Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Helle Nielsen
|
Hold
|
A 2022 SP/1 HHX VF (A 1g SP/1 HHX SO VF, A 1g SP/1 HHX VF, A 2g SP/1 HHX SO VF, A 2g SP/1 HHX VF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begyndersystem
Formål:
- få indsigt i hverdagslivet og familielivet i Spanien, samt særlige kulturelle aspekter i relation til hverdagslivet i spansktalende verden
- tilegne sig ordforråd indenfor afgrænsede områder: familie, fritidsinteresser, ugedage, måneder, vejret, klokken, shopping, at gå på cafe, tøj, vise vej, ting og bygninger i en stor by, møbler og andre ting i huset, simple landeportrætter, personbeskrivelser samt præsentationer af sig selv og sin familie
- at kunne læse simple bearbejdede spansksprogede dialoger og tekster
- at kunne forstå simple talte dialoger
- at skrive simple sætninger på spansk indenfor de overordnede emner
- at være i stand til at beskrive personer mundtligt
- at være i stand til at lave en simpel billedbeskrivelse
Forløbet svarer til ca. xx ns.
Kernestof:
Tekster fra Caminando, Grundbog iBog, Inge Magrethe Clausen et al., Gyldendal under Systime, 2007
3c, 4a
Film:
"Volver" (2006), Pedro Almodóvar
Grammatiske hovedpunkter:
- Regelmæssige verber i præsens
- Væsentlige uregelmæssige verber i præsens: tener, ser, estar, hacer samt ir.
- Diftongerende verber
- Gustar
- Futurum med ir
- Substantiver, deres bøjning samt bestemte/ubestemte artikler
- Genitiv
- Personlige pronominer, possessive pronominer og personlige pronominer efter præpositioner
- Adjektivernes bøjning i køn, tal samt grad (2. og 3. grad er præsenteret)
-Præpositioner og stedsadverbier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
98,00 moduler
Dækker over:
96 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Repetition
Kort opvarmning og repetition af sidste års emner med udgangspunkt i:
Unidad 5 (Casa y muebles) fra Caminando, Grundbog iBog, Inge Magrethe Clausen et al., Gyldendal under Systime, 2007
Samt grammatiske fokuspunkter:
- Uregelmæssig nutid herunder: ser - estar - hay, tener og hacer
- Perfektum/Førnutid
- Præpositioner og adverbier om sted
Øvrigt materiale og hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Un mes en Málaga y lo típico español
Formål:
- at få kendskab til en række kulturelle fænomener, som ofte forbindes med det "typisk spanske" gennem en kulturel, samfundsmæssig og historisk analyse med særligt fokus på Andalusien beskrevet i Un mes en Málaga
Faglige mål:
- at tilegne sig viden om en række særlige kulturelle aspekter af den spanske kultur med afsæt i Andalusien
Omfang: ca. 30 normale sider
Forløbets længde: 54 moduler a 45 min
Kernestof:
Tekster fra Un mes en Málaga (ibog) https://www.unmesenmalaga.com/
- "Cap 1. Mis primeros días en Málaga" (2 s)
- "Cap 2: Vivir con una familia Española" (2 s)
- "Cap 3: Un día típico en Málaga" (2 s)
- "Cap 4: Los jóvenes malagueños" (2 s)
- "Cap 5: Ir de tapas" (2 s)
Tekster fra Viva la vida, Silvia Becerra Bascuñan, Sigrid Østergaard, Julie Højgaard, Lindhard og Ringhof, 2017
- "Paco de Lucía" s.68, 69, 71 (2 s)
- "Las comidas en España" s. 80 (1 s)
- "La comida es todo una institución en España" s.85-86 (2 s)
Supplerende stof:
- "Frygtløs fornyer", Kasper Kloch, September 2019, Weekendavisen
- "Why does Rosalía attract so many haters in her home country?", JUAN SANGUINO, SEP 12, 2019, El País
https://english.elpais.com/elpais/2019/09/11/inenglish/1568200478_787052.html
- Oplæg om Flamenco og koncert ved Lasse Grøftehauge samt arbejde med diverse tekster af Rosalía (ifm. spanskdagen den 28/11-2023 (ca. 6 moduler)
Grammatiske fokuspunkter med udgangspunkt i Minlæring:
- repetition: nationalitetsadjektiver, ser/estar/hay, diftongerende verber, gerundium, nærfremtid, refleksive og possessive pronominer, perfektum
- adjektivernes gradbøjning
- adverbier samt muy og mucho
- demonstrative pronominer
Skriftligt arbejde:
- Introduktion til brev-genre samt delprøve 1
- Carta desde Frigiliana (Delprøve 1) (1 s)
- Un mes en Málaga (Delprøve 1 + Delprøve 2) (4 s)
- Una mujer torera (Delprøve 1) (1 s)
Øvrigt materiale og hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opsamlingsopgave
|
14-09-2023
|
Billedbeskrivelse
|
28-09-2023
|
Una carta para mi amigo
|
13-10-2023
|
Genaflevering
|
24-10-2023
|
Arbejd-selv-opgave uge 45
|
10-11-2023
|
Aflevering - grammatik repetition
|
23-11-2023
|
Spanskdagen
|
28-11-2023
|
Delprøve 2 - Manuel fra Cap. 4
|
10-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
54,00 moduler
Dækker over:
54 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Cuba
Formål:
- at få kendskab til Cubas historie fra 1958 og frem til nu
- at få en forståelse for de problemer/konflikter cubanerne møder til dagligt
- at få et indblik i cubansk kultur og daglivet på Cuba med udgangspunkt i fortællinger fra cubanske indbyggere
Faglige mål:
- læse og forstå spansksprogede tekster inden for forskellige genrer og af forskellige sværhedsgrad
- være i stand til at fortælle/samtale om afgrænsede emner om Cuba på spansk
- tilegne sig viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold på Cuba
Omfang: ca. 15 sider
Forløbets længde: 24 moduler a 45 min
Kernestof:
”El período especial” fra Cuba en cambio af Rosalba Cazón López og Bente Dalsgaard Frederiksen, Gyldendal, 2015, s.6-8 (3 s)
Film:
- Habana Blues (2005) af Benito Zambrano
Dokumentar:
- La escuela en Cuba (Dokumentar på spansk) Pregunta ya, SVT2, 2016 (mitCFU)
- La familia en Cuba (Dokumentar på spansk) Pregunta ya, SVT2, 2076 (mitCFU)
Skr. eksamensopgaver:
- Miguel el cubano (Delprøve 1 + Delprøve 2) (4 s)
Supplerende stof:
- Genstart: Cuba uden Castro (27/4-2021)
(https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-dr-s-nyhedspodcast-87)
Grammatiske fokuspunkter med udgangspunkt i Min læring:
- Imperfektum og præteritum
Øvrigt materiale og hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53497792493",
"T": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53497792493",
"H": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53497792493"
}