Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Birthe Haarder
|
Hold
|
A 2022 DA/q (A 1q DA, A 1q DA SO, A 2q DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Retorik og argumentation
Formål:
• At du bliver bedre til at tale, så andre lytter
• At du bliver bedre til at argumentere for en sag
• At du bliver bedre til at forstå, analysere og forholde dig kritisk til andres argumentation
Faglige mål for forløbet:
• At få viden om begreberne retorik og argumentation
• At få kendskab til forskellige talegenrer
• At kunne holde en velforberedt, velargumenteret og velstruktureret tale og deltage overbevisende i en debat.
• At kunne benytte det retoriske pentagram
• At kunne benytte Toulmins argumentationsmodel
• At kunne redegøre for og gøre brug af appelformer og retoriske virkemidler
• At kunne analysere og vurdere argumentationen i en tale.
Baggrundsmateriale:
Annette Hauge Nielsen m.fl.: ”Dansk på ny”, kapitlet retorik og argumentation samt afsnittet "Stemmens virkemidler" under kapitlet "Mundtlighed": (Systime) https://danskpaany.systime.dk/index.php?id=280
Desuden eget materiale, øvelser og filmklip fra nettet
Primærtekster:
- Nivaq Coneliussens tale ved Nordisk Råds Litteraturpris
- Erika de Casiers takketale, da hun modtager Kronprisparrets pris
- Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla
Skriftligt arbejde:
- Eleverne skriver i par en tale og holder talerne for klassen
- Eleverne analyserer undervejs i forløbet tre taler og arbejder i denne forbindelse både i grupper og individuelt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse af Niviaq Korneliussens tale
|
25-11-2022
|
Arbejdsark X er bedre end Y
|
05-12-2022
|
Analyse af Sofie Lindes tale
|
16-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dokumentarforløb
Et tværfagligt forløb i dansk og engelsk omhandlende dokumentarfilm som genre.
Forløbet er bygget op om dokumentarfilmens fire typer - Den klassiske, den poetiske, den observerende og den interaktive dokumentar. I forløbet skal I lære at analysere og fortolke dokumentarfilm med fokus på dokumentarens forskellige stilarter, filmiske virkemidler, autenticitetsmarkører og tegn på fiktionalisering.
Arbejdsformer:
Eleverne har undervejs arbejdet med eksempler på dokumentarfilm i projektgrupper med fokus på det gode gruppearbejde. Som afslutning på forløbet har alle grupper valgt en dokumentar som de har fordybet sig i og gjort til genstand for en skriftlig analyse. Med afsæt i opgaven har eleverne i grupper efterfølgende lavet fremlæggelser for klassen.
Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- analysere og fortolke fiktive tekster analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Kernestof:
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- danske tekster fra de seneste 20 år
- medieanalytiske begreber og metoder
Tekster:
- Bill Nichols, "Introduktion til dokumentar" (2001)
- Jan Aasbjerg Haugaard Petersen "Definition af dokumentarfilm" (2019)
- Filmcentralens Filmleksikon "Filmiske virkemidler"
Film/TV-serier:
- TV2: "Herlufsholms hemmeligheder" (2022)
- Joachim Ladefoged: "Mirror" (2009)
- Darby Wheeler: "Hip Hop Evolution" af (2016)
- Bassam Tariq: "Ghosts of Sugar Land" (2019)
- Jimmy Chin: "Free Solo" (2018)
- John Wilson: "How to with John Wilson" (2020)
- Robert Flaherty: "Nanook of the North" (1922) (uddrag)
- Netflix: "The Dancing Bird of Paradise Scene from Our Planet" (2019) (uddrag)
- Radiohead & Grant Gee: "Meeting People Is Easy" (1997) (uddrag)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse af selvvalgt dokumentar
|
10-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Novelleforløb
Introduktion til litterær analyse
I dette forløb får I vigtige redskaber til at kunne analysere en skønlitterær tekst. Med udgangspunkt i novelle-genren gennemgår vi danskfagets værktøjskasse til litterær analyse. Vi skal i forløbet arbejde med tre forskellige noveller.
Faglige mål
I skal introduceres til og trænes i danskfaglige metoder til analyse og fortolkning. I skal kende og kunne anvende følgende faglige begreber:
- Præsentation af en tekst
- Formanalyse: personkarakteristik, komposition, fortællertyper, fremstillingsformer
- Tematisk analyse og sammenfattende tolkning
Litteratur
- Thomas Korsgaard (2017) 'Vintermedister' fra novellesamlingen Skam
- Naja Marie Aidt (2006) 'Søndag' fra novellesamlingen Bavian
- Martin Andersen Nexø (1900) 'Lønningsdag (En idyl)' fra Muldskud
Baggrundstekster
- Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk – litteratur sprog og medier”, udvalgte sider fra kap. 2 og 3 på https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=frontpage&cmd=toc
- Kjær-Hansen, a.B. ,Kennebo, P. & Bertelsen, T.S. (2023). "10. Novelle." I Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime. https://litthist.systime.dk/?id=129
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videoaflevering (vintermedister)
|
31-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
SO2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Danmark i 1800-tallet
I dette forløb har vi arbejdet med romantikken og det moderne gennembrud.
Vi har haft fokus på, hvordan teksterne er udtryk for den historiske periode, hvor de er blevet til. Forløbet har tematisk været opdelt i de tre k'er: Kritik af køn, klasse og kirke. Hovedvægten har været på problemlitteratur om køn og klasse. Forløbet blev indledt med en kortere introduktion til romantikken, her har det primære fokus været hvad der diskuteres og forandres i overgangen til det moderne gennembrud.
Eleverne har analyseret tekster med fokus på nykritisk og socialhistorisk metode.
Faglige og fællesfaglige mål med forløbet:
- At i får indblik i centrale perioder i dansk litteraturhistorie
- At I får viden om den historiske og kulturelle udvikling i Danmark i 1800-tallet.
- At I bliver bevidste om sammenhængen mellem den historiske og den litterære udvikling.
Kernestof:
- Du skal have viden om romantikken og det moderne gennembrud.
- Vigtige begreber fra forløbet (knyttet til romantikken): Nyplatonisme, nationalromantik, universalromantik.
- Vigtige begreber fra forløbet (knyttet til det moderne gennembrud): Realisme og naturalisme.
Tekster:
Brandes, Georg (1872) "Indledningsforelæsning til emigrantlitteratur" (Uddrag)
Ibsen, Henrik (1879): Et dukkehjem (værk)
Nexø, M. A. (1900): Lønningsdag (En idyl)
Oehlenschläger, Adam (1819): Der er et yndigt land
Oehlenschläger, Adam (1805): Morgenvandring
Overby, U.P. (1872): Socialisternes March
Pontoppidan, Henrik (1899): En stor dag
Schack von Staffeldt, A.W. (1804): Indvielsen
Baggrundsstof:
- Bryld, Carl-Johan: Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie (I-bog, Systime). Følgende afsnit: "Anne Løkke om kvinderne i 1800-tallet" (9 videoer)
- Rather Homemade: “Romantikken” på https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM
- Rather homemade: “Det moderne gennembrud” på https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus
- Sørensen, Mimi m.fl.: Brug litteraturhistorien (I-bog Systime 2014). Følgende afsnit: "Da Danmark blev moderne", "1800-tallets naturvidenskabelige gennembrud", "Litteraturens moderne gennembrud", "Retninger i det moderne gennembrud", "Mande- og kvinderoller til debat" og "Henrik Pontoppidan: ud med Gud"
Supplerende:
Kjær-Hansen, Barbara, m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs (I-bog, Systime 2012) https://litthist.systime.dk/
Følgende afsnit:
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud
- Det moderne gennembruds samfund
- Livssyn og syn på litteraturen
- Det moderne gennembruds genrer
- Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Romantisk digt
|
28-04-2023
|
Novelleanalyse
|
26-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Oppe og nede
https://oppeognede.ibog.dansklf.dk/?loopRedirect=1&id=1
Morten Pape: Planen (uddrag)
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (uddrag)
Peder Frederik Jensen: Det Danmark du kender (uddrag)
Kristian Bang Foss: Frank vender hjem (uddrag)
Yahya Hassan: Ghettoguide og Barndom
Tessa og Orgi-E: Blæstegnen (musikvideo)
Barndom på bistand (dokumentar)
På røven i Nakskov (dokumentar)
Prinsesser fra blokken (dokumentar)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Start på nyt forløb: Oppe og nede - på social sightseeing i Velfærdsdanmark. Læs kapitlerne "Introduktion til klasser"og "Klasseteori". Opgaven er oprettet på Lectio
-
Gennemgang af opgaven fra sidste mandag. De af jer, som var på tur, læser de to kapitler igennem, som var lektie til i mandags.
-
I timerne i dag arbejder vi med følgende program (ikke lektie):
-
I skal arbejde selv i disse to lektioner, da jeg er optaget af anden aktivitet på skolen. I må ikke gå hjem, for I har matematik bagefter. I får en opgave, som skal afleveres senest 13:30 - der tages fravær efter, om opgaven er afleveret. Opgaven hed
-
Karaktersamtaler for dem, som ønsker det. Gennemgang af de sidste to opgaver, som I har afleveret.
-
Jeg er desværre syg i dag.
-
Snobberne: Arbejdsløshed | Rytteriet | DR Satire (ikke lektie)
-
Samme lektie som til 20/11. - 5. lektion.
-
Lektie: læs kapitlet HJEMSTAVN PÅ NY (minus opgaver)
-
Litteratur: Pape, Morten (2015): af Planen (ikke lektie)
-
Lektie: læs ned til afsnit 55 i Pape, Morten (2015): af Planen
-
Tessa, Orgi-E - Blæstegnen
-
https://www.google.com/search?gs_ssp=eJzj4tVP1zc0zC03q7Qssyw3YPTiTso5vKy4JDU9LzUPAIIjCeI&q=bl%C3%A6stegnen&rlz=1C1GCEU_daDK991DK991&oq=bl%C3%A6stege&aqs=chrome.1.69i57j46i10j0i10l4.2892j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8#wptab=si:AC1wQDAmhH4WxhqkLyzXLNCgm7
-
Analyse af Tessa-video laves færdig i timerne. Grupper præsenterer analysen (lodtrækning).
-
Godt Nytår!
-
Kreativ øvelse
-
Lektie: læs kapitlet (minus opgaver) PROVINS NOIR
-
På røven i Nakskov, afsnit 1 (0:00-7:25)
-
Lektie: læs Sprog: Bech, Glenn (2022): af Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet
-
Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet- Læs sammen Glenn Bech (2022): Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet. PAR. Omskriv tekstens påstande til to guides – ‟Det skal du gøre for at signalere overklasse” og ‟Det skal du gøre for at signaler
-
Sidste tekst i forløbet om klasseforskelle. Lektie: læs afsnit 1-49 i Jensen, Peder Frederik (2020): af Det Danmark du kender. Resten af teksten læser vi i klassen.
-
PAR Arbejd med dages tekst Det Danmark du kender. Notér de tekststeder, hvor I mener, man kan se tegn på fattigdom. Lav et skema med fx tre kolonner, hvor I noterer side og linjer/citat fra teksten/kort forklaring på, hvorfor citatet udsiger fattigdo
-
Vi skal arbejde med skriftlighed. Præsentation af skriftlig opgave.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sprog. Diskursanalyse
Diskursanalyse i dansk, Sytime
Begreber: nodalpunkt, ækvivalenskæde, flydende betegnere, konnotationer, antagonistiske diskurser, hegemoniske diskurs, dialektiske forhold, Fairclouds tredimensionelle model, antagonismepar
Ciceros pentagram
Retoriske virkemidler
Yahya Hassan: Det sjette opholdssted
Reklame for Malboro fra 1960'erne
Et godt liv (video, uddrag) fra Sundhedsstyrelsens kampagne
Ketty Dahl: Samfundsetikken udhules. Abort er blot et behageligt alternativt ord for drab. Kronik Kristeligt Dagblad 2013
Choose Life: Abort gør dig ked af det (video) fra Retten til Liv kampagne
Temaer for diskursanalyse
1. National identitet
H.C. Andersen: Danmark, mit Fædreland
Find Holger
Naja Marie Aidt: Alting blinker
2. Prostitutionsdebatten i Danmark
Brian Mikkelsen
10 grunde til at afkriminalisere
Indstilling fra Konservativ Ungdom til Landsrådet
Asta Olivia Nordenhof: Luderdigte, redigeret to år efter
Tanja Rahm: #14 - til dig der køber sex
3. Sundhed og identitet
Kampagnemateriale fra Landbrug og fødevarer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55241538444",
"T": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55241538444",
"H": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55241538444"
}