Holdet A 2022 SP/4 STX VF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Louise Balsløv
Hold A 2022 SP/4 STX VF (A 1g SP/4 STX VF, A 2g SP/4 STX VF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introducción al español.
Titel 2 Repetition 1.g grammatik
Titel 3 Un Mes en Málaga - jóvenes en España
Titel 4 Música y baile
Titel 5 Mexico
Titel 6 Forløb#4
Titel 7 Forløb#6

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introducción al español.

Oversigt - Introduktion til spansk og den spanske verden.

Forløbsbeskrivelse: INTRODUKTION: fonetik, grammatik, tekster, samtale, og den spanske verden (sprog og kultur).

BØGER:

1. GRAMÁTICA BÁSICA (ibog, SYSTIME): Introduktionsbog til spansk fonetik og grammatik med øvelser.

2. EL SUR: Praktiske øvelser og grammatik. Spansk begyndergrundbog med oplæsning af tekster, kortfattet grammatik og interaktive opgaver. Marcelo Cea, Fernando López Serrano og Lilia Kristensen. SYSTIME-ibog,

3. Glydendal online ordbøger.

ANDRE PÆDAOGISKE MIDLER: diktat, fremlægelse, gruppearbejde, media (internet, podcast, videoer osv.), sange på spansk osv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 144,00 moduler
Dækker over: 114 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Un Mes en Málaga - jóvenes en España

I forløbet har vi taget udgangspunkt i e-bogen "Un mes en Malaga".
Vi har gennem arbejdet med kapitlerne fået et kendskab til den spanske kultur med særligt fokus på Malaga, aktiviteter i byen, Picasso og spaniernes særlige spisekultur sammenlignet med den danske.

I forløbet har der desuden været et særligt fokus på de unge spaniere, el botellón og de unge spanieres leve - og arbejdsforhold og arbejdet med et specifikt ordforråd i denne forbindelse.

Materiale:

"Un Mes en Malaga". MitDigitaleGym  (2018)
Cap. 1-8

"España en la calle". Systime (2019)
Cap. 2:
https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=138

Textos:

Uddrag af artikel fra Zetland 2019:
"Spanske Teresa var endelig ved at få et job, da corona ramte. Men måske er der lys på vej for Sydeuropas ‘tabte generation"

Illustration: Maria Hergueta for Zetland
Af Sidsel Hoe 19. august 2020⋅
TERESA MONTEAGUDOS LIV


ORDFORRÅD:
At håbe: Esperar
Livskvalitet: Calidad de vida
Person der kun tjener 1000 euro om måneden:
Mileurista (m/f)
Ingenting fast: Nada fijo
At frigøre sig/selvstændiggøre sig: Independizarse
At finde arbejde: Conseguir trabajo
At leje: Alquilar
Tilstrækkeligt: Lo suficiente
Kandidat: Licenciado (m)
At leve: Vivir
Penge: Dinero (m.)
Uden kontrakt: Sin contrato
Løn: Sueldo (m)
At dele lejlighed: Compartir piso
At tjene: Ganar
At tjene til føden: Ganarse la vida
At bruge (penge på): Gastar
Fritid: Tiempo libre (m)
At arbejde: Trabajar
Økonomiske problemer: Problemas económicos (m)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Música y baile

Eleverne har gennem forløbet fået en introduktion til musik og dans i den spansktalende verden.
Formålet med forløbet har været, at give eleverne indblik i både spansk - og latinamerikansk kultur gennem forskellige stilarter inden for musik og dans: Salsa, bachata, reggaeton, flamenco og latinamerikansk hip hop.


Materiale:
Kompendium "Música y baile"
Forskellige sangtekster og musikvideoer knyttet til temaet
Øvelser fra Minlæring.dk

Videos musicales:
Salsa:
Gente de Zona ft. Marc Anthony: “La Gozadera”
https://www.youtube.com/watch?v=VMp55KH_3wo
Bachata:
Prince Royce & Shakira: “Deja Vu”
https://www.youtube.com/watch?v=XEvKn-QgAY0

Quizlet:
https://quizlet.com/496631594/test
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Mexico

Nærværende forløb om Mexico har taget udgangspunkt i følgende overskrifter:

Introducción del país y del tema
Cuentos personales
Cultura, tradiciones y fiestas
Artista: Frida Kahlo
Machismo

I starten af forløbet har vi fået en grundlæggende forståelse for Mexico som land, herunder befolkningstal, hovedstad, madkultur mm.
Herefter er vi dykket ned i nogle forskellige temaer herunder traditioner, kunst med særligt fokus på Frida Kahlo og Machismo i det mexicanske samfund.

Materiale:
Vi har taget udgangspunkt i uddrag fra bogen "Mosaico mexicano" Gyldendal (2019) gennem følgende kompendium:

https://drive.google.com/file/d/1QzQvEnct4M5m3LfXDz9vL8dL9Xv5c8Ll/view

Dokumentar om Frida Kahlo:
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Hvem%20var%20Frida%20Kahlo?&orderby=title&SearchID=ab40ae2e-aa1d-4e64-9a1f-7b6ccd15353b&index=1

Machismo:

Introduktion til Machismo
https://mexico.systime.dk/?id=146
https://mexico.systime.dk/?id=129

Un día en la casa de Jimena:
https://mexico.systime.dk/?id=163
https://mexico.systime.dk/?id=163#c393

Edgar:
https://mexico.systime.dk/?id=164

Machismo hoy:
https://www.youtube.com/watch?v=3mNuGKyl5PE


NS: 45
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#6

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer