Holdet A 2022 HI/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution 2023/24 - NEXT
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Sigrid Lykke Nordahn Seegen
Hold A 2022 HI/t (A 1t HI, A 2t HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Familieliv
Titel 2 DHO
Titel 3 Vikingetiden
Titel 4 Imperialisme og afkolonisering
Titel 5 2. verdenskrig
Titel 6 Folkedrabet i Rwanda

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Familieliv

Dette forløb har fokus på familieliv gennem tiderne. Vores fokus har været på lange linjer, men med nedslag i forskellige perioder, men med familien som omdrejningspunkt.

Fokuspunkter:
- Introduktion til kildekritik og det funktionelle kildebegreb
- Introduktion til billedanalyse
- Familiens struktur i de forskellige perioder
- Børneopdragelse
- Kønsroller
- Ægteskab, og ægteskabets rolle
- Seksualmoral

Kilder:
Romerriget
- Plinius, Anbefaling af en ung mand (https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=159&L=0#c387)
- Plinius, uddrag af bog 3, brev 14: Slaverne slår deres herre ihjel (PDF)

Middelalder:
- Uddrag fra Skånske Lov (kap. 215-224) (PDF)

Jul:
- Uddrag af forskellige erindringer og andet om julen med fokus på mad, traditioner og julemanden (Word)

Renæssance og reformation:
- Ole Worms familieportræt

Hekse:
- Fortællinger om hekse (https://www.dr.dk/historie/danmarkshistorien/find-en-heks-taet-paa-dig-omkring-1000-endte-paa-baalet)

Det moderne samfund:
- Ægteskab, ca. 1850 (https://kvinder.systime.dk/?id=217&L=1)

Det senmoderne samfund:
- Episode 1 af Sonja fra Saxogade (DR Bonanza)
- Billeder af familien gennem tiden (Word)
- Kvinders ret til at fravælge karriere og tilvælge børn, 2021 (https://kvinder.systime.dk/?id=281)


Sekundærlitteratur:
Romerriget:
- Familia (https://historieportalen.systime.dk/?id=168)
- Kvinder og børn (https://historieportalen.systime.dk/?id=169)
- Far, mor og børn (https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=155)
- Slaver (https://historieportalen.systime.dk/?id=171)
- Slaver og frigivne (https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=157)

Middelalder:
- Tidslinje (https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=235)
- Manden og kvinden - ægteskab i eller udenfor kirken? (https://historieportalen.systime.dk/?id=310&L=0)
- Kvindens stilling i middelalderens samfund (https://historieportalen.systime.dk/?id=311)
- Uægte børn og sex (https://historieportalen.systime.dk/?id=312)

Jul:
- Jul hos bonden (https://natmus.dk/historisk-viden/temaer/fester-og-traditioner/jul/jul-i-gamle-dage/jul-hos-bonden/)
- Jul på herregården (https://natmus.dk/historisk-viden/temaer/fester-og-traditioner/jul/jul-i-gamle-dage/jul-paa-herregaarden/)
- Jul på den fattige gård (https://natmus.dk/historisk-viden/temaer/fester-og-traditioner/jul/jul-i-gamle-dage/jul-paa-den-fattige-gaard/)
- Jul i mellemkrigstiden (https://natmus.dk/historisk-viden/temaer/fester-og-traditioner/jul/jul-i-gamle-dage/jul-i-mellemkrigstiden/)

Renæssance og reformation:
- Børn i det traditionelle samfund (https://kulturogsamfund.systime.dk/?id=275)

Hekse:
- Reformation i Danmark (https://historieportalen.systime.dk/?id=504)
- Heksetro i Renæssancen (https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/renaessance-1536-1660/heksetro-i-renaessancen/)

Det moderne samfund:
- Børn i det moderne samfund (https://kulturogsamfund.systime.dk/?id=276)

Det senmoderne samfund:
- Børn i det senmoderne samfund (https://kulturogsamfund.systime.dk/?id=277)

Til analyse:
- Billedanalyse (https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=132)
- Kildekritik (https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=147)
- Funktionelt kildebegreb (https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=138)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 DHO

DHO-forløbet beskæftiger sig med Det Moderne Gennembrud. Vi har fokus på Danmark efter de Slesvigske Krige, samt hvordan industrialiseringen påvirker Danmark. Derudover har vi fokus på de forskellige klasser i samfundet (arbejderne, borgerskabet, landarbejderne og gårdmændene).

I dette forløb var vi på en tur i Klunkehjemmet, samt en byvandring i København med elevoplæg.

Fokuspunkter:
- Industrialisering
- Klassesamfund
- Børns opvækst i de forskellige klassesamfund
- Diakron og synkron
- Kildekritik


Forløbet afsluttes med den skriftlige DHO opgave, samt det mundtlige forsvar af denne.

Kilder:
- "Maalet er fuldt!", Louis Pio (PDF)
- Illustration fra Ravnen af Slaget på Fælleden (PDF)
- Uddrag af Christian Christensens erindringer (https://danmark.systime.dk/?id=526&MP=161-436)
- Uddrag af Marinus Langeland "Ad sandede veje" (https://danmark.systime.dk/?id=524&MP=436-161&L=0#c1028)
- Spectatrice: "Om Huusvæsenet og Pigebørns Opdragelse" (https://danmark.systime.dk/?id=550&MP=436-161#c1101)
- Uddrag af Elisabeth Grundtvig "Nutidens sædelige Lighedskrav", 1887 (Word)
- Uddrag af Georg Brandes "Det ottende bud", 7. juli 1887 (Word)
- C.S. Engelsted: Beskrivelse af et fattigkvarter i Kjøbenhavn, 1855 (https://industrialiseringen.systime.dk/?id=230)

Sekundærlitteratur:
- Kompendiet "Fra Grundlov til det moderne gennembrud" (PDF)
- Sædelighedsfejden 1883-1887 (https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/saedelighedsfejden)
- 1800-tallet på vrangen: Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner, 186s4-1880 (https://www.dr.dk/drtv/se/1800_tallet-paa-vrangen_-kulturkamp-kapitalisme-og-bordelromaner-1864_1880_70416)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Vikingetiden

I dette forløb er der fokus på tiden mellem 500 og 1500 med udgangspunkt i vikingerne, deres samfund og trosskiftet. Derudover introduceres eleverne til historiebrug og periodisering. Forløbet blev afsluttet med fremlæggelser med forskellige cases af historiebrug med vikingerne, samt en tur på Nationalmuseet i deres vikingeudstilling.

Faglige mål:
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne  
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- historiebrug og -formidling
- hovedvægt på tiden mellem ca. 500 og ca. 1500
- udgangspunkt i Danmarks historie

Kilder:
- Alcuin om angrebet på Lindisfarne
- Ahmad al-Tartushi om handelspladsen Hedeby/Slesvig
- Ibn Fadlan om vikingebegravelse ved Volga
- Kongsgården ved Tissø og Dannevirke
- Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendommen
- Jellingestenene
- Cases til historiebrug: maleri af Thyra Danebod (Lorenz Frølich), 'Viking'-blyanter, 'For Danmark mod bolchevismen!', vikingerne fra Stryhns og GØL, reklamen 'Vikingerne kommer - spænd hjelmen!' (Råd for Sikker Trafik)

Sekundærlitteratur:
- 'Hvornår og hvad var vikingetiden?' https://historieportalen.systime.dk/?id=252&L=0
- 'Handel og byer' https://danmark.systime.dk/?id=192
- 'Samfundets orden' https://historieportalen.systime.dk/?id=258
- 'Vikingetogterne' https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=79
- 'Kongemagt og politik' https://historieportalen.systime.dk/?id=278
- 'De gamle guder' https://historieportalen.systime.dk/?id=267
- 'Historiebrug' https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=141
-

Andet:
- Afsnittet "På sporet af Thyra" af dokumentaren "Gåden om Danmarks første konge", DR
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Imperialisme og afkolonisering

I dette forløb har vi arbejdet med europæisk imperialisme og afkolonisering med fokus på europæernes syn på Afrika, kolonisering og imperialisme som begreber, og imperialismens tråde til i dag. Vi har primært haft fokus på Storbritannien som imperium og Belgisk Congo. Derudover har eleverne udarbejdet video/lydpræsentationer om Frankrig, Tyskland, Spanien, Rusland og Nederladene.

Forløbet afsluttes med et julemodul, hvor vi ser afsnittet om Margrethe Springhest af Alletiders Jul. Dette bruges som udgangspunkt for at introducere historiebevidsthed.

Formål med forløbet:
- arbejde med begreberne 'imperialsme', 'kolonisering' og 'afkolonisering'
- træne kildekritik
- få en større forståelse for europæernes syn på Afrika og andre koloni-områder
- hvordan man afkolonisere, og hvilken betydning det har haft på senere udvikling i Europa og i verden
- introduktion til historiebevidsthed
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

Kilder:
- Richard Hakluyt den Yngre: 'Afhandling om vestlig kolonisering', https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=298#c637
- 'Pear's Soap' reklame, https://historieportalen.systime.dk/index.php?id=1219
- Kipling, 'Hvid mands byrde' (1899), https://historieportalen.systime.dk/?id=1248#c6526
- Stanley finder Livingstone (1871), https://historieportalen.systime.dk/?id=1248#c6532
- Patrice Lumumbas tale ved Congos uafhængighed (30. juni 1960), https://historieportalen.systime.dk/?id=1248#c6546
- Bo Lidegaard: 'Kolonier mig her og kolonier mig der. Et 'Kulturhistoriske Center' kræver en afgrænsning af begrebets betydning', https://historieportalen.systime.dk/?id=1248#c6551
- Inge Høst Seiding og Søren Rud: 'Danmark-Grønland - Der kan ikke herske tvivl om, at Danmark betragtede Grønland som en koloni. Og hvad går der af os ved at anerkende det?', https://historieportalen.systime.dk/?id=1248#c6553

Sekundærlitteratur:
- 'De store opdagelsesrejser', https://historieportalen.systime.dk/?id=1203
- 'Forudsætningerne for den europæiske imperialisme', https://historieportalen.systime.dk/?id=1209
- 'Imperialistiske tankegang', https://historieportalen.systime.dk/?id=1217
- 'Europæiske magtkampe', https://historieportalen.systime.dk/?id=1223
- 'Belgien, Congo og Patrice Lumumba', https://historieportalen.systime.dk/?id=1239
- 'Afvikling af kolonierne', https://historieportalen.systime.dk/?id=1233
- 'Første Verdenskrig og Folkeforbundet', https://historieportalen.systime.dk/?id=1234
- Anden Verdenskrig og Forenede Nationer', https://historieportalen.systime.dk/?id=1235
- 'Økonomiske udvikling i de tidligere kolonier', https://historieportalen.systime.dk/?id=1240
- 'Imperialismen i dag', https://historieportalen.systime.dk/?id=1242
- 'Historiebevidsthed', https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=140
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 2. verdenskrig

Forløbet har fokus på 2. verdenskrig i to forskellige perspektiver. Første del af forløbet har haft fokus på afslutningen af 1. verdenskrig og nazismens fremkomst, samt Holocaust. Anden del af forløbet har taget udgangspunkt i Danmark og tyskerne besættelse af Danmark med en afstikker til Bornholm og den russiske besættelse.

Formål med forløbet:
- få en dybere forståelse for Tysklands situation efter 1. verdenskrig og i mellemkrigstiden, for bedre at forstå, hvordan Hitler kunne komme til magten
- sætte det mere regionale og internationale sammen med det nationale
- arbejde med årsagsforklaringer i historie
- træne eleverne i historiefaglige metoder, samt udbygge deres værktøjskasse i historie
- forstå bevæggrunde, som måske virker fjerne for eleverne
- forholde sig reflekterende og nuanceret
- arbejde med forskellige menneskesyn


Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden


Kilder:
- Wilsons 14 punkter
- Tabel over inflation og arbejdsløshed i Tyskland
- Nürnberg-racelovene
- Befolkningens reaktioner på Nürnberg-lovene, 1935
- 'Der Untermensch' plakat, 1935
- 'Da vi åbnede døren sparkede de den ind' https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=162#c776  
- Billeder af sortering af jøder ved ankomst til Auschwitz, indgangen til hovedlejren i Auschwitz, fanger i Birkenau får mod barakkerne i lejren
- Uddrag af artiklen 'Kærlighed og held' https://www.weekendavisen.dk/2021-3/samfund/kaerlighed-og-held?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR2kN7rACR8SKjhs5tvGfWEMxp-tJhumN7gRBH8IyX-qmfnWMm-FfASuFrI#Echobox=1706352328  
- Werner Best: Telegram til den tyske udenrigsminister von Ribbentrop om jødeaktionen, 8. september 1943
- Videoer: Sabotagen af Langå-broerne,  https://modstandsbevaegelsen.systime.dk/?id=200#c579 og jernbanesabotage ved Karup, https://modstandsbevaegelsen.systime.dk/?id=200#c580
- 'Beretning om en likvidering' af Hugo Horwitz
- Uddrag af 'Russertiden' af Thomas Kofoed Poulsen
- Uddrag af Potsdam-aftalen, https://andenverdenskrig.systime.dk/?id=250#c613  

Andet:
- Dokumentaren 'Store danske - Erik Scavenius', CFU
- Afsnit 21 'Vi vil fred her til lands', Matador, DR
- 'Hvorfor blev Bornholm ikke befriet samtidig med resten af Danmark?', https://www.youtube.com/watch?v=CriUxJi0H4Y

Sekundærlitteratur:
- 'Den nye europæiske orden', https://andenverdenskrig.systime.dk/?id=173
- 'Fredsforhandlingerne i Paris 1919-1920', https://andenverdenskrig.systime.dk/?id=172
- 'Hitlers vej til magten', https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133&loopRedirect=1
- 'Statistik i historie', https://frafortidtilhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=193
- 'Nazismens raceideologi', https://holocaust.ibog.frydenlund.dk/?id=132
- 'Propaganda til folket', https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=156
- 'Radikalisering af jødepolitikken', https://andenverdenskrig.systime.dk/?id=192
- 'Holocaust effektiviseres', https://andenverdenskrig.systime.dk/?id=193
- 'Udryddelseslejrene', https://andenverdenskrig.systime.dk/?id=194
- 'Vigtige begivenheder', https://danmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133#c374
- '9. april 1940: Tyskland besætter Danmark', https://danmark.systime.dk/?id=622
- 'Hverdagen under tysk besættelse', https://historieportalen.systime.dk/?id=1591
- 'Modstandsbevægelsen og samarbejdspolitikkens sammenbrud', https://danmark.systime.dk/?id=628
- 'Modstandsbevægelsen og "folkets magt"', https://danmark.systime.dk/?id=638
- 'Modstandskamp', https://kamp.systime.dk/?id=160#c229
- 'Befrielsen og besættelsestidens efterspil', https://historieportalen.systime.dk/?id=1883
- 'Det befriede Europa', https://andenverdenskrig.systime.dk/?id=244
- 'De Forenede nationer', https://andenverdenskrig.systime.dk/?id=246
- 'Blokpolitik og Kold Krig', https://andenverdenskrig.systime.dk/?id=247
- 'Krigens erfaringer', https://andenverdenskrig.systime.dk/?id=248

Samling af teksterne/kilderne til forløbet på Systime: https://konto.systime.dk/?eID=tx_tinyurls&tx_tinyurls[key]=bkWG-6cbe
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Folkedrabet i Rwanda

I dette forløb har vi beskæftiget os med folkedrabet i Rwanda. Vi har arbejdet med før, under og efter folkedrabet. Derudover har vi arbejdet med Stantons teori om folkedrabets 10 stadier, som har været en rød tråd gennem forløbet. Til slut i forløbet har vi set 'Hotel Rwanda'.

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
- analysere og reflektere over eksempler på samspillet mellem mennesker, kultur og samfund gennem tiderne
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

Kilder:
- Uddrag af leksikonartikel om Afrika, https://www.his2rie.dk/kildetekster/folkedrabet-i-rwanda/kildetekst-3/
- Hutuernes ti bud
- General Dallaires fax sendt til FN på baggrund af efterretninger om et forestående forsøg på udryddelse af Kigali-provinsens tutsi-befolkning
- Svar i fax fra FN til General Dallaire efter han har advaret om en forestående massakre
- Paul Rusesabagina erindrer samtale med Augustin Hategeka, tutsi på flugt under folkedrabet (2007)
- 'Cartooning in Rwanda', https://blog.cartoonmovement.com/2016/10/cartooning-in-rwanda.html
- Tabel Statistiske udvalgte parametre for Rwanda, 1990-2018 – opgjort af Verdensbanken, https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=188

Andet:
- 'Hotel Rwanda' (2004)

Sekundærlitteratur:
- 'Hvad er folkedrab?' https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=153
- 'Teorien om folkedrabets 10 stadier', https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=154
- 'Geografi og befolkningsgrupper', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=157
- 'Før europæernes ankomst', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=161
- 'Kolonitiden', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=162
- 'Afkolonialiseringen', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=163
- 'Gregoire Kayibandas styre, 1962-1973', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=158
- 'General Juvenal Habyarimanas styre, 1973-1994', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=165
- 'Vejen mod et folkedrab', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=166
- 'Forløbet', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=172
- 'Kapitel 7: Omverdenen, der svigtede', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=173
- 'Den politiske og økonomiske udvikling', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=184
- 'Paul Kagame ved magten', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=187
- 'Økonomisk fremgang', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=188
- 'Kapitel 9: Juridisk og militært efterspil samt de internationale konsekvenser', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=185
- 'Hvilken historie skal fortælles?', https://folkedrabetirwanda.ibog.frydenlund.dk/?id=196
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer