Holdet A 2022 HI/r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Kristina Bløndal Andersen
Hold A 2022 HI/r (A 1r HI, A 2r HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Familieliv gennem tiderne (500 fvt - i dag)
Titel 2 DHO Demokratisering, industrialisering og køn i DK
Titel 3 Vikingetid og Danmarks tilblivelse
Titel 4 Den hvide mands byrde: Europæisk ekspansion...
Titel 5 Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Familieliv gennem tiderne (500 fvt - i dag)

I dette første forløb har vi beskæftiget os med familieliv gennem tiderne. Forløbet har således et fokus på lange linjer, med nedslag i forskellige perioder.
Vi har haft fokus på følgende:
- Intro til kildekritik og det funktionelle kildesyn. Fokus på følgende begreber: Afsender, modtager, førstehånds- og andenhåndskilde, ophavssituation, tendens og repræsentativitet.
- Hvordan var familien struktureret i de perioder der har været i fokus?
- Hvordan foregik børneopdragelse?
- Hvordan var kønsrollerne?
- Hvilken rolle spillede ægteskab, og hvordan og hvorfor blev man gift?
- Hvad var samfundenes syn på seksualmoral?  

Vigtige begreber:
- Periodiseringsprincip
- Historisk fremstilling
- Kilde
- Normativ kilde
- Mennesket som historieskabt og historieskabende
- den lille- og den store historie
- Antikken
- Patricier
- Plebejer
- Patriarkalsk samfund
- Arrangeret ægteskab
- Feudalisme
- Lensherre
- Vasal
- Landbrugssamfund
- Industrialisering
- Urbanisering
- Demokratisering
- Kernefamilie
- Kvindefrigørelse
- Kvinders dobbeltarbejde
- Forhøjet forbrug af materielle goder
- Traditioners opløsning og individets frigørelse


Materiale (her inddelt efter periode for bedre overblik):

- Antikken (Romerriget) ca. 500 f.v.t. - 500 e.v.t.
Familia: https://historieportalen.systime.dk/?id=168

Kvinder og børn: https://historieportalen.systime.dk/?id=169

Kilde: Plinius den yngre: Anbefaling af en ung mand


- Europæisk middelalder ca. 500-1500

https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1

Filmen "The Last Duel" (2021)

Uddrag fra Skånske Lov om hor
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2146

- Det traditionelle samfund
Reimick mf. "Kultur og samfund", Systime 2011 s. 23-31

Kilder:
"Arrangering af et ægteskab" af Karoline Graves
"Rektor Tauberts valg af ægtefælle"

- Det moderne samfund
Reimick mf. "Kultur og samfund", Systime 2011 s. 41-58

- Det senmoderne samfund
Reimick mf. "Kultur og samfund", Systime 2011 s. 62-67

Kilde: Ægteskab i 1980
https://kvinder.systime.dk/?id=279

Gift ved første blik (sæson 1, afsnit 1)
--------------------------
Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmark og Europas historie
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Historiefaglige metoder

---------
Arbejdsformer:
- Individuelt arbejde
- Gruppearbejde

---------
Estimeret omfang:
ca. 30 sider.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 DHO Demokratisering, industrialisering og køn i DK

I dette flerfaglige forløb, har vi i samarbejde med dansk-faget undersøgt perioden ca. 1848-1915 med fokus på demokratiserings- og industrialiseringsprocessen samt sædelighedsfejden i Danmark.

I forløbet har vi bl.a. undersøgt:
- Hvordan forløb overgangen fra enevælde til konstitutionelt monarki og en mere demokratisk styreform?
- Hvilke politiske ideologier og strømninger kendetegnede perioden?
- Hvem fik stemmeret og hvordan kæmpede kvinderne for deres ret til at stemme?
- Hvordan og hvorfor opstod urbaniseringen?
- Hvordan og hvorfor opstod industrialiseringen?
- Hvordan var levevilkår, arbejdsvilkår, familiestrukturer og kønsroller i perioden?

Da forløbet er et flerfagligt forløb har der desuden også været særlig fokus på historiefagets identitet og metode, med forsat øvelse i kildekritik, hvor flere begreber er tilføjet til analyseapparatet (se forneden).

Vigtige begreber:
Historie som samfundsvidenskabeligt- og humanistisk fag
Synkron vs. diakron tilgang
Primær- og sekundær kilde
Nationalliberalisme
Tredeling af magten
Ejderpolitik
Rigsdagen
Folketing
Landsting
De fire gamle partier: Højre, Venstre, Socialdemokratiet, Radikale Venstre.
Konservatisme
Liberalisme
Socialisme
Industrialisering
Urbanisering
Befolkningstilvækst
Arbejderbevægelsen
Landarbejder
Borgerskab
Sædelighedsfejde
- Hvordan og hvorfor organiserede arbejderbevægelsen sig i perioden?

Materiale - historiske fremstillinger:

Anette Faye og Anne Løkke: "Familieliv i Danmark 1600-1980'erne", Systime, 1986

Jens Engberg: "Historien om Danmark indtil 1940", Munksgaard, 1988.

Peter Frederiksen: "Grundbrog til Danmarkshistorien", Systime, 1. udgave 2010.

Dokumentar: 1800-tallet på vrangen: Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner, 1864-1880


Materiale - Kilder:

Indkaldelse til møde på Nørre Fælled: “Maalet er fuldt”, Louis Pio, 1872

"Slaget på Fælleden", Illustration fra “Ravnen”, 1889

Nutidens sædelige Lighedskrav af Elisabeth Grundtvig  

Spectatrice: ”Om Huusvæsenet og Pigebørns Opdragelse” https://danmark.systime.dk/?id=550&MP=436-161#c1101

Christian Christensens erindringer
https://danmark.systime.dk/?id=526&MP=436-161#c1035

C.S. Engelsteds beskrivelse af et fattigkvarter (uddrag)

----------------
Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks historie
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Politiske ideologier
- Historiefaglige metoder
- Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- Sociale revolutioner
- Demokrati og ligestilling

---------------
Arbejdsformer:

- Skriftlighed
- Individuelt arbejde
- Gruppearbejde

-----------------

Estimeret omfang: ca 40 sider.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
industrialisering, urbanisering og arbejderbevægel 10-03-2023
borgerskabets familie og arbejderfamilien i byerne 16-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Vikingetid og Danmarks tilblivelse

I dette forløb har vi arbejdet med vikingetid og Danmarks tilblivelse i perioden ca. 800-1050, samt 1800- i dag.

Forløbet har sat fokus på følgende spørgsmål og problemstillinger:

- Hvad betyder ordet "viking"?
- Hvilke årsager var der til vikingetiden og vikingeekspansionen?
- Hvordan var vikingetidens samfund indrettet?
- Hvordan og hvorfor blev kristendommen indført i Danmark?
- I hvilket omfang kan man tale om en kongemagt/stat i Danmark i vikingetiden?
- Hvordan er vikinger og vikingetid blevet brugt senere i historien og i dag? - Hvorfor kan man tale om, at vikingetiden blev opfundet i 1800-tallet?
----------------------

Pensum:

Modul 1:
Forudsætningerne for vikingetiden:
https://danmarkieuropa.systime.dk/?id=153

Vikingetogterne:
https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=79

Nye transportformer:
https://historieportalen.systime.dk/?id=262

En økonomisk revolution:
https://historieportalen.systime.dk/?id=264

Hvorfor var vikingerne så overlegne i kamp?
https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvorfor-var-vikingerne-saa-overlegne-i-kamp/

Vulkanudbrud og et pludseligt barskt klima kan have givet vikingerne vind i sejlene:
https://www.dr.dk/nyheder/vejret/vulkanudbrud-og-et-pludseligt-barskt-klima-kan-have-givet-vikingerne-vind-i-sejlene


Modul 2:
Vikingesamfundet:
https://voresdanmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=144

Modul 3:
Plyndringstogterne begynder:
https://historieportalen.systime.dk/?id=274
Kilde (uddrag): Ibn Fadlans beskrivelse af skandinavere ved Volga floden https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/ibn-fadlan-om-vikingernes-ar-rus-skikke-ca-922/#note12
Kilde (uddrag): Alcuin om angrebet på Lindisfarne, ca. 793. https://danmarkieuropa.systime.dk/?id=309

Modul 4:
Trosskifte:
https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=78
Kilde: Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendommen
https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=84

Modul 5:
Harald Blåtands stat:
https://historieportalen.systime.dk/?id=280

Dokumentar: Historien om Danmark – Vikingetiden (DR dokumentar)

Modul 6:
Debatindlæg: Hvornår blev Danmark en nation? https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/historien-om-danmark.-hvornaar-blev-danmark-en-nation

Modul 7:
Vikingen på mode
https://historieportalen.systime.dk/?id=288
Faghistorie:
https://frafortidtilhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145&L=10

Populærhistorie:
https://frafortidtilhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=146&L=10

Modul 8:
Historiebrug:
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=144

------------------------
Arbejdsformer:

Individuelt arbejde
gruppearbejde
Fremlæggelser
Informationssøgning

-----------------------------

Estimeret omfang: ca. 50 sider.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Den hvide mands byrde: Europæisk ekspansion...

Den hvide mands byrde: Europæisk ekspansion og tilbagetrækning (ca. 1400-1960'erne og i dag)

I dette forløb har vi arbejdet med europæisk kolonisering og imperialisme. Eleverne skulle bl.a. undersøge selvvalgte europæisk kolonimagts områder, samt hvordan det blev opløst.   

Forløbet har undersøgt følgende spørgsmål og problemstillinger:

- Hvad muliggjorde de første europæiske opdagelsesrejser?
- Hvordan foregik mødet mellem den hvide europæer og de oprindelige befolkningsgrupper?  
- Hvorfor begyndte man at transportere slaver fra Afrika til Vestindien og Amerika?
- Hvad er "den hvide mands byrde"? Med andre ord; hvordan forsøgte hvide europæere at retfærdiggøre kolonisering?
- Hvad var årsager og virkninger til kapløbet om Afrika?
- Hvordan og hvorfor opnåede de tidligere kolonier deres selvstændighed?
- Hvordan anskuer forskellige personer konsekvenserne af kolonisering og imperialisme i eftertiden?
- Bør Danmark og andre tidligere kolonimagter sige undskyld til efterkommerne?

Pensum - fremstillinger:

Kolonialisme og europæisk ekspansion: https://historieportalen.systime.dk/?id=1201

Imperialismens tankegang: https://historieportalen.systime.dk/?id=1217

Europæiske magtkampe: https://historieportalen.systime.dk/?id=1217


Afkolonisering:
https://historieportalen.systime.dk/?id=1232

Imperialisme i dag:
https://historieportalen.systime.dk/?id=1232

Undskyldning eller ej?
https://historieportalen.systime.dk/?id=406

Pensum - kilder:
Richard Hakluyt den Yngre: ”Afhandling om vestlig kolonisering”: https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=298#c637

Rudyard Kipling: Den Hvide Mands Byrde: https://historieportalen.systime.dk/?id=1248#c3622

Vilhelm M. Aubert, Stanleyville, oktober 1905 (om tvangsarbejde i Congo)
https://afrikashistorie.systime.dk/?id=211

Sortes vidneudsagn om overgreb (I Congo)
https://afrikashistorie.systime.dk/?id=212

Undskyldning eller ej?
https://historieportalen.systime.dk/?id=556#c1628

Vi har en fælles fortid:
https://historieportalen.systime.dk/?id=556#c1629

Arbejdsformer:

Individuelt arbejde
gruppearbejde
Fremlæggelser
Informationssøgning

-----------------------------

Estimeret omfang: ca. 50 sider.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Europæiske imperier - podcast 07-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer