Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Historie B
|
Lærer(e)
|
Morten Frederiksen
|
Hold
|
A 2022 Hi/p (A 2p Hi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
3
|
Industrialisering og Arbejderbevægelse
Industrialismen og arbejderbevægelsen
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=68
Den industrielle revolution i England 1760-1850
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=435
Befolkningsvækst og landbrugsrevolution
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=443
Tekstilproduktion: Fra håndværk til industri
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=458
Kul, jern og damp
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=459
Liberalismen – forsvar for det frie marked
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=437
Hvorfor industriel revolution – og hvorfor England?
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=438
Flaskehalse, teknologi og foretagsomhed
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=444
Marxismen – skabelsen af kapitalister og proletarer
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=445
En mentalitetshistorisk forklaring – 'den kapitalistiske ånd'
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=446
Den industrielle revolution som 'take-off'
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=447
Industrialiseringens anden fase 1850-1900
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=439
USA – borgerkrigen 1861-1865
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=449
USA's økonomiske mirakel
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=450
Danmark – et landbrugsland under forandring
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=451
Storbyerne og arbejderklassen
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=440
Arbejdernes vilkår
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=452
Arbejderbevægelsen
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=441
Karl Marx og socialismen
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=453
Den socialdemokratiske reformkurs
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=721
Det danske socialdemokrati
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=454
Tekster, billeder, statistik
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=656
Befolkningstal i Europa og USA, 1750-1910
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=703
Børnedødelighed i Europa, 1800-1910
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=84
Europas industriproduktion 1781-1913
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=83
Forbrug af råbomuld, 1785-1880
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=82
Produktion af kul og brunkul, 1820-1904
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=81
Produktion af råjern, 1781-1914
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=80
Jernbanernes udvikling, 1840-1900
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=79
Børnearbejde 1908 - 1909
Lewis Hines' fotografier 1908-1909
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=69
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Første Verdenskrig
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nazismen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55259274284",
"T": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55259274284",
"H": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55259274284"
}