Titel
1
|
AP + Identitet, internet og sociale medier
AP-DANSK:
Fagligt indhold
- Genrer og genrekoder, fakta- og fiktionskoder, egenproduktion i forskellige genrer
- Multimodale tekster og modaliteternes affordans, eksempler fra online nyhedsmedier og TikTok analyseres
- Kommunikationsanalyse, Ciceros pentagram. Analyse af afsender-/modtagerforhold, sprog tilpasset kommunikationssituationen samt modtagerbevidst formidling
- Denotation og konnotation, analyse af både billeder og skrift
- Argumentationsanalyse, Toulmins model, afholdelse af debat samt analyse af andres argumenter samt appelformer
Kernestof:
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- sagtekster, herunder journalistik, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
- sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
Faglige mål:
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
IDENTITET, INTERNET OG SOCIALE MEDIER
Fagligt indhold
- Genopfriskning af begreber fra AP: Ciceros model, multimodalitet, argumentationsanalyse
- STEPPS-kriterier for succes på netter: social kapital, udløser, følelser, offentligt, praktisk værdi, fortælling
- Goffman: Front-, backstage og middle region.
- Performance, autenticitetsmarkører og fiktionalitet.
- Kommunikation på nettet og høflighedsprincipper
- Influencermarketing, push- og pull-kommunikation
- Intro til personkarakteristik
- Analyse af kendte og influenceres/micro-celebrities’ Instagram-profiler både ift. STEPPS, kommunikation og evt. influencermarketing
- Analyse af udvalgte kommentarspor på Facebook med fokus på kommunikation, argumentation og høflighedsprincipper
- Analyse af digt fra White Girl 2 af Christina Hagen (fokus på Goffman og personkarakteristik)
- Egenproduktion af forskelligartede Instagram-posts både ift. modtagerorienteret kommunikation, marketing og fronstage-performance
Tekster:
- Flere forskellige selvvalgte danske Instagramprofiler og -posts.
- Udvalgte posts fra @elvirapitzner, @nutidensmor og @mette
- Berlingske-artikel om unge kvinders brug af filtre: https://www.berlingske.dk/samfund/emillie-veronica-og-aviaja-redigerer-sig-til-det-perfekte-ydre-paa-sociale
- Selvvalgte kommentarspor på Tv2 nyheders Facebook-side
- Uddrag fra Christina Hagen: White Girl 2, 2012
Baggrundslitteratur:
Udvalgte afsnit fra Dig og digital dannelse i dansk, Gyldendal 2018, Systime i-bog 2019, https://digogdigitaldannelseidansk.systime.dk
- Digital kommunikation - Web 2.0
- Autenticiteten under pres
- Frontstage, backstage og middle region
- Push og pull-kommunikation på sociale medier
- Influencer marketing
Kernestof:
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- sagtekster, herunder journalistik, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
- danske tekster fra de seneste 20 år
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
Faglige mål:
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
|