Holdet A 2022 HI/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Sigrid Lykke Nordahn Seegen
Hold A 2022 HI/s (A 1s HI, A 2s HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kildekritik
Titel 2 Ideologiernes Kamp (1:2)
Titel 3 DHO
Titel 4 Ideologiernes Kamp (2:2)
Titel 5 Israel - Palæstina konflikten
Titel 6 Vikingetiden
Titel 7 Den Ny Indvandring - "Gæstearbejderne"

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kildekritik

Kildekritik intro.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ideologiernes Kamp (1:2)

Intro til Ideologiernes Kamp
Den Russiske Revolution
Socialismen og komm. Manifest
Konsekvenser as første verdenskrig
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 DHO

”Maalet er fuldt!” med fokus på Louis Pios

Beholde ”Nutidens sædelige Lighedskrav”

”Det ottende Bud”, Georg Brandes’ svar til Elisabeth Grundtvig, 7. juli 1887

Spectatrice: ”Om Huusvæsenet og Pigebørns Opdragelse”  

Marinus Langeland: Ad sandede veje 1949 (men er erindringer fra hans barndom)

”Boligforhold i København 1858 + Oversigt over ugentlige udgifter for to forskellige familier (s. 312 – Det industrielle Danmark 1840-1914)

Kompendie: Grundlov til det moderne gennembrud
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ideologiernes Kamp (2:2)

Nazi ideologi og Hitlers vej til magten
USA efter førsteverdenskrig krakket i 1929
Film "Nürnberg" Med Alec Baldwin i Hovedrollen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Israel - Palæstina konflikten

Forløbet beskæftiger sig med konflikten mellem Israel og Palæstina og ser på den udvikling, der er sket med fra jødiske indvandring i 1800-tallet over holocaust og frem til i dag. Sideløbende inddrages den generelle historiske udvikling i den arabiske verden har haft på konflikten samt generelle historiske begivenheder og politiske beslutninger på internationalt niveau og dets indflydelse på konflikten.

Faglige mål

̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
2
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Vikingetiden

Forløbet fokuserer vikingetiden som historisk periode og hvordan denne periode opstod i 1800 tallet, hvori begreberne stat og nationalidentitet analyseres og diskuteres.

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestof:

hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Den Ny Indvandring - "Gæstearbejderne"

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer