Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Emil Philipsen
|
Hold
|
A 2022 DA/z (A 1z DA, A 1z DA SO, A 2z DA SO, A 2z DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Taler i en terrortid
I dette forløb arbejder vi med taler og retorik. Vi læser taler og analyserer dem ud fra udvalgte begreber og modeller. Eleverne skriver desuden en tale og holder den for klassen.
Nøgleord:
Det retoriske pentagram, talegenrer, komposition, appelformer, billedskabende sprog, billedsprog, stilistiske figurer.
LItteratur:
Perpektiver i dansk, Taler i en terrortid. Hele kapitlet bortset fra afsnittet om diskursanalyse.: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=175
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Argumenter for forandring
Vi arbejder med argumentation under temaet argumenter for forandring. Vi arbejder med at analysere og vurdere argumenterende tekster.
Nøgleord:
Toulmins argumentationsmodel, appelformer, argumentationsgreb, hæderlighed og vægt.
Litteratur:
Perspektiver i dansk, Argumenter for forandring. Hele kapitlet undtagen afsnittet Du skal forandre dit liv. https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=184
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Nyheder
I dette forløb arbejder vi med nyheder. Vi analyserer og vurderer artikler og dykker særligt ned i reportagen. Derudover laver eleverne deres eget tv-nyhedsindslag.
Nøgleord:
Nyhedstrekanten, artiklens layout, nyhedskriterierne, det retoriske pentagram, interviews og kilder, storyboard, aviserne og deres målgrupper, den klassiske nyhedsartikel, reportage, pressenævnet, fake news herunder: fiktionalisering, falsumartikler, opinionsartikler, manipulerede nyheder og click bait.
LItteratur:
Perspektiver i dansk, Flygtninge i nyhedskredsløbet, https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=232
Afsnittene:
Nyhedsdækningens første fase
Dybere ind i sagen
Dansk i tiden, Modul 4, Reportagen: https://danskitiden.systime.dk/?id=271
Dig og digital dannelse i dansk, Fiktionaliserede og manipulerede nyhedsartikler: https://digogdigitaldannelseidansk.systime.dk/?id=147
#52 Vincent F. Hendricks – Hvorfor fake news er blevet en verdenstrussel. Beyond Digital
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vandmærket
I dette forløb læste vi novellesamlingen Vandmærket (1993) af Naja Marie Aidt.
Vi arbejdede med forskellige litterære metoder herunder nykritisk metode, psykoanalytisk metode og biografisk metode.
Eleverne skulle holde oplæg om en udvalgt novelle og anvende begreber og modeller fra de introducerede metoder.
Vandmærket (1993) af Naja Marie Aidt
Danske forfattere, Naja Marie Aidts selvportræt: https://danskeforfattere.systime.dk/?id=2385
Dansknoter, 1994, Naja Marie Aidt
Dansk i grundforløbet, novelleanalyse (hele kapitlet)
Psykologisk litteraturlæsning i historisk lys side 9-12
Dansk på ny, Novelle, Klassisk og moderne novelle: https://danskpaany.systime.dk/?id=151#c476
Faglige mål:
analysere og fortolke fiktive tekster
perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Kernestof:
mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Syndefaldsmotivet
I dette forløb arbejder vi med myter med særligt fokus på syndefaldet og læser værket Den kroniske uskyld.
Nøglebegreber: fortæller, synsvinkel, person- og miljøkarakteristik, mytens funktion, motiv og tema, syndefald, efterkrigstiden.
Litteratur:
Klaus Rifbjerg: Den kroniske uskyld (1958)
Karen Blixen: Ringen (1958)
Martin A Hansen: Paradisæblerne (1953)
Det gamle testamente: Syndefaldet
Diverse malerier
Perspektiver i dansk, kapitel 3: Fortællinger om syndefald
Litteraturhistorien på langs og på tværs, afsnittene: Modernisme og realisme og Efterkrigsmodernisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Skriftlighedsforløb Kronik og refleksionstekst
I dette skriftlighedsforløb arbejdede vi med opgavetypen kronik og refleksionstekst.
Vi læste kronikker og satte os ind i kravene til opgavetypen i htx-regi.
Vi arbejdede med ideudvikling, struktur og skriveøvelser. Eleverne skrev deres egne kronikker og tilhørende refleksionstekst under emnet Den engelske ghetto.
Nøgleord:
kronik, refleksion, målgrupper, sproglige virkemidler, retorik, argumentation, ideudvikling herunder brainstorm, mindmap og disposition, fremstillingsformer, Hey, you, see, so (HYSS)
Litteratur:
Skriv dig frem, htx, kronik og refleksionstekst. Systime. https://skrivdigfrem.ibog.dansklf.dk/?id=200
Skriv dig frem, htx, Fremstillingsformer. Systime. https://skrivdigfrem.ibog.dansklf.dk/?id=131
Buthaina Shaheen: Dansk er et ugæstfri sprog, Information, 18. okt. 2017 https://www.information.dk/debat/2017/10/dansk-ugaestfrit-sprog
Eliasbeth Jessen: Engelsk? thumbs up! Arabisk? Buuuuh!, 17. Okt, 2017
https://www.information.dk/debat/2017/10/engelsk-thumbs-up-arabisk-buuuh?lst_tagmst
Regeringens ghettopakke: Ét Danmark uden parallelsamfund - Ingen ghettoer i 2030", 2018
https://www.regeringen.dk/nyheder/ghettoudspil/ (her vedlagt i uddrag, se vedhæft)
Birgitte Klintskov Jerkel, konservativ lokalpolitiker kommenterer regeringens ghetto-pakke. https://www.facebook.com/brigitte.jerkel/videos/10218222585415724/
Dansk Folkeparti, pressemeddelse: Styrk det danske sprog 30. nov. 2012
https://danskfolkeparti.dk/styrk-det-danske-sprog/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Middelalder 1050-1500tallet
I dette forløb arbejder vi med middelalderen og læser folkeviser. Vi trækker desuden tråde frem til renæssancen.
Nøgleord: slægtssamfund, skæbne, ære, hævn, mundtlig fortælletradition, flade personer, ridderviser, trylleviser, komposition.
Litteratur:
Litteraturhistorien på langs og på tværs, Middelalder. Systime https://litthist.systime.dk/?id=121
Brug litteraturhistorien, Middelalder - slægt, ære og hævn. https://bl.systime.dk/?id=135 Systime
Litteraturens genveje, Folkeviser - så er der ballade. Systime https://litteraturensgenveje.systime.dk/?id=154&L=10
Torbens datter
Ebbe Skammelsøn
Tycho Brahe - Astronomi, dokumentar DR https://www.dr.dk/studie/fysik/tycho-brahe-astronomi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Oplysningstiden
Optakt til DIHO
I dette forløb havde vi fokus på perioden oplysningstiden. Vi læste Holbergs værk Erasmus Montanus og satte den i relation til den historiske og samfundsmæssige kontekst.
Nøgleord:
Rationalisme, Descartes, erkendelse af naturlovene, forskydning i opfattelse af kirken, tro begrundes ud fra fornuft, borgerskab, komedie, komposition orden-kaos-orden, femaktsdrama, Ludvig Holberg,
Litteratur:
Litteraturhistorien på langs og på tværs, 1720-1800 Oplysningstiden, Systime. https://litthist.systime.dk/?id=123#c982
Erasmus Montanus
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Romantikken
Vi arbejder med den litteraturhistoriske periode romantikken i dette forløb. Vi læser tekster og sætter dem i relation til de forskelle strømninger i perioden.
Nøgleord:
Censur, nyplatonisme, dualisme, idealisme, kontraster i digtning, universalromantikken, organismetanken, Schelling, panteisme, guddommelig sammenhæng, det kunstneriske geni, guldaldertanken, nationalromantikken, fædrelandskærlighed, højskolebevægelsen, dannelsestanken.
Primærlitteratur:
Schack Staffeldt: Indvielsen (1804)
H.C Andersen: Klokken (1845)
Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land (1819)
N.F.S. Grundtvig: Danmarks trøst (1820)
Baggrundslitteratur:
H.C. Ørsted - Elektromagnetisme, Dokumentarfilm, DR. https://www.dr.dk/studie/fysik/h-c-oersted-elektromagnetisme
Litteraturhistorien - på langs og på tværs: Romantikken - 1800-1870: https://litthist.systime.dk/?id=124#c988 (hele kapitlet undtagen afsnittene om Biedermeier og poetisk realisme og Romantisme)
Brug litteraturhistorien, kapitlet om romantikken.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55295092757",
"T": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55295092757",
"H": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55295092757"
}