Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
2023/24 - NEXT
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Poul Malthe Broe
|
Hold
|
A 2022 DA/y (A 1y DA, A 2y DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Retorik og argumentation
I dette forløb arbejder vi med talen som genre. I den forbindelse er der fokus på den klassiske tales opbygning, forskellige talegenrer, sproglige/retoriske virkemidler og argumentation.
Eleverne analyserer en række taler og producerer selv taler med overvejelser om de elementer, som er arbejdet med i taleforløbet. Der læses i slutningen af forløbet op af talerne med bevidsthed om, hvilken fremtoning man har under mundtlige oplæg.
Faglige mål:
- At få viden om begreberne retorik og argumentation og kendskab til forskellige talegenrer
- At kunne benytte det retoriske pentagram, Toulmins udvidede argumentationsmodel samt kunne redegøre for og gøre brug af appelformer og retoriske virkemidler
- Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
- Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer, herunder argumentere
analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster (taler).
Baggrundsmateriale:
Nielsen, Annette Hauge m.fl: "Retorik og argumentation" + "Stemmens virkemidler" i: Dansk på ny, Systime i-bog
Larsen, Ole Schultz (2019): “Retorik”, “Tre talegenrer”, "Appelformer" og “Retoriske pentagram” i: Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier, Systime i-bog
Taler:
Erica de Casiers takketale til kronprinseparrets priser 2021
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=inE_bjuisBE
Kronprinsesse Marys tale til Kronprins Frederiks 50-års fødselsdag, 2018, Youtube. https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=RmT5VhhG0Ls&feature=emb_title
Supplerende materiale:
"Erhverv og Børnefonden": https://www.youtube.com/watch?v=O0DigF5o4Cg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Novelleforløb
Eleverne introduceres til litterær analyse med særligt fokus på novellen.
Vi skal gennem forløbet se på både den klassiske og den moderne novelle og lære redskaber til at analysere disse. Novellerne handler om forskellige mennesker, forskellige miljøer og forskellige måder at tackle livet på.
Faglige mål:
I skal introduceres til og trænes i danskfaglige metoder til analyse og fortolkning.
I skal kende og kunne anvende følgende faglige begreber:
- Præsentation af en tekst
- Formanalyse: komposition, fortællertyper og synsvinkler, fremstillingsformer, personkarakteristik (indre, ydre, sociale kendetegn)
- Tematisk analyse og sammenfattende tolkning
Teori:
Kapitel 3.1-3.5: "Litteratur" i Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk – litteratur sprog og medier”, Systime i-bog (ca. 15 ns.)
"Hvad er en novelle?" + "At analysere noveller" i Barbara Kjær-Hansen m.fl: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime i-bog (5,5 ns)
"Novelle" i Anette Hauge Nielsen m.fl.: Dansk på ny, Systime i-bog (3 ns.)
Skønlitteratur:
Thomas Korsgaard: “Vintermedister” fra Skam (2017)
Martin Andersen Nexø: “Lønningsdag (en idyl)” (1900)
Naja Marie Aidt: Som englene flyver (1997)
Johs. V. Jensen: Bo´l (1899)
Skriftligt arbejde:
Videoaflevering: Mundtlig analyse af "Vintermedister"
Novelleanalyse: "Vintermedister"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Det moderne gennembrud - DHO 1. værk
I dette forløb har vi arbejdet med den litterære periode Det moderne gennembrud som optakt til DHO.
Vi har arbejdet primært synkront og haft fokus på, hvordan teksterne er udtryk for den historiske periode, hvor de er blevet til. Forløbet har tematisk været opdelt i de tre k'er: Kritik af køn, klasse og kirke, hvor hovedvægten har været på problemlitteratur om de to første. Forløbet er startet med en kort præsentation af nationalromantikken for at forstå, hvad der sker i overgangen til Det moderne gennembrud.
Vi afslutter med impressionismen. Skrivestil og sprog.
Eleverne har analyseret tekster med fokus på nykritisk og socialhistorisk metode.
Faglige og fællesfaglige mål med forløbet:
- At I får lyst til at kende jeres fortid!
- At I får viden om den historiske og kulturelle udvikling i Danmark i 1800-tallet.
- At I bliver bevidste om sammenhængen mellem den historiske og den litterære udvikling.
- At I oplever, hvordan fagene dansk og historie kan støtte hinanden.
- At forberede jer til at skrive Dansk-Historieopgave.
Kernestof:
Du skal have viden om det moderne gennembrud og kende begreberne realisme og naturalisme og impressionisme.
Tekster:
Oehlenschläger, Adam: “Fædrelandssang” (Der er et yndigt land) (1819)
Overby, UP: “Socialisternes March” (1872)
Ibsen, Henrik: Et dukkehjem (1879, værk)
Pontoppidan, Henrik: "En stor dag" (1899)
Skram, Amalie: "Karens jul" (1885)
Brandes, Georg: "Indledningsforelæsning til emigrantlitteratur" (1872) (uddrag)
Bang, Herman: Foran alteret (1880)og Den sidste Balkjole.(1887)
Baggrundsstof:
Rather Homemade: “Romantikken” + “Det moderne gennembrud”
Kjær-Hansen, Barbara, m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs (I-bog, Systime 2012) https://litthist.systime.dk/
Følgende afsnit:
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud
- Det moderne gennembruds samfund
- Livssyn og syn på litteraturen
- Det moderne gennembruds genrer
- Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke
Sørensen, Mimi m.fl.: Brug litteraturhistorien (I-bog Systime 2014)
Følgende kapitler:
-"Litteraturens moderne gennembrud"
-"Retninger i det moderne gennembrud"
-"Mande- og kvinderoller til debat"
"Anne Løkke om kvinderne i 1800-tallet" I: Bryld, Carl-Johan: Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie (I-bog, Systime)
Skriftlighed:
Personkarakteristik af Nora
Dansk-historie-opgave
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dokumentarfilm + 2. Værk
De forskellige
- Dokumentarfilmgenrer,
- genretræk,
- filmiske virkemidler,
- fakta- og fiktionskoder.
- Personkarakteristik, miljøkarakteristik.
- Tid, miljø, vinkling og symbolik
Værk 5: Kandis for livet. Jesper Dalgaard. 2021.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Romantikken + 3. værk
Romantikken:
Universalromantik, nationalromantik, nyplatonisme, Biedermeier, romantisme.
Schack Staffeldt: Indvielsen. (1804)
HC Andersen: Klokken. (1845)
NFS Grundtvig: Langt højere bjerge. (1841)
Adam Oehenschläger: Der er et yndigt land (1823)
Christian Winther: Hans og Grethe (1828)
Emil Aarestrup: Paa Sneen (1838)
Richard Dybeck: Dü gamla dü fria. (1866) - Sveriges nationalsang.
Bjørnstjerne Bjørnsson: Ja, vi elsker dette landet. (1859) Norges nationalsang.
Værk 3:
St. St. Blicher Hosekræmmeren: (1829)
Grundbog:
Litteraturhistorien på langs og på tværs. kapitel om romantikken.
Litteraturens veje: afsnit om nationalromantikken. (Johs. Fibiger)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Nyhedsmedier
Stofområder, avistyper, vinkling, nyhedskriterier, nyhedsartiklen, layout, digitale nyheder og reportagen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Middelalder, Renæssance og Oplysningstid.
Middelalder - renæssance - oplysningstid.
Optakt til forløb ifm studietur til Firenze.
Vi introducerer sideløbende den reflekterende artikel og arbejder med skriveøvelser og processkrivning.
Fokuspunkter: Billedanalyse, skulpturanalyse, folkevisen, udenlandsk litteratur, renæssancen, oplysningstiden. Holbergs komedier.
Komedien og satiren.
Litteratur:
Folkevisen: Hr. Torbens datter.
uddrag af Jeppe på Bjerget (1723) af Ludvig Holberg.
Filmen: Jeppe på bjerget Konge for en dag af Kasper Rostrup (1981)
Udenlandsk litteratur:
Boccacio: Novellen Nonnernes gartner. Fra Dekameron.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55358265451",
"T": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55358265451",
"H": "/lectio/20240043/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55358265451"
}