2023/24 - NEXT - Vestskoven Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
2023/24 - NEXT - Vestskoven Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet A 2022 SP/3 STX VF - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2023/24
Institution
2023/24 - NEXT
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Queren Aliana Ortiz
Hold
A 2022 SP/3 STX VF (
A 1g SP/3 STX VF
,
A 2g SP/3 STX VF
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Caminando
Titel 2
Kulturmødet - Un mes en Målaga
Titel 3
Música y baile
Titel 4
Mexico
Titel 5
Los jóvenes en España (eksamen)
Titel 6
Caminando
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Caminando
Caminando grundbog kap. 1- 5
Grammatiske tider: nutid, nær fremtid
Indhold
Kernestof:
https://squiz.systime.dk/index.php?id=18&systime_quiz%5bquiz%5d=3695
1.g 2022 slide 25
Kig på endelserne i ER og IR verber og prøv at huske dem udenad
Repeter ar, er og ir bøjning og skriv 2 sætning med hver verbum som afleveres i elevfeedbak 1. modul
De spanske ord står i uorden. Omrokér dem, så sætningen får samme betydning som den danske oversættelse. Afleveres i elevfeedback 1. modul. For hjælp kan i kigge i Caminando bogen kap 1 a + cap 1b: Caminando grundbog
Lektien er at repeter bøjningen af ESTAR, så I kan huske det udenad.
Tag hørtelefoner med
Lektien er at øve udsagnsordet Tener + udtryk med tener (prøv at huske så mange udtryk som muligt) Quizlet tener
Kære alle
Lektien er at lære så mange udtryk med tener som muligt: Quizlet tener
Lektien er at øve sig på El tiempo (vejr): El tiempo Prøv at huske så mange ord som muligt udenad
Lektien er at repetere -ar, er og ir bøjning og aflever i elevfeedback 3 sætninger med 2 verber i hver sætning. Husk at bøje verberne efter subjektet (grundladdet)
Repetition adjektiver: lektien er at kigge på forklaringen af adjektiver Adjektiver (tillægsord).pdf og lav denne Quiz
Da jeg skal til Torverunde i forbindelse med 3.års SRP opgave, skal I arbejde selv.
Lektien for i dag er:
Vi ser en film i dag ;-)
Da jeg er på kursus, skal I arbejde selv med Opgave: Filmen El bola
Lektien er at kigge på gloser som bruges til at beskrive billeder. I for brug for de gloser i timen, så prøv at lære nogle gloser udenad Caja de herramientas 2: Cómo hablar de una imagen (ordliste til billedbeskrivelse)
I dag skal I arbejde i grupper med at lave PP præsentationen om en by i Cataluña
I skal blive gode til tallene 1-100 på spansk, da vi skal spille Bingo d. 20/12 ;-)
Samme lekti som i går: Læs og forstå kap 4b: ¿Qué haces en tu tiempo libre? til i morgen
I skal øve tallene 1-99 til i morgen ;-)
Vi spiller Bingo i dag. Så husk at øve tallene 1-99 på spansk
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 51
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kulturmødet - Un mes en Målaga
Tekster om un ung dansk pige der er taget til Spanien og fortæller om sit møde med Spanien, spanierne og spansk kultur i forskellige genrer: breve, dagbøger, artikler, mails, læserbreve og blogindlæg.
Bogen har fokus på kulturmødet og ligheder og forskelle mellem en dansk og spans familie. Bagen kommer ind på unge i Spanien og deres liv og drømme og om spansk kultur lige fra kunst til køkultur.
Forløbet lægger naturligt op til refleksion og diskussion af, hvordan man møder en ny kultur, og herved trænes elevernes interkulturelle kommunikative kompetencer.
Træning af delprøve 1-lignende opgaver, og genrer fra delprøve 2.
Indhold
Kernestof:
Hola alumnos!
Lektien er at repetere og huske endelserne i -ar, -er og -ir verber udenad og desuden skal I udfylde "verbeskemaet" nedenfor med de rigtige bøjninger.
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=218845
image.png
I skal skrive i elevfeedback 5 sætninger i nærfremtid. I skal bruge andre verber end hablar, comer, vivir. :-)
Arbejde selv modul:
Alle har set en spansk film til i dag og lavet opgaverne fra i går (se i skemaet)
Husk hele bøjningen af tener udenad og øv udtryk med tener her: Tener udtryk
Queridos alumnos
Vi ser en film i dag!
I skal logge på Filmstriben og se filmen "Sin nombre":
Arbejde- selv
Vi begynder med forløbet Música y baile
Hvis man ikke nåede i timen, skal man lave slide 8-10 Música y baile 2023 og aflevere i elvfeedback 1. modul
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 45
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Música y baile
Eleverne har gennem forløbet fået en introduktion til musik og dans i den spansktalende verden.
Formålet med forløbet har været, at give eleverne indblik i både spansk - og latinamerikansk kultur gennem forskellige stilarter inden for musik og dans: Salsa, bachata, reggaeton, flamenco og latinamerikansk hip hop.
Forløbet har desuden haft et grammatisk fokus på de to datidsformer: Præteritum og imperfektum.
Materiale:
Kompendium "Música y baile"
Forskellige sangtekster og musikvideoer knyttet til temaet
Videoer fra
Restudy.dk
: Regelmæssig præteritum & regelmæssig imperfektum
Øvelser fra Minlæring.dk
Indhold
Kernestof:
Jeg har nu lavet grupperne og I skal fremover sidde i disse grupper:
Kære spanskhold
I arbejder videre med opgaverne fra i går:
image.png
Tag hørertelefoner med.
Da jeg skal på workshop i dag, skal I arbejde selv med følgende:
Lektien er at træne lytte-forståelse. Se fremgangsmåden:
Kære alle
Música y baile 2023
I dag arbejder vi med en af datiderne (pretérito) og med en delprøve 1 på min læring.
Dem der ikke var til spansk sidste gang skal logge på min læring, læse teksten om Shakira Minlæring som er en delprøve 1. '
Música y baile 2023-2024
Omfang
Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Mexico
Material: Aby de Mexico y Frida Khalo
Documental DRTV Hvem var Frida Kahlo
https://www.dr.dk/drtv/se/hvem-var-frida-kahlo_245309
Indhold
Kernestof:
I timen fortsætter I med at lave og blive færdige med præsentationen af jeres artikel fra sidste uge. Og så skal I præsentere den for hindanden.
Lektien: I skal være færdige med alle øvelser i delprøven Shakira på min læring https://app.minlaering.dk/lektier?vis=249452
Vi laver øvelser med "que y como". I finder dem under lektier på min læring: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=252564
VIGTIGT: Eleverne fra 2 t skal komme til historie hos Sigrid i dag.
Husk at øve jer på præsentationen af jeres artikel (som I afleverede sidste uge). I timen skal I præsentere for hinanden.
I dag begynder vi et nyt forløb: Mexico!
Afsnit
I skal arbejde selv. I skal se en kort film og lave opgaverne: Med lukket mund opgaver.docx Afleveres senest i dag kl.23
I dag skal I lave en delprøve 1 uden hjælpe midler, så I skal træne verbernes bøjning og gloser til at beskrive billeder.
Se dokumentar om Frida og skriv nogle noter om det vigtigste mens du ser den, så du kan huske hvad dokumentaren handler om: https://www.dr.dk/drtv/se/hvem-var-frida-kahlo_245309 (50 min). Aflever noterne i elevfeedback 1 modul.
I skal arbejde selv i dag. Se hvad du skal lave i PP slide 14 Mexico 2024
Husk at tage høretelefoner med
45 min: færdiggørelse PP (Fremlægges i morgen) - Husk at alle skal have adgang til dokumentet med fremlæggelsen
Mens grupperne fremlægger, skal I lave den skriftlige opgave som ligger i Præsentation
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Los jóvenes en España (eksamen)
Formål:
- at få kendskab til unges liv og vilkår i Spanien med fokus på både fritid og arbejde.
- at få en forståelse for forståelse af den aktuelle situation i Spanien og være i stand til at sætte de unge spanieres situation i sammenligning med deres eget liv og på denne måde styrke deres interkulturelle kompetence.
- at få et indblik i hvorfor de unge emigrerer og konsekvenserne
- at perspektivere de unge spaniers vilkår sammenlignet med danskernes.
Faglige mål:
-læse og forstå spansksprogede tekster inden for forskellige genrer og af forskellige sværhedsgrad
- være i stand til at samtale om afgrænsede emner på spansk og sætte dem i et historisk og globalt perspektiv
- tilegne sig viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold for de unge i Spanien
- tilegne sig viden og forståelse af den aktuelle situation i Spanien
Materiale:
Eva Rosenkilde, “La buena vida”, Gyldendal 2013:
-Estrella de Sevilla
-David de Vals
-Mireia
Ole Louman, “Nuevos retratos”, La generación de los mil euros, Gyldendal 2018.
Camilla Jürgensen/Lærke Marie Ryge, Un mes en málaga kap 1- 4
Film:
“Perdiendo el norte”, Netflix (2015)
Delprøver:
Una chica morena (spansk portalen)
Opgave om fuga de cerebros
Indhold
Kernestof:
image.png
I dag skal vi arbejde med en tekst som handler om en pige som hedder Aby fra Mexico.
I skal træne gloser ved at øve jer på disse 3 quizlet. Desuden skal I skrive 6 -9 sætninger på spansk, hvor I inddrager de gloser i har øvet jer i. Sætningerne afleveres i elevfeedback 1. modul før timen begynder.
Da jeg er på tur med 1g, skal I arbejde selv med jeres Aflevering artikel om Mexico.
I dag forsætter vi med at arbejde med noget grammatik
1: Oskar, David, Hassan Ali 2: Ali, Kübra, Arwah, Nadia, 3: Haiqa, Alisha, Arzo, Safa, 4: Malou, Caroline, Melissa, Aleyna 5: Aliya og Nida
I skal være klar til jeres præsentation. I timen får I 10 min til at koordinere og øve jer. Husk at I ikke skal hele tiden læse op når I præsenterer.
Lee sobre el gerundio y haz los ejercicios Repeticion 2g (lav øvelse 1 og 2 under gerundium)
Lær disse ord udenad
Øv jer til DP1 uden hjælpemidler
genrer delprøve 2
El programa de hoy:
Der er 2 lektier for i dag:
I skal bruge jeres mobiler i dag- så husk at den skal være opladet ;-)
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Ansvarlighed
IT
Lectio
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Caminando
Caminando grundbog kap. 1- 5
Grammatiske tider: nutid, nær fremtid
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
Log ind
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53497022190", "T": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53497022190", "H": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53497022190" }