2023/24 - NEXT - Vestskoven Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
2023/24 - NEXT - Vestskoven Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet A 2022 DA/v - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2023/24
Institution
2023/24 - NEXT
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Mette Sandbak
Hold
A 2022 DA/v (
A 1v DA
,
A 1v DA SO
,
A 2v DA SO
,
A 2v DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Argumentation og retorik
Titel 2
Nyhedsformidling
Titel 3
Litterær analysemetode
Titel 4
Levende billeder - nyheder- dokumentar og reality
Titel 5
VÆRK 1: Aminas breve af Jonas T. Bengtsson
Titel 6
VÆRK 2 Ravnkels saga + Vikingetiden/Middelalderen
Titel 7
VÆRK 3: Film: I rosens Navn af Umberto Eco
Titel 8
Renæssancen og oplysningstiden
Titel 9
VÆRK 4: Erasmus Montanus af Ludvig Holberg
Titel 10
SO DIHO
Titel 11
Romantikken
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Argumentation og retorik
Formålet med forløbet i retorik og argumentation er at bevidstgøre eleverne om sproglige virkemidler i kommunikation. Eleverne introduceres for Toulmins argumentationsmodel, Laswells kommunikationsmodel samt appelformer og diverse sproglige kneb og lærer dels at gennemskue andres brug af disse metoder samt selv at anvende dem i mundtlige plenumdiskussioner samt i produktion af læserbreve samt en kronik med en tilknyttet metarefleksion. Forløbet er en forlængelse af forløbet om semantik og pragmatik, som eleverne blev undervist i på grundforløbet. Rent tematisk er de fleste tekster, der arbejdes med i forløbet af politisk karakter, da det var relevant i forhold til folketingsvalget at synliggøre politikeres brug af sproglige virkemidler og ikke mindst at gøre eleverne opmærksomme på at være kritiske modtagere af politiske budskaber. Antal sider 50.
Indhold
Kernestof:
Mette Frederiksens tale til Socialdemokratiets valgfest - det retoriske pentagram.docx
De tre talegenrer
Det retoriske pentagram
Appelformer 1.docx
Artikel 2022 - Sådan gennemskuer du politikernes kneb og tricks i valgkampen, Altinget 2022
Appelformer
Tidligere Etisk Råd-formand: Sådan gennemskuer du politikernes kneb og tricks i valgkampen
Sproglige virkemidler.docx (oversigt)
Virkemidler, gruppestress.docx (gruppeopgave med sproglige virkemidler)
Inger Støjberg - Analyse af virkemidler.docx
Argumentationsanalyse - Toulmins model mv..docx
4.10 Argumentation - Toulmins model
Sikandar Siddique - Kronik, uddrag.docx
Kronik - Eleveksempel.docx
Gruppearbejde - Inddragelse af tekster i kronikskrivningen.docx
Kronik og refleksionstekst - Opgaveformulering.docx
Kronikskrivning - d. 9. dec.docx
Gruppearbejde_ Pointer fra tekster (inddragelse af tekster i kronikken).docx
TIL I DAG: I skal have skrevet et UDKAST til jeres kronik (kun del A, dvs. ikke refleksionsteksten). I skal have skrevet mindst 350 ord - det skal uploades i Elevfeedback OG under Opgaver inden modulet.
Kammeratfeedback - ark.docx
Tjek din egen kronik igennem og gå i gang med din refleksionstekst.docx
Skabelon - Kronik i Politiken.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
1. udkast af kronik
13-12-2022
Kronik og refleksionstekst
19-12-2022
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Nyhedsformidling
Formålet med forløbet om nyhedsformidling er dels at introducere eleverne for nyhedsformidlingens historie og ikke mindst udviklingen i den måde nyheder laves og formidles på. Forløbet fokuserer på det journalistiske sprog, vinklinger samt dominerende nyhedskriterier. Desuden får eleverne kendskab til udvalgte aviser og deres segment for at træne dem i at kunne se hvordan nyheder vinkles og tilpasses læseren. Forløbet drejes over i 'fake news' og eleverne bevidstgøres om udfordringerne ved fake news. Antal sider 75
Indhold
Kernestof:
indmeldelsesblanket Albertslund Bib.pdf
Nyhedsformidling Del 1.docx (eget kompendium med basisviden lige fra nyhedstrekant, avisens genrer, segmenter og vinklinger)
Nyhedsformidling del 2.docx (anden del af eget kompendium med info om nyhedsformidling og relevante begreber)
Ekstra Bladet, BT, Politiken, Berlingske Tidende, Jyllandsposten og lokalaviser (I grupper laver I en analyse af en avis)
VGA læser – udflugt til biblioteket😊
Nye digitale nyhedsmedier - print.docx
Falske nyheder.docx
Falske nyheder - DR-artikel.docx
Falske nyheder.docx https://www.dr.dk/nyheder/udland/john-lever-af-fake-news-der-er-ingen-graense-hvor-dumme-folk-er#!/
Lektie - upload i Elevfeedback: Skriv 5 pointer, som du synes er de vigtigste fra de sidste to moduler om falske nyheder. Du må gerne bruge dokumentet (lektien fra sidst), som er vedhæftet her igen. Men formulér med dine egne ord.Falske nyheder.docx
Falske nyheder og disinformation - Kort matrix-arbejde.docx
HCA - Det er ganske vist.docx
Desinformations uhyggelige historie: Fra opdigtede nazister til folkedrab på "kakkelakker" https://videnskab.dk/kultur-samfund/desinformations-uhyggelige-historie-fra-opdigtede-nazister-til-folkedrab-paa-kakerlakker/
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Avisanalyse
03-02-2023
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Litterær analysemetode
Eleverne arbejder med litterær analyse. Følgende litterære analysemetoder anvendes: nykritisk metode, psykoanalytisk metode samt biografisk metode. Forløbet er sat sammen af traditionel klassegennemgang med lærerstyret uv, selvstændigt elevarbejde og fordybelse, mundtlige fremlæggelser samt gruppearbejde i forhold til det at analysere en række forskellige skønlitterære tekster - noveller og romanuddrag. Forløbet afsluttes med en skriftlig opgave i form af en litterær analyse af Ond i Sulet af Naja Marie Aidt.
Antal sider 125
Indhold
Kernestof:
Optakt til litterær analyse.docx
Litterær analyse.pdf (Eget kompendium med litterære metoder, litterær teori)
20210812113108.pdf litterær analyse
Som englene flyver, Naja Marie Aidt, 1993
Nattens dronning - arbejdsspørgsmål.docx
Fortælleren - hvilke slags_.docx
Tove Ditlevsen Nattens Dronning.docx
Vorherrebevares, Tove Ditlevsen, 1953
Gruppearbejde Vorherrebevares.docx
I dag har I ingen læselektie. I stedet arbejder vi med skriftlighed - primært indledninger og god opgavestruktur. I kommer blandt andet til at 'gen-arbejde' med Nattens Dronning ift. at lave en skriftlig analyse...så hvis I helt har glemt, hvad den h
Ond i sulet, Naja Marie Aidt, 1993
Model til skriftlig novelleanalyse.docx
Når du angiver citater i din tekst.docx
Supplerende stof:
RÅD I SKRF DANSK.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Personkarakteristik
27-03-2023
Vorherrebevares
25-04-2023
Analyseopgave
08-05-2023
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Levende billeder - nyheder- dokumentar og reality
Vi bygger videre på emnet om nyhedsformidling /herunder AVISK og MIAF og fokuserer på levende billeder og de teknikker, der muliggør vinkling af nyheder formidlet i TV/online billeder. Desuden gennemgår vi dokumentaren som genre samt realitykonceptet. Eleverne introduceres for en række begreber, der anvendes i analysen af levende billeder og de genrer, der har til formål at 'skildre virkeligheden'. Fokus lægges på nyheder i TV/dokumentaren som genre samt reality-TV
Meget information hentes i Systimebogen her:
https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk
og desuden suppleres med relevante artikler og klip fra TV.
Antal sider 100
Indhold
Kernestof:
GENRER I TV - modul 1.docx
LÆS 158 - 170 i Systimebogen om filmiske virkemidler
modul 3 Gruppeopgave om slankemiddel.docx
SE KLIP OM SLANKEMIDDEL HJEMMEFRA
Pressenævnet kritiserer DR for manglende sløring og forelæggelse
Videoklip med Svend Brinkman - i Systimebogen
Jeppe Nybroe sagen
AT ANALYSERE LEVENDE BILLEDER NOTER.docx
Vejledning til analyse af levende billeder.docx
Dokumentaren som genre modul 1.docx (LÆSES hjemme)
DRTV - Forfulgt af politiet?
Opdater din browser | Facebook
I klassen: Operation X – Morten Spiegelhauer: Vi ser et klip fra dokumentaren om chatkonsulenten Rudy Frederiksen: - og det er klamme sager!!!!!
Realityprogrammer og - stjerner (Læs vedhæftede artikel hjemmefra og skriv korte noter i elevfeedback-ok at gøre det parvis:)
De væsentligste realitygenrer.docx
Realityprogrammer og - stjerner
Derfor ser vi Paradise Hotel, Videnskab.dk 2014
Mediers rolle.docx
Vigtige begreber når vi taler om reality.docx
Erving Goffmann.docx
Erving Goffman og den forhandlede identitet
Sille Nimholm går amok (Paradise Hotel sæson 18, afsnit 11)
På udrykning med gadens ambulance (1:4)
LUKSUSFÆLDEN BEST MOMENTS
Skærmbillede 2023-11-29 kl. 11.18.15.png
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Refleksionsopgave Olivér og Ibrahim
01-09-2023
Slankemiddel
07-09-2023
Rejsedokumentar
10-09-2023
Analyse af nyhedsindslag
05-10-2023
Aminas breve
09-10-2023
Dokumentaren som genre
15-11-2023
Omfang
Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 41
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
VÆRK 1: Aminas breve af Jonas T. Bengtsson
Vi analyserer Jonas Bengtsons roman, Aminas breve. Fokus i analysen vil især lægges på karakteristikker samt fortællerens rolle i skønlitteratur. Desuden reflekterer eleverne over, hvorvidt litteratur kan bidrage til at afdække tabuer: psykisk sygdom, racisme, misbrug med videre.
Indhold
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
VÆRK 2 Ravnkels saga + Vikingetiden/Middelalderen
Vi kigger nærmere på vikingetiden og sætter fokus på de livsværdier og den mentalitet der bandt det islandske samfund sammen. Et kort historisk oprids kombineret med viden om særlige træk i sagaen som genre ligger som optakt til en gennemgang af Ravnkels saga. Ravkels saga indgår i pensum som et værk. Fokus vil være på temaer som individ overfor slægt, ære samt religion - og vi vil trække tråde til det moderne samfund og de kulturelle udfordringer, der kan opstå pga. holdninger til netop 'slægt, ære og religion'. Vi fortsætter med en gennemgang af Middelalderen og den feudale samfundsstruktur. Fokus vil være på den nye lovgivning, kirkens rolle samt genrerne, folkeviser og folkeeventyr
Antal sider 75 + værk
Indhold
Kernestof:
20201002110122.pdf
Vikingetiden facts og Ravnkel NY.docx
Vikingetiden (Ca. 800-1050) - Nordens Historie
Ravnkels saga
3. Middelalderen
Afsnit
vikingetid til middelalder historie NY.doc
https://bl.systime.dk/?id=155, Systime historie om middelalderen
Folkeeventyr, Jesper og Prinsessen (i kompendiet)
Ebbe Skammelsøn
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ravkels saga
10-01-2024
Germand Gladensvend
17-01-2024
Ebbe skammelsen
28-01-2024
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
VÆRK 3: Film: I rosens Navn af Umberto Eco
Indhold
Kernestof:
Folkeeventyr, Jesper og Prinsessen (i kompendiet)
Ebbe Skammelsøn
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Renæssancen og oplysningstiden
I dette forløb er fokus på videnskabens indtog og de forandringer, det medfører i livssyn og samfundsstruktur. Vi arbejder med begreber som humanisme, rationalisme og videnskabelig metode og sammenholder videnskab med religion dengang og nu. Genremæssigt læser vi to epistler af Holberg, ser en portrætdokumentar af Tycho Brahe, undersøger forløbet med Leonora Kristine samt læser Erasmus Montanus. Komedien om Erasmus Montanus indgår som et værk i det samlede pensum. Den røde tråd i forløbet er, at eleverne forstår tidens paradigmeskifte, og hvordan det skaber fundamentet for det moderne, kritiske samfund, vi har i dag. Eleverne ser desuden Umberto Ecos: I Rosens navn.
Antal sider 100 + 2 værker.
Indhold
Kernestof:
Renæssancen (Hvad gik perioden ud på?)
Dansk - Renæssance 1450-1600 (Hjælpsom explainer)
Luthers opgør med afladshandlen - 95 teser, der indledte reformationen (Den kigger vi på sammen i timen - ik lektie)
Videnskab og protestantismen .docx (mit dok)
Reformationen og videnskabens verden (link til mit dok)
Store danske videnskabsfolk - Tycho Brahe (Astronomi) (doku-film)
https://denstoredanske.lex.dk/Tycho_Brahe?gad_source=2&gclid=CjwKCAiAiP2tBhBXEiwACslfnuPLjwQ0s3ScYuQNZTsqkvUwZmS_qyRsv6u3BiOyhcFLdKPKI2yl1RoCd_4QAvD_BwE(T.B's liv og bedrifter)
https://litthist.systime.dk/?id=282 (Digt af Brahe, Af: Danmark, hvad jeg forbrudt)
Videnskabelige spring i renæssancen.docx
4. 1720-1800: Oplysningstiden (Læs hjemme)
Fra renæssancen til oplysningstiden.docx (mine noter + dannelse som begreb)
Ludvig Holberg Erasmus.doc (Hvilke tanker tænkte Holberg?)
3 epistler om censur Holberg.docx
Ludvig Holberg: Censur 1, 1749 [kilde: Epistler nr. 395]
Ludvig Holberg: Censur 2, 1743 [kilde: Tredje Levnedsbrev, 469]
Ludvig Holberg: I et land uden censur, 1743 [kilde: Tredje Levnedsbrev, 563]
Ludvig Holberg: Epistel nr. 390
Bastarden I Trailer 2023
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Erasmus
26-02-2024
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
VÆRK 4: Erasmus Montanus af Ludvig Holberg
Indhold
Kernestof:
3 epistler om censur Holberg.docx
Ludvig Holberg: Censur 1, 1749 [kilde: Epistler nr. 395]
Ludvig Holberg: Censur 2, 1743 [kilde: Tredje Levnedsbrev, 469]
Ludvig Holberg: I et land uden censur, 1743 [kilde: Tredje Levnedsbrev, 563]
Ludvig Holberg: Epistel nr. 390
Bastarden I Trailer 2023
Prøve i Oldtid og Middelalder.doc
Spørgsmål renæsaance og oplysningstid.docx
Kreativ opgave som afslutning på forløbet om renæssance og oplysningstid.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
SO DIHO
Indhold
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Romantikken
Indhold
Kernestof:
Opgaveskabelon DIHO 2024-2.docx
Romantikken opstart 2024.docx
Romantikken (Det lange fakta-link)
Romantikkens ideer
Romantikken.pdf
Begrebsliste til romantikken.docx
Duggen, Grundtvig, 1808
Guldhornene, Oehlenschläger, 1803
Guldhornene Historiske FACTS.docx
Indvielsen af Schack Staffeldt, 1804
Nissen hos Spækhøkeren af H.C. Andersen, 1853
Klokken af H.C. Andersen, 1845
Klokken - fælles gennemgang.docx
Nissen hos spækhøkeren .docx
Begrebsliste til romantikken + keywords.docx
Anden vender tilbage, Anden i føtex
Klogskab på Fisketorvet - hvordan blir man dansker?
Der er et yndigt land, Adam Oehlenschläger, 1835
I Danmark er jeg født, H.C. Andersen, 1850
Landskabsmalerier fra Romantikken.docx
Isam B - I Danmark Er Jeg Født
Steen Steensen Blicher, Hiemvee, 1814
Adam og Noah på Fisketorvet, Hvordan bliver man danskerKlogskab på Fisketorvet - hvordan blir man dansker?
Anders Matthesen, Luk røven i Føtex, 2012Anden vender tilbage, Anden i føtex
Danmark, Shubidua, 1974
I Danmark er jeg født, Natasja, 2007
Natasja i danmark er jeg født
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
Log ind
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55295075198", "T": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55295075198", "H": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55295075198" }