Holdet A 2022 Hi/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Historie B
Lærer(e) Queren Aliana Ortiz
Hold A 2022 Hi/n (A 2n Hi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Reformationen
Titel 2 Imperialisme og Afkolonisering
Titel 3 2. verdenskrig (Holocaust og Danmarks besættelse)
Titel 4 Folkedrabet i Rwanda

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Reformationen

REFORMATIONEN


Materialer


• På sporet af historien. “3. Billedanalyse”. Set 3. maj 2022. https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=132.
• Grundbog til Danmarkshistorien (Læreplan 2010). “3. Middelalderen”. Set 3. maj 2022. https://danmarkshistorien.systime.dk/index.php?id=89&L=0.
Danmarkshistorien.dk. “Grevens Fejde 1534-36”. Set 3. maj 2022. https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/show/materiale/grevens-fejde-1534-36/.
• ———. “‘Luther-Festen’ i Nationaltidende, 10. november 1883”. Set 3. maj 2022. https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/luther-festen-i-nationaltidende-10-november-1883/.
• ———. “Recessen om reformationen, 30. oktober 1536”. Set 3. maj 2022. https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/recessen-om-reformationen-af-30-oktober-1536/.
• Grundbog til Danmarkshistorien (Læreplan 2010). “Den katolske kirke”. Set 3. maj 2022. https://danmarkshistorien.systime.dk/index.php?id=90.
• Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie. “Kirken og samfundet”. Set 3. maj 2022. https://danmark.systime.dk/index.php?id=253&L=0.
• Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie. “Kirken og samfundet”. Set 3. maj 2022. https://danmark.systime.dk/index.php?id=253&L=0.
• Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie. “Kongen, kirken og stormændene”. Set 3. maj 2022. https://danmark.systime.dk/index.php?id=284.
• Historisk Metode. “Levn Eller Beretning?” Set 3. maj 2022. https://historiskmetode.weebly.com/levn-eller-beretning1.html.
• Marie Berg Carlsen. Historisk kildekritik - En guide!, 2018. https://www.youtube.com/watch?v=e7Nj3AzyHdw.
• Vores verdenshistorie. “Reformationen”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=175.
• Vores verdenshistorie. “Reformationen”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=175.
• Rigsarkivet. “Den lille guldbog om kildekritik”, 2018.
• Sissel Worm Glass. “Religiøs Satire - en billedanalyse”. Folkeuniversitetet, 2017.
• Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie. “Tidens tanker- Middelalderen 1050-1500”. Set 3. maj 2022. https://danmark.systime.dk/index.php?id=137&L=0.
• Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie. “Tidens tanker- Middelalderen 1050-1500”. Set 3. maj 2022. https://danmark.systime.dk/index.php?id=137&L=0.

Supplerende materialer


Danmarkshistorien.dk. “Uddrag af Widukinds Sakserkrønike - Harald Blåtand og Poppo”. Set 3. maj 2022. https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/uddrag-af-widukinds-sakserkroenike-harald-blaatand-og-poppo/.
• DR. “DRTV - Historien om Danmark: Reformation og renæssance”. Set 3. maj 2022. https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-reformation-og-renaessance_145570.
Folkekirken.dk. “Pave Leo X”. Set 3. maj 2022. https://www.folkekirken.dk/om-troen/reformation/hovedtanker/hovedpersoner/pave-leo-x.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Imperialisme og Afkolonisering

Faglige mål:
- dokumentere viden om centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere samspillet mellem mennesker, naturgrundlag og samfund gennem tiderne
- analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og mentalitet i tid og rum
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende

Kernestof med fokus på britisk imperie:
-imperialisme
-industrialisering
-afkolonisering
- stormagtsrivalisering
- menneskeretigheder
-menneskesyn

Faglige mål:
- dokumentere viden om centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere samspillet mellem mennesker, naturgrundlag og samfund gennem tiderne
- analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og mentalitet i tid og rum
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende

Materialer

• På sporet af historien. “14. Historiografi”. Set 3. maj 2022. https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=143.
• Vores verdenshistorie. “Den voksende verdenshandel”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=245.
• Elesapiens. DARWIN’S THEORIES, 2017. https://www.youtube.com/watch?v=urSNtaQKOAk.
• Vores verdenshistorie. “Grundlæggelsen af det britiske imperium”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=226.
• Vores verdenshistorie. “Imperialismens globale perspektiv”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=229.
• Vores verdenshistorie. “Imperiet udvider sig”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=254.
• Vores verdenshistorie. “Kampen om Afrika”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=228.
• Vores verdenshistorie. “Kampen om Afrika”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=228.
• Vores verdenshistorie. “Synet på andre folkeslag”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=255.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning


Titel 4 Folkedrabet i Rwanda

I dette forløb har vi beskæftiget os med folkedrabet i Rwanda. Vi har arbejdet med før, under og efter folkedrabet. Derudover har vi arbejdet med Stantons teori om folkedrabets 10 stadier, som har været en rød tråd gennem forløbet. Til slut i forløbet har vi set 'Hotel Rwanda'.

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
- analysere og reflektere over eksempler på samspillet mellem mennesker, kultur og samfund gennem tiderne
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

Kilder:
- Uddrag af leksikonartikel om Afrika, https://www.his2rie.dk/kildetekster/folkedrabet-i-rwanda/kildetekst-3/
- Hutuernes ti bud
- General Dallaires fax sendt til FN på baggrund af efterretninger om et forestående forsøg på udryddelse af Kigali-provinsens tutsi-befolkning
- Svar i fax fra FN til General Dallaire efter han har advaret om en forestående massakre
- Paul Rusesabagina erindrer samtale med Augustin Hategeka, tutsi på flugt under folkedrabet (2007)
- 'Cartooning in Rwanda', https://blog.cartoonmovement.com/2016/10/cartooning-in-rwanda.html
- Tabel Statistiske udvalgte parametre for Rwanda, 1990-2018 – opgjort af Verdensbanken, https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=188

Andet:
- 'Hotel Rwanda' (2004)

Sekundærlitteratur:
- 'Hvad er folkedrab?' https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=153
- 'Teorien om folkedrabets 10 stadier', https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=154
- 'Geografi og befolkningsgrupper', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=157
- 'Før europæernes ankomst', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=161
- 'Kolonitiden', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=162
- 'Afkolonialiseringen', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=163
- 'Gregoire Kayibandas styre, 1962-1973', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=158
- 'General Juvenal Habyarimanas styre, 1973-1994', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=165
- 'Vejen mod et folkedrab', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=166
- 'Forløbet', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=172
- 'Kapitel 7: Omverdenen, der svigtede', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=173
- 'Den politiske og økonomiske udvikling', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=184
- 'Paul Kagame ved magten', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=187
- 'Økonomisk fremgang', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=188
- 'Kapitel 9: Juridisk og militært efterspil samt de internationale konsekvenser', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=185
- 'Hvilken historie skal fortælles?', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=196
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer