2023/24 - Hvidovre Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
2023/24 - Hvidovre Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 ks/q - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24
Institution
2023/24 - Hvidovre Gymnasium og HF
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Anne Stadager, Anne Yde Vestergaard, Karen Steller Bjerregaard
Hold
2023 ks/q (
1q ks/Hi
,
1q ks/re
,
1q ks/sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til religion i det senmoderne
Titel 2
Religion Det gode samfund
Titel 3
Det gode samfund? Historiedelen
Titel 4
Migration, kulturmøde og demokrati
Titel 5
introduktion til Religion i det senmoderne
Titel 6
Migration, kulturmøde og demokrati
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til religion i det senmoderne
Indhold
Kernestof:
Kære 1.q! Jeg glæder mig til at møde jer alle sammen. Jeg hedder Karen og er jeres samfundsfagslærer i Kultur-og samfundsfagsgruppen. Vi ses :-)
Hej 1.q! Vi skal undersøge, hvordan identitet påvirkes forskelligt i forskellige samfundstyper. I skal hjemmefra kigge på s. 1-4 i kompendiet - det handler om det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund.
Klar til KS; sider: 104-107, 114-119
Kauffeldt, Nielsen og Weiss Poulsen, Columbus 2020
160823 1q ks sa samfundstyper.docx
Introduktion til historie 1Q KS 2023.docx
Historiefaget i KS-faget introduktion 2023.pptx
Hej 1.q. Vi skal i dybden med normer og hvor de kommer de fra. I skal læse s. 5-10 i kompendiet. Skriv to spørgsmål som du vil spørge om i timerne.
1q ks sa 230823 normer og socialisering.docx
Husk kompendiet Introduktion til historie”
TEMA: Demokrati
Hej 1.q. Vi skal samle op på, vores vilde tavle om kønsroller fra sidst - og vi skal koble det til en teori om køn og det senmoderne samfund. Jeres lektie er at se de to videoer, der er linket til her + skrive et spørgsmål som I gerne vil have svar p
Hvad siger Anthony Giddens om det senmoderne samfund?
Køn og identitet
IMG_3073.jpeg
IMG_3074.jpeg
1q ks sa 280823 Giddens.docx
Første time i Religion! Yay!
01 Arbejdsseddel til senmoderne religion.docx
Medbring KS-bogen og kompendiet "Magt og styreformer fra Antikken til i dag" og hav det hele parat, når timen går i gang.
Vi indleder med at sammenligne jeres svar til værdiundersøgelsen om danskerne og deres religion med resultaterne fra værdiundersøgelsen. Læs hjemme definitionen af begreber om religion i det senmoderne samfund. Understreg, så du kan forklare (nogle a
Grundbog til Religion C, Madsen et.al, Systime 2012; sider: 17, 267-268
Husk KS-bogen + kompendiet til "Magt og styreformer"
Husk at tage kompendiet med i biografen og noget at skrive med.
Afsnit
Hej 1q - vi skal arbejde videre med identitet. Vi skal samle op på det, I oplevede på Ungdommens Folkemøde. Læs de angivne sider hjemmefra - det er s. 13 og 14 i kompendiet.
SamfNU C; sider: 7, 15
Red.: Morten Winther Bülow, Systime 2017
En dansk muslim fortæller.docx
1q ks sa 180923.docx
Religion i det senmoderne Buddhisme.pdf
Arbejdsspørgsmål til side 48-50 KS-bogen.docx
Medbring historiekompendiet "Styreformer fra Antikken til i dag". Vi ser filmen "En kongelig affære" færdig i dag.
Roller i grupperarbejdet 1q.pptx
Link til Mads Mikkelsen og Nikolaj Arcel
Samsara - Genfødselshjulet.pdf
Buddhisme introduktion
Vi skal arbejde med forskellige former for materiale og undersøge, hvad normer om køn betyder.
Hver fjerde føler sig begrænset af deres køn
DR2 Uden køn - dokumentarudsendelse
1q ks sa 021023.docx
Religionssociologi.docx
Medbring KS-bogen og historiekompendiet
Forberede afsluttende gruppefremlæggelser
1q ks sa afsluttende præsentationer med bilag.docx
Buddhisme undersøgende undervisning.docx
De syv dimensioner arbpapir.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 54
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Religion Det gode samfund
Kristendom, diakoni og synet på fattigdom
I KS-forløbet om Det gode samfund: Hvordan har syn på og håndtering af ulighed i samfundet forandet sig fra 1800-tallet til i dag?, har religionsfaget arbejdet med følgende emner:
Introduktion til kristendom gennem arbejde med
- kristendommens grundmyte
- kristendommens menneskesyn og næstekærlighed
- opfatttelser af fattigdom og diakoni i klassiske tekster og i kristne organisationer og institutioner i Danmark.
- Luthers to-regimentelære, sekularisering, forhold mellem stat og kirke i Danmark i dag
- debat om næstekærlighed ift. syriske flygtninge og udsatte grupper i nutid.
Fokus har således været på etik, menneskesyn og forholdet mellem kirke og stat i debatter om socialt udsatte og ulighed.
Tekster:
Vi har arbejdet med følgende klassiske tekster fra Bibelen (kanon)
Titelblad til Christian d. 3s bibel, 1550
GT:
1. mos 1-2, 2,25 (Skabelsesberetning, Genesis 1)
1. mos. 2-3 (Genisis 2: Adam og Eva og Syndefaldsmyten),
2. mos. 19-20 (Åbenbaringen på Sinaj og De 10 bud)
NT:
Matt 5-7 (Bjergprædiken)
Luk. 10 (Den barmhjertige samaritaner),
Romerbrevet kapitel 5,12-21
Den apostolske trosbekendelse
Matt. 25 (Verdensdommen)
Ap.G kap 2 (Pinseunderet)
Ap.G 4,32-37 (Ejendomsfællesskabet)
Ap.G 5 (Ananias og Safira)
Dåben synoptisk opstillet
Uddrag fra ritualbogen om dåb
Nutidige tekster
Marie Krarup: "Den syriske flygtning er ikke min næste", 6. okt. 2015
Svar til Marie Krarup (Kim Hartzner): "Den syriske flygtning er også min næste", 9. oktober 2015
Theodor Jørgensen: "Kristne har ikke patent på næstekærlighed", KD 24. nov 2015
Adam & Eva: Næstekærlighed til flygtninge?, DR 2. oktober 2018
"Det vigtigste at vide om diakoni" 5. april 2018
kristendom.dk
"Flere kirker støtter fattige familier ved dåb og konfirmation", KD 14. marts 2016
Danske Verdensreligioner: Kirke og velfærdsstat og uddrag om Kirkens Korshær. Heri Tekst 3.28-3.30: "Florence Nightingale-instiktet sidder i kirkerne", "NIMBY-effekten" og "Kirken er ordets forkyndelse. Punktum."
Kirke møder modstand for socialt arbejde, KD 10.07.14
Desuden har vi været på besøg i Avedøre Kirke og tale med præst om diakoni. Forud for besøget, har vi analyseret kirkens hjemmeside.
Indhold
Kernestof:
01 Det gode samfund arbsp.docx
Medbring KS-bogen
Arbejdsseddel samfundets håndtering af fattigdom 1500-1900-tallet.docx
Det gode samfund historie-kompendium.pdf
Vi indleder med at samle op på arbejdsspørgsmålene til teksten fra sidst. Derefter skal vi arbejde med den kristne grundmyte.
Læs s. 3-4 i kompendiet "Det gode samfund". Det er kildeteksten "Mette Margrethe Rasmusdatters supplik til kongen, 1790". Hvis du var fraværende (det var der desværre flere, der var), da kompendiet blev udleveret, må du tilbage og finde det i skemaet
Medbring kompendiet "Det gode samfund - Fattigdom og velfærdsstat i Danmark" samt KS-bogen.
Fokus s. 48-53 Velfærdsstatens rødder værdigt og ikke-værdigt trængende.docx
Vi skal videre med velfærdsmodellerne - nu med særligt fokus på den universelle model og hvordan den hænger sammen med samfundsøkonomien. I skal hjemmefra se vedhæftede materiale igennem, herunder særligt de forskellige figurer/ modeller.
Velfærdsmodeller og økonomisk kredsløb fra KLAR TIL KS.pdf
Klar til KS; sider: 62-64, 86-87, 94-101
Kauffeldt, Nielsen og Weiss Poulsen, Columbus 2020
1q ks sa 131123 økonomisk kredsløb.docx
Vi læser tekster fra Det gamle og Det nye Testamente med fokus på at forstå den kristne grundmyte. HUSK kompendium.
03 Moselov og bjergprædikenen arbejdsspørgsmål.docx
Vi skal arbejde med velfærdsstatens udfordringer og forberede spørgsmål til næste gang, hvor vi får besøg af Dansk Socialrådgiverforening. I skal hjemmefra undersøge de vedhæftede materialer.
image.png
1q ks sa 201123 vfs udfordringer.docx
Gruppeopgaver velfærdsstatens udfordringer.docx
Kristendom basis1
I arbejder med tekster om diakoni fra NT
Den barmhjertige samaritaner
Vi samler op på besøget af Dansk Socialrådgiverforening. Og så skal I lave nogle små præsentationer for hinanden om hvordan manglen på arbejdskraft presser velfærdsstaten.
1q ks sa 291123 kampen om arbejdskraften.docx
debat om arbejdskraft artikler.docx
Elevskema til formativ feedback.pdf
Evalueringsskemaer til formativ evaluering
Medbring KS-bogen og kompendiet til historie
Aktivititetskalender 1q.docx
Medbring KS-bogen og historiekompendiet
Fokus s 53-57 Efterkrigstidens sociale velfærdsstat.docx
Hej 1q. I skal arbejde selv i dette modul. I skal sidde i 209, og undervejs kommer Anne S ind og henter de af jer, der skal til evalueringssamtale. Se i arbejdssedlen, hvad I skal lave i timen.
Realitytjek: Alex Vanopslagh møder kontanthjælpsmodtager
1q ks sa 041223.docx
Besøg i Avedøre Kirke
Medbring historiekompendiet og KS-bogen
Arbejdsseddel Gør din pligt kræv din ret.docx
økonomisk politik.pdf
Hej 1.q. Vi skal undersøge, hvad økonomisk politik er, og hvordan det hænger sammen med velfærdsstatens udfordringer. I skal hjemmefra kigge på den vedhæftede figur, der er en oversigt over forskellige former for økonomisk politik.
1q ks sa 121223.docx
Vi afholder fernisering på plakaterne med de økonomipolitiske udspil :-)
Kristne har ikke patent på næstekærlighed
Vi afrunder vores arbejde med næstekærlighed i nutid flygtningedebat. HUSK noter
HUSK jeres noter til teksterne om de syriske flygtninge og næstekærlighed
Medbring kompendiet “Det gode samfund”.
Velfærdsstaten og de universelle rettigheder, efter 1849
Godt nytår, 1q! Vi skal undersøge, hvad de nye kontanthjælpsregler går ud på, herunder hvad arbejdspligt betyder.
Ny kontanthjælpsaftale giver ro i systemet - mens mindst 10.000 falder i ydelser
1q ks sa 100124 kontanthjælpsreform.docx
Medbring kompendiet
Kirke og velfærdsstat arbsp.docx
Diakoni
Kirke og velfærdsstat fra Danske Verdensreligion Kristendom.pdf
Medbring kompendiet til "Det gode samfund" i historie samt noter
Historien om de fattige, del 1.docx
https://www.dr.dk/nyheder/politik/ny-kontanthjaelpsaftale-giver-ro-i-systemet-mens-mindst-10000-falder-i-ydelser
Husk kompendiet
Fokus s. 57-62 Velfærdsstatens krise, nyorientering i 1990erne, velfærdsstatens fremtid.docx
Reformation, Luther og toregimentelære.pptx
Fattigdom har ødelæggende konsekvenser for mennesker – også i Danmark • POV International
Julevarme til hjemløse
Vi skal undersøge, hvorfor social lighed er et økonomisk mål i velfærdsstaten
1q ks sa 240124.docx
målkonflikter.pdf
Medbring kompendiet og noter til velfærdsstaten
Fattigdom i Danmark - undersøgende uv. i grupperoller.docx
Flere kirker støtter fattige familier ved barnedåb og konfirmation
Barnedåb i folkekirken
Dokument til arbejdsstationer om dåben.docx
Kultdrama og overgangsritual.pptx
Medbring 1 computer i hver gruppe, telefon, som kan gå på teams-appen, samt rejsekort/penge til transport.
Eksempler på folkedrab
Historien om de fattige del 4.docx
Vi skal arbejde med sammenhængen mellem social arv og velfærdsøkonomi.
Bourdieu og social arv i Luk samfundet op 3. udg.pdf
1q ks sa 310124 Bourdieu.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 72
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Det gode samfund? Historiedelen
Det gode samfund?
Problemstillinger i historie:
Hvordan har samfundet historisk håndteret de fattige?
Indhold
Kernestof:
Medbring KS-bogen
Arbejdsseddel samfundets håndtering af fattigdom 1500-1900-tallet.docx
Det gode samfund historie-kompendium.pdf
Vi indleder med at samle op på arbejdsspørgsmålene til teksten fra sidst. Derefter skal vi arbejde med den kristne grundmyte.
Læs s. 3-4 i kompendiet "Det gode samfund". Det er kildeteksten "Mette Margrethe Rasmusdatters supplik til kongen, 1790". Hvis du var fraværende (det var der desværre flere, der var), da kompendiet blev udleveret, må du tilbage og finde det i skemaet
Medbring kompendiet "Det gode samfund - Fattigdom og velfærdsstat i Danmark" samt KS-bogen.
Fokus s. 48-53 Velfærdsstatens rødder værdigt og ikke-værdigt trængende.docx
Vi skal videre med velfærdsmodellerne - nu med særligt fokus på den universelle model og hvordan den hænger sammen med samfundsøkonomien. I skal hjemmefra se vedhæftede materiale igennem, herunder særligt de forskellige figurer/ modeller.
Velfærdsmodeller og økonomisk kredsløb fra KLAR TIL KS.pdf
Klar til KS; sider: 62-64, 86-87, 94-101
Kauffeldt, Nielsen og Weiss Poulsen, Columbus 2020
1q ks sa 131123 økonomisk kredsløb.docx
Vi læser tekster fra Det gamle og Det nye Testamente med fokus på at forstå den kristne grundmyte. HUSK kompendium.
03 Moselov og bjergprædikenen arbejdsspørgsmål.docx
Vi skal arbejde med velfærdsstatens udfordringer og forberede spørgsmål til næste gang, hvor vi får besøg af Dansk Socialrådgiverforening. I skal hjemmefra undersøge de vedhæftede materialer.
image.png
1q ks sa 201123 vfs udfordringer.docx
Gruppeopgaver velfærdsstatens udfordringer.docx
Kristendom basis1
I arbejder med tekster om diakoni fra NT
Den barmhjertige samaritaner
Vi samler op på besøget af Dansk Socialrådgiverforening. Og så skal I lave nogle små præsentationer for hinanden om hvordan manglen på arbejdskraft presser velfærdsstaten.
1q ks sa 291123 kampen om arbejdskraften.docx
debat om arbejdskraft artikler.docx
Elevskema til formativ feedback.pdf
Evalueringsskemaer til formativ evaluering
Medbring KS-bogen og kompendiet til historie
Aktivititetskalender 1q.docx
Medbring KS-bogen og historiekompendiet
Fokus s 53-57 Efterkrigstidens sociale velfærdsstat.docx
Hej 1q. I skal arbejde selv i dette modul. I skal sidde i 209, og undervejs kommer Anne S ind og henter de af jer, der skal til evalueringssamtale. Se i arbejdssedlen, hvad I skal lave i timen.
Realitytjek: Alex Vanopslagh møder kontanthjælpsmodtager
1q ks sa 041223.docx
Besøg i Avedøre Kirke
Medbring historiekompendiet og KS-bogen
Arbejdsseddel Gør din pligt kræv din ret.docx
økonomisk politik.pdf
Hej 1.q. Vi skal undersøge, hvad økonomisk politik er, og hvordan det hænger sammen med velfærdsstatens udfordringer. I skal hjemmefra kigge på den vedhæftede figur, der er en oversigt over forskellige former for økonomisk politik.
1q ks sa 121223.docx
Vi afholder fernisering på plakaterne med de økonomipolitiske udspil :-)
Kristne har ikke patent på næstekærlighed
Vi afrunder vores arbejde med næstekærlighed i nutid flygtningedebat. HUSK noter
HUSK jeres noter til teksterne om de syriske flygtninge og næstekærlighed
Medbring kompendiet “Det gode samfund”.
Velfærdsstaten og de universelle rettigheder, efter 1849
Godt nytår, 1q! Vi skal undersøge, hvad de nye kontanthjælpsregler går ud på, herunder hvad arbejdspligt betyder.
Ny kontanthjælpsaftale giver ro i systemet - mens mindst 10.000 falder i ydelser
1q ks sa 100124 kontanthjælpsreform.docx
Medbring kompendiet
Kirke og velfærdsstat arbsp.docx
Diakoni
Kirke og velfærdsstat fra Danske Verdensreligion Kristendom.pdf
Medbring kompendiet til "Det gode samfund" i historie samt noter
Historien om de fattige, del 1.docx
https://www.dr.dk/nyheder/politik/ny-kontanthjaelpsaftale-giver-ro-i-systemet-mens-mindst-10000-falder-i-ydelser
Husk kompendiet
Fokus s. 57-62 Velfærdsstatens krise, nyorientering i 1990erne, velfærdsstatens fremtid.docx
Reformation, Luther og toregimentelære.pptx
Fattigdom har ødelæggende konsekvenser for mennesker – også i Danmark • POV International
Julevarme til hjemløse
Vi skal undersøge, hvorfor social lighed er et økonomisk mål i velfærdsstaten
1q ks sa 240124.docx
målkonflikter.pdf
Medbring kompendiet og noter til velfærdsstaten
Fattigdom i Danmark - undersøgende uv. i grupperoller.docx
Flere kirker støtter fattige familier ved barnedåb og konfirmation
Barnedåb i folkekirken
Dokument til arbejdsstationer om dåben.docx
Kultdrama og overgangsritual.pptx
Medbring 1 computer i hver gruppe, telefon, som kan gå på teams-appen, samt rejsekort/penge til transport.
Eksempler på folkedrab
Historien om de fattige del 4.docx
Vi skal arbejde med sammenhængen mellem social arv og velfærdsøkonomi.
Bourdieu og social arv i Luk samfundet op 3. udg.pdf
1q ks sa 310124 Bourdieu.docx
Vi skal lave en begrebskuffert til forløbet om velfærdsstatens økonomi.
Synopsisarbejde 23q Det gode samfund KS 2024.docx
Regulativ for Svendborg Købstads Fattig- og arbejdsanstalt 1872.docx
Lyt hjemme til artiklen, som du finder under linket. Det tager 15 minutter. Skriv dine tanker efter at have lyttet i en note på din telefon og tag noten med til undervisningen. Her er linket til artiklen: En ung kvindes død blev dråben. Nu brænder ir
DRTV - Det iranske oprør indefra
1q HO - Iran før og nu
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 84
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Migration, kulturmøde og demokrati
Religion:
I religion er der fokus på islam og muslimer i Danmark i dag. Der arbejdes med islam som minoritet og religiøse årsager til kulturmøde/kultursammentstød. Der fokuseres i den sammenhæng især på forholdet mellem religion og samfund og holdninger til demokrati. Jan Hjärpes model anvendes til at analysere nutidige muslimers holdninger til sharia herunder brug af tørklæde..
- Jan Hjärpes model (Sekularisme, modernisme, traditionalisme, fundamentalisme)
Minimalisme-maksimalisme
helligt-profant
myte-ritual
Grundlæggende dogmer herunder
. Profeten Muhammeds betydning (Profetens sunna og hadith-tekster)
Koranen som Guds ord
-de 5 søjler (hajj anayseres som overgangsritual med Van Genneps model)
- de 6 trosartikler
- helligsteder: Mekka, Medina, Jerusalem samt moskeen.
Senmoderne religion: den religiøse aktør (religion som identitesmarkør), pluralisme, polarisering.
Materialer:
Perkerdansker - Religion 7:7 DR
Islam. I Grundbog til Religion C side 89-103
Forholdet mellem kønnene I Danske Verdensreligioner Islam kapitel 12 side 214-235. (Inklusiv tekst 62 tekst 63 tekst 64 tekst 65)
Indhold
Kernestof:
Hej 1.q. Vi skal i gang med årets sidste KS-forløb - det handler om migration. Vi starter med at undersøge, hvad migrationsbegrebet dækker over og hvorfor mennesker migrerer. I skal kigge på læselektien hjemmefra og I skal medbringe den blå bog: 'Kul
DRTV - Explainer: Sådan bliver migranter efterladt på middelhavet
Christina B Hansen, Lene Madsen, Sofie Reimick: Kultur og Samfund 3. udg., Systime; sider: 253-259, 263-265, 267-269
1q ks sa 030424.docx
Vi skal samle op på de teoretiske forklaringer på migration. I skal medbringe og bruge den blå ks-bog: Kultur og samfund. læsestoffet er det samme som i sidste uge.
1q ks sa 080424.docx
Vi skal undersøge, hvad der har betydning for Danmarks migrationspolitik... medbring computer.
1q ks sa 100424.docx
sp til migration i perspektiv.docx
Vi indleder med at repetere begreber knyttet til islams formative periode. Hvis man ikke var til undervisning sidst, er det vigtigt at læse s. 92-95 hjemme. Alle skal læse Tekst 2 om Muhammeds åbenbaringer, s. 94. Vi arbejder med analyse af myter.
Søjlerne
Vi skal arbejde med forskellige perspektiver på udlændingepolitik og integration. Ud fra de begreber og integrationsmodeller I kan læse om i dagens lektie, skal undersøge de politiske partiers udlændingepolitik. Husk den blå KS-bog (også min, hvis I
Integrationens 4 dimensioner.pdf
1q ks sa 150424 integrationspolitik.docx
oplæg
Husk at læse om Trosforestillinger hjemmefra og løse opgave 6 og 7, s. 108-109
I får afgrænset tid til at færdiggøre jeres præsentationer om partiernes udlændinge og integrationspolitik - og så skal vi høre dem alle sammen! Husk jeres blå KS-bog.
integration Soc Dem.pdf
DK-demokraterne - holdning til integration.pdf
Enhedslisten.pdf
Moderaterne (1).pdf
2.2 Inddeling af partierne
Vi skal samle op på, hvordan man kan forklare, at partierne har forskellige holdninger til udlændinge- og integrationspolitik. I skal bruge linket til at tilgå jeres læselektie (med unilogin). Læs afsnittene 'Inddeling af partierne' + 'Inddeling efte
1q ks sa 250424.docx
Ingen lektier, men husk kompendiet.
Sharia
Vi skal diskutere, hvad et parallelsamfund er. Læs lektien hjemmefra!
DRTV - TVA: Den mest sorte industri i Danmark har knækket CO2-kurven
1q ks sa 290424.docx
Vi skal undersøge de identitetsmæssige perspektiver ift at være en minoritet i samfundet. Læs lektien hjemmefra.
1q ks sa 010524.docx
Medbring kompendiet
Idealtyper og demokrati
Titel
Islam i det senmoderne - hajj
Vi skal undersøge, hvordan vi kan forstå og forklare kulturforskelle. Ingen nye lektier.
1q ks sa 060524 jeg og vi kultur medborgerskab.docx
Husk kompendiet "Migration og kulturmøder"
Vi skal arbejde med, hvad det vil sige, at være en medborger - kan man være medborger uden at være statsborger?
Statsborger, medborger og modborger
6.6: Politisk deltagelse og medborgerskab
Video om MODBORGERSKAB
1q ks sa 130524 ARBEJDSARK.docx
1q ks sa 130524.docx
Vi forbereder ekskursion til Imam Malik-moskeen
Medbring kompendiet "Migration og kulturmøder"
Vi skal indsamle fødselsdatoer på alle jer, der er tilmeldt Hamborgturen... og så skal vi videre med medborgerskabsproblematikkerne...
1q ks sa 150524.docx
Besøg i Imam Malik Moskeen, Gammel Køgelandevej 113. HUSK buskort, bil eller cykel, så du kan møde ved moskeen kl. 12.15 og transportere dig tilbage til skolen efterfølgende. Det tager op til 30 minutter med offentlig transport... Medbring kuglepen
Vi arbejder med euroislam
1q ks årsprøve 2024 instruks og bilag.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 55
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
introduktion til Religion i det senmoderne
Forløbet har introduceret til religionsfagets grundlæggende metoder og begreber: indefra/udefra, Myte, Ritual, Smarts Syv Dimensioner og Rambos konversionsmodel.
Vi har undersøgt danskernes forhold til religion og religion i det senmoderne ud fra begreber som fx ontologisering, potensering og subjektivering, institutionel og ikke institutionel religion, synkretisme, polarisering, den religiøse aktør m.m.
Vi har brugt Buddhisme som eksempel på en senmoderne tendens. Eleverne har set buddhalegenden, livshjulet og arbejdet med den grundlæggende Dharma.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Migration, kulturmøde og demokrati
Religion:
I religion er der fokus på islam og muslimer i Danmark i dag. Der arbejdes med islam som minoritet og religiøse årsager til kulturmøde/kultursammentstød. Der fokuseres i den sammenhæng især på forholdet mellem religion og samfund og holdninger til demokrati. Jan Hjärpes model anvendes til at analysere nutidige muslimers holdninger til sharia herunder brug af tørklæde..
- Jan Hjärpes model (Sekularisme, modernisme, traditionalisme, fundamentalisme)
Minimalisme-maksimalisme
helligt-profant
myte-ritual
Grundlæggende dogmer herunder
. Profeten Muhammeds betydning (Profetens sunna og hadith-tekster)
Koranen som Guds ord
-de 5 søjler (hajj anayseres som overgangsritual med Van Genneps model)
- de 6 trosartikler
- helligsteder: Mekka, Medina, Jerusalem samt moskeen.
Senmoderne religion: den religiøse aktør (religion som identitesmarkør), pluralisme, polarisering.
Materialer:
Perkerdansker - Religion 7:7 DR
Islam. I Grundbog til Religion C side 89-103
Forholdet mellem kønnene I Danske Verdensreligioner Islam kapitel 12 side 214-235. (Inklusiv tekst 62 tekst 63 tekst 64 tekst 65)
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
Log ind
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/20240002/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60150643049", "T": "/lectio/20240002/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60150643049", "H": "/lectio/20240002/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60150643049" }