Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Historie B
|
Lærer(e)
|
Queren Aliana Ortiz
|
Hold
|
A 2022 Hi/n (A 2n Hi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Imperialisme og Afkolonisering
Faglige mål:
- dokumentere viden om centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere samspillet mellem mennesker, naturgrundlag og samfund gennem tiderne
- analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og mentalitet i tid og rum
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
Kernestof med fokus på britisk imperie:
-imperialisme
-industrialisering
-afkolonisering
- stormagtsrivalisering
- menneskeretigheder
-menneskesyn
Faglige mål:
- dokumentere viden om centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere samspillet mellem mennesker, naturgrundlag og samfund gennem tiderne
- analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og mentalitet i tid og rum
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
Materialer
• På sporet af historien. “14. Historiografi”. Set 3. maj 2022. https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=143.
• Vores verdenshistorie. “Den voksende verdenshandel”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=245.
• Elesapiens. DARWIN’S THEORIES, 2017. https://www.youtube.com/watch?v=urSNtaQKOAk.
• Vores verdenshistorie. “Grundlæggelsen af det britiske imperium”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=226.
• Vores verdenshistorie. “Imperialismens globale perspektiv”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=229.
• Vores verdenshistorie. “Imperiet udvider sig”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=254.
• Vores verdenshistorie. “Kampen om Afrika”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=228.
• Vores verdenshistorie. “Kampen om Afrika”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=228.
• Vores verdenshistorie. “Synet på andre folkeslag”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=255.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Folkedrabet i Rwanda
I dette forløb har vi beskæftiget os med folkedrabet i Rwanda. Vi har arbejdet med før, under og efter folkedrabet. Derudover har vi arbejdet med Stantons teori om folkedrabets 10 stadier, som har været en rød tråd gennem forløbet. Til slut i forløbet har vi set 'Hotel Rwanda'.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
- analysere og reflektere over eksempler på samspillet mellem mennesker, kultur og samfund gennem tiderne
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Kilder:
- Uddrag af leksikonartikel om Afrika, https://www.his2rie.dk/kildetekster/folkedrabet-i-rwanda/kildetekst-3/
- Hutuernes ti bud
- General Dallaires fax sendt til FN på baggrund af efterretninger om et forestående forsøg på udryddelse af Kigali-provinsens tutsi-befolkning
- Svar i fax fra FN til General Dallaire efter han har advaret om en forestående massakre
- Paul Rusesabagina erindrer samtale med Augustin Hategeka, tutsi på flugt under folkedrabet (2007)
- 'Cartooning in Rwanda', https://blog.cartoonmovement.com/2016/10/cartooning-in-rwanda.html
- Tabel Statistiske udvalgte parametre for Rwanda, 1990-2018 – opgjort af Verdensbanken, https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=188
Andet:
- 'Hotel Rwanda' (2004)
Sekundærlitteratur:
- 'Hvad er folkedrab?' https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=153
- 'Teorien om folkedrabets 10 stadier', https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=154
- 'Geografi og befolkningsgrupper', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=157
- 'Før europæernes ankomst', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=161
- 'Kolonitiden', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=162
- 'Afkolonialiseringen', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=163
- 'Gregoire Kayibandas styre, 1962-1973', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=158
- 'General Juvenal Habyarimanas styre, 1973-1994', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=165
- 'Vejen mod et folkedrab', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=166
- 'Forløbet', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=172
- 'Kapitel 7: Omverdenen, der svigtede', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=173
- 'Den politiske og økonomiske udvikling', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=184
- 'Paul Kagame ved magten', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=187
- 'Økonomisk fremgang', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=188
- 'Kapitel 9: Juridisk og militært efterspil samt de internationale konsekvenser', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=185
- 'Hvilken historie skal fortælles?', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=196
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55250588618",
"T": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55250588618",
"H": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55250588618"
}