Holdet A 2022 DA/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Emil Philipsen
Hold A 2022 DA/n (A 1n DA, A 1n DA SO, A 2n DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP + Identitet, internet og sociale medier
Titel 2 Værkløsning: "Institutionaliseret"
Titel 3 Novellen
Titel 4 Romantikken
Titel 5 Nyhedsformidling
Titel 6 Samfundskritisk kunst og det moderne gennembrud
Titel 7 Levende billeder
Titel 8 Eksistentialisme
Titel 9 Humor og satire

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP + Identitet, internet og sociale medier

AP-DANSK:
Fagligt indhold
- Genrer og genrekoder, fakta- og fiktionskoder, egenproduktion i forskellige genrer
- Multimodale tekster og modaliteternes affordans, eksempler fra online nyhedsmedier og TikTok analyseres
- Kommunikationsanalyse, Ciceros pentagram. Analyse af afsender-/modtagerforhold, sprog tilpasset kommunikationssituationen samt modtagerbevidst formidling
- Denotation og konnotation, analyse af både billeder og skrift
- Argumentationsanalyse, Toulmins model, afholdelse af debat samt analyse af andres argumenter samt appelformer

Kernestof:
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
- billeder, film og øvrige multimodale tekster  
- sagtekster, herunder journalistik, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier  
- sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Faglige mål:
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi  
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster  
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger  
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

IDENTITET, INTERNET OG SOCIALE MEDIER
Fagligt indhold
- Genopfriskning af begreber fra AP: Ciceros model, multimodalitet, argumentationsanalyse
- STEPPS-kriterier for succes på netter: social kapital, udløser, følelser, offentligt, praktisk værdi, fortælling
- Goffman: Front-, backstage og middle region.
- Performance, autenticitetsmarkører og fiktionalitet.
- Kommunikation på nettet og høflighedsprincipper
- Influencermarketing, push- og pull-kommunikation
- Intro til personkarakteristik
- Analyse af kendte og influenceres/micro-celebrities’ Instagram-profiler både ift. STEPPS, kommunikation og evt. influencermarketing
- Analyse af udvalgte kommentarspor på Facebook med fokus på kommunikation, argumentation og høflighedsprincipper
- Analyse af digt fra White Girl 2 af Christina Hagen (fokus på Goffman og personkarakteristik)
- Egenproduktion af forskelligartede Instagram-posts både ift. modtagerorienteret kommunikation, marketing og fronstage-performance

Tekster:
- Flere forskellige selvvalgte danske Instagramprofiler og -posts.
- Udvalgte posts fra @elvirapitzner, @nutidensmor og @mette
- Berlingske-artikel om unge kvinders brug af filtre: https://www.berlingske.dk/samfund/emillie-veronica-og-aviaja-redigerer-sig-til-det-perfekte-ydre-paa-sociale
- Selvvalgte kommentarspor på Tv2 nyheders Facebook-side
- Uddrag fra Christina Hagen: White Girl 2, 2012

Baggrundslitteratur:
Udvalgte afsnit fra Dig og digital dannelse i dansk, Gyldendal 2018, Systime i-bog 2019, https://digogdigitaldannelseidansk.systime.dk
- Digital kommunikation - Web 2.0  
- Autenticiteten under pres
- Frontstage, backstage og middle region
- Push og pull-kommunikation på sociale medier
- Influencer marketing

Kernestof:
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
- billeder, film og øvrige multimodale tekster  
- sagtekster, herunder journalistik, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier  
- danske tekster fra de seneste 20 år
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Faglige mål:
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi  
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster  
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger   
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger  
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Novellen

Fagligt indhold
- Intro til litterære genrer
- Den klassiske og moderne novelle
- Miljø- og personkarakteristik, analyse af konflikter og relationer
- Analyse af indre komposition, fortæller, synsvinkel, fremstillingsformer
- At åbne tekster og danne fortolkningshypoteser
- Skriftlig og mundtlig novelleanalyse af forskelligartede noveller
- Træne analyse (indhold og form), fortolkning og litteraturhistorisk og tematisk perspektivering
- Træne skriftlig formidling

Tekster:
- Lønningsdag af Martin Andersen Nexø, 1900
- Alle kan ro af Pia Juul, 2014
- Vintermedister af Thomas Korsgaard, 2017
- Afløb af Helle Helle, 2000 (aflevering)
- Violvej af Lotte Kirkeby, 2016 (aflevering)

Baggrundslitteratur:
Udvalgte afsnit i Håndbog til dansk https://hbdansk.systime.dk :
- 3.1 Hvad handler teksten om?
- 3.3 Fortæller
- 3.4 Fremstillingsformer
Udvalgte afsnit i Begreb om dansk https://begrebdansk.ibog.dansklf.dk/ :
- Motiv, miljø og personer

Kernestof:
- danske tekster fra de seneste 20 år
- kanonforfattere: Martin Andersen Nexø
- litteraturanalytiske begreber og metoder

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt  
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi  
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger   
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Romantikken

Fagligt indhold:
- Den historiske kontekst
- Platons dualistiske verdensbillede, idéer og fænomener, hulelignelsen
- De tre retninger: Universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik
- Enhed/splittelse, guddommelig sammensmeltning, kunstneren som geni, besjæling, panteisme, dualisme, nationalromantik
- Perspektivering af romantikkens temaer til i dag
- Kort intro til Blichers romantisme

Tekster:
- Morgen-Vandring af Adam Oehlenschläger
- Indvielsen af Schack Staffeldt
- I Danmark er jeg født af H. C. Andersen
- Danmarks Trøst af Grundtvig
- Enten Paa Sneen, Var det Synd? eller Angst af Emil Aarestrup
- Hosekræmmeren af St. St. Blicher (værk)

Baggrundslitteratur:
Følgende afsnit i Brug litteraturhistorien https://bl.systime.dk/?id=1 :
- Universalromantikken
- Nyplatonismen
- Romantismen
- Ak, hvor forandret! St. St. Blichers noveller

Kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
- Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker  
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt  
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden  
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskopgave - Indholdsanalyse af Afløb 16-02-2023
SO2: Gruppekontrakt 27-02-2023
SO2: Kildeliste 01-03-2023
SO2: Disposition til videopræsentation 02-03-2023
SO2 digitalisering 03-03-2023
SO2: Videopræsentation 03-03-2023
Analyse og fortolkning af novellen Violvej 28-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Nyhedsformidling

Fagligt indhold:
- De klassiske nyhedskriterier + kritik af dem og konstruktive nyheder
- Nyhedstrekanten, avisens genrer, avistyper, fortællende journalistik, vinkling, målgrupper ift. politisk tilhørsforhold, stofområder
- Avisens historie: Den censurerede avis, menigheds- og partiavisen, den moderne avis og nyheder på internettet

Tekster:
- Nyhedsartikler fra forskellige aviser samme dag om legalisering af hash (fokus på vinkling)
- Blod mod blod af Kim Faber, Politiken 2005 (fortællende)


Baggrundslitteratur:
- Håndbog til dansk: Avisjournalistik https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c675
- Begreb om dansk: Journalistik - når tekster vil informere https://begrebdansk.ibog.dansklf.dk/?id=362
- Kritik af nyhedskriterier
https://journalisten.dk/her-er-zetland-b-t-og-jvs-bud-pa-nye-nyhedskriterier/?fbclid=IwAR1C96bICdI7p4gA8R-Cc7v9q3nQYqP7H9URgnqlBKG_Hvb0I9Xp-huUjwQ
- Diverse korte artikler om avisens historie

Kernestof:
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier  
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker  
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie.

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt  
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster  
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation  
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reklamefilm for Bornholm 23-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Samfundskritisk kunst og det moderne gennembrud

Forløbet omhandler samfundskritisk realisme i litteratur og kunst. Centralt i forløbet er den litteraturhistoriske periode, det moderne gennembrud (ca. 1870-1900), hvorfra temaerne klasse, kirke/religion og køn perspektiveres til nutidige eksempler.

Problemstillingerne, som forløbet, kredser om er: Hvilken rolle spiller kunst og litteratur i samfundsdebatten? Kan og bør litteratur tilnærme sig virkeligheden og være med til at ændre den?  Og hvordan? Er kritikken af klasse, ulighed, social uretfærdighed, kirkens/religionens magt, kønsroller og kønsnormer stadig relevante i dag?

Eleverne træner litteraturanalyse, fortolkning og perspektivering.

Kernestof, faglige og litteraturhistoriske begreber:
- Realisme/kritisk realisme
- Georg Brandes' litteratursyn og romantik-kritik
- Naturalismens og darwinismens ikke-religiøse skæbnesyn
- De tre k'er: køn, kirke, klase
- Impressionisme (skrivestil hos Herman Bang)
- Herman Bangs "stille eksistenser"
- Sædelighedsfejden
- 90-er realisme (Jan Sonnergaard)


Herigennem trænes bl.a.:
- Personkarakteristik, miljøkarakteristik, fortælleteknik, komposition, tematisk analyse.

Tekster:
- J.P. Jacobsen: "Digterliv" (digt)
- Henrik Pontoppidan: "Nådsensbrød" (novelle)
- Herman Bang: "Den sidste balkjole" (novelle)
- Amalie Skram: "Karens jul" (novelle)
- Henrik Ibsen: "Et dukkehjem" (uddrag, 3. akt)
- Tobias G. Boesen "Et dukkehjem" (kortfilm fra 2013)
- Jan Sonnergaard: "Fallit" (novelle fra 1997)
- "Barbie", spillefilm fra 2023

Fagtekster:
Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime:
"Det moderne gennembrud": https://litthist.systime.dk/?id=125

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse, fortolkning og perspektivering 23-09-2023
Indv. skrivning 09-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Levende billeder

I forløbet træner eleverne analyse og fortolkning af fiktive medietekster som kortfilm – samt analyse og vurdering af ikke-fiktive medietekster for dokumentarer og reality.

Forløbet starter med introduktion til kortfilmen som genre, filmiske virkemidler og går mere i dybden med dokumentaren som genre. I forbindelse med dokumentarismen, er formålet især, at eleverne lærer at vurdere dokumentarens virkelighedsbearbejdning ud fra faktakoder (autenticitetsmarkører) og fiktionskoder. Forløbet inkluderer ét fuldt værk; tv-dokumentaren ”Forfulgt af politiet”, hvor eleverne diskuterer vinkling, virkemidler, kilder og værkets journalistiske objektivitet.

Forløbet runder af med et blik på reality-genren, mediesociologisk teori om genrens fascinationskraft samt en diskussion af, hvorvidt reality er public service. I den forbindelse skriver eleverne et essay.

Fagtekster:
Dokument: ”At analysere levende billeder – INTRO”
Fra Håndbog til dansk, Systime:
Filmiske virkemidler: https://hbdansk.systime.dk/?id=222
Afsnit i kapitlet om dokumentarer: https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c744
- Dokumentarfilmtyper
- Autenticitetsmarkører
- Brugen af fiktion og fiktionskoder

Fra Medier og meningsdannelse, Systime i-bog:
Mediernes funktioner: https://medierogmeningsdannelse.systime.dk/?id=156

Fra Film skal ses i dansk, Systime i-bog:
Hvad er reality: https://filmskalsesidansk.systime.dk/?id=201
Reality-genrens fascinationskraft: https://filmskalsesidansk.systime.dk/?id=205

Primærtekster:
”Lovefield” (2020), kortfilm: https://www.youtube.com/watch?v=coWxYLuk3Sk
”Entropia”, kortfilm: https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/entropia/
”Macho”, sæson 1, afsnit 1, DR-dokumentarserie: https://www.dr.dk/drtv/se/macho_-du-ved-godt-jeg-har-ret-til-4-koner-ik_246540
”Forfulgt af politiet?”, 2023: https://www.dr.dk/drtv/program/forfulgt-af-politiet_413660
”Singleliv”, klip med Sidney Lee (7 min.)
”Fars pige”, sæson 1, afsnit 1, DR (uddrag, 0.00-6.00 min.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Eksistentialisme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer