Holdet A 2022 DA/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Markus Kloppenborg Vellev
Hold A 2022 DA/p (A 1p DA, A 1p DA SO, A 2p DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP + Identitet, internet og sociale medier
Titel 2 Værkløsning: "Institutionaliseret"
Titel 3 Novellen
Titel 4 Romantikken
Titel 5 Nyhedsformidling
Titel 6 Dokumentarisme
Titel 7 Det moderne gennembrud
Titel 8 4 - Teknologi og menneske
Titel 9 Forløb#9

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP + Identitet, internet og sociale medier

AP-DANSK:
Fagligt indhold
- Genrer og genrekoder, fakta- og fiktionskoder, egenproduktion i forskellige genrer
- Multimodale tekster og modaliteternes affordans, eksempler fra online nyhedsmedier og TikTok analyseres
- Kommunikationsanalyse, Ciceros pentagram. Analyse af afsender-/modtagerforhold, sprog tilpasset kommunikationssituationen samt modtagerbevidst formidling
- Denotation og konnotation, analyse af både billeder og skrift
- Argumentationsanalyse, Toulmins model, afholdelse af debat samt analyse af andres argumenter samt appelformer

Kernestof:
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
- billeder, film og øvrige multimodale tekster  
- sagtekster, herunder journalistik, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier  
- sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Faglige mål:
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi  
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster  
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger  
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

IDENTITET, INTERNET OG SOCIALE MEDIER
Fagligt indhold
- Genopfriskning af begreber fra AP: Ciceros model, multimodalitet, argumentationsanalyse
- STEPPS-kriterier for succes på netter: social kapital, udløser, følelser, offentligt, praktisk værdi, fortælling
- Goffman: Front-, backstage og middle region.
- Performance, autenticitetsmarkører og fiktionalitet.
- Kommunikation på nettet og høflighedsprincipper
- Influencermarketing, push- og pull-kommunikation
- Intro til personkarakteristik
- Analyse af kendte og influenceres/micro-celebrities’ Instagram-profiler både ift. STEPPS, kommunikation og evt. influencermarketing
- Analyse af udvalgte kommentarspor på Facebook med fokus på kommunikation, argumentation og høflighedsprincipper
- Analyse af digt fra White Girl 2 af Christina Hagen (fokus på Goffman og personkarakteristik)
- Egenproduktion af forskelligartede Instagram-posts både ift. modtagerorienteret kommunikation, marketing og fronstage-performance

Tekster:
- Flere forskellige selvvalgte danske Instagramprofiler og -posts.
- Udvalgte posts fra @elvirapitzner, @nutidensmor og @mette
- Berlingske-artikel om unge kvinders brug af filtre: https://www.berlingske.dk/samfund/emillie-veronica-og-aviaja-redigerer-sig-til-det-perfekte-ydre-paa-sociale
- Selvvalgte kommentarspor på Tv2 nyheders Facebook-side
- Uddrag fra Christina Hagen: White Girl 2, 2012

Baggrundslitteratur:
Udvalgte afsnit fra Dig og digital dannelse i dansk, Gyldendal 2018, Systime i-bog 2019, https://digogdigitaldannelseidansk.systime.dk
- Digital kommunikation - Web 2.0  
- Autenticiteten under pres
- Frontstage, backstage og middle region
- Push og pull-kommunikation på sociale medier
- Influencer marketing

Kernestof:
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
- billeder, film og øvrige multimodale tekster  
- sagtekster, herunder journalistik, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier  
- danske tekster fra de seneste 20 år
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Faglige mål:
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi  
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster  
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger   
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger  
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Novellen

Fagligt indhold
- Intro til litterære genrer
- Den klassiske og moderne novelle
- Miljø- og personkarakteristik, analyse af konflikter og relationer
- Analyse af indre komposition, fortæller, synsvinkel, fremstillingsformer
- At åbne tekster og danne fortolkningshypoteser
- Skriftlig og mundtlig novelleanalyse af forskelligartede noveller
- Træne analyse (indhold og form), fortolkning og litteraturhistorisk og tematisk perspektivering
- Træne skriftlig formidling

Tekster:
- Lønningsdag af Martin Andersen Nexø, 1900
- Alle kan ro af Pia Juul, 2014
- Vintermedister af Thomas Korsgaard, 2017
- Afløb af Helle Helle, 2000 (aflevering)
- Violvej af Lotte Kirkeby, 2016 (aflevering)

Baggrundslitteratur:
Udvalgte afsnit i Håndbog til dansk https://hbdansk.systime.dk :
- 3.1 Hvad handler teksten om?
- 3.3 Fortæller
- 3.4 Fremstillingsformer
Udvalgte afsnit i Begreb om dansk https://begrebdansk.ibog.dansklf.dk/ :
- Motiv, miljø og personer

Kernestof:
- danske tekster fra de seneste 20 år
- kanonforfattere: Martin Andersen Nexø
- litteraturanalytiske begreber og metoder

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt  
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi  
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger   
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Romantikken

Fagligt indhold:
- Den historiske kontekst
- Platons dualistiske verdensbillede, idéer og fænomener, hulelignelsen
- De tre retninger: Universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik
- Enhed/splittelse, guddommelig sammensmeltning, kunstneren som geni, besjæling, panteisme, dualisme, nationalromantik
- Perspektivering af romantikkens temaer til i dag
- Kort intro til Blichers romantisme

Tekster:
- Morgen-Vandring af Adam Oehlenschläger
- Indvielsen af Schack Staffeldt
- I Danmark er jeg født af H. C. Andersen
- Danmarks Trøst af Grundtvig
- Enten Paa Sneen, Var det Synd? eller Angst af Emil Aarestrup
- Hosekræmmeren af St. St. Blicher (værk)

Baggrundslitteratur:
Følgende afsnit i Brug litteraturhistorien https://bl.systime.dk/?id=1 :
- Universalromantikken
- Nyplatonismen
- Romantismen
- Ak, hvor forandret! St. St. Blichers noveller

Kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
- Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker  
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt  
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden  
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskopgave - Indholdsanalyse af Afløb 19-02-2023
SO2: Gruppekontrakt 27-02-2023
SO2: Kildeliste 01-03-2023
SO2: Disposition til videopræsentation 02-03-2023
SO2 digitalisering 03-03-2023
SO2: Videopræsentation 03-03-2023
Tilmelding til Danmarkstur 16-03-2023
Analyse og fortolkning af novellen Violvej 11-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Nyhedsformidling

Fagligt indhold:
- De klassiske nyhedskriterier + kritik af dem og konstruktive nyheder
- Nyhedstrekanten, avisens genrer, avistyper, fortællende journalistik, vinkling, målgrupper ift. politisk tilhørsforhold, stofområder
- Avisens historie: Den censurerede avis, menigheds- og partiavisen, den moderne avis og nyheder på internettet

Tekster:
- Nyhedsartikler fra forskellige aviser samme dag om legalisering af hash (fokus på vinkling)
- Blod mod blod af Kim Faber, Politiken 2005 (fortællende)


Baggrundslitteratur:
- Håndbog til dansk: Avisjournalistik https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c675
- Begreb om dansk: Journalistik - når tekster vil informere https://begrebdansk.ibog.dansklf.dk/?id=362
- Kritik af nyhedskriterier
https://journalisten.dk/her-er-zetland-b-t-og-jvs-bud-pa-nye-nyhedskriterier/?fbclid=IwAR1C96bICdI7p4gA8R-Cc7v9q3nQYqP7H9URgnqlBKG_Hvb0I9Xp-huUjwQ
- Diverse korte artikler om avisens historie

Kernestof:
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier  
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker  
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie.

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt  
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster  
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation  
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reklamefilm for Bornholm 23-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Det moderne gennembrud

Fagligt indhold
- Tilbageblik på romantikken og idealismen
- Historisk overblik: Danmark i 1870’erne. Levevilkår, naturvidenskab (Darwinisme og positivisme) og filosofi (Nietszche)
- Litteraturens rolle: At sætte problemer til debat, de tre k’er: køn, kirke og klasse
- Analyse og fortolkning af forskellige tekster fra perioden med særligt fokus på indholdsanalyse, analyse af skrivestil samt litteraturhistorisk fortolkning
- Naturalistisk og impressionistisk skrivestil. Objektivitet samt brud på dette, skjult/synlig fortæller og ironi
- Indholdsmæssigt fokus på sædelighedsfejden, de tre synspunkter: traditionel, konservativ og progressiv, argumentation og debat-rollespil

Tekster:
- Fra husets tag af J.P. Jacobsen, 1870
- Summus jus, summa injuria. Barnemordet, Erik Henningsen, 1886 (billede)
- Udslidt, H. A. Brendekilde, 1889 (billede)
- Naadsensbrød af Henrik Pontoppidan, 1885
- Den sidste balkjole af Herman Bang, 1887
- Et dukkehjem (uddrag) af Henrik Ibsen, 1879
- Constance Ring (uddrag) af Amalie Skram, 1885
- Støv af Olivia Levison, 1885

Baggrundslitteratur:
Udvalgte afsnit fra Det moderne gennembrud #metoo https://detmodernegennembrud.systime.dk/
- Det moderne gennembrud
- George Brandes indleder perioden
- Henrik Pontoppidan og den sociale indignation
- Den naturalistiske skrivestil
- Herman Bang og de stille eksistenser
- Impressionisme
- Sædelighedsfejden
Derudover:
- Øgendahl og de store forfattere: Herman Bang https://www.dr.dk/drtv/episode/oegendahl-og-de-store-forfattere_-herman-bang_334154
- Elisabeth Grundtvig om det sædelige lighedskrav
https://historielab.dk/til-undervisningen/kildebank/koen-og-seksualitet/4-koen-tid/det-saedelige-lighedskrav

Kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
- billeder
- danske tekster fra centrale litteraturhistoriske perioder
- kanonforfattere: Herman Bang og Henrik Pontoppidan
- litteraturanalytiske begreber og metoder
- litteraturhistorie

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt  
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 Forløb#9

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer