Holdet A 2022 DA/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Mette Sandbak
Hold A 2022 DA/w (A 1w DA, A 2w DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Retorik og argumentation
Titel 2 Autofiktion (miniforløb)
Titel 3 Novelleforløb
Titel 4 DHO-forløb
Titel 5 Flugt (Værk)
Titel 6 Værklæsning: Tour de chambre
Titel 7 Nyhedsformidling
Titel 8 Skriftlighedsforløb: Den debatterende artikel
Titel 9 Fra oldtid til oplysning
Titel 10 Autofiktion (miniforløb)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Retorik og argumentation

Formål:
• At du bliver bedre til at tale, så andre lytter
• At du bliver bedre til at argumentere for en sag
• At du bliver bedre til at forstå, analysere og forholde dig kritisk til andres argumentation


Faglige mål for forløbet:

• At få viden om begreberne retorik og argumentation
• At få kendskab til forskellige talegenrer
• At kunne holde en velforberedt, velargumenteret og velstruktureret tale og deltage overbevisende i en debat.
• At kunne benytte det retoriske pentagram
• At kunne benytte Toulmins argumentationsmodel
• At kunne redegøre for og gøre brug af appelformer og retoriske virkemidler
• At kunne analysere og vurdere argumentationen i en tale.

Baggrundsmateriale:

Annette Hauge Nielsen m.fl.: ”Dansk på ny”, kapitlet retorik og argumentation samt afsnittet "Stemmens virkemidler" under kapitlet "Mundtlighed": (Systime) https://danskpaany.systime.dk/index.php?id=280
Desuden eget materiale, øvelser og filmklip fra nettet

Primærtekster:
- Nivaq Coneliussens tale ved Nordisk Råds Litteraturpris
- Erika de Casiers takketale, da hun modtager Kronprisparrets pris
- Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla

Skriftligt arbejde:
- Eleverne skriver i par en tale og holder talerne for klassen
- Eleverne analyserer undervejs i forløbet tre taler og arbejder i denne forbindelse både i grupper og individuelt
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse af Niviaq Korneliussens tale 25-11-2022
Arbejdsark X er bedre end Y 13-12-2022
Analyse af Sofie Lindes tale 20-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Autofiktion (miniforløb)

Faglige mål
- At du bliver bekendt med den litterære genre autofiktion, og at du i den forbindelse kan reflektere over hvordan litteratur kan forstås i samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- At du kan analysere en tekst med fokus på dens autofiktive dimension. Du skal have forståelse for begrebet “dobbeltkontrakten", kunne genkende autofiktive teksters autencitetsmarkører samt tegn på fiktionalisering.
- At du kan reflektere over, hvilken betydning det har at arbejde med forskellige metodiske tilgange når du analyserer litteratur.

Kernestof
- Der er læst tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste 5 år
- I forløbet har vi arbejdet med litteraturanalyse og -fortolkning og anvendendt relevante litterære metoder
- Vi har arbejdet med tekster gennem kreative arbejdsprocesser

Skriftligt arbejde
- Analysere uddrag af 'Institutionaliseret' og 'Planen' med fokus på teksternes autofiktive dimension
- Kreativ opgave: Skrive et digt baseret på dit eget barndomsmiljø

Litteratur:
- Haidar Ansari 'Institutionaliseret' (2022) (uddrag tilsvarende 6,7 normalsider)
https://litteraturportalen.gyldendal.dk/forfattere/12_den_globale_tidsalder/ansari-haidar?resource=225375f8-c8fd-40b3-991c-1d07e6b0777f
- Morten Pape 'Planen' (2015) (uddrag tilsvarende 5 normalsider): https://5aarslitt.systime.dk/?id=221#c757
- 'Tusind jeg'ers fortælling' af Louise Lindhardtsen (2022) (uddrag): https://litteraturportalen.gyldendal.dk/forfattere/12_den_globale_tidsalder/ansari-haidar?resource=a161df7e-015a-41fb-b1bb-a7b17bb406e0
- 'Autofiktion' af Jan A.H. Petersen (2019) (uddrag): https://www.gymdansk.dk/autofiktion.html
- Egne slides
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Digt om barndom 09-01-2023
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Novelleforløb

Introduktion til litterær analyse
I dette forløb får I vigtige redskaber til at kunne analysere en skønlitterær tekst. Med udgangspunkt i novelle-genren gennemgår vi danskfagets værktøjskasse til litterær analyse. Vi skal i forløbet arbejde med to noveller fra nyere tid, der har det tilfælles at de handler om forskellige familier, miljøer og måder at tackle livet på i et senmoderne samfund.

Faglige mål
I skal introduceres til og trænes i danskfaglige metoder til analyse og fortolkning. I skal kende og kunne anvende følgende faglige begreber:
- Præsentation af en tekst
- Formanalyse: personkarakteristik, komposition, fortællertyper, fremstillingsformer.
- Tematisk analyse og sammenfattende tolkning

Litteratur
- Thomas Korsgaard (2017) 'Vintermedister' fra novellesamlingen Skam
- Naja Marie Aidt (2006) 'Søndag' fra novellesamlingen Bavian

Baggrundstekster
- Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk – litteratur sprog og medier”, udvalgte sider fra kap. 2 og 3 på https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=frontpage&cmd=toc
- Kjær-Hansen, a.B. ,Kennebo, P. & Bertelsen, T.S. (2023). "10. Novelle." I Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime. https://litthist.systime.dk/?id=129
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Videoaflevering (vintermedister) 17-02-2023
Novelleanalyse 03-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 DHO-forløb

I dette forløb har vi arbejdet med det moderne gennembrud. Forløbet har været en optakt til DHO.

Vi har haft fokus på, hvordan teksterne er udtryk for den historiske periode, hvor de er blevet til. Forløbet har tematisk været opdelt i de tre k'er: Kritik af køn, klasse og kirke. Hovedvægten har været på problemlitteratur om køn og klasse. Forløbet blev indledt med en kortere præsentation af romantikken, her har det primære fokus været hvad der diskuteres og forandres i overgangen til det moderne gennembrud.

Eleverne har analyseret tekster med fokus på nykritisk og socialhistorisk metode.

Faglige og fællesfaglige mål med forløbet:
- At i får indblik i centrale perioder i dansk litteraturhistorie
- At I får viden om den historiske og kulturelle udvikling i Danmark i 1800-tallet.
- At I bliver bevidste om sammenhængen mellem den historiske og den litterære udvikling.
- At I oplever, hvordan fagene dansk og historie kan supplere hinanden.
- At forberede jer til at skrive og tænke tværfagligt
- At I bliver bevidste om danskfaglig metode

Kernestof:
Du skal have viden om romantikken og det moderne gennembrud.
Vigtige begreber (romantikken): Nyplatonisme, nationalromantik, universalromantik.
Vigtige begreber (det moderne gennembrud): Realisme og naturalisme.

Tekster:
Brandes, Georg: uddrag fra "Indledningsforelæsning til emigrantlitteratur" (1872)
Ibsen, Henrik: Et dukkehjem (1879) (værklæsning)
Oehlenschläger, Adam: “Der er et yndigt land" (1819)
Overby, U.P.: “Socialisternes March” (1872)
Pontoppidan, Henrik: "En stor dag" (1899)
Schack von Staffeldt, A.W.: "Indvielsen" (1804)
Skram, Amalie: "Karens jul" (1885)

Baggrundsstof:
- Bryld, Carl-Johan: Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie (I-bog, Systime). Følgende afsnit: "Anne Løkke om kvinderne i 1800-tallet" (9 videoer)
- Rather Homemade: “Romantikken” på https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM
- Rather homemade: “Det moderne gennembrud” på https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus
- Sørensen, Mimi m.fl.: Brug litteraturhistorien (I-bog Systime 2014). Følgende afsnit: "Da Danmark blev moderne", "1800-tallets naturvidenskabelige gennembrud", "Litteraturens moderne gennembrud", "Retninger i det moderne gennembrud", "Mande- og kvinderoller til debat", "Henrik Pontoppidan: ud med Gud" og "Amalie Skram: ind med kvinderne"

Supplerende:
Kjær-Hansen, Barbara, m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs (I-bog, Systime 2012) https://litthist.systime.dk/
Følgende afsnit:
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud
- Det moderne gennembruds samfund
- Livssyn og syn på litteraturen
- Det moderne gennembruds genrer
- Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Flugt (Værk)

Et kortere forløb, der tager udgangspunkt i den animerede dokumentar "Flugt" (2021) af Jonas Poher Rasmussen. Vi ser dokumentaren og arbejder med værket analytisk ud fra følgende fokuspunkter:
- Personkarakteristik og synsvinkel
- Genre og dokumentartræk
- Animation, farver og lyd
- Struktur, herunder tid og sted
- Tematikker

Faglige mål
- At du får indblik i dokumentargenren, herunder den animerede dokumentar.
- At du får øvet dig i at analysere, fortolke og perspektivere fiktive- og ikke fiktive tekster
- At du kan anvende din viden fra forløbet om autofiktion analytisk, herunder begreberne fiktionalisering og autencitetsmarkører.
- At du bliver bedre til at arbejde tekstnært når du analyserer, også i forhold til levende billeder
- At du gennem gruppearbejde og fremlæggelse får trænet at udtrykke dig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst

Kernestof
- analyse af en nyere dokumentar (2021)
- metodisk har vi arbejdet med medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge med fokus på, hvordan denne dokumentar italesætter spørgsmålet om flygtninge og migration.

Materiale:
- Rasmussen, J.P. (2021): "Flugt"
- Darger, A.B. & Hansen, K.L. (2021). "Dokumentaren går i dybden, podcasten skaber et intimt rum". I Begreb om dansk. Litteratur, sprog og medier. Dansklærerforeningens Forlag.
- Filmcentralen (2023) "Filmiske virkemidler" https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/filmiske-virkemidler
- YouTube: Det Danske Filminstitut (2021) "Jonas Poher Rasmussen om 'Flugt' (2021)" https://www.youtube.com/watch?v=NhmQqYkWIMQ
- YouTube: REEL Pictures (2021) "FLUGT (trailer) - biografpremiere d. 17. juni 2021" https://www.youtube.com/watch?v=XcQV_hC9rMw

Supplerende læsning:
- Wells, P. (2008) "Leve den animerede dokumentar - Et ideologikritisk blik på en genre i eksplosiv vækst" i Kosmorama nr. 242 https://www.kosmorama.org/kosmorama/arkiv/242/leve-den-animerede-dokumentar
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Værklæsning: Tour de chambre

Læsning af Tine Høegs Tour de Chambre med fokus på genrekonventioner og minimalisme.
I læsningen af værket har vi bl.a. arbejdet med: komposition, sprog, fortællertyper og fremstillingsformer, samt haft et mere samtaleanalytisk blik på bogen med facework og sproghandlinger.

Tekster
Tine Høeg: “Tour de chambre” (2020) (værk)
Herman Bang: “Pernille” (1880)

Baggrundslitteratur
Ole Schultz Larsen: “3. Litteratur” + “4.12 Kommunikationsanalyse”, i: : Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier, Systime iBog

Skriftligt arbejde:
Perspektivering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Nyhedsformidling

Nyhedsformidling

Forløbet giver greb og begreber om nyheder. Nyheder er en uundværlig byggesten i den demokratiske offentlighed, og hvis man holder sig orienteret, kan man deltage kvalificeret i demokratiet og dermed værne om det. Men nyheder har samtidig deres eget liv og går i sving og selvsving i deres egne kredsløb. Derfor skal vi bruge begreber til at håndtere dem. I dette forløb lærer vi om genrer og komposition, men også om de ‛zoner’ af sandhed, som nyheder kan bevæge sig igennem.
Vi sætter derudover den hurtige nyhedsstrøm over for konstruktiv journalistik, som bliver diskuteret op imod fortællende journalistik.
Afslutningsvis berører vi kort fake news og de konsekvenser de måtte have for samfundet-
Som led en den skriftlige dimension repeterer eleverne argumentationsanalyse med fokus på Toulmins udvidede model.

Faglige mål
Du har viden om vilkår for nyhedsformidling i dag
Du har viden om nyhedsformidlingens historie og vilkår for i dag.
Du kender de 5 nyhedskriterier
Du kan karakterisere og analysere de vigtigste avisgenrer (fx nyhedshistorie, reportage?
Du kan i en analyse anvende begreber som komposition, vinkel og virkemidler.
Du kender følgende layout-udtryk: rubrik, manchet, mellemrubrik, brødtekst, faktaboks
Du kan demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
Du kan navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Vi har bl.a. arbejdet med
Avisernes historiske udvikling
Avistyper
Nyhedskriterier
Kilder, vinkling og målgruppe
Fakta- og fiktionskoder

Grundbøger
Sørensen, Mimi og Rangvid, Mads: ”Greb om nyheder”, i: ”Krig og kærlighed i nyhedskredsløb
Sørensen, Mimi og Rangvid, Mads: ”Opinionssporet på SoMe”, i: ”Krig og kærlighed i nyhedskredsløb


Baggrundsstof:
Larsen, Ole Schultz: “5.1 Avisjournalistik” i: Håndbog til dansk, Systime iBog, 2020
Index Danmark/Gallup helår 2020 Offentliggjort 15. marts 2021
Horsbøl & Harboe (2016). ”Den iscenesatte virkelighed. Afsnittet ”Når medierne sætter dagsorden”
Kaarsgaard, Sandra: ” Et år med krig i Ukraine: Se avisernes forsider her”, i: Journalisten.dk (2023): https://journalisten.dk/et-aar-med-krig-i-ukraine-se-mediernes-forsider-her/
Brock, Jeppe Lausersen: ”Simon er lige præcis, som han reagerede i den situation«: Verden rundt hylder de kaptajn Kjær for stort lederskab på en traumatisk aften”, i Politiken (2021): https://politiken.dk/sport/fodbold/EM_2021/art8245465/Verden-rundt-hylder-de-kaptajn-Kjær-for-stort-lederskab-på-en-traumatisk-aften
Olsen, Jesper: ”Hjælp, mediebranchen er i krise. Er det et problem – eller piber vi bare?”, i: Zetland (2023): https://www.zetland.dk/historie/s8yy0DXg-meAAmGr2-d044d
Stenz, Emil og Skjødt, Maria: ”
20 milliarder træer skal bekæmpeklimaforandringer og redde Afrika. Tagmed på en rejse til verdens mest naive ognødvendige projekt”, i: Zetland (2019): https://www.zetland.dk/historie/s8DPgZnb-meAAmGr2-22fde
Davidsen-Nielsen, Hans og Søndergaard, Bo: ”50 sekunder (1) Gælden”, i: Politiken (2003): https://docs.google.com/document/d/1AJ6a5yfBmjJ6rwUKwELN5Y0zh6-KB0Wf/edit#heading=h.gjdgxs
Kretz, Steffen og Christiansen, Rasmus: ”John lever af fake news: Der er ingen grænse for, hvor dumme folk er”, i: DR.dk: https://www.dr.dk/nyheder/udland/john-lever-af-fake-news-der-er-ingen-graense-hvor-dumme-folk-er


Værk:
Forfulgt af Politiet (2023) – vi undersøger nyhedskredsløbet omkring dokumentaren.

Skriftligt arbejde:
Nyhedsartikel
Læserbrev
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 Fra oldtid til oplysning

Forløbet ’Fra oldtid til oplysning’ er et litteraturhistorisk forløb, der lægger vægt på middelalderen og folkeviser samt oplysningstiden og Holberg. Forløbet består af ca. 9-10 moduler.
Derudover introduceres kort til renæssancens centrale tanker og synet på mennesket, for at give eleverne en forståelse for, hvordan synet på individet ændrer sig fra oldtid til oplysningstiden.
Eleverne arbejder i dette forløb med remediering.

Formålet med forløbet er blevet gennemgået med eleverne ved forløbets opstart.
- Du får et overblik over den danske litteraturhistorie fra oldtiden til oplysningstiden
- Du forstår, hvordan de forskellige litteraturhistoriske perioder hænger sammen historisk, kulturelt og litterært.
- Du kan karakterisere de tanker, der præger litteraturen i de forskellige perioder.
- Du kan analysere og fortolke skønlitterære tekster med fokus på at kunne perspektivere til samtiden.


Tekster:
- Ebbe Skammelsøn
- Hr. Bøsmer i elverhjem
- Erasmus Montanus 3. akt
- N.F.S. Grundtvig ‘Er lyset for de lærde blot?’
-       En kongelig affære (værk)

Baggrundslitteratur.
Håndbog til dansk – litteratur, sprog og medier. Systime

Kjær-Hansen m.fl.: “Middelalderen” + “Oplysningstiden: Litteraturhistorien på langs og på tværs (I-bog, Systime             2012) https://litthist.systime.dk/

Afsnit 1: Guru (Dr1: https://www.dr.dk/drtv/se/guru_-perception-is-reality_233514)
Ebbe Skammelsøn - Rather hommade: https://youtu.be/-QujVaDO8A0
     
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Autofiktion (miniforløb)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer