Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Historie B
|
Lærer(e)
|
Queren Aliana Ortiz
|
Hold
|
A 2022 Hi/o (A 2o Hi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Imperialisme og Afkolonisering
Faglige mål:
- dokumentere viden om centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere samspillet mellem mennesker, naturgrundlag og samfund gennem tiderne
- analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og mentalitet i tid og rum
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
Kernestof med fokus på britisk imperie:
-imperialisme
-industrialisering
-afkolonisering
- stormagtsrivalisering
- menneskeretigheder
-menneskesyn
Faglige mål:
- dokumentere viden om centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere samspillet mellem mennesker, naturgrundlag og samfund gennem tiderne
- analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og mentalitet i tid og rum
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
Materialer
• På sporet af historien. “14. Historiografi”. Set 3. maj 2022. https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=143.
• Vores verdenshistorie. “Den voksende verdenshandel”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=245.
• Elesapiens. DARWIN’S THEORIES, 2017. https://www.youtube.com/watch?v=urSNtaQKOAk.
• Vores verdenshistorie. “Grundlæggelsen af det britiske imperium”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=226.
• Vores verdenshistorie. “Imperialismens globale perspektiv”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=229.
• Vores verdenshistorie. “Imperiet udvider sig”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=254.
• Vores verdenshistorie. “Kampen om Afrika”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=228.
• Vores verdenshistorie. “Kampen om Afrika”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=228.
• Vores verdenshistorie. “Synet på andre folkeslag”. Set 3. maj 2022. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=255.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
2. verdenskrig (Holocaust og Danmarks besættelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Forløb 2. verdenskrig
-
Kilde: Kilder til kapitel 1, Wilsons 14 punkter
-
Ingen lektier til i dag :)
-
Forløb
-
Skema til årsagsforklaringer.docx
-
Tegning af årsager lavet af Valdemar, Mark, Neilas og Daniel
-
LEKTIE: Læs → Hitlers vej til magten (IKKE KILDERNE) og læg mærke til følgende mens du læser:
-
Forløb: MinKonto: Log ind
-
Lektie: Læs HELE kapitlet, men IKKE kilderne: Kapitel 2: Nazismens raceideologi
-
I dag tager vi i Albertslund biograf og ser filmen The Zone of interest. Vi mødes kl.11:15 i biografen.
-
Lektien til i morgen onsdag:
-
Fokus i dag bliver propagandaen og Krystalnatten
-
Læs https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=156 (UDEN KILDER)
-
Dagens kilder:
-
Læs følgende:
-
I dag skal vi arbejde med Tysklands besættelse af Danmark. Vi kommer til at kigge lidt på 9. april, samarbejdspolitikken og Erik Scavenius.
-
Lektien til i dag er, at I skal finde en person, som enten levede under den tyske besættelse eller havde forældre der levede under besættelsen, og spørge ind til, hvad de kan huske om besættelsen. I kan fx spørge ind til deres dagligdag, fritidsliv e
-
LEKTIE: https://kamp.systime.dk/?id=160#c229 (UDEN KILDER OG VIDEOER). Mens du læser, skal du tage noter til:
-
Afsnittet: DRTV - Matador: Vi vil fred her til lands
-
Lektie: Hele kapitel 11 ”Befrielsen og besættelsestidens efterspil” (IKKE KAPITLET OM FAGLIGE MÅL) (https://historieportalen.systime.dk/index.php?id=1883). Lektien kommer til at fungere som den historiske baggrund for det afsnit af Matador, som vi se
-
Hvis man ikke er Matador kendt, så kan det være en fordel at skimme Kortfattede resuméer – Matadoronline :) Vi skal se episode 21, så man kan stoppe sin læsning af resuméerne efter afsnit 20 :)
-
I TIMEN: Bornholm.pptx
-
I TIMEN: KILDER
-
Lektie: Gå lektien fra sidst om befrielsen igennem. Hvad og hvor meget står der om Bornholm? Prøv inde på Systime at søge under "Søg i indhold" og se, hvad du kan finde omkring Bornholm ift. befrielsen.
-
I TIMEN: Uddrag af Potsdam-aftalen, https://andenverdenskrig.systime.dk/?id=250#c613
-
Lektie: https://andenverdenskrig.systime.dk/?id=142
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Folkedrabet i Rwanda
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55256349345",
"T": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55256349345",
"H": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55256349345"
}