Islam kapitel 12 side 214-235. (Inklusiv tekst 62 tekst 63 tekst 64 tekst 65)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 55 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 introduktion til Religion i det senmoderne

Forløbet har introduceret til religionsfagets grundlæggende metoder og begreber: indefra/udefra, Myte, Ritual, Smarts Syv Dimensioner og Rambos konversionsmodel.
Vi har undersøgt danskernes forhold til religion og religion i det senmoderne ud fra begreber som fx ontologisering, potensering og subjektivering, institutionel og ikke institutionel religion, synkretisme, polarisering, den religiøse aktør m.m.
Vi har brugt Buddhisme som eksempel på en senmoderne tendens. Eleverne har set buddhalegenden, livshjulet og arbejdet med den grundlæggende Dharma.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Migration, kulturmøde og demokrati

Religion:
I religion er der fokus på islam og muslimer i Danmark i dag. Der arbejdes med islam som minoritet og religiøse årsager til kulturmøde/kultursammentstød. Der fokuseres i den sammenhæng især på forholdet mellem religion og samfund og holdninger til demokrati. Jan Hjärpes model anvendes til at analysere nutidige muslimers holdninger til sharia herunder brug af tørklæde..
- Jan Hjärpes model (Sekularisme, modernisme, traditionalisme, fundamentalisme)
Minimalisme-maksimalisme
helligt-profant
myte-ritual
Grundlæggende dogmer herunder
. Profeten Muhammeds betydning (Profetens sunna og hadith-tekster)
Koranen som Guds ord
-de 5 søjler (hajj anayseres som overgangsritual med Van Genneps model)
- de 6 trosartikler
- helligsteder: Mekka, Medina, Jerusalem  samt moskeen.

Senmoderne religion: den religiøse aktør (religion som identitesmarkør), pluralisme, polarisering.
Materialer:
Perkerdansker - Religion 7:7 DR
Islam. I Grundbog til Religion C side 89-103
Forholdet mellem kønnene I Danske Verdensreligioner Islam kapitel 12 side 214-235. (Inklusiv tekst 62 tekst 63 tekst 64 tekst 65)


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer