Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Clara Gry Holm
|
Hold
|
A 2022 DA/r (A 1r DA, A 2r DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Retorik og argumentation
Formål:
• At du bliver bedre til at tale, så andre lytter
• At du bliver bedre til at argumentere for en sag
• At du bliver bedre til at forstå, analysere og forholde dig kritisk til andres argumentation
Faglige mål for forløbet:
• At få viden om begreberne retorik og argumentation
• At få kendskab til forskellige talegenrer
• At kunne holde en velforberedt, velargumenteret og velstruktureret tale og deltage overbevisende i en debat.
• At kunne benytte det retoriske pentagram
• At kunne benytte Toulmins argumentationsmodel
• At kunne redegøre for og gøre brug af appelformer og retoriske virkemidler
• At kunne analysere og vurdere argumentationen i en tale.
Baggrundsmateriale:
Annette Hauge Nielsen m.fl.: ”Dansk på ny”, kapitlet retorik og argumentation samt afsnittet "Stemmens virkemidler" under kapitlet "Mundtlighed": (Systime) https://danskpaany.systime.dk/index.php?id=280
Desuden eget materiale, øvelser og filmklip fra nettet
Primærtekster:
- Nivaq Coneliussens tale ved Nordisk Råds Litteraturpris
- Erika de Casiers takketale, da hun modtager Kronprisparrets pris
- Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla
Skriftligt arbejde:
- Eleverne skriver i par en tale og holder talerne for klassen
- Eleverne analyserer undervejs i forløbet tre taler og arbejder i denne forbindelse både i grupper og individuelt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse af Niviaq Korneliussens tale
|
30-11-2022
|
Arbejdsark X er bedre end Y
|
12-12-2022
|
Analyse af Sofie Lindes tale
|
20-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Novelleforløb
Introduktion til litterær analyse
I dette forløb får I vigtige redskaber til at kunne analysere en skønlitterær tekst. Med udgangspunkt i novelle-genren gennemgår vi danskfagets værktøjskasse til litterær analyse. Vi skal i forløbet arbejde med to noveller fra nyere tid, der har det tilfælles at de handler om forskellige familier, miljøer og måder at tackle livet på i et senmoderne samfund.
Faglige mål
I skal introduceres til og trænes i danskfaglige metoder til analyse og fortolkning. I skal kende og kunne anvende følgende faglige begreber:
- Præsentation af en tekst
- Formanalyse: personkarakteristik, komposition, fortællertyper, fremstillingsformer.
- Tematisk analyse og sammenfattende tolkning
Litteratur
- Thomas Korsgaard (2017) 'Vintermedister' fra novellesamlingen Skam
- Naja Marie Aidt (2006) 'Søndag' fra novellesamlingen Bavian
Baggrundstekster
- Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk – litteratur sprog og medier”, udvalgte sider fra kap. 2 og 3 på https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=frontpage&cmd=toc
- Kjær-Hansen, a.B. ,Kennebo, P. & Bertelsen, T.S. (2023). "10. Novelle." I Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime. https://litthist.systime.dk/?id=129
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videoaflevering (vintermedister)
|
17-02-2023
|
Novelleanalyse
|
03-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DHO-forløb
I dette forløb har vi arbejdet med det moderne gennembrud. Forløbet har været en optakt til DHO.
Vi har haft fokus på, hvordan teksterne er udtryk for den historiske periode, hvor de er blevet til. Forløbet har tematisk været opdelt i de tre k'er: Kritik af køn, klasse og kirke. Hovedvægten har været på problemlitteratur om køn og klasse. Forløbet blev indledt med en kortere præsentation af romantikken, her har det primære fokus været hvad der diskuteres og forandres i overgangen til det moderne gennembrud.
Eleverne har analyseret tekster med fokus på nykritisk og socialhistorisk metode.
Faglige og fællesfaglige mål med forløbet:
- At i får indblik i centrale perioder i dansk litteraturhistorie
- At I får viden om den historiske og kulturelle udvikling i Danmark i 1800-tallet.
- At I bliver bevidste om sammenhængen mellem den historiske og den litterære udvikling.
- At I oplever, hvordan fagene dansk og historie kan supplere hinanden.
- At forberede jer til at skrive og tænke tværfagligt
- At I bliver bevidste om danskfaglig metode
Kernestof:
Du skal have viden om romantikken og det moderne gennembrud.
Vigtige begreber (romantikken): Nyplatonisme, nationalromantik, universalromantik.
Vigtige begreber (det moderne gennembrud): Realisme og naturalisme.
Tekster:
Brandes, Georg: uddrag fra "Indledningsforelæsning til emigrantlitteratur" (1872)
Ibsen, Henrik: Et dukkehjem (1879) (værklæsning)
Oehlenschläger, Adam: “Der er et yndigt land" (1819)
Overby, U.P.: “Socialisternes March” (1872)
Pontoppidan, Henrik: "En stor dag" (1899)
Schack von Staffeldt, A.W.: "Indvielsen" (1804)
Skram, Amalie: "Karens jul" (1885)
Baggrundsstof:
- Bryld, Carl-Johan: Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie (I-bog, Systime). Følgende afsnit: "Anne Løkke om kvinderne i 1800-tallet" (9 videoer)
- Rather Homemade: “Romantikken” på https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM
- Rather homemade: “Det moderne gennembrud” på https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus
- Sørensen, Mimi m.fl.: Brug litteraturhistorien (I-bog Systime 2014). Følgende afsnit: "Da Danmark blev moderne", "1800-tallets naturvidenskabelige gennembrud", "Litteraturens moderne gennembrud", "Retninger i det moderne gennembrud", "Mande- og kvinderoller til debat", "Henrik Pontoppidan: ud med Gud" og "Amalie Skram: ind med kvinderne"
Supplerende:
Kjær-Hansen, Barbara, m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs (I-bog, Systime 2012) https://litthist.systime.dk/
Følgende afsnit:
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud
- Det moderne gennembruds samfund
- Livssyn og syn på litteraturen
- Det moderne gennembruds genrer
- Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Redegørelse for romantikken
|
20-03-2023
|
DHO
|
19-04-2023
|
Elevrefleksion DHO
|
22-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Krig og Kærlighed i nyhedskredsløb
10 lektioner á 90 minutter .
Forløbet ‟Krig og kærlighed i nyhedskredsløb” giver greb og begreber om nyheder. Nyheder er en uundværlig byggesten i den demokratiske offentlighed, og hvis man holder sig orienteret, kan man deltage kvalificeret i demokratiet og dermed værne om det.
Men nyheder har samtidig deres eget liv og går i sving og selvsving i deres egne kredsløb. Derfor skal vi bruge begreber til at håndtere dem. I dette forløb lærer vi om genrer og komposition, men også om de ‛zoner’ af sandhed, som nyheder kan bevæge sig igennem. Vi følger nyheden om krigen i Ukraine i dets nyhedskredsløb for at forstå, hvordan nyheder kan skabe flere nyheder.
Faglige mål:
– analysere og fortolke ikke-fiktive tekster
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
Begreber, I skal kunne:
- Nyhedskredsløb
- Publicistisk forpligtelse
- Kommerciel interesse
- Nyhedstrekanten
- Nyhedskriterier
- Vinkling
- Gatekeeping vs. Gatewatching
- Fake news
- Clickbait
- Nyhedsgenrer (her har vi særligt haft fokus på nyhedsartiklen, reportagen, og debatindlægget)
Grundbog: Sørensen og Rangvid: "Krig og kærlighed i nyhedskredsløbet" (2023) Systime
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Nyhedsartikel
|
23-08-2023
|
Reportage
|
30-08-2023
|
5.modul opgaveark
|
01-09-2023
|
Debatindlæg
|
06-09-2023
|
Genaflevering af debatindlæg
|
15-09-2023
|
Genaflevering af reportage
|
21-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Livet i Gymnasiet
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ekspertcirkel om teorier og begreber.docx
-
Analyseopgave
-
Sproglige_virkemidler (1).docx
-
Læs dine noter fra ekspertcirklen i sidste modul igennem, så du er klar til at forklare de forskellige begreber. Har du ikke helt forstået alle begreberne, (og særligt, hvis du ikke var der sidste gang), skal du læse de fire underkapitler i kapitlet
-
Afsnit
-
https://igymnasiet.ibog.dansklf.dk/?id=146
-
arbejdsark det forsømte forår.docx
-
Som lektie til i dag skal du på elevfeedback gøre dig nogle overvejelser om, hvad du synes, du mangler at lære noget om i gymnasiet og hvorfor. Spørgsmålet er ikke, hvilke fag du synes, er ligegyldige, men hvad du mener, mangler.
-
I dag skal I præsentere jeres remedieringer af "Det forsømte forår".
-
Faste pladser 2r september + oktober.docx
-
Skabelon til debatterende artikel.docx
-
Eksempel på debatterende artikel_alkoholkultur.docx
-
gruppearbejde om den debatterende artikel.docx
-
Som lektie til i dag skal du danne dig et overblik over materialet til den skriftlige opgave. Gør sådan:
-
Dette dokument bruger I som vejledning til gruppearbejdet i undervisningen:
-
Som lektie til i dag, skal du skrive den del af den debatterende artikel, som du er blevet hovedansvarlig for. Her kan I finde forslag til gode formuleringer i de forskellige dele af opgaven.I kan også som inspiration læse Eksempel på debatterende ar
-
Instruktioner:Mikkel er syg, så jeg har fået disse moduler til, at I kan arbejde med jeres debatterende artikel. Jeg kan ikke selv nå at være der, men I får tiden til at arbejde selv i grupperne.Inden i går i gang skal I se denne korte video om at sk
-
Arbejdsark til brug i modulet:
-
Som lektie til i dag skal I:1) genlæse Erwing Goffmans teori om frontstage og backstage 2) Skrive en refleksion i elevfeedback, hvor du overvejer, hvilken rolle du har oplevet dig selv "performe" til fester på skolen. Er der en eller flere "roller",
-
Som lektie til i dag skal I:
-
Var du ikke i skole i fredags, er det vigtigt, at du læser fredagens lektie og arbejdsarket på fredagens modul igennem inden dette modul.
-
Grupper:
-
Gymnasielærer: Spørg ikke studenten om karakteren. Sig tillykke
-
Individuel evaluering af modulet i elevfeedback:
-
Hjemmefra skal I:
-
Sæt jer sammen med den gruppe, som I har skrevet den debatterende artikel sammen med.
-
Læs uddraget af Den kroniske uskyld i bogen I gymnasiet.
-
Vi træner skriftlighed i dette modul.Opgave 3: Sprogets rytme og flow – en kort, en lang
-
Dem, der har haft bogen "nye rejsende" med hjemme, skal have den med og aflevere den tilbage til mig i modulet i dag.
-
Nye rejsende elevudgave.pptx
-
Dem, der har haft "Nye rejsende" med hjemme, skal have den med i dag. Husk også at aflevere besvarelsen af læsespørgsmålene under opgaver senest tirsdag aften.
-
Sæt jer på jeres faste pladser
-
Vi arbejder med "nye rejsende", og I får en skriftlig aflevering for, så det er godt at være til undervisningen for at blive introduceret til opgaven. :)
-
Nye rejsende - formanalyse.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Flugt
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Flugt - før filmen
-
Vi har et dobbeltmodul i dag, som vi udnytter til at se dokumentarfilmen "Flugt" og arbejde med den, mens vi har den frisk i erindringen. I må gerne hygge med at spise under filmvisningen - bare ikke chips og den slags meget larmende snacks.
-
Som forberedelse til i dag, skal I læse om filmiske virkemidler og besvare en quiz.
-
Læs her om jeres emne og lav powerpoint I skal bruge til at fortælle om jeres analysefokus i en matrix-gruppe. I skal både forklare den baggrundsviden, I læser om, så de andre lærer det samme, OG analysere Flugt ud fra jeres analysefokus.
-
I dag skal I fremlægge i matrix-grupper det, I arbejdede med i sidste modul. Derefter lærer I om de forskellige dokumentargenrer.
-
Noteark til matrixgrupper om dramaturgi
-
PP om Dokumentartyper
-
Par til pararbejdet:
-
Bib opgave til chatGPT.docx
-
Den analyserende artikels opbygning
-
Lærerkommentarer til de to elevstile
-
Til brug i modulet:
-
Overvej om du har nogen spørgsmål til den skriftlige aflevering. Skriv dem i så fald i elevfeedback.
-
Overvej idéer til en kampagnefilm.
-
Øvelse: Kom godt i gang med at skrive
-
Øvelse_journalister med et dilemma.docx
-
Dokumentar - noter.docx
-
Velkommen tilbage fra ferie! Jeg glæder mig til at se jer :)Der er ingen lektier for, men husk at den skriftlige opgave skal afleveres på onsdag.
-
Sid på jeres nye pladser fra timens start:
-
sid på jeres nye pladser fra timens start
-
Kære 2.r
-
Dagens opgave:
-
Hvis du ikke deltog i arbejd-selv-modulet før ferien, så lyt til dette afsnit af Tabloid inden modulet.
-
Øvelse om kritik af DR.docx
-
Lektier:
-
Eksemplarisk analyse af flugt 01.pdf
-
Eksemplarisk analyse af Flugt 02.docx
-
Uledsaget - 2. modul
-
Årets sidste modul med dans og hygge - og info om den skriftlige årsprøve i dansk.
-
I kan nu se jeres karakterer for genafleveringen af Flugt-analysen, der hvor I har afleveret opgaven.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
50 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55358218239",
"T": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55358218239",
"H": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55358218239"
}